Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2017 om 13:53

Stemwijzer verkiezingen 2017

Hebben jullie de stemwijzer al ingevuld? Ik had op 1 t/m 3 VVD, CDA en ChristenUnie. Best opmerkelijk gezien mijn ongelovigheid
Ik ga er vanuit dat het gros hier wat linkser uitkomt.


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-02-2017 om 09:38

Ben er bang voor Kaaskopje

Het merendeel boeit dat allemaal niet. Als ze er maar zelf beter van worden...

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2017 om 10:36

Skik en Ginny

Ja, of vrouwelijk...

en Ginny: inderdaad. Een reactie op het nieuws dat Trump en de zijnen al langere tijd innig contact hebben met Rusland: Lekker boeie!

Half a twin

Half a twin

15-02-2017 om 11:19

Waaron strategisch stemmen op Rutte niet gaat werken.

http://stukroodvlees.nl/strategische-stemmen-op-rutte-werkt-alleen-averechts/

Heel helder en duidelijk uitgelegd waarom strategisch op Rutte stemmen geen zin heeft en je dus beter kunt stemmen op de partij van je eigen voorkeur.
D66, Groen Links, SP, 50 plus of zelfs CU als dat het meest past bij de dingen die jij belangrijk vind.

Tuinstoel

Tuinstoel

15-02-2017 om 11:30

natuurlijk

Natuurlijk moet je niet stategisch op Rutte stemmen als zijn ideeën mijlenver van die van jou af staan. Daar hoef ik niet zo'n tendentieus artikel voor te lezen. Het gaat met name om mensen de D66, CDA, CU stemden die dit nu overwegen. De zgn 'middenstemmers' maken het verschil, maar is dat niet altijd zo?

Daarentegen moet juist de PVV het WEL hebben van de weggelopen linkse kiezer, niet de VVD. Stukroodvlees had dus beter een andere insteek kunnen kiezen.

Betaalbaar wonen

https://www.trouw.nl/opinie/jong-en-oud-zijn-de-dupe-van-falende-huurmarkt~a5dd5056/

"Het volgende kabinet moet voldoende aanbod van betaalbare huurwoningen centraal zetten om de problemen op de huurmarkt op te lossen. Problemen waar jong en oud nu de dupe van zijn. Om de gunst van de kiezer te winnen wordt er door alle partijen inmiddels met miljarden gestrooid. Laat ze eerst eens stoppen miljarden uit de sociale huursector te persen."

Ik zou niet weten of dit zeer belangrijke doel, meer betaalbare sociale huurwoningen, dat is echt echt echt dringend noodzakelijk, wat de VVD en minister Blok ook te melden hebben aan egocentrische prietpraat over gebrek aan particuliere woningen voor de middengroep, ik zou niet weten welke partij hier nu eens de schouders onder gaat zetten.
Misschien maar even het volgende project. De partijprogramma's doorvlooien op een sterk sociaaldemocratische doelstelling op het gebied van wonen. Afschaffen van de verhuurdersheffing en stoppen met de uitverkoop van sociale huurwoningen aan commerciele partijen.
Zeer belangrijk verkiezingspunt.

Li

Li

15-02-2017 om 13:48

moeilijk

De partijen die ik bekeken heb roepen dat allemaal. Ik vind het moeilijk in te schatten of ze er dan ook echt werk van gaan maken, of dat ze het alleen maar roepen. En je hebt natuurlijk altijd met coalities te maken.

De partij waar ik steeds op uit kom in andere zaken, namelijk de CU, wil toch wel erg veel macht en vrijheid bij de scholen houden. En dat werkt gewoon niet. Hoewel ze dan weer wel voor het instemmingsrecht van ouders gestemd hebben.

Tuinstoel

Tuinstoel

15-02-2017 om 14:13

AnneJ

Opvallend dat jij dit zo'n belangrijk onderwerp vindt. Ik denk dat als je aan stemmers van verschillende politieke partijen hun top 3 belangrijke onderwerpen vraagt, die er per partij heel anders uitzien.

Dit onderwerp speelt voor mij totaal niet en ik zie ook in mijn omgeving niemand die hier problemen mee ervaart. Alle starters in mijn omgeving (laag- en hoogopgeleid) zijn na een paar jaar huren klaar voor de aankoop van hun eerste huis(je). Niemand heeft als doel zijn leven lang te huren. Alleen bij mensen in de 60+ generatie zie ik het nog.

Voor mij zouden de belangrijkste thema's zijn: economie/werkgelegenheid, integratie, onderwijs. In die volgorde, met zorg op de 4e plaats.

Maar ik realiseer me dat ik een goede uitgangspositie heb: een baan en een koophuis.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-02-2017 om 14:50

Tuinstoel

Wat, als iemand in jouw omgeving onverhoopt te maken krijgt met inkomensterugval door bijv. ziekte? Ik heb een collega gehad, een zeer geslaagde jongeman destijds en nog steeds zeer succesvol in zijn werk, waarin hij inmiddels ook een Bekende Nederlander is geworden, die geen hypotheek kan afsluiten omdat hij op jonge leeftijd een tumor heeft gehad.

Ik was 28 toen ik een huis kocht. Ik was 41 toen ik naar de sociale huur moest. Daar ben ik nooit meer uitgekomen, ondanks een baan op HBO werk- en denkniveau.

Zeg nooit "dat overkomt ons niet".

Mijn volgorde is dan ook:
1) zorg.
2) werkgelegenheid inclusief een goed sociaal vangnet voor mensen die (tijdelijk of blijvend) niet kunnen werken. Iemand die het minimale heeft kun je niet verder korten. Werk met behoud van uitkering moet geen straf zijn maar passen bij de persoon (waarbij ik best begrijp dat een lager niveau niet altijd te vermijden is) en zéker geen betaald werk vervangen (denk aan de ontslagen straatveger die vanuit de bijstand zijn oude werk moest doen - zonder de rechten die bij betaald werk horen).
3) onderwijs (met betere passende opleidingen voor mensen met een beperking, die nu tegen hun zin met een uitkering op de bank zitten - niet iedereen is geschikt voor Brownies met Downies of autistisch ICT-werk).
4) integratie. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet belangrijk is!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2017 om 15:27

Tuinstoel

Ik heb in mijn prille volwassenheid 1 moment over kopen nagedacht en vanaf daar nooit weer. Ik hoef niet zo nodig te kopen. Jaren geleden (ja de tijd vliegt) heb ik daar ook wel eens discussie over gehad hier op OO. Beláchelijk als je blijft huren, dan wordt het nooit van jezelf. Het geld verdwijnt in een zwart gat en komt er niet meer uit. Klopt, maar de zorgen die bij het bezit van een huis horen, worden ook nooit van mijzelf met een huurhuis en daar voel ik mij toch wel erg prettig bij. Wij zitten nu eenmaal niet aan de kant van voldoende inkomen om mannetje zus en mannetje zo te laten komen als er iets gerepareerd moet worden, de buitenkant geverfd moet worden, de hypotheek doorbetaald kan worden, ondanks dat een loon met 1/3 verminderd wordt n.a.v. ziekte en daardoor de WIA, of werkloosheid. De huizenmarkt is nu weer op de rit, maar hoeveel verlies hebben mensen geleden in de crisis-periode? Werkloos geworden, hypotheek niet meer op kunnen brengen, huis moeten verkopen, lukt niet, in de schulden raken... En met die flexbanen heb je al helemaal geen zekerheid. Juist jongeren die een eigen huis willen kopen, lopen daar tegenaan. Mijn officieuze schoonzoon heeft twee verschillende banen, bij elkaar voldoende inkomen, maar niet vast. Op die basis is zelfs een auto al een risico.

Ik ken overigens naast mensen met een koophuis ook heel veel mensen die huren.

Simone

Simone

15-02-2017 om 16:00

PVV

"Dat hier en masse de pvv niet als optie gezien wordt. Als ik mijn tijdlijn op Facebook mag geloven, zie het er heel anders uit"

Oh echt wel. Ik zou je Facebook maar geloven. Mensen hier durven alleen hun hoofd niet boven het maaiveld uit te steken en er rond voor uit te komen.
Maar ze zijn er wel degelijk..

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2017 om 16:42

Simone

Daar heb je gelijk in. Op Facebook kom je het tegen. Maar je weet inmiddels hoop ik ook dat Facebook min of meer gestuurd wordt door je eigen interesses? Ik ben vooral geïnteresseerd in anti-Wilders en -Trump reacties en die kom ik daardoor ook regelmatig tegen. Itt pro-Wilders berichten, behalve als ik er bewust naar zoek. Ik krijg berichten van Asscher en Klaver binnen via Facebook, die leveren niet regelrechte connecties met Wilders op.

Gister was op Eenvandaag dat een kwart van de PVV-stemmers er nog niet openlijk voor uit durft te komen. Voor de rest is het geen taboe meer.

Er zitten op OO ook Wilders-stemmers. Tenzij ze afgehaakt hebben, dat kan natuurlijk.

Ondertussen zakt de PVV steeds verder naar beneden.

Triva

Triva

15-02-2017 om 16:57

huurhuizen

Nog steeds heeft maar iets meer dan 50% van de mensen een koophuis hoor!
Hier in de Vinexwijk heeft 20% een huurhuis en die zijn niet allemaal 60+

Jaina

Jaina

15-02-2017 om 17:43

Simone

Dat heeft ook natuurlijk met je kennissenkring op facebook te maken. Als ik mijn tijdslijn zou moeten geloven is iedereen bezorgd om mensenrechten en het milieu en stemt iedereen links, midden of iets rechts. ik heb persoonlijk 0 PVV stemmers in mijn kennissenkring. Daar buiten zal ik wel eens een PVV stemmer hebben ontmoet maar dat weet ik dan niet. Niemand van de mensen op mijn Facebook pagina stemt PVV.
Maar mijn tijdslijn is natuurlijk een weergave van de zeer beperkte kennissenkring die ik bezit. Dat is niet de realiteit.
Althans die mensen zijn wel echt maar het zijn er natuurlijk verhoudingsgewijs niet zo heel veel op de gehele bevolking gezien.

En dat geldt natuurlijk ook voor dit forum. Dit forum trekt ook een bepaald publiek dat gemiddeld wat meer links is.
En dat is ook de realiteit, maar alleen voor het publiek dat naar dit forum komt.

Er lopen daarbuiten vele PVV stemmers rond en ik vrees inderdaad dat de PVV veel zetels zal gaan halen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-02-2017 om 19:26

Ik denk beide

De quote was van mij.

Ik denk dat er hier ander publiek zit dan op mijn Facebook tijdlijn. En ik denk dat die paar PVVers die hier rondlopen wijselijk hun mond houden.

passiebloem

passiebloem

15-02-2017 om 20:19

sociale woningbouw

Hoewel ik ook vanaf 2000 in een koopwoning woon, vind ik betaalbare huurwoningen wel erg belangrijk. Misschien op dit moment niet voor onszelf, maar het gebrek aan betaalbare woningen is een groot probleem. Er zijn enorm veel mensen die een woning zoeken in de goedkoopste categorie. En het gebrek daaraan zorgt voor grote problemen bij mensen.
Andere onderwerpen die wat mij betreft aangepakt mogen worden zijn: anders met schuldenproblematiek omgaan. De AOW leeftijd mag wel stijgen, van mij hoeft die niet op 65 te blijven.

Tuinstoel

Tuinstoel

15-02-2017 om 21:13

huurbeleid

Natuurlijk moeten er voldoende goedkope huizen zijn, alleen verschillen de meningen erover of die er wel of niet zijn. Ik denk dat ze er wel zijn en je dus de doorstroming moet bevorderen. Ik snap niet dat je als overheid wonen in een sociale huurwoning zou willen stimuleren. Natuurlijk, als het niet anders kan. Beter is het om het voor mensen met een laag inkomen of flexwerk mogelijk maken om tegen gunstige voorwaarden een hypotheek te verstrekken. Je wilt toch dat burgers zelfstandiger worden en daarnaast voorkomt eigen woningbezit verpaupering van de wijken.

De goedkope woningen die er zijn mogen wel een opknapbeurt gebruiken en worden aangepast aan de eisen van deze tijd. Als je sommige buurten in rijdt, word je niet vrolijk... Grote, moderne woningen voor grote gezinnen. Die moet je niet op een 4 kamerplant proppen, dan vraag je om problemen.

Overigens zijn de verhoudingen nu als volgt: 60% koop, 30% sociale huur en 10% particuliere huur. Van alle gezinnen woont ruim 80% in een koopwoning, bij eenoudergezinnen is dat bijna de helft. (Wonen in beweging 2015)

Kaaskopje

Kaaskopje

16-02-2017 om 11:37

Tuinstoel

Huren is toch geen teken van onzelfstandigheid? Ja, je bent afhankelijk van een woningverhuurbedrijf, maar met een hypotheek ben je ook afhankelijk van de bank. Zolang je de huur of de hypotheek maar betaalt gaat het goed.

Met die verpaupering heb je gelijk, daarom is het zo verstandig als koop en huur door elkaar staat.

Li

Li

16-02-2017 om 12:13

CPB

De NOS site geeft een link naar de doorrekening van de partijprogramma's door het CPB, dat is best interessant. Ook interessant om te zien wie hun programma niet hebben laten doorrekenen!

Het blijft theoretisch omdat er altijd sprake is van een coalitie en dus van compromissen, maar toch best leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.