Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Emmawee

Emmawee

16-09-2011 om 16:22

Sudoku's

In de serie volslagen onbelangrijke vragen over volslagen onbelangrijke onderwerpen, die een mens toch flink kunnen bezighouden... het volgende:
Zijn er meer mensen die graag sudoku's maken? Ik doe dit, nou ja, graag? Ik doe het gewoon. Steeds. Op mijn mobiel. Liefst de moeilijke. Zo moeilijk dat je denkt dat het niet oplosbaar is. En dan toch opeens lukt het en staan alle cijfertjes weer op hun plaats. Heerlijk. Volgende.
Wat ik mij daarbij steeds afvraag, is of de sudoku-maker weet waar de moeilijkheid zit. En ook, hoe ze bepalen of een sudoku moeilijk, of juist makkelijk is. En ook vraag ik me af of, als twee mensen een sudoku maken, de volgorde van oplossen (ongeveer) dezelfde zal zijn en of zij beiden op hetzelfde punt in de problemen raken.
Nou, ik ben echt heel benieuwd of iemand hier iets zinnigs op kan zeggen.
Groeten, Maw.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

16-09-2011 om 17:03

Verslaafd!

Ik maak elke dag de sudoku's in het AD (jongste bezorgt kranten en ik lees wat hij over heeft). Die vind ik vrij makkelijk, hoewel de heavy meestal langer duurt dan de light. Soms heeft hij de NRC Next en die sudoku's zijn veel lastiger.
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar andermans oplosproblemen )) En snap ook niet hoe ze dat nou doen met die moeilijkheidsgraad.
Ik houd altijd dezelfde volgorde aan in het begin: eerst de linkerkolom van boven naar onderen, dan de middelste kolom, dan de rechter kolom en dan ga ik over links naar rechts, eerst de bovenste etc. En jij?

Vraag ik me ook af

Ik ben er ook dol op. Heb nu een denksportboekje met 10 - 12 sterren. Ja, ze zijn moeilijk, maar hoeveel moeilijker dan een 7 ster? Geen idee, niet volgens mij.

Alleen op vakantie

de rest van het jaar doe ik het niet. Ik heb dan zo'n boekje, even denken (ding heb ik laatste dag camping weg gegooid) iets van master 4 oid ?? In ieder geval niet de makkelijkste. En dan had ik sommige waar ik echt niet uit kwam en andere die ik zo had, geen logica hier dus. Ik heb geen inzicht genoeg in mijn eigen sudoku gedrag dat ik kan zeggen dat ik telkens op het zxelfde punt in de knoop raak, sorry hier dus of te doen, of niet te doen

Bij vlagen

Ik doe ze bij vlagen en bij voorkeur op papier, want dan is het makkelijker om er dingen bij te kriebelen. Ik werk niet zo zeer per rij of kolom. Ik werk eerst per cijfer. Dus eerst alle eentjes af en kijken of er daar al 1 van in te vullen is, dan alle tweetjes, etc. Daarna ga ik naar de rij of kolom of het vakje waar al het meeste in staat en dan ga ik kijken of daar iets van in te vullen valt. Daarna doe ik maar wat.
Op vakantie had ik voor in de trein een sudoku boekje gekocht, helaas wilde mijn zoon dat ik uitlegde hoe het moest en voor ik wist wat er gebeurde was ik mijn boekje kwijt.

Fiorucci

Fiorucci

16-09-2011 om 18:16

Nee

Ik hou niet van sudoku's, ik maak lieve zweedse puzzels..

Petr@

Petr@

16-09-2011 om 18:43

Fio

Goh, die ken ik niet... lieve Zweedse puzzels ))

Wie van sudoku's houdt

houdt dan misschien ook van die nieuwe puzzels, waar je een rasterwerk vol 1 en 0 moet zien te krijgen. Ik weet niet hoe ze heten. Ik vind ze leuk (maar te makkelijk inmiddels).
Crypto's vind ik ook leuk, en daar zie ik wel degelijk verschil in moeilijkheid (3 sterren is te doen, 4 wordt al lastig voor mij).
Verder maak ik in de krant wel eens van die puzzels waar de cijfers 0-9 worden vervangen door de letters a-k (minus i) en je door het maken van sommetjes er achter moet komen welke letter welk cijfer vertegenwoordigd (breinbreker?)
Een jaar of 20 geleden waren logigrammen erg in, ik zie ze tegenwoordig niet meer.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2011 om 21:03

Oplossen

Ik doe altijd heel veel sudoku's als ik weer eens net gestopt ben met roken. Boekje, potlood erbij. Tijdens de bevalling van de jongste heb ik een groot stuk van de Vrij-Nederland-themapuzzel op staan lossen, compleet met stiekem googlen op antwoorden. Puzzels helpen mij, kortom, om iets lastigs te doorstaan. Ik puzzel nu helemaal niet, want zoon is erg schattig, haha, en bovendien slorpt hij erg veel van mijn schaarse vrije tijd op.
Hoe ik sudoku's oplos: eerst kijk ik per cijfer (van 1 tot 9) welke cijfers zo te plaatsen zijn. Vervolgens kijk ik of er een rij, kolom of hokje van negen al wat voller staat dan de rest en begin daar. Vandaaruit werk ik in een soort inktvlekmethode de hele puzzel af. Ik krijg er wel eens eentje niet opgelost en vind dat zeer frustrerend.
Groetjes
Massi

Silone

Ja, binaire puzzels, die met die 1 en 0 stonden ook een paar in het puzzelboekje dat ik kocht voor in de trein en dat zoon inpikte, zoon had die zo door met als gevolg dat ik die dus niet eens heb kunnen proberen...
Logigrammen vond ik altijd erg leuk om te doen, maar inderdaad, ik zie ze ook nooit meer in de winkel. Op de site van Denksport staan ze wel en via daar kwam ik op de AKO site, waar je ze ook nog gewoon kunt kopen, Logikwis heet het bij Denksport. Toch weer eens een keer één kopen, lijkt me wel weer eens leuk om te doen.

Tink

Tink

16-09-2011 om 23:08

Jaaaa, logikwis

Tinkman en ik kochten lang geleden wel eens ieder hetzelfde Logikwisboekje, en dan maar kijken wie de snelste was. In het begin hij, maar toen ik eenmaal het trucje doorhad won ik meestal.
Ook leuk: van die Japanse puzzels waarbij je sommige vakjes zwart moet kleuren en andere niet, en dan ontstaat er een plaatje. Bij de grotere tel je je helemaal suf maar ik vind het erg rustgevend . Je ziet ze jammer genoeg steeds minder.
Sudoku's vind ik niet zo geweldig, soms probeer ik er eentje en nog somser los ik 'm nog op ook

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2011 om 23:20

Systeem

Er zit een systeem in het oplossen en dat verschilt per maker/leverancier of hoe je die mensen ook noemt die die boekjes drukken. Ik heb overal boekjes liggen en los dan ook elke keer sudoku's op van een andere maker. Ik heb al eens zitten tellen (want ik vraag me zulk soort dingen ook af, Emmawee) maar het zit hem niet in de hoeveelheid gegeven cijfers. Dat leek mij het meest logische; je moet 81 cijfers invullen, dus als er 75 gegeven zijn is het een eitje
Maar ik heb hier niveau-4 puzzels met 24 cijfers en niveau 8 puzzels met 24 cijfers en toch zijn die laatste moeilijker
Eén van mijn boekjes werkt met een heel duidelijk rijen-systeem, je heb rij 3 en 7 verticaal zó opgelost en rij 3 en 7 horizontaal ook. Als je dat eenmaal doorhebt, los je ze zo op.
Eén van mijn boekjes werkt met het 'tegelijk'-systeem, dus als ik dan de rij afga, doe ik niet 'kan hier een 1? Nee. Kan hij hier? Nee. Kan hij híer dan? Ook niet - en dan zijn er alllllltijd twee of drie mogelijkheden. Bij dat boekje kun je beter kijken naar alle cijfers die op de rij ontbreken en dan zó hokje voor hokje afgaan. Past hier een 1, 4, 7 of 8? En dan zit er altijd eentje bij waar toch echt maar 1 cijfertje past.
En wat me ook wel eens opvalt (maar dat kan ook een idee van mij zijn) dat bepaalde getallen bij elkaar horen. Als ik alle achten heb gevonden, lukken alle tweeen ook. En daarna alle vijven. 1-4-7 - ook zoiets. Zit vast een systeem achter wat ik niet doorgrond

Overigens denk ik niet dat sudoku's door mensen worden gemaakt, maar puur door computers

Tirza

+ Brunette +

+ Brunette +

17-09-2011 om 00:14

Nee.

Ik houd niet zo van cijfertjes, ben meer een taalliefhebber dus: kruiswoordpuzzels, cryptogrammen en wat dies meer zij.

Fiorucci

Fiorucci

17-09-2011 om 07:02

Petra ot

Mijn toetsenbord moet weer eens schoongemaakt, zie ik..

Emmawee

Emmawee

17-09-2011 om 09:43

Wow

Ik ben niet alleen... wat fijn. Ik vind sudoku's trouwens niet het leukste wat er is in puzzelland. Dat zijn cryptogrammen. Maar het fijne van sudoku's is, dat het volslagen oplosbaar, logisch is, niet multi-interpretabel. Juist omdat ik wéét dat er een moment komt dat alles op de juiste plek gaat vallen, blijf ik dat kreng erbij pakken. Ik heb er nu één die zo moeilijk is, dat ik in 88 minuten slechts 2 cijfers heb kunnen invullen. (Mijn mobiel meet hoe lang je ermee bezig bent, ik zit dus niet 88 minuten aan één stuk... nou ja, je snapt het).
Ik denk trouwens ook dat ze door computers worden gemaakt, maar dan moet er toch een soort systeem aan ten grondslag liggen. Lijkt me.
Goed, later meer over mijn systeem / werkwijze. Ik moet nu echt weer iets nuttigs gaan doen .
Groeten, Maw.

Vic

Vic

17-09-2011 om 10:34

Tijd

Ik mag eigenlijk niet meepraten hier, met al die deskundigen, maar heb toch een vraag. Hoe kan het dat ik de 5 sterren Sudoku's zonder problemen in een paar minuten invul, met de 6 sterren onevenredig meer moeite heb (half uur bezig ofzo), en afhaak bij de 7+ sterren. Dan komt er mondjesmaat nog een cijfertje bij, maar dan is de lol voor mij er wel af.

Ligt er aan vic

Hoe jij de boel oplost.
Zo doe ik het. Eerst logisch kijken welke cijfers zo ingevuld kunnen worden. Bedenk daarbij, dat als in een van van 9 hokjes de 2 bv in de middelste kolom staat, in een van de 9 hokjes daaronder de 2 alleen maar in de linkerkolom kan staan, dat automatisch in de 9 hokjes daaronder de 2 alleen maar in de rechterkolom kan staan.
Dan ga ik per rij en kolom (soms ook per 9 hokjes) cijfers invullen. Alle cijfers die kunnen dus.
Dan ga ik wegstrepen. Als een 2 bv alleen maar in de bovenste rij van een hokje van 9 kan, dan kan die 2 in de rest van die rij niet meer voorkomen.
Volg je 't nog. Het is wat lastig uitleggen.
Er komt een moment dat ik vast kom te zitten. Dan ga ik voor het principe trial and error. Stel dat in het linkeronderhokje een 2 staat, wat gebeurt er dan met allen andere hokjes. Zo'n trial and error gaat hoogstens eenmaal fout, omdat ik dat doe in een hokje waar maar 2 cijfers in staan. Hooguit loop je nog een keer vast en moet je opnieuw iets uitproberen, maar meestal is dit het punt waarop je flatschflatsch door kunt stomen, succes!
Overigens puzzelboekje er even bijgehaald. Van de 10 sterren heb ik: 9 goed, 4 moeten nog afgemaakt, 7 fout
van de 11 sterren: 3 goed, 6 nog afmaken, 6 fout
en van de 12 sterren: 1 goed, 10 nog afmaken en 5 fout.

Zo te zien zit er dus toch een stijgende lijn in die sterrenniveaus. Overigens het summum van sudokuën is wel proberen te achterhalen waar je fout bent gegaan

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-09-2011 om 11:34

Calcodoku

Van 321monkeypuntnl zijn leuk, m'n voor kinderen.

Rosa van der Zanden

Vic

Vic

17-09-2011 om 11:48

Oh kijk

"Zo doe ik het. Eerst logisch kijken welke cijfers zo ingevuld kunnen worden. Bedenk daarbij, dat als in een van van 9 hokjes de 2 bv in de middelste kolom staat, in een van de 9 hokjes daaronder de 2 alleen maar in de linkerkolom kan staan, dat automatisch in de 9 hokjes daaronder de 2 alleen maar in de rechterkolom kan staan.

Dan ga ik per rij en kolom (soms ook per 9 hokjes) cijfers invullen. Alle cijfers die kunnen dus.

Dan ga ik wegstrepen. Als een 2 bv alleen maar in de bovenste rij van een hokje van 9 kan, dan kan die 2 in de rest van die rij niet meer voorkomen."

Dat zijn open deuren, maar op een gegeven moment kom je op een punt (bij de veel sterren) dat er in de meeste blokjes nog maar twee cijfers staan, en je geen 'in een oogopslag' oplossingen meer hebt. Dan ga ik meestal alle opties af (er moeten nog 3, 5, 8 en 9, en dan kijken wat niet kan), of per hokje alle cijfers proberen, maar dat zijn er dan meestal meer dan 1. En dan moet je in stapjes vooruit gaan denken 'wat gebeurt er als ik hier een 3 invul', maar soms moet je wel 3 stappen vooruit. Ik ga niet trial en error invullen want dan is de chaos niet meer te overzien.
Maar ik begrijp dus dat jullie daar lol in hebben? Ik houd er niet van om puzzels onafgemaakt te laten (dus dan maar een cijfertje smokkelen uit de oplossingen), en vind het ook enorm irritant als op het eind blijkt dat ik een fout heb gemaakt.

Haha, vic

Ja, het is wel ernstig
Neimand gelooft nu nog dat ik in dagelijks gebruik ongeduldig en chaotisch ben. Ergens heb ik blijkbaar toch de rare behoefte tot ordenen. Ik ben ook dol op legpuzzels...

rosa

rosa

18-09-2011 om 12:37

Leuk!

Ik hou ook wel van sudoku's, doe in ieder geval die van de zaterdag in de NRC en soms die in next (maar die zijn makkelijker). Ook die van de Volkskrant vind ik leuk, met die overlappende vierkanten.
Ook die andere van de Volkskrant maak ik graag, waarin je binnen een vak een bepaalde som van de cijfers moet hebben, terwijl je ook in de rijen en kolommen maar 1 keer een bepaald cijfer mag gebruiken. Ik koop de Volkskrant hier soms speciaal voor..
Legpuzzels: fantastisch. Liefst 3000 stukjes. In de herfstavakantie mag ik weer van mezelf. Erg verslavend.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

18-09-2011 om 13:05

Puntjes methode

Hoe ik het doe: ipv cijfers te zetten die nog kunnen in de vakjes, zet ik er een puntje in. Als je denkbeeldig een vakje verdeeld in 3 rijen en 3 kolommen komt een puntje linksboven overeen met een 1, en rechts in het midden met een 6 bijv. En dan zet ik eigenlijk alleen puntjes als een cijfer in een vierkant maar op 2 plaatsen kan. Als je dan een ander cijfer in een vakje met puntje zet, weet je dat het cijfer van het puntje in het andere vakje moet. Scheelt een hoop opnieuw zoeken. (Lastig om het uit te leggen, hoop dat het gelukt is.) Vind het zelf erg handig.

Verder begin ik met de cijfers die er het meest in staan, dus niet logisch vlnr of vbnb.

Praat me der niet van!

Ik heb er een tijd helemaal ingezeten, hoe moeilijker hoe lekkerder... en toen is meneer Beuk besmet. Ik ben gezwicht voor een straatverkoper die me een halfjaar abo NRC heeft aangesmeerd met het lokkertje van een NRC sudoku boek. Man verrukt.

Ik ben een jaar lang jaloers geweest op jawel, het NRC Sudokuboek. Want daar lag meneer Beuk iedere avond mee in bed. Bij de moeilijke soms een uur te turen om 1 cijfertje in te vullen.

Gek hoe ik nu geen enkele aandrang meer kan voelen als er eentje zie in de krant. Het hoofdlegend effect is trouwens wel zalig, die verslaving van meneer Beuk viel samen met een erg drukke tijd, dus tsja, wel begrijpelijk.

Valkyre

Valkyre

18-09-2011 om 23:11

Toen ik zwanger was

En nauwelijks meer kon lopen, heb ik een enoooooorm dik sudokuboek van Valkyreman gekregen. Jaja, hij weet wat vrouwen willen Sinds de geboorte komt-ie alleen nog tijdens vakanties uit de kast, helaas

Mijn methode is precies die van Massi trouwens!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jujube

Jujube

19-09-2011 om 10:20

Yep

Ook ik ben dol op sudoku's, maar boekjes koop ik alleen als we op vakantie gaan. Verder maak ik die uit het Parool en NRC. En wat ik ook leuk vind zijn binaire puzzels. Ik kreeg een boekje van een vriendin voor mijn verjaardag. Ze zijn ook zo heerlijk logisch.
Groet,
Jujube

Hes@

Hes@

19-09-2011 om 13:31

Onbevredigend

Silone schreef: "Er komt een moment dat ik vast kom te zitten. Dan ga ik voor het principe trial and error. Stel dat in het linkeronderhokje een 2 staat, wat gebeurt er dan met allen andere hokjes. Zo'n trial and error gaat hoogstens eenmaal fout, omdat ik dat doe in een hokje waar maar 2 cijfers in staan. Hooguit loop je nog een keer vast en moet je opnieuw iets uitproberen, maar meestal is dit het punt waarop je flatschflatsch door kunt stomen, succes!"

Maar dat vind ik toch niet bevredigend. Kun je net zo goed achterin kijken welke van de twee het goede is. Ik heb altijd het gevoel dat er een andere logisch te beredeneren oplossing moet zijn die ik nog niet gevonden heb.

Hebben jullie dat niet?

Vic

Vic

19-09-2011 om 13:49

Geen last van

Ik vind het erger dat ik een puzzel niet af krijg, dan dat ik moeite heb met smokkelen. Ik kijk dus best wel eens in de oplossingen om weer op gang te komen. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Hes@

Ik spiek toch niet? Ik redeneer alleen door: stel dit, dan dat. Ik vind het erg bevredigend als ik daardoor de puzzel afkrijg.

*bella*

*bella*

19-09-2011 om 23:44

Jamaar jamaar

dat gevoel heb ik ook nu steeds, dat er manieren moeten zijn om er toch uit te komen, die ik vooralsnog niet zie! Hahaha was erg blij met dit draadje, dacht; nu ga ik eindelijk achter de geheimen komen, maar niks dus vooralsnog. (niemand??) Hoewel, dat stel-dit, stel-dat proberen, eigenlijk is me dat nooit goed gelukt en kwam ik er nooit verder mee, misschien moet ik daar toch nog eens naar kijken. mmhh.
Een vaste volgorde oid heb ik zeker niet, ik kijk de puzzel even vluchtig door om te zien waar de mogelijkheden zitten. Ik wil 'm nl ook wel zo snel mogelijk af hebben. Nadeel is wel dat ik soms dingen mis op die manier en het lang kan duren eer ik de clou vind. Maar vaak kom ik dus op een punt dat ik geen enkele clou meer vind.

*bella*

*bella*

20-09-2011 om 09:24

Biedt perspectieven

Silone, dank. Heb nu een keertje geprobeerd door te redeneren toen ik vast zat, en nu lukte het wel en ik kreeg hem zó uit. Ben benieuwd of het vaker lukt. Dit is iig géén spieken. Spieken doe ik dus echt nooit, dan is voor mij de lol eraf.

rosa

rosa

20-09-2011 om 11:19

Vraag

Door dit draadje wil ik toch eens proberen of het soort puzzels uit de Volkskrant waarbij je moet rekenen ook online te vinden zijn. Ik kom dan op Kakuro's, maar die zien er toch anders uit, niet met omkaderde vakjes waarbinnen je alleen de som van de getallen hebt gekregen en dan uit moet zoeken welke getallen in de hokjes moeten komen.
Wie weet wat ik bedoel en hoe die puzzels heten? Of zijn het speciale Volkskrant puzzels (hoop ik niet)?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.