Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jippie

Jippie

18-04-2009 om 08:38

Stilstaan met de fiets


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2009 om 14:37

Links

Ik ben rechts en sta links als ik opstap. Ik moet er niet aan dénken om dat vanaf de rechterkant te doen. Ik ben er van overtuigd dat ik dan val. Beetje raar, ik weet het.

Rafelkap

Rafelkap

19-04-2009 om 15:26

Aha

Ik ben 1.64 en zonder kinderen moet ik dus wel 1 voet op de grond houden (en 1 op de trapper)

Coco

Coco

19-04-2009 om 15:27

Kaaskopje

"Volgens mij hebben kleine mannen gewoon een laag zadel en zwaaien ze hun been net als grotere mannen over de fiets. Wat dacht jij dan?"
Dat is niet wat ik bedoelde. We hadden het over het (vermeende)verschil tussen mannen en vrouwen bij het wachten en wegrijden bij bijvoorbeeld een stoplicht. Mannen zouden daarbij niet van het zadel komen, terwijl dat volgens mij niets met het geslacht te maken heeft en alles met lengte, vandaar dus mijn vraag.

Rafelkap

Rafelkap

19-04-2009 om 15:28

Mee1977

Ik heb nu dus ook mijn zadel laag, maar dat trapt een stuk zwaarder. Als m'n kindjes kunnen fietsen gaat dat zadel weer omhoog, dan maar "te" hoog.

Coco

Coco

19-04-2009 om 15:33

Mee

"Als je niet met je voeten bij de grond kan als je op je zadel zit, dan is je fiets te hoog"
Dan zou ik dus op een kinderfiets moeten rijden. Er zijn echt geen fatsoenlijke fietsen waarop iemand van mijn lengte met haar voet bij de grond kan, zittend op het zadel. Maar bij een kinderfiets zijn de wielen weer dermate klein dat je je wezenloos trapt om een beetje vaart te maken. Bovendien is bij kinderfietsen de verhouding zadel/trappers/stuur weer helemaal niet goed.
Jij bent 1.72 m, ik 1.62 m. Die tien centimeter schelen echt de wereld hoor.

Met de tenen aan de grond op een herenfiets

Tja, ik fiets bijna altijd op de fiets van mijn ega. En kan bij stilstaan net met de tenen bij de grond. Toen ik nog een kinderzitje achterop had heeft het weleens tot ongelukken geleid met opstappen en afstappen. Doordat ik op een herenfiets fiets met daarvoorop een zadeltje was ik geen kind achterop gewend. Fietste ik dan eens op mijn eigen fiets, met kind achterop dan kunnen jullie wel raden wat er gebeurde......

Trouwens, ook met (korte) rokken fiets ik rustig op de mannenfiets.

Groet, Janitha

Vic

Vic

19-04-2009 om 16:26

Voeten op de grond

Op de nieuwe fiets van mijn 9-jarige dochter kan ik net met mijn voeten op de grond. Aangezien ik liever iets onveiliger fiets dan voor schut, ga ik dan toch voor een volwassenenfiets.

emmonis

emmonis

19-04-2009 om 17:23

Oww pelle, nekvelmoeders

Nu moet ik even aan iets anders denken. Vroegûh moest mijn zus (6 jaar ouder) mij weleens ophalen van school van mijn moeder. We gingen op de fiets naar huis en soms als ze ongeduldig was, kneep ze me in mijn nekvel als ik niet snel genoeg fietste.

Dussse misschien knijpen ze stiekem onderweg?

Annet

Annet

19-04-2009 om 17:59

Ja, hier een nekvelmoeder

Nooit gedacht dat ik zo'n mooie titel kon verdienen.
Zoon is 6,5 en fietst vanaf 3,8 jaar zonder wieltjes.
Reden: hij vindt het prettig. Wij fietsen erg weinig (lopen naar school), zeker in de winter. En als we dan op de onoverzichtelijke straten fietsen die we hier hebben, dan geeft het vasthouden zekerheid. Ik knijp overigens niet! We moeten ook altijd de brug over (eerst berg op, dan is een steuntje wel handig) en dan berg af (dan zorg ik dat het tempo niet te hard wordt).
Op de fietspaden laat ik hem wel vrij fietsen.

krin

krin

19-04-2009 om 18:07

Nog een verschil

Trap je vooral met hak/platte voet, of met teen/voorvoet?
Niet om er weer een battle of the sexes van te maken, maar voor mijn gevoel fietsen mannen vaker met hun hakken op de trappers. Of zou dat ook komen omdat ze langere benen hebben?

Annet

Annet

19-04-2009 om 18:13

Gewoon aan zijn nek trekken.....

Als we te hard gaan van de brug af, houd ik juist niet zijn nek vast maar zijn jas of t-shirt. Of zijn rechterschouder.
Duwen doe ik alleen berg op (soms) of bij een extra lange tocht.
Achter hem fietsen vind ik prima op een fietspad of rustige weg. Maar niet op een aantal wegen hier. Ik heb er niks aan om te zien dat een automobilist van rechts hem niet opmerkt omdat hij voor fietst. Ik kan helaas die automobilist niet corrigeren. Als we naast elkaar rijden, vallen we veel meer op.
Ik weet in welk dorp jij woont en ik geloof dat ik daar geen nekvelmoeder zou zijn. Helaas is niet elk dorp zo fietsvriendelijk.

Coco

Coco

19-04-2009 om 18:43

Mijn man...

...fietst ook altijd met zijn hakken. Dat komt omdat hij standaard zijn zadel te laag heeft staan. Hij zegt dat hij dat prettiger vindt, maar als hij een fietswedstrijd met mij doet verliest hij dat met afstand, aangezien het helemaal niet efficiënt is om met je hakken te fietsen.
Mijn ex fietste ook altijd met zijn hakken trouwens (had ook zijn zadel te laag staan).
Je ziet het vooral in de stad. Mannen zitten daar vaak op damesfietsen en zijn te lui het zadel bij te stellen.

Vic

Vic

19-04-2009 om 19:32

O-benen

Ik zie mannen ook vaak met O-benen fietsen. Is dat comfortabeler i.v.m. de mannelijkheid, of vinden ze het stoer staan? Je ziet het trouwens ook bij autorijden. Vrouwen knikken hun knieën naar binnen en mannen rijden met O-benen.

mee1977

mee1977

19-04-2009 om 21:03

Coco

Ik herken dat probleem, jij ben namelijk nog groot vergeleken bij mijn vriendin, die is namelijk 1.50.. Zij fiets ook altijd op een te grote fiets.. Zij is dan ook blij dat de kids groot genoeg zijn om zelf te fietsen...

Nina

Nina

19-04-2009 om 22:57

Coco

Ik ben zelfs nog kleiner (1.57) en ik heb dus een damesfiets waarmee ik met mijn voeten bij de grond kan. De fietsenhandelaar had uitgerekend dat ik een fiets moest hebben met framemaat 48 en heeft er toen 1 voor mij besteld.
Gewoon met 28inch banden en drie versnellingen.

Ze zijn er dus echt wel hoor, alleen moet je er wel even naar informeren. Ik zag ze ook niet in de winkels staan.

Coco

Coco

20-04-2009 om 09:00

Nina, je hebt gelijk

Ik had het wat moeten nuanceren. Als je wilt kan het, maar ongetwijfeld hangt er een prijskaartje aan. Een opoe-fiets van de Halford is vast niet in een andere dan standaardmaat te krijgen (terwijl opoes over het algemeen tamelijk klein zijn). Of probeer eens een "tweedehansje" te vinden in precies jouw afmetingen.
Met standaardmaten vallen de kleinere mensen (of liever de mensen die niet zo lang zijn, want zo klein ben ik nou ook weer niet) tegenwoordig toch vaak buiten de boot. Als ik bijvoorbeeld een broek wil kopen zijn ook alle pijpen van damesbroeken standaard 32" lang, terwijl ik 29"nodig heb. Die kun je wel krijgen (want er zijn een paar merken die lengtematen hanteren en een paar winkels waar je die kunt kopen), maar dan moet je niet kieskeurig zijn en ook niet gierig (of armlastig). Je kunt ook broeken laten inkorten, dan is meteen het model er uit en bovendien hangt ook daar een prijskaartje aan (in de uitverkoop ergens tegenaanlopen kun je wel vergeten).
Ik heb er trouwens niet echt problemen mee om op een iets te grote fiets te rijden (maar dat is misschien net het punt: als alle kleinere mensen zouden gaan vragen om passende fietsen zou er misschien een standaardmaatje bij komen), maar dan moet men niet gaan zeuren over mijn manier van op- en afstappen....

amk

amk

20-04-2009 om 09:38

Coco

dat geldt voor iedereen die onder of boven de grote meute valt.

Ik ben langer (1.76) maar heb vooral lange ledematen. Gevolg, geen broek die past want ze zijn te kort en te wijd. Mouwen komen bijna nooit verder dan iets halverwege mijn onderarm en kleding wordt alleen maar wijder maar niet langer met grotere maten. Rond mijn lichaam lubbert het dus alle kanten op en is het gewoon te kort.

Lange maten winkels beginnen bij maat 38 en ik heb dus 36 nodig anders is het te wijd. Ik tel bij de prijs van een broek altijd al 7,50 op dan kan ik 'm in laten nemen bij de kleermaker.

Hetzelfde bij fietsen dus. Je moet echt vragen naar een afwijkende maat. En die zijn er soms ook echt niet.

Vic

Vic

20-04-2009 om 10:24

Ha, nog meer ergernissen

Als we het dan ook nog over de onmogelijkheid om passende kleding te vinden gaan hebben... Ik kan werkelijk geen enkele broek vinden die gewoon past. Een simpel maatje 34 slobbert bij mij aan alle kanten rond mijn lichaam. Heel af en toe loop ik tegen een passend exemplaar aan en dan moet ik hem ook gelijk kopen, ongeacht prijs of kleur. En heb je dan net een model spijkerbroek gevonden die past, gaat hij weer uit de handel ;-(

Coco

Coco

20-04-2009 om 10:43

Standaard?

De vraag is alleen: wie bepaalt wat standaard is?
Ik heb het idee dat bij fietsmaten op een gegeven moment de man als maatstaf genomen is. Vrouwenfietsen werden wel geleverd zonder stang, maar de afmetingen waren hetzelfde.
Omdat de standaard de man was van zeg veertig jaar geleden en de mannen nu toch al gauw 15 cm groter zijn, zijn er op een gegeven moment grotere "standaardmaten" bijgekomen (want op een te kleine fiets is nu eenmaal echt niet te fietsen, bovendien gaat bij die grote mannen ook het gewicht meespelen). De lengte van de gemiddelde man van veertig jaar geleden is mometeel zo'n beetje de lengte van de gemiddelde vrouw. De vrouwen die kleiner zijn zijn al zo gewend aan het fietsen op te grote fietsen dat die toch niet gaan zeuren (behalve dan op internetfora).

Jolijt

Jolijt

20-04-2009 om 13:16

Standaard

Nog een fiets ergernis... de standaard zit aan de verkeerde kant!
Ik weet het, ik ben een roepende in de woestijn, eenzaam, alleen en afwijkend... maar ik stap vanaf de rechterkant van de fiets op en stap weer af naar rechts, naar de veilige kant, daar waar de stoep zich bevindt. Toch sta je dan aan de "verkeerde" kant van de fiets mbt de standaard...

En ik snap werkelijk niet dat ik hierin zo "eenzaam" ben

krin

krin

20-04-2009 om 13:22

Niet zo eenzaam, jolijt

Ik stap ook aan de verkeerde kant af voor de standaard. Misschien toch maar een dubbele (laten) monteren?

Jolijt

Jolijt

20-04-2009 om 14:15

Krin!

Je bent werkelijk de eerste die ik in jaren hoor!
Die dubbele standaard lost inderdaad het probleem wel op, maar niet mijn (eigenwijze) gevoel dat wij (nu al met z'n tweetjes) vreemd genoeg de enigen zijn die logisch op en af stappen.... het verkeer in afstappen slaat toch nergens op.
Overigens weet ik sinds een tijdje dat ik nog iets anders doe dan alle andere; ik strik veters (het kruisen en maken van de beginnende halve knoop) ook anders dan de grote meute (ik dacht het kan op twee manieren, dus 50/50 ).
Gelukkig kan ik om mezelf lachen...

Bellefleur

Bellefleur

20-04-2009 om 14:37

Nog een nekvelmoeder

Ook ik ben een nekvelmoeder. Met mijn zoon heb ik het nooit gedaan, maar mijn dochter kan wel een hand in de nek gebruiken. Voor mijn eigen veiligheid. Dochterlief is een slordige fietser. Ze fietst graag op het randje van het asfalt, en fietst er dus heel, heel vaak naast. Met een ruk aan het stuur schuift ze weer het asfalt op. En ik moet dan altijd uitwijken. Ik vind dat doodeng. Ik heb haar al zo vaak gevraagd of ze wat rechter wil fietsen, en niet zo op het randje, maar ze doet het telkens weer. Als ik haar niet in het nekvel heb, fiets ik zo ver van haar af, dat ik vaak over de middenstreep van het fietspad ga. Ook is mijn dochter een trage fietser. Soms fietst ze zo langzaam, dat ik bijna omval. Haar leeftijd? Ze wordt over een paar weken 10! Hoe die ooit haar verkeersdiploma moet halen...

krin

krin

20-04-2009 om 14:41

Tja

Jij hebt tenminste nog een goede reden (niet aan de kant van het verkeer afstappen). Ik kan het gewoon niet anders, denk ik. Net zomin als ik een schoudertas om mijn linkerschouder kan dragen - die glijdt er gewoon af. Nou ja. Strikken overigens, doe ik links over rechts, van voor naar achteren. Ook dat zou andersom vast een puinhoop worden.

Coco

Coco

20-04-2009 om 14:46

Jolijt

Dat op- en afstappen is gewoon een kwestie van motoriek. Volgens mij volgt het dezelfde principes als links- en rechtshandigheid. Eén kant voelt gewoon prettiger. Op een damesfiets zou ik nog wel rechts op en af kunnen stappen, maar op een herenfiets zou ik in de problemen komen. Dan zou ik mijn linkerbeen over de bagagedrager moeten gooien, en dat voelt veel minder zeker dan het rechter.
Misschien is in theorie rechts de "veilige kant", maar ik denk dat in de praktijk de veilige kant de kant is waar je je het meest zeker bij voelt.

amk

amk

20-04-2009 om 19:54

Links en rechts idd

dat idee heb ik ook bij het afstappen. Ik doe het zoals het mij uitkomt. Ik ben de echte zeldzaamheid die dus 2 handig en 2 benig is. Nooit een keuze kunnen maken zogezegd.

Het strikken van mijn veters heb ik iets te goed afgekeken van mijn moeder die het zittend voor mij, voor deed, dus ik heb letterlijk haar handelingen gecopieerd. Zij maakte de overslag van mij uit gezien van teen naar hiel. Voor haar doen dus van haar af, zoals ze het ook doet als ze zelf vetersstrikt. Ik werk naar mij toe. Waarschijnlijk zal dochterlief het juist weer de andere kant op doen.

Guinevere

Guinevere

20-04-2009 om 22:12

Rechts-afstapclub

Ha, ik stap óók rechts af hoor! Zullen we een lotgenotenclub oprichten? Ik moet altijd bukken om de standaard met de hand uit te klappen óf weer over de fiets heenstappen. Gelukkig zet ik 'm meestal tegen een muurtje of paaltje.
Denk dat het met rechtsbenigheid te maken heeft, bij hoogspringen op school (in mijn geval eerder laagspringen) stond ik ook altijd in het kortste rijtje.

Guinevere

Guinevere

21-04-2009 om 10:09

Ok, praatgroep pandia

We zullen dan maar een praatgroep oprichten. Eerste bijeenkomst is vanavond bij mij! Of vanmiddag (in de zon). Moet je natuurlijk wel je fiets meenemen.

Coco

Coco

21-04-2009 om 10:40

Oplossing!

Ik heb de oplossing van jullie problemen: laat een dubbele standaard op je fiets monteren. Is nog steviger ook!

Guinevere

Guinevere

21-04-2009 om 13:20

Coco

Of we nemen een driewieler! Kunnen we ook niet omvallen bij het verkeerslicht...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.