Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

09-12-2008 om 19:13

Stichting staakt het vuren

In Nederland wordt met Oud en Nieuw voor veel geld aan consumentenvuurwerk de lucht in geknald.

Ieder jaar heeft het afsteken van dit vuurwerk weer ernstige gevolgen voor de gezondheid van mens, dier en milieu.

Wist u dat bij de jaarwisseling 2007-2008 :

* Meer dan 1.100 gewonden zijn geregistreerd?
* Er ongeveer 1.500 arrestaties zijn verricht?
* De brandweer alleen al in Den Haag 800 keer is uitgerukt?
* In 22 scholen brand is gesticht en enkele scholen in vlammen zijn opgegaan?
* De uurconcentratie van fijnstof in de lucht op de ochtend van 1 januari 20 keer de maximaal toegestane hoeveelheid bedroeg?
* Naar schatting voor minimaal 500 miljoen euro aan schade is veroorzaakt?
* Er grote problemen zijn met de veiligheid rondom opslag en verpakking van vuurwerk?

En wist u dat :

* De laatste jaren 600 jongeren en kinderen een ernstig oogletsel hebben opgelopen als toeschouwers bij het afsteken van vuurwerk?
* Er gemiddeld per jaar één à twee doden vallen door consumentenvuurwerk?

De Stichting "Comité Staakt het vuren" levert een bijdrage aan de bewustwording van de schadelijke gevolgen van het afsteken van vuurwerk door :

* Informatievoorziening.
* Contacten met maatschappelijke en medische instanties.

In Australië mogen inwoners sinds 1987 geen consumentenvuurwerk meer kopen dankzij de actie gevoerd door oogartsen. Nu worden er alleen professionele vuurwerkshows en lasershows georganiseerd. Dichter bij huis treffen we hetzelfde aan in Zwitserland.

De stichting 'Comité Staakt het vuren' vraagt:
Waarom kan dit niet in Nederland en waarom gebruiken we niet alleen milieuvriendelijk vuurwerk?

We zijn benieuwd naar het draagvlak hiervoor in Nederland.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

mijn mannen schieten compleet in de stress als ik dit voorlees.Het hoort er toch ook bij vuurwerk af steken.

Verbieden

Ik ben tegen een verbod. Ben zelf geen vuurwerkfan (en nog erger carbid-knallen) maar geloof niet in een verbod. Die 500 miljoen schade, de 22 schoolbranden, de 1500 arrestaties hebben weinig/niets te maken met normaal vuurwerk afsteken. Vuurwerk afsteken moet mi gewoon blijven en het wangedrag stevig aanpakken.

reina

reina

10-12-2008 om 07:11

Vuurwerk

Dat is zo'n verbreide traditiem verbieden kanniet. We;l zou er strenger gecontroleerd (en vooral opgetreden) moeten worden op te vroege verkoop en op het verkopen van illegaal vuurwerk. Maar sinds vorig jaar is zwaarder vuurwerk legaal te koop, dat vind ik bespottelijk.

Tinus_p

Tinus_p

10-12-2008 om 09:23

Verbijsterend

Ik vind het altijd verbijsterend, dat mensen die boos worden op anderen die geen autogordel dragen of een baby in de auto laten zitten tijdens het boodschappen doen, zelf wel vuurwerk afsteken. Dat is hypocriet.

krin

krin

10-12-2008 om 10:23

Van mij mag het verboden worden

Liever georganiseerde vuurwerkshows dan overal geknal, gefluit en stank. Dan heb je tenminste iets moois om naar te kijken. Dat het een traditie is, vind ik geen geldig tegenargument - er zijn wel meer tradities afgeschaft in de loop der eeuwen, op grond van veranderde inzichten (palinghangen, om maar iets te noemen)

Mijn vriend is voor een verbod. Ik, bang voor vuurwerk, bezorgde poezenmoeder van drie en kindermoeder van van twee, waaronder een jongetje dat nu nog te jong is maar later....., ben toch juist niet voor. Ik weet het niet. De spanning van het vuurwerk is toch wel leuk. Ook al durf ik niet over straat als ik in de verte een lawinepijl hoor. En ooit hebben ze vuurwerk naar mijn toen nog 1 jarig kind gegooid!!! Maar, op tijd het kattenspul binnen, later mijn kinderen goed voorlichten of juist lekker bang maken en genieten maar van al het lawaai van achter de ramen. Inderdaad, wangedrag GOED aanpakken (in sommige steden is er SuperSnelrecht) en veel voorlichting en controle op vuurwerk. Sommige mensen kunnen er gewoon niet mee omgaan, kunnen ze die dan niet verbieden

Tinus

Dus als ik niet op anderen mopper, mag ik wel mijn vuurwerk afsteken?
Genista (pyrofiel)

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2008 om 13:52

In sommige landen

waar particulier vuurwerk geen gewoonte is mag je wel met een geweer rondlopen en bij hoogtepunten in de lucht schieten of je erf verdedigen. Dát is pas link. Een beetje flauw misschien.
Het gevaar van vuurwerk is er, dat ontkent niemand denk ik, op een stel branieschoppers na. Als je er verantwoord mee omgaat verklein je het risico aanzienlijk. Spreek mensen daarop aan. Met het afschaffen van particulier vuurwerk en het toenemen van georganiseerd vuurwerk neemt het aantal ongelukken daarbij misschien ook weer toe. Ze gaan er ook vanuit dat de luchtvervuiling erdoor afneemt terwijl de hoeveelheid vuurwerk per afsteekpunt groot zal zijn.
Trouwens, milieuvriendelijk vuurwerk, hoe ziet dat eruit?

Maylise

Maylise

10-12-2008 om 17:20

Dubbel

Het lijkt me lastig om een wijdspreide traditie als vuurwerk afsteken te verbieden maar op zich zou ik het geen ramp vinden. ik vind veel vuurwerk maar onzinnig, het gaat alleen maar om het knallen en de rook. Op oudjaar hangt hier in de wijk een enorme dikke rookwolk, het stikt ontzettend. Bovendien is het inderdaad gevaarlijk, slecht voor het milieu en schrikken de dieren ervan. Vuurwerk kan heel mooi zijn maar het meeste vuurwerk dat wordt afgestoken valt meer in de categorie lekker knallen en is niks moois aan.
Wat mij betreft is verbieden dus best en dan een mooie gemeentelijke vuurwerkshow met oudjaar.
wat geld betreft, natuurlijk is het zonde van het geld maar ik ben het met Pelle eens, iedereen besteed zijn geld weer ergens anders aan en dat is verder voor mij ook geen argument.
Overigens steken wij zelf ook bescheiden vuurwerk af. De kinderen vinden het erg leuk en betalen het ook zelf. Dus wat dat betreft practiseer ik niet wat ik preek.

Ik sta in elk geval niet negatief tegenover een verbod.

Maylise

Jaaaaaa tegen verbod

Ik ben voor een verbod.Ik ben elk jaar weer blij als alle vingers van mijn puberzoon er nog aanzitten.Ik juich zo'n verbod toe.Ik vind het zot dat zulk gevaarlijk spul zomaar door jan en alleman mag worden afgestoken.

Suzanne

Suzanne

11-12-2008 om 08:25

Verbieden maakt gevaarlijker.

Vooropgesteld: ik ben géén fan van vuurwerk, ben heel blij als het 2 januari is en de rust begint weer te keren. Maar heb ook 2 puberzoons die het prachtig vinden. Oudste gaat dit jaar carbid schieten (traditie hier waarvoor vergunning wordt afgegeven door de gemeente), jongste gaat voor 'gewoon' vuurwerk. Verbieden zorgt denk ik voor erg gevaarlijk zelf in elkaar geprutst spul. Dat vind ik nog een veel enger idee. Streng controleren en raddraaiers oppakken vind ik prima!

maan.

maan.

11-12-2008 om 08:59

Eens met suzanne

Inderdaad met bovenstaand eens; als je vuurwerk gaat verbieden zal er naar mijn idee alleen maar meer ongecontroleerde troep komen.. nu is het (deels) legaal en mag je hopen dat dat redelijk veilig mag zijn..

Ze zijn hier in de straat inmiddels al met het vuurwerk begonnen wat mijn dochters betreft mag het totaal voor 200% worden afgeschaft (leuk he vuurwerk naar kleintjes gooien?)

tonny

tonny

11-12-2008 om 10:58

Niet verbieden, maar strengere controle

op voortijdig vuurwerk!!! En op illegaal vuurwerk, uiteraard.

Persoonlijk zou ik het prima vinden, zo'n vuurwerkverbod, en dan per gemeente een groot vuurwerk of een lasershow. Minder overlast, minder stank. Maar als ik denk aan de jaren waarin mijn zoons ongelooflijk van vuurwerk genoten... dan denk ik dat zo'n verbod niet zou werken en zou leiden tot allerlei (gevaarlijker) illegaal geknal.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2008 om 12:09

Lasershow

Lasershows vind ik dus werkelijk geen moer aan. We hebben hier ooit 1 keer een show gehad die ik de moeite vond, maar dat was dan ook heel groot en geprojecteerd op een 'wand' zoals maar op weinig plaatsen in de stad voor handen is. Dus de hele stad moet naar die ene locatie komen om zoiets mogelijk te maken. Daar hebben veel mensen geen zin in op zo'n avond.
Als er dan persé gezamelijk vuurwerk afgestoken moet worden, doe het dan wijkgebonden. Per wijk vuurwerk. Ik ben er nog steeds niet voor.
Strenger optreden bij voortijdig afsteken is wel goed natuurlijk, maar de politie kan zichzelf niet dusdanig opdelen dat er overal wel eentje met zijn neus vooraan staat. Volgens mij doen ze wat ze kunnen. Als burger moet je denk ik ook niet schromen om de telefoon te pakken als de overlast erg groot wordt. Mijn man is een groepje wel eens tot aan huis gevolgd en heeft de ouders erop aangesproken. Dat kan best riskant zijn moet ik eraan toevoegen. Dit ging goed. Wat wij nog steeds zo'n superantwoord vinden op de vraag waarom ze dat vuurwerk niet in hun éigen achtertuin afsteken: 'mag niet van me moeder.'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.