Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

May

May

29-01-2012 om 22:26

Taalgebruik cursus Open Universiteit

Ik volg een inleiding kunstgeschiedenis bij de open universiteit. Heel erg leuk, alleen kwam ik bij een hedendaagse beschrijving van een 17e eeuws schilderij steeds het woord 'neger' tegen. Dat is toch echt niet meer van deze tijd? Ik vraag me echt af of ik moet melden dat ik dit echt niet vind kunnen..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

30-01-2012 om 22:07

Geen negatieve link bij mij

Het woord neger klinkt voor mij gewoon niet negatief. Ik vraag me nog steeds af welke benaming dan bij dat schilderij had moeten staan. Als er in een journaal een beschrijving van een "man met een donkere huidskleur" gegeven wordt, spreken ze van een negroïde man. Vrij net vind ik... Maar misschien heb ik het helemaal mis

Maylise

Maylise

30-01-2012 om 22:29

Hombre

Niemand verbied je welk woord dan ook te gebruiken maar als mensen zich beledigd voelen door gebruik van een woord waarom zou je dat dan gebruiken? Zelfde geldt voor religie. Natuurlijk mag je best religieuze symbolen beledigen maar waarom zou je dat doen als je daar mensen mee kwetst? En welk enorm voordeel heb jij er van als je het woord neger gebruikt? Ik snap die drang absoluut niet. Als je weet dat een woord niet bij iedereen in goede aarde valt waarom pas je dan je niet je taalgebruik aan? Tast dat je gevoel voor vrijheid zo aan?

Maylise

Maylise

30-01-2012 om 22:32

Juul

Met N woord bedoelde ik dat andere woord want dat stuk ging over de Afro-Amerikanen en de redactrice van een blad die dat woord gebruikte en weg moest dus niet over het woord neger.

Over neger bestaan er verschillende meningen. Veel Afrikaanse mensen die ik ken vinden het woord wel beledigend maar gek genoeg de meeste mensen uit de Caraïbische eilanden die ik ken vinden het niet beledigend. Maar ik ken veel mensen bij het wel gevoelig ligt al is dat inderdaad lang niet bij iedereen zo. Maar zolang ik weet dat er mensen zijn die zich gekwetst voelen zou ik het zelf niet gebruiken.

Maylise

Maylise

30-01-2012 om 22:39

Hombre

En oude literatuur aanpassen moet je natuurlijk niet doen. Vorig jaar kwam er een nieuwe vertaling uit van Huck Finn waarin het woord nigger door het woord slave vervangen werd. Dit leverde terecht veel kritiek op want niet alleen was de figuur van Jim geen slave maar bovenal was het in de context van die tijd volkomen normaal dat een jongen in Huck's positie het woord nigger gebruikte. Het is nu eenmaal in die context geschreven.

Tegelijk is het wel zo dat als je vervolgens het boek zou voorlezen het niet echt fijn voorleest. Ik kan me dus voorstellen dat je bij voorlezen het wel zou veranderen.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-01-2012 om 23:12

Negro

Iemand merkt op dat in Zuid-Amerikaanse landen zonder pejoratieve bijbetekenis "negro" wordt gezegd. Tuurlijk, want "negro" betekent daar gewoon "zwart". Een blanke heet in deze landen "blanco" en dat betekent... "wit". Het zou me niets verbazen als "neger" en "blanke" waarschijnlijk vernederlandste woorden uit het latijn of Spaans (80-jarige oorlog). Waarschijnlijk waren deze woorden ooit gewoon een kleuraanduiding. Ik vraag me ook af waarom mensen "blank" als positief begrip zien. Zo blij ben ik niet als mijn badkamer blank staat

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2012 om 00:59

Behoorlijk verwarrend

Ik vind het wel verwarrend door al die geboden en verboden rond het woord 'neger'. Of zelfs 'nigger'. Ik ben nu zover dat ik aanneem dat zwarte mensen onderling wel over 'nigger' mogen praten omdat dat 'onderons' is, maar o wee als een blank persoon dat doet. Het woord 'blank' vind ik onderhand trouwens ook ingewikkeld worden want ook daar kleeft weer iets negatiefs aan. Tegen dat ik een zin heb afgerond waarin ik het over een donker en licht iemand moet hebben ben ik een A4-tje verder.
Vroeger, lang geleden dus, wist ik eigenlijk niet beter of neger stamde van 'negroïde' af.

dc

dc

31-01-2012 om 08:45

Beladenheid woord komt uit realiteit

Ik denk dat de blanken onder ons nog steeds op onze woorden moeten passen, omdat er niet een totale gelijkwaardigheid tussen blanken en zwarten is in onze cultuur.

Als we echt gelijkwaardig zouden zijn op alle vlakken, dan zou er bij die woorden niets aan de hand zijn. Helaas is dat niet het geval. Dus zijn er een hoop vooroordelen, en krijgen woorden veel sneller een beladenheid.

Want wat voor WOORD je ook gebruikt, de meesten van ons zouden sneller de link leggen tussen een peroratieve zin over zwarte mensen, dan dat hij een generaal van de VN zou zijn geweest. Als we de laatste kiezen, dan is dit voor de meesten een weloverwogen politiek correcte keuze.

dc

dc

31-01-2012 om 08:47

Trouwens

Ik heb trouwens absoluut geen associatie met beestachtige sex bij het woord negerin? Waar komt die vandaan?

Je hartje

"Ik vraag me ook af waarom mensen "blank" als positief begrip zien. Zo blij ben ik niet als mijn badkamer blank staat "
Als je hartje maar blank is, dan is niets een probleem. (Met dank aan JZ en een knipoog naar TZ).
Heus, er zit in de taal, in liedjes en gezegdes, in schilderijen en beelden, heel veel dat een voorkeur laat zien. Meer dan kleuraanduidingen.
De blanke westerlingen domineerden niet zomaar 'de inboorling'. Dat kwam werkelijk ook nog uit een goed (blank) hart dat aan verlossing (bekeren) deed en omgekeerd het eigen blanke ras als uitverkoren beschouwde (want wij hebben God).
Die gedachte bestaat nog steeds als grondslag bij de concervatieven. De redenatie is eenvoudig: we doen het al honderden jaren beter dan alle andere volken (naar onze eigen maat natuurlijk), dus is onze maatschappijvorm (geloof, economisch model, democratisch model) het beste.
Dat er een groeiende groep mensen is die helemaal niks begrijpt van de betekenis van beelden of woorden in de context van zwart en wit, is logisch. Vandaag en om direct om ons heen leeft die voorkeur minder.
Ga kunstgeschiedenis studeren. Het is even een schok, maar dan begrijp je het.
Groet,
Miriam Lavell

Laminaat

Laminaat

31-01-2012 om 15:03

Peroratieve zin

dc,
Wat is een peroratieve zin? Mijn woordenboek kan me niet helpen. Dank,

Laminaat

Pejoratief

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pejoratief

Een pejoratief (Lat. peior = "slechter") is een woord met een negatieve connotatie: een woord dat ongunstige associaties oproept. Pejoratieven komen vooral voor in de woordsoorten zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord en werkwoord. Dit valt te verklaren doordat die woordsoorten veelal een betrekkelijk concrete denotatie (letterlijke betekenis) hebben. Aan die letterlijke verwijzing naar iets in de werkelijkheid kan dan vrij eenvoudig een gevoelswaarde worden gehecht, en die kan negatief zijn. Het tegendeel van het begrip pejoratief is amelioratief.

skik

De term ""negerzoen is destijds wegens marketingredenen gewijzigd naar "zoen".
Maar ze smaken me net zo lekker

+ Brunette +

+ Brunette +

31-01-2012 om 16:37

Negerzoenen (o.t.)

Wat is er de reden van dat dit woord niet meer mag? Hier snap ik echt niets van, het enige dat ik kan bedenken is positieve discriminatie: negerzoenen zijn lekker. En blanke zoenen dan? Als ik de fabrikant was geweest, had ik gewoon een versie met witte chocola en chocoladevulling op de markt gebracht. Veranderen van de naam vind ik een benepen zet. Wat wordt het volgende product? Bounty veranderen in Cocochoc of iets dergelijks? Want Bounty is een scheldwoord in negerkringen: bruin van buiten, blank van binnen.

dc

dc

31-01-2012 om 21:17

Laminaat

Ja, sorry, typefout, het is inderdaad pejoratief (en ik deed het zowaar weer met een r).

(En bij deze een interdraadjestip, doe je kind niet op Latijn, dan begrijpt niemand je meer )

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-01-2012 om 21:36

Negerzoenen, blanke vla en jodekoeken

Daar ben ik wel van overtuigd: dat negerzoenen-gedoe was een zeer bewuste marketingactie van de fabrikant. En nogal geslaagd, is mijn mening. Als commerciële aanbieder krijg je niet zomaar uitgebreide redactionele aandacht in de media.
Nog zo een: blanke vla. Die is toch ook afgeschaft?
En bestaan de jodekoeken eigenlijk nog?

bibi63

bibi63

31-01-2012 om 22:21

Ijsvolgeltje

Jodekoeken bestaan zeer zeker nog (laatst gekocht met zelfde naam). Van blanke vla weet ik het niet zeker (koop ik nooit), maar nooooooooooooit over nagedacht dat dat een foute naam zou zijn.
Gr. Bibi

Laminaat

Laminaat

01-02-2012 om 08:08

Dank, dc en skik

Haha, ook met de goede spelling kende ik het woord niet. En ik had een brave 7 op mijn eindexamen latijn, hoor dc.
Goed, weer een woordje wijzer.
Laminaat

Massi Nissa

Massi Nissa

01-02-2012 om 08:25

Blank is goed

Ik zag zojuist nog een reclame voor een of ander Ninja-speelgoedje van Lego en ja hoor, het 'goede' en winnende jongetje was blond en het 'slechte', verliezende jongetje was uitgesproken donker, wat ze in het Engels 'swarthy' noemen. Kijk maar eens rond, het is nog steeds zo gewoon dat het nauwelijks opvalt. En zolang dat de ongesproken norm blijft, blank-goed, blank-normaal, blank-vanzelfsprekend, is er geen sprake van gelijkheid en moet je met woorden als neger heel erg uitkijken. Klaar.
Groetjes
Massi

Kobalt

Kobalt

01-02-2012 om 09:25

Massi

Ik ben het helemaal met je eens.

Cheshire

Cheshire

01-02-2012 om 10:01

Ik..

als "kwartje" zou opteren voor negroïde man, omdat dit imho meer de mens in zijn geheel respecteert dan het gebruik van het woord neger, waar inderdaad vooral negatieve associaties aan verbonden zijn. Maar dat geldt voor mij ook omgekeerd, dus ik zou dan ook zeggen, blanke man. En enkel als het aanduiden van uiterlijke kenmerken een meerwaarde toevoegt.

May

May

01-02-2012 om 13:01

Wat een reacties!

En veel verschillende meningen... Denk dat ik het maar laat rusten... Het ligt in ieder geval genunanceerder dan ik na het bestuderen van het betreffende hoofstuk dacht. .Enne, cursus is overigens een echte aanrader!!!!

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2012 om 16:33

O massi

Dat gaat nog veel verder. Zolang alle gemene trutten in tekenfilmpjes nog donker haar hebben en de lieflijke heldinnen blond zijn.......zolang we champagnekleur/rozige beha's en panty's nog huidskleur noemen......
Ken je Jane Elliott? Lifechanging.

Tirza

dc

dc

06-02-2012 om 11:00

Geweldig!

Hij is echt goed!

Primavera

Primavera

06-02-2012 om 16:13

Lol, engelandvaarder

Heel toepasselijk en eigenlijk het enige juiste antwoord ;M-)

Massi Nissa

Massi Nissa

06-02-2012 om 16:38

Ja, fantastisch

Ik heb heerlijk gelachen, ik wist wel dat er een addertje onder het gras zat, maar dit zag ik niet aankomen. Geweldig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.