Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Leony

Leony

29-11-2010 om 11:01

Strenge winter?

In nieuwsberichten lees ik dat er tekenen zijn dat het een strenge winter wordt.
Wat zijn dan die tekenen? Oftewel: waarop baseert een metereoloog de voorspelling van een strenge winter?
Leony

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leony - terzijde

Volgens mij hoor ik ieder jaar wel een paar keer iemand zeggen dat 'ze' zeggen dat het een strenge winter wordt. En soms klopt het

Maar geen antwoord op je vraag, sorry.

Groeten,

Temet

Gokje

Leony:"Oftewel: waarop baseert een metereoloog de voorspelling van een strenge winter? "
Ik kan alleen maar gokken. De dagelijkse weerbewegingen worden vooral beinvloed door luchtstromen en die weer door zeestromen (en vulkaanuitbarstingen, bosbranden, etc.).
Soms ligt het koudste koud en het warmste warm ergens anders dan in andere jaren (zuidelijker, of noordelijker). Daarna is het een kwestie van vergelijken: in welke jaren kwamen die factoren ook zo voor en hoe gedroeg het weer zich toen?
Volgens mij werkt dat zo.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2010 om 11:55

Waarbij wordt aangetekend

dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Tirza (met de schurft aan weersverwachtingen)

fladder

fladder

29-11-2010 om 12:55

Ik weet het antwoord...

Maar ik ben nu mobiel online. Ik heb wat meteo-banden en die zal ik straks ff aanhalen!

Gallifrey

Gallifrey

29-11-2010 om 13:09

Van de knmi site

Op de site van het KNMI staat dat de winters in West Europa zich bijna niet laten voorspellen. Er staat o.a. het volgende:
"Weersverwachtingen op een termijn van maanden tot jaren zijn een oude droom in de meteorologie. Een betrouwbare voorspelling van het weer op een bepaalde dag blijkt echter onmogelijk voor meer dan twee weken vooruit. Wel mogelijk zijn (kans)verwachtingen voor het gemiddelde weer over een aantal maanden, bijvoorbeeld "de kans is groot dat we hier een droger dan gemiddeld voorjaar krijgen". De basis voor deze seizoensverwachtingen zijn relatief langzame veranderingen in de oceaan, sneeuwbedekking en bodemvochtigheid, die de weerspatronen beïnvloeden. Vooral de invloed van het verschijnsel El Niño is groot. "

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/seizoensverwachting/index.html

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2010 om 16:35

Niet el niño maar la niña

We hebben in de winter te maken met de vrouwelijk variant. Ik heb begrepen dat het afhangt van welke kant de stroming kiest of we te maken krijgen met sneeuw of regen. Als de stroming voor ons zuidwaarts langskomt zal de neerslag vooral op sneeuw uitdraaien. Komt het noordelijk te liggen dan zal het regen worden. Zeker is dat we door La Niña te maken zullen krijgen met veel neerslag. De invloed van het verschijnsel is de ene keer zwak en een andere keer sterk. We hebben deze keer met een zeer sterke invloed te maken en dat betekent veel nattigheid. Ik heb me er gister toevallig in verdiept

Voorspellingen

nou ik geloof er geen klap van, ja tot een paar dagen van te voren kunnen ze het redelijk inschatten en daarna is het volgens mij wetenschappelijk giswerk

Ach ik moet even denken aan Sicilie, we stonden bij de vulkaan en een meneer die daar werktte en die vulkaan in de gaten hield te melden dat die berg sliep en voorlopig echt niet wakker zou worden want allerlei meetapparatuur en wetenschappers. Een dag of 3 later was die plek waar we toen stonden te praten overspoeld met een dikke laag lava.

fladder

fladder

29-11-2010 om 19:10

't is al een heel eind beantwoord

Inderdaad, El Niño of La Niña. En nou weet ik even niet welke vorm welk weer veroorzaakt, maar wel dat de invloed in onze regio niet al te groot is.

Al eeuwen proberen wetenschappers de sleutel te vinden voor langetermijnsverwachtingen (geen -voorspellingen want, zoals de oude Pelleboer zaliger ooit sprak: het is geen waarzeggerij .
En voor sommige regio's begint dat ook aardig te lukken. Bijvoorbeeld het hurricaneseizoen in de Atlantische oceaan, het valt me op dat die de laatste jaren best goed scoren qua seizoensverwachting.

Eind jaren tachtig had een Duitse meteoroloog, meneer Röder, een paar keer met succes een extreem zachte winter aan zien komen. En daarvoor waren er (ik dacht) Britse meteorologen die een verband zagen tussen de windrichting en temperatuur in oktober en het weertype van de daarop volgende winter. Maar toen men zich daar verder in ging verdiepen bleek dit toch niet te kloppen.

Het is dus nog steeds heel lastig voor deze regio, maar men houdt vol.

Denk ook aan "de vlinder van Lorentz"; een wetenschapper die ooit zei: Als er in Amerika een vlinder met zijn vleugels klappert, kan er elders een orkaan ontstaan. Deze uitspraak bestaat in verschillende variaties, maar hij bedoelde ermee: een ogenschijnlijk onnozel iets als een vlindervleugelslag (bij wijze van spreken) kan een kettingreactie veroorzaken in de atmosfeer.

Zolang we nog niet alle gegevens doorhebben die cruciaal zijn voor het berekenen van de lange termijnsvoorspelling, is het best heel moeilijk...!

Overigens gebruikt het KNMI sinds kort al 15-daagse verwachtingen voor de particuliere weersverwachtingen (zeg maar: de verwachtingen voor jou en mij). Je moet de getallen die daarin worden vermeld een beetje met een korrel zout nemen, ze geven meer een trend aan die nog wat af gaat wijken. Als ze nu (bij wijze van spreken) zouden zeggen "nu vriest het, maar volgende week woensdag wordt het 12 graden" en het wordt dan maar 9 graden, dan zou je kunnen zeggen dat ze fout zaten. Je moet het echter zien als "ze hebben gezien dat de temperatuur weer gaat stijgen".

Pfff, heel verhaal, sorry als er wat onduidelijkheden zijn maar ik ben een beetje moe...

Leony

Leony

29-11-2010 om 20:16

De dieren, de zon en de zee

Ben er ook maar even in gegoogled
El Nino is een factor, maar het lijkt erop dat het in onze regio maar een mild effect heeft.
De zon (weinig zonnevlekken) en (toch weer) de temperatuur van het zeewater worden als belangrijke factoren voor lange termijn voorspellingen van strenge winters aangemerkt.
http://www.sneeuwverwachting.nl/weblog/181009/weergevoelige_lynx_kondigt_strenge_winter_aan
Ik vond nog wat anders: de dieren. Het schijnt dat dieren op de een of andere manier aanvoelen dat er een koude winter aankomt. Ze bereiden zich daarop voor door opvallend veel meer te eten dan bij normale of slappe winters.
http://www.sneeuwverwachting.nl/weblog/181009/weergevoelige_lynx_kondigt_strenge_winter_aan
Dank voor alle bijdragen zo ver!
Leony

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2010 om 00:52

Pelle en de klok

Je hebt gelijk. Ik heb nog een keer gelezen. Het verschil zit hem in dat El Niño een warme golfstroom is en La Niña een koude golfstroom die na El Niño komt. Ik heb net gekeken bij het jaar waarin La Niña ook extra sterk was. Toen hadden we een 'vriendelijke' winter, maar een zeer natte maart en de lente begon laat.

fladder

fladder

01-12-2010 om 08:09

Winterslaap

Buienradar klopt deze dagen niet omdat die sneeuw heel slecht oppikt. Motregen trouwens ook. Of bedoel je dat ze wel eens neerslag geven terwijl het droog is? Dat heet in vaktermen "valse echo" en is niet te vermijden.
En de Almanak... Ik heb in het verleden eens serieus onderzoek gedaan naar de voorspellende waarde over verschillende jaren en die was op zijn zachtst gezegd matig.

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2010 om 17:28

Winterslaap

Ik woon aan de kust (Zeeland). Ik doe mijn gordijntjes open en dan zie ik het wel. Want van buienradar en weeronline klopt geen zák, werkelijk geen zak. Nog niet eens een indicatie. Althans, niet betrouwbaar genoeg om wel of geen plu mee te nemen of wel of geen was buiten te hangen, echt niet.
Maar: die Enkhuizer Almanak - daar klopt ook geen zak van. Vandaar mijn zelf ontwikkelde techniek.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.