Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
K. Dootje

K. Dootje

12-10-2011 om 14:08

Ely!

Ik kan het dus ook, fijn om iemand te vinden die het ook kan. De meesten kijken me raar aan als ik zeg dat ik nu, na 7 jaar, terug gelegenheidsroker ben en het bij maximum 2 sigaretten per dag kan houden. Die 7 jaar was een zwangerschap en bv zo'n twee jaar samen en dan is het niet roken een beetje uitgelopen.

Geniet van je stinkstokje zo af en toe!

Hombre

Hombre

12-10-2011 om 22:17

Nicotinegehalte reguleren

Ik heb wel een oplossing bedacht.

Overheidswetgeving die fabrikanten verbiedt om sigaretten op de markt te brengen met meer dan, zeg, 90% van het huidige percentage. En dat percentage gaat ieder jaar met 10 procentpunt omlaag.

Het is bekend dat fabrikanten het nicotinegehalte kunnen verhogen (deden ze om de verslavendheid te verhogen), dus dan kunnen ze het ook verlagen. Zeker met behulp van genetisch manipulatie.

Ik begrijp dat sommige mensen daarop zullen reageren door meer te gaan roken, maar daarvoor kun je ze waarschuwen en er is natuurlijk een grens. Hoeveel pakjes per dag kun je roken?

Na 10 jaar is het gehalte nicotine 0. Wedden dat stoppen dan ineens een stuk makkelijker wordt?

Ok, ik heb makkelijk praten, want ik was destijds zo ongezellig om 'nee dank je' te zeggen als vriendjes me een sigaret aanboden.

Hombre

Hombre

12-10-2011 om 22:34

Great minds

Ik ben niet de enige die dat heeft bedacht.

Hier een stuk beter uitgewerkt:

http://www.smokeless.org.nz/lowernic.htm

Compensatory smoking hoeft blijkbaar geen probleem te zijn: "Health and tobacco company researchers have recently shown that if the nicotine but not the tar yield is reduced, smokers will not over-smoke (compensatory smoking)."

Bellefleur

Bellefleur

13-10-2011 om 10:13

Vic,

Hoe gaat het?

Arawen

Arawen

13-10-2011 om 12:01

Af en toe

Ik heb het mijn lief op de man gevraagd; hij 'doet 't weer' sinds een een goede mand. Zo'n 2 tot 4 sigaretten per dag, puur op z'n werk dus (de bouw). Thuis niet.
Op zich heb ik daar geen problemen mee, alleen zie ik gebeuren dat hij in de weekenden thuis excuses gaat zoeken om even te kunnen 'verdwijnen' om ergens een stinkstok op te kunnen steken.... Tja moet toch nog eens goed nadenken hoe ik daar tegenover sta. Of ik dan maar moet accepteren dat ie dan maar in de tuin gaat staan. 1 of 2 keer per dag in de tuin valt nog wel mee.. Als het daar bij blijft tenminste.

Vic, ik wens je sterkte...

Pluk53

Pluk53

13-10-2011 om 12:48

Arawen

je kunt er het beste eerlijk en open over blijven. Niks zo vervelend als je lief stiekem gaat roken, en jij het eigenlijk wel weet, maar dat het onderwerp onbespreekbaar is omdat het in feite er dan op neer komt dat hij zijn afspraak niet nakomt.
Ik denk dat je allereerst voor jezelf moet nagaan hoe belangrijk het voor je is dat je lief helemaal niet rookt. En als je het wel accepteert, wat dan de voorwaarden zijn.
Je lief kan alleen stoppen als hij zelf echt wil. Mogelijk dat als jij liefdevol je hakken in het zand zet, dat dat voor hem een extra steun is (om te stoppen), misschien ook niet.
Bij "ons" werd het "in stilte" geaccepteerd dat ik rookte. Mijn vrouw is twee jaar eerder gestopt, toen ze zwanger was. Ik rookte niet "in bijzijn van" baby, maar heb nooit buiten gerookt! Wij hadden dus zeker geen rookvrij huis. Ik ben gestopt toen kind een jaar was, omdat ik toen met longontsteking in het ziekenhuis terecht kwam. Anders rookte ik nu misschien nog.

Pluk53

Pluk53

14-10-2011 om 09:31

Vic, waar ben je

ik rookte shag, en de routine van het draaien van je sjekkie, elk gebaar, het "inzuigen" van het vuur, en de eerste trekken, dat was een ritueel wat een vaste plek had op heel veel momenten van de dag. En het loslaten van die routine gaf een vreemd gevoel. Ik wist niet meer wat ik met mijn handen moest doen . Dat duurde denk ik wel 2 jaar voordat dat onbehagen verdween. Had niets te maken met het verlangen naar het roken, maar je was je draai kwijt.
Maar dat komt allemaal goed! Na die periode ben je juist een "soort van trots" dat je geen sigaret nodig hebt om je een houding te geven, of om je onzekerheid te camoufleren.

ilsepilse

ilsepilse

14-10-2011 om 12:27

Vic

ik heb de hele draad niet gelezen maar ik ben ongeveer 20jr geleden gestopt met roken, ik ben nu 48, ik rookte toen ongeveer 1pakje per dag en id avond had ik er zelfs nog te kort en ging er dan nog een pakje halen... op 18jarige leeftijd met piepende longen...
ik ben toen in september gestopt en nog 1x in dec een sigaret opgestoken, daarna nooit meer, ik ben heel blij want voel me heel goed, (wel wat zwaarder haha) maar heb nu 1man met astma en zoon met astma en heel blij dat ik hun lucht niet meer hoef te vervuilen...
Ik had wel nog jaren last van mijn rookverslaving nadat ik gestopt was want ik droomde s'nachts altijd dat ik nog sigeretten moest halen terwijl ik allang niet meer rookte en dan wakker werd en dacht heeeee ik rook allang niet meer !!
succes !!

*grist vic de sigaret tussen de vingers uit*

Nee, niet nog ééééntje opsteken! Dan is het voor niets geweest. Kom aan, we steunen je hier tot vervelens toe
Zonder gekheid, hoe gaat het?

Pluk53

Pluk53

14-10-2011 om 12:41

Niet voor niks...

niet voor niks, want elke sigaret minder is er een. Maar het zou fijn zijn als je ervan verlost bent. Het doet twee weken "pijn", en dan ben je de rest van je leven vrij.
Dus, indien nodig, je gewoon herpakken, en weg met die peuken. Kijk jezelf aan in de spiegel, en bepaal wie de baas is .

Hombre

Hombre

14-10-2011 om 14:21

Pluk

"Had niets te maken met het verlangen naar het roken, maar je was je draai kwijt."

En toch denk ik dat het er ook mee te maken heeft. Die op en neergaande nicotinespiegel in je bloed (en meedeinende hartslag en bloeddruk), het rustgevend ritueel, het iets in je handen hebben. Het wordt allemaal in je hersens aan elkaar gekoppeld tot je een soort kapstok hebt waar je je dag aan ophangt.

Wat dat betreft is het een geniale drug...

Vic

Vic

14-10-2011 om 16:27

Joehoe!

Hier ben ik hoor. Ik zit nu op twee weken en ik vind er nog steeds niets aan. Daarbij heb ik nu ook een zware verkoudheid te pakken en ik bespeur daar toch echt een causaal verband

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 18:09

Vic

Er is ook niks aan. Maar wat onwijs goed van je!!!

e.j.

e.j.

14-10-2011 om 20:35

Ow arawen

wat een lastige situatie. Wat pluk zegt, bedenken welke voorwaarden je eraan wilt verbinden, dat kan denk ik alleen voor waar hij Echt Niet rookt (in huis), en niet voor waar wel of hoevaak en hoeveel. Daar kun je van alles over willen afspreken maar daar heb je geen zicht op en loop je kans op welles-nietes. Ik zie het bij mijn schoonzus en zwager, zij is mordicus tegen en hij kan het niet laten.
Puur op z'n werk en thuis niet? Reken je niet rijk. Er zijn weekenden, er komen vakanties, dat wordt ook op andere plaatsen dan alleen op het werk vrees ik.

Bellefleur

Bellefleur

14-10-2011 om 21:02

Wauw vic!

Je bent nog steeds zonder! Wat goed. Vervelend voor je dat je nu al weer verkouden bent. Zo te horen ben je nog steeds even humeurig. (begrijpelijk hoor...) Vergeet niet dat niet-roken je een onverwacht voordeel oplevert. Je bent al twee weken lang het stralend middelpunt van dit draadje... En dat effect blijft, want als je opduikt in een ander draadje denkt iedereen aan je als Vic-de nietrokende.

tonny

tonny

15-10-2011 om 09:06

Vic!

Super hoor, je doet het fantastisch.

Vandaag lekker naar buiten, wandelen in de zon met je verkouden neus, uitwaaien!

Sterkte hoor, we blijven trouwe OO-supporters!

+ Brunette +

+ Brunette +

16-10-2011 om 23:56

Ojee!

Als lichte roker liet ik dit draadje aan me voorbij gaan maar ik ben gisteren gestopt dus dacht dat het me goed zou doen te gaan meelezen. Maar nee, van al dat lezen over gerook krijg ik alleen maar zin er weer eentje op te steken. Help!!!

Brunette

he wat goed zeg !!!!!

Arawen

Arawen

17-10-2011 om 10:26

Relatiecrisis

Ik heb inderdaad 'liefdevol mijn hakken in het zand gezet' zoals een van jullie het formuleerde en een soort van gedoogbeleid voorgesteld. Max 2 sjekkies per dag, in de tuin. Leek dit weekend goed te gaan. Nu was het natuurlijk ook mooi weer, dus de tuin in moeten lopen was ook niet zo'n ramp..
Maar toen gisteravond. Ik toevallig eens als eerste naar boven, hij volgde een half uurtje later. Stinkend als een asbak... BAH!! Moet dat nou?? Dit wordt potdorie een soort van stiekem 'als mama het maar niet ziet' doen! Ik heb me direct omgedraaid.. met een libido naar -10 gezakt..;-(
Afijn, het een en ander komt onze relatie niet ten goede. Hij is nog steeds de meest lieve man van het westeljk halfrond, maar ik moet paal aan perk stellen.. anders ligt ie straks nog naast me in bed met de beroemde post-coitale peuk... brrrrr...
Iemand suggesties?

Arawen

Arawen

17-10-2011 om 10:27

Brunette

Meid, ik vergat het te vermelden, maar ik ben trots op je! Zet 'm op, je kunt 't!

Vic

Vic

17-10-2011 om 11:36

Arawen

Stapt hij dan direct na zijn sjekkie in bed? Dus zonder wassen en tanden poetsen? Of maakt dat voor de stank helemaal niets uit?
Nouja en ik denk dus dat je een volwassen man hooguit kunt verbieden om in jouw huis te roken, maar niet het roken in het algemeen. Nu heb ik makkelijk praten met een man die slechts af en toe een sigaartje opsteekt, en niet eens dagelijks.

Vic

Vic

17-10-2011 om 11:57

Rimpels

Gisteren zei mijn 12-jarige dat ze vond dat ik minder rimpels had dan toen ik rookte. Volgens mij komt dat vooral doordat ik dikker ben geworden, nu al! ;-( Ik had me voorgenomen om me eerst te concentreren op het niet meer gaan roken, en dan in januari te gaan lijnen, maar het houd me toch vreselijk bezig. Ik heb deze week al vier keer op de weegschaal gestaan, en er is al zeker een kilo bij (in 2,5 week!). En ik doe echt niets geks qua eten, dat is het irritante.

Pluk53

Pluk53

17-10-2011 om 13:36

Vic

wat betreft gewicht: ik zou me daar nu inderdaad niet zo extreem druk om maken. "First things first". Dat gewicht is met wat discipline en wat meer bewegen prima aan te pakken.
"maar niet het roken in het algemeen (verbieden)" Ik denk dat je het ook niet zou tolereren dat je man een alkoholist is. Als partner heb je helemaal alleen maar met de nadelen van het roken te maken: smerig, het stinkt, het vervuilt jouw leefomgeving.

Gewicht

Pluk, voor Vic gaat het probleem van dikker worden wat dieper. Als je goed gelezen hebt, heeft ze een verleden van eetstoornissen. Ik kan me voorstellen dat je je dan moeilijker over gewichtstoename kunt heenzetten.

Vic, blijf je vooral focussen op het gezondheidsvoordeel dat het stoppen met roken je oplevert!

Chris

Pluk53

Pluk53

17-10-2011 om 16:04

Vic, gewicht

Vic, ik denk dat als je bang bent dat je gewicht een obsessie voor je wordt, je beter op tijd aan de bel kunt trekken bij huisarts/therapeut.
Knap dat je het doorzet. Heb je al aan "iets" gemerkt dat er wat verandert is (behalve je rimpels ).

Vic

Vic

17-10-2011 om 16:05

Pluk

Ik zie er nu eenmaal lelijker uit dan de meeste andere mensen als ik te dik ben. Nu was ik het afgelopen jaar al wat aangekomen, dus nu is mijn bmi boven de 20. Dat is echt teveel. Maar goed, ik ga wel heel verstandelijk denken dat ik medisch gezien niet te dik ben en niet-roken meer gezondheidswinst oplevert.

Vic

Vic

17-10-2011 om 16:07

Tegelijk

We zaten tegelijk te tikken Ik heb nog niets gemerkt qua energie ofzo. Nu ben ik ook vreselijk verkouden (met koorts e.d.) op het moment, dus even afwachten tot ik hersteld ben.

Snuggle's

Snuggle's

17-10-2011 om 16:50

Arawen

Dit wordt potdorie een soort van stiekem 'als mama het maar niet ziet' doen

Ja maar jij stelt je toch ook op als een mama? Hij Mag van jou twee sigaretten in de tuin per dag, dat tolereer je, en nog zo wat uitspraken. Vind ik geen uitspraken die in een geljnkwaardige relatie passen. Ik zou het althans niet pikken als m'n partner zo tegen me praat. Ik wil best overleggen over zaken, maar ik bepaal toch echt zelf wat ik wel of niet doe.

Snuggle's

Snuggle's

Snuggle's

17-10-2011 om 16:55

Vic

Ik vind het echt super knap! Nog even en je hebt het ergste gehad!

Snuggle's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.