Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Liona

Liona

21-02-2009 om 12:22

Taaladvies

Ik wil graag weten hoe je het volgende schrijft en waar ik deze spellingsregel kan vinden.

"wat vind je er van?"
of
"wat vind je ervan?"

alvast bedankt,

Liona

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onze taal

Dat soort constructies blijf ik zelf ook lastig vinden. Het staat hier heel goed uitgelegd: http://www.onzetaal.nl/advies/ervanuit.php

Werkwoord vervangen door 'lopen'

Vroeger op school leerden we hiervoor het truukje om het werkwoord waarover je onzeker bent, te vervangen door 'lopen'.

Dus 'wat vind je ervan' wordt 'wat loop je ervan'. Je hoort dan vanzelf of het wel of niet met 'dt' moet. Werkt goed (behalve als je uit Rotterdam komt .

Chris

kirima

kirima

21-02-2009 om 16:58

Volgens mij

Moet het zijn 'ervan'. Ik heb vroeger geleerd bij woorden die combineren met 'er', dat als het aan elkaar kan, dat je dat dan ook moet doen.
Hmm geloof niet dat ik erg duidelijk uitleg, maar er was wel een regeltje voor.

Te snel gelezen

Oeps, te snel gereageerd. Je wilt weten hoe je 'ervan' schrijft, niet of 'vind je' met dt is of niet. Sorry.

Chris

MM.

MM.

21-02-2009 om 23:29

Er plus voorzetsel (geldt ook voor daar en hier)

In combinatie met een voorzetsel komt het aan elkaar te staan. Behalve als het voorzetsel overduidelijk eigenlijk bij een ander zinsdeel hoort.
Dus inderdaad: wat vind je ervan
Het ligt eronder
Het is daartegenover

Maar: ik ga ervan uit dat ... omdat de uitdrukking is: 'uitgaan van iets'. Van kan dan wel aan er gekoppeld worden maar uit niet, die hoort al bij gaan.

En: Ik heb het daarin gelegd
Maar: Ik heb het daar in de kast gelegd
'In' is hier onderdeel van het zinsdeel 'in de kast' en dus is het niet 'daarin de kast gelegd', want één woord over twee zinsdelen verdelen, dat gaat niet.

In de praktijk is de combi er+voorzetsel heel vaak aan elkaar. Maar het blijft lastig.

MM

Liona

Liona

22-02-2009 om 08:56

Lastig

Tja..het blijft lastig maar we zijn het er wel over eens dat het aan elkaar moet in dit geval.

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Liona

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.