Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

17-10-2011 om 17:29

Vic

BMI van 20, wel, klinkt als erg mager . Ikzelf heb een BMI van 24, en mijn vrouw klaagt dat ze een knokenpakket beet pakt. BMI is niet heilig, is een (belangrijke) richtlijn, maar er zijn er meer.

Pluk53

Pluk53

17-10-2011 om 17:37

Snuggle's

"Ik zou het althans niet pikken als m'n partner zo tegen me praat" Maar dit gaat over iets waar vanaf het begin van de relatie duidelijkheid over geweest is. Arawen wil geen rokende partner; en die is daar in meegegeaan. Maar met verslaafden zijn in feite geen afspraken te maken, dat blijkt wel. Als die partner niet van zijn verslaving afwil, dan is het een verloren strijd. Dan kan Arawen kiezen: partner met verslaving, of geen partner (althans niet deze).

Emmawee

Emmawee

17-10-2011 om 18:01

Vic!

Je klinkt al meer als een ex-roker. Goed zeg! Je zou je moeten afvragen of je vermageringspillen zou willen gebruiken met kankerverwekkende stoffen erin.
Ik weet trouwens dat ik destijds ook enorm verkouden werd toen ik stopte. Iemand zei toen dat dat vaker gebeurt en dat dat kwam omdat de trilhaartjes niet langer werden verlamd, zodat alle vuiligheid er nu uitgewerkt werd. Nou ja, het was begin jaren '90 en ik geloofde toen nog alles. Misschien zit er een kern van waarheid in?
Hoe dan ook: beterschap!
Groeten, Maw.

Belle Époque

Belle Époque

17-10-2011 om 20:27

Vic

Hrkenbaar, dat lelijk dik worden... Ik ben altijd zo jaloers op dikke vrouwen die niet meteen van die ontevredenheidsgroeven langs hun mond krijgen (zo'n "hoefijzerbek") en oogleden alsof ze drie nachten hebben doorgezakt, maar er juist heel erg weelderig uit gaan zien.

Maar het is beter dan roken, hoe dan ook.

Die verkoudheid is herkenbaar en ik heb het vaker gehoord. Wat hebben we onszelf toch enorm vergiftigd al die jaren, he, en daar betalen we nu de prijs voor. Maar laat je niet beetnemen door zwakke momenten!

Hoe vaak per dag snak je naar een peuk? En hoe lang duurt dat snakken? Dat zal steeds minder worden. Al gauw merk je dat het amper een paar minuutjes per etmaal is. Wat zou het dan zonde zijn als je net in dat ene minuutje zwicht voor die rotpeuken!

Heb je die nssmr-site al opgegoogled?

Vic

Wat ontzettend goed, 2,5 week!!!
Wie weet wordt het gauw wat lichter.
Ik ben ook wel aan gekomen (ik ben zo iemand die alles wat ze eet direct terug kan vinden aan bovenbenen en buik, ook niet heel charmant)maar ga me nu, na aantal maanden gestopt te zijn, inzetten om weer af te vallen. Ik baal ervan, maar toch ik vind het het waard. En... als je kunt stoppen met roken, is stoppen met overbodige dingen eten een makkie denk ik!

Maar ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt. Wat wel helpt (maar die kende je vast al), is bij trek water drinken of thee. Je stofwisseling verandert geloof ik idd wel een beetje, ook al heb je geen ander eetpatroon. Je hele systeem is op zoek naar een nieuwe balans. Het kost even voordat je in alle opzichten je evenwicht weer gevonden hebt. Maar dan heb je ook wat zou ik zeggen

Zet m op! Lunamaya

Vic

Vic

17-10-2011 om 21:36

Snakken

Dat is dus maar erg weinig, dat ik echt een sigaret mis. Ik denk hooguit twee of drie keer per dag, en het gaat vrij snel weer over. Is dat niet gek?

+ Brunette +

+ Brunette +

17-10-2011 om 22:12

Herkenbaar, vic

Bij mij is het zelfs nog raarder, ik rook overdag eigenlijk nooit, het begint 's avonds als mijn dochter slaapt. Dus ook stiekem achter iemands rug om. Het gaat inderdaad om momenten, die wel weer voorbij gaan als je er geen aandacht aan besteed.

Snuggle's

Snuggle's

18-10-2011 om 00:54

Pluk

Ik snap Arawen op zich ook wel, maar het gaat mij vooral om de manier van omgaan met elkaar. Dat zou niet mijn relatie zijn op die manier. En ik reageerde vooral op het feit dat de partner zich volgens Arawen als een kind gedroeg, en ik vind dat zij hem als een kind behandelt. Maar goed, het is wel erg offtopic en misschien ook meer iets voor de rubriek relaties.

Snuggle's

Vic

Vic

19-10-2011 om 18:03

Jaja

Ik ben er inmiddels achter dat stoppen met roken niet zo lastig is. Je hoeft alleen maar niet meer te roken. Maar het wordt allemaal niet leuker gemaakt. Ik heb nu dus een zware keelontsteking en ik heb zelfs antibiotica gekregen omdat ik er van alles bij kreeg. Bij de huisarts bleek ook mijn bloeddruk nog helemaal niet gedaald, dus waar doe ik het eigenlijk voor? Toen ik dat aan de huisarts vroeg, zei hij dat ik het niet voor hem moest doen. Hahaha, pfffff. Schijnbaar heb je de grootste gezondheidswinst niet nu maar over 30 jaar. Roken tast de elasticiteit van je bloedvaten aan. Dat betekent nog niet dat ik dan over 30 jaar topfitte bloedvaten heb, alleen dat het in ieder geval niet door het roken komt als ze rot zijn.

Vic

Vic

19-10-2011 om 18:04

Gut

Ik kan zo in dienst van de pro-rokencampagne. En dat als niet-roker

Belle Époque

Belle Époque

19-10-2011 om 19:53

Verslaafdensmoesjes, vic

Ja, het komt vaker voor dat je ziek wordt na het stoppen. Heb ik ook gehad, inclusief "waar doe ik het voor".
Dat heeft het roken met je gedaan en daar reageert je lichaam nu op. En daarna gaat je lichaam geleidelijk herstellen. Al is er misschien hier en daar al onherstelbare schade aangericht.

Dan kan je zeggen: bekijk het maar, ik ga weer roken want het heeft toch geen zin.

Foute verslaafdensmoesjes!

Want als jij weer gaat roken, begint de afbraak in je lijf weer. En die afbraak had je juist gestopt toen je je laatste peuk uitdrukte.

Nico en Tinus zullen voorlopig nog wel van die onzinsmoezen in je oor fluisteren. HEt zijn net loverboys, ze willen je aan de peuk hebben, is het niet goedschiks, dan kwaadschiks. Ze hebben nog een klein, Iers duiveltje: Nick O'Teen, die op de meest onverwachte momenten eventjes opduikt.

Als je die drie weerstaat, worden ze steeds zwakker. Maar als jij ze in één klein zwak moment toelaat, ben je weer terug bij af, is al je moeite voor niks geweest en ga je weer verder met het vernaggelen van je gezondheid.

Ik heb COPD opgelopen van roken. Zal ik dan maar gewoon doorroken omdat het kwaad toch al geschied is en ik toch nooit meer beter word, of zal ik stoppen om te voorkomen dat het erger wordt en ik op mijn 50e in een scootmobiel met zuurstoftankje terecht ben gekomen?

Vic

Ik had begrepen dat je ook al gezondheidswinst hebt kort na het roken, zeg binnen een jaar ofzo. Dat vond ik ook altijd zo'n spooky idee, maar goed, volgens mij is die 30 jaar echt wat overtrokken hoor, als je dan je "grootste" gezondheidswinst hebt, is dat dan 51%, en heb je over de jaren ervoor uitgesmeerd al 40% gezondheidswinst? Ofzo?

Volgens mij moet je gewoon niet meer beginnen en die statistiek verder laten rusten.

ishtar

ishtar

19-10-2011 om 22:43

Van een ontsteking

gaat je bloeddruk omhoog. Dus: zonder ontsteking was je bloeddruk vast al een stukje lager
Kom op, positief blijven!!

Vic

kijk uit voor een abces bij je amandel, heb ik dit jaar gehad, VRE-SE-LIJK pijnlijke toestand.

Gaat over

Vic,ik ben nu 7 maanden van het roken af en je wil niet weten wat ik allemaal heb gemankeerd!.
ontstekingen ,virusinfecties,bronchitus,de eerste stopmaanden was ik constant ziek.
ook kreeg ik heel veel last van puistjes in mijn gezicht.
Volgens mijn huisarts hoorde dit er allemaal bij,mijn lichaam was aan het ontgiften,de troep die ik er jaren lang ingerookt had,moest er weer uit.
Na een maand of vier was het over,mijn huid werd weer mooi gaaf,mijn hese stem verdween en sinds die tijd voel ik me weer super.
hou vol,het gaat over!!

Polly Shearman

Polly Shearman

20-10-2011 om 10:12

Ruim een maand gestopt

vanmorgen lekker weer eens gaan hardlopen ( was door een blessure al heel lang geleden) nou dat is fijn zeg !!! als je niet rookt!! hmmm zaligheid...

ik geniet heel af en toe nog van een nicosabbel snoepje, wat me enorm helpt bij moeilijke momenten, maar ik gebruik ze niet dagelijks meer.

groet, pol

Vic

Vic

26-10-2011 om 20:58

Ik merk iets

Ik had altijd al een goed reukvermogen, maar de laatste tijd wordt het nog beter. Dat is niet altijd een voordeel want er blijken veel mensen toch niet heel fris te ruiken. En van de week zoiets geks... De lift van de parkeergarage op mijn werk deed het niet. Helaas stond ik op de 7e verdieping, dus ik moest al die trappen op. Tot mijn verbazing ging dat zonder moeite en was ik niet het kleinste beetje buiten adem toen ik boven kwam.

Hé goed zeg!

En knap dat je het al die tijd hebt volgehouden zonder die positieve effecten

Things will only get better

Joh, dit is nog maar het begin...

Nee hoor, mooi dat je voordelen merkt van het stoppen. Hoef je toch geen dertig jaar te wachten

Chris

Belle Époque

Belle Époque

27-10-2011 om 12:43

Vic!

Kijk, daar komen de eerste vruchten van jouw strijd! Voelt lekker, he! (zoooo herkenbaar...!)

Marjolein

Marjolein

27-10-2011 om 16:39

En nu vooral

doorrrgaan!
Geniet van de voordelen en ga ook vooral iets leuks doen van het bespaarde geld!

Super!

Vic, leuk om te horen zeg! Ik vroeg me al af hoe het zou gaan.
Je hoeft er alleen maar aan te denken wat zich in je lijf afspeelde, toen die trappen zo veel zwaarder waren, om te weten dat...
Kan je er verder al iets meer van genieten een "niet roker" te zijn?

Zet m op. En er zijn ook heel veel heerlijke geuren! (Heb je al een boswandeling gemaakt?).

Bellefleur

Bellefleur

28-10-2011 om 12:22

Enne, al vier weken!

wauw!

lennest

lennest

28-10-2011 om 16:34

Man zoent geen asbak meer....

Dat zei hij nadat ik gestopt was met roken.....
Ik ben al ruim 20 jaar geleden gestopt, in een tijd dat je overal mocht roken. Als je nu nog rookt, waar mag het nog? Colega's mopperen vaak over rokende collega's: als jij iedere dag 5 keer 5 minuten rookt, werk je bijna een half uur minder dan wij. Oh, heerlijk dat ik me daar geen zorgen meer over hoef te maken

Mamzzzzzie

Mamzzzzzie

30-10-2011 om 01:12

2 jaar gestopt

Ben inmiddels bijna 2 jaar gestopt en ik kan elke dag 10 kilometer heen en later weer terug fietsen (kind naar school en door naar werk) zonder halverwege dood te gaan. Toen ik nog rookte was het stukkie fietsen naar school (2 kilometer) al genoeg om me een hartverknettering te bezorgen en had ik minstens een kwartier nodig om iets verstaanbaar te kunnen uitbrengen...
De plafonds blijven mooi, mijn gordijnen zijn fris, geen brandgaten meer in mijn kleding, geen asplekken op de grond, geen stinkende asbakken, vuilnisemmers en stofzuigerzakken en de mondhygiëniste is ook helemaal blij met me...
Pas nu realiseer ik me ook wat een lucht ik met me mee nam als ik dacht ongemerkt nog even gauw een peukie te hebben gerookt voor mijn afspraak, gatver. Kauwgom verdoezelt echt niks, hoor!
Kortom, welkom bij de club van ex-rokers. En inderdaad, zoals ik vroeger als roker verzuchtte: de stoppers zijn het ergst...
Mocht je de opsteker nog nodig hebben: ik mis het echt niet. Geen moment!
Succes, Mamzzzzzzzzzzie

Bellefleur

Bellefleur

02-11-2011 om 11:43

Vic,

Hoe gaat het? Vind je het nog even zwaar als in het begin?

dc

dc

02-11-2011 om 12:49

Nog een voordeel

Ik bedacht me net dat als ik niet rook ik altijd veel sneller beter word van verkoudheden enzo. Ook een flink voordeel!

Vic

Vic

02-11-2011 om 20:38

Zwaar, ach zwaar... (klaagzang)

Ik vertelde vandaag juist tegen een collega dat stoppen met roken helemaal niet moeilijk is. Je moet het gewoon niet meer doen. Er is verder ook niets leuks aan, ik heb het nog geen dag leuk gevonden. De afgelopen (bijna 5) weken heb ik allerhande kwaaltjes gehad, o.a. keelontsteking en oorontsteking, en nu een enorme koortslip. Zal vast geen oorzakelijk verband zijn, maar ik vind het wel héél toevallig. Ongeveer dagelijks sta ik op het punt om sigaretten te kopen, en dan neem ik me voor om nog even tot morgen te wachten.

peukje

peukje

03-11-2011 om 01:55

Vic

"Er is verder ook niets leuks aan, ik heb het nog geen dag leuk gevonden."
Wat niet Vic?. Het roken of het stoppen?.
"De afgelopen (bijna 5) weken heb ik allerhande kwaaltjes gehad, o.a. keelontsteking en oorontsteking, en nu een enorme koortslip. Zal vast geen oorzakelijk verband zijn, maar ik vind het wel héél toevallig. Ongeveer dagelijks sta ik op het punt om sigaretten te kopen, en dan neem ik me voor om nog even tot morgen te wachten.".
Hou op schei uit zeg!.
Ben zo tegelijkertijd met jouw gestopt, maar helaas ook weer begonnen. En spijt dat ik heb!. Had ook van die kwaaltjes,maar heb er nu weer een benauwdheid bij (herken je vast wel) En dat hoesten in de ochtend wat er toen niet meer was is er weer,baal er weer lekker van.
Ik wil weer stoppen maar moet weer door die eerste tijd heen en zie er tegenop!. Jij hebt die tijd gehad van die lichamelijke afkick verschijnselen,je weet hoe K... die zijn dus echt DOE HET NIET!. Die eerste sigaret smaakt ook eigenlijk vreselijk!. Je zou dan meteen weer moeten stoppen,maar w.s weet jij ook wel dat je dat dan niet lukt. Ik ben nu weer net zoveel aan het roken als voor het stoppen.
Ik heb nu het boek De opluchting van Jan Geurts besteld. Ik hoop dat het mij nu wel gaat lukken.
Ik vind het SUPER KNAP dat je het kopen nog steeds hebt kunnen uitstellen!.
HOU VOL!!!!!.

Bellefleur

Bellefleur

03-11-2011 om 09:11

Vic,

Ik wist wel dat stoppen met roken niet leuk is, maar ik had me niet gerealiseerd dat dat 'niet leuk' zo lang duurt, of misschien wel zo blijft! Ik had verwacht dat de voordelen van niet-roken het 'niet-leuk'gevoel snel zouden inhalen. Als je nog steeds zo weinig korte termijnvoordelen ziet van stoppen, vind ik het extra knap dat je nog steeds een stopper bent!
Je bent toch ondermeer gestopt omdat je een hoge bloeddruk had? Hoe is het daar nu mee?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.