Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 15:00

Taaltopic

En los


Laaggeletterd/Analfabetisme. Ad Hombre.

Hoogstens ben je dan laaggeletterd. Een analfabeet kan helemaal niet lezen of schrijven.

Veel mensen in Nederland zijn laaggeletterd, 2,5 miljoen mensen. Dat is zeker voor hun een groot sociaal probleem. Slecht kunnen rekenen valt in het dagelijkse leven nu eenmaal minder op.
Ik ken iemand van dichtbij die geen formulieren durft in te vullen of een boodschappenbriefje te schrijven om aan iemand anders mee te geven.
Brieven lees ik voor en na wat uitleg komt de boodschap, meestal, binnen.

In het dagelijkse leven zie ik hun angst voor schrift en reactie's van anderen als hun onkunde ontdekt wordt. Ik zie de paniek als er een papier onder hun neus wordt geduwd op het werk. Werk waar ze verder prima functioneren.

Je hebt het niet voor het uitkiezen waar je wiegje heeft gestaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2018 om 22:50

Wil40

Dat was een mooie speech geweest een jaar of zestig geleden maar nu heeft iedereen toegang tot gratis behoorlijk onderwijs. Tweede generatie immigranten wier ouders schapen hoedden gaan nu hier naar de universiteit. Ik ken een kind van twee volledig disfunctionerende ouders die de banden op het VO heeft verbroken en het gewoon alleen heeft gedaan, vwo en universiteit.

Daarnaast ken ik kinderen van academici die de meest vreselijke taalfouten maken omdat zij *en hun ouders* er simpelweg schijt aan hebben.

Ad Hombre..

Je wil niet weten hoeveel mensen géén passend onderwijs hebben gekregen. Dat kan komen door hun gedrag, door nauwelijks enige motivatie vanuit ouders, door dyslectie of simpel door spijbelen.
Volwassenen die zeggen dat ze woordblind zijn.

Mensen die moeite hebben om te reizen met het openbaar vervoer omdat ze de borden niet begrijpen. Mensen die in de produktie werken en niet weten of ze foutloos hun werkuren briefje kunnen invullen. Mensen die zeggen:"ik ben mijn leesbril vergeten".
Ook Nederlanders. Ze proberen hun onkunde te verdoezelen uit schaamte.

En iedereen heeft toegang tot gratis behoorlijk onderwijs, maar soms spelen er thuis zoveel problemen dat het onderwijs niet beklijft. Schrijven en lezen ebt weg als het niet onderhouden wordt. Vooral bij mensen met een lager dan gemiddeld iq. En iedereen heeft recht op goed onderwijs, helaas houdt dat niet in dat ieder kind dat ook krijgt.

Onze prinses laurentien ziet laaggeletterdheid en analfabetisme wel als een enorm probleem. Je sociale leven, je kansen op de arbeidsmarkt worden klein als je geschreven tekst niet begrijpt of papieren niet kunt invullen. Ook gebruik maken van een computer is dan een probleem.

Het zullen er minder zijn dan 60 jaar geleden.(?) Maar wat jij zegt klopt ook, het niveau van lezen en schrijven gaat bij de huidige jeugd weer achteruit.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2018 om 01:39

Aanvulling op Wil

2,5 miljoen mensen zijn laaggeletterd, daarvan is 2/3 van autochtone afkomst.:
Van de 1,3 miljoen 16-65-jarigen die moeite hebben met lezen en schrijven (ofwel taal) is het merendeel, ongeveer tweederde, autochtoon.

https://www.lezenenschrijven.nl/over-laaggeletterdheid/feiten-cijfers/gegevens-laaggeletterden-in-nederland/

Ik hoorde vandaag over een schrijnende situatie. Moeder, ontzettend slim, raakt door psychische problemen in de Bijstand, haar kind is 14 en daar gaat het volledig mis mee. Ze gaat niet meer naar school en zit thuis met een moeder die het moeilijk heeft met zichzelf waardoor kind ook in de kreukels is geraakt. Gaat niet meer naar school en loopt steeds verder vast. Dit betekent niet dat ze laaggeletterd is, maar het laat zien dat er zomaar een kink in de kabel kan komen, waardoor goed onderwijs leuk en aardig is, maar als de omstandigheden niet meewerken, dan eindigen veel kinderen thuis op de bank en staat hun ontwikkeling stil.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-03-2018 om 10:43

Kaaskopje

Gebroken gezin zeker? Misschien uiteindelijk toch niet zo'n goed ide om die vaders het nest uit te kieperen...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-03-2018 om 11:18

Er zijn ook vaders die zelf uit het nest springen.

Lou

Lou

11-03-2018 om 11:52

Laaggeletterdheid is zeker een groot probleem

Klopt Wil. Ik ken via mijn werk veel laaggeletterden en iedereen heeft zijn eigen verhaal waardoor ze in hun jeugd de boot hebben gemist van leren lezen en schrijven. Taal is overal. De meeste laaggeletterden schamen zich ervoor en houden het geheim. Ondertussen zijn ze vaak eenzaam omdat ze veel dagelijkse dingen niet durven (uit angst om door de mand te vallen) of kunnen: op de trein stappen, ergens lid van worden om vrienden te maken, mailen, formulieren invullen. Ook met medicijnen kan het flink mis gaan als je niet weet wat drie maal daags betekent of een nuchtere maag.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-03-2018 om 12:08

Sally

Inderdaad, dat is de seriele voortplantingsstrategie. Er zijn mannen die daar voor kiezen. Het grappige is dat die juist weer erg in trek lijken te zijn bij vrouwen. Of zou het omgekeerd zijn, kiezen mannen voor die strategie omdat ze zo in trek zijn?

Seriele?

Bedoel je nu seriële of steriele?

Kink

Hier ook een kink in de kabel, dat doorwerkt als een stoot onder de gordel. Probeer dan maar eens rechtop te blijven staan.
Laaggeletterd zijn is een situatie waarin je verzeild kan raken als het je ontbreekt aan training.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2018 om 14:04

Ja.

Ik vind ook dat je heel erg je best moet doen om elkaar niet het huwelijk uit te kieperen, maar er zijn grenzen.

Dat is voor mij het ultieme mysterie...

Onder de collega's op het werk wordt al meer dan 20 jaar een anecdote verteld: er was eens zo'n jobstudentje. Raar kereltje, want die at tijdens de pauze niet zijn boterhammen op ("zoals iedereen"), nee: die ging naar de parking, om in de zon ... een beetje te lezen in een boek! "Der was duidelijk iets mis met die gast! Een janet of zo zeker?".
Mijn collega's zijn er heilig van overtuigd, dat "je het leven niet leert uit boekskes". Als ik hen vraag wat "het leven" hen dan zoal geleerd heeft, blijft het doorgaans oorverdovend stil.
Mysterie: kunnen ze het niet verwoorden, willen ze mij geen deelgenoot maken van hun kennis of is er gewoon niks?

En het wordt doorgegeven: een collega, een papa, vertelde me onlangs dat zijn kleine iets gevraagd had over iets dat ze op school gezien had. Papa had geantwoord: "ge moet u dat niet aantrekken, al die zever. Die meesters op school willen uw kop volsteken met onozelheden waar ge niets mee zijt".
Tja...

Hier wordt onder arbeiders vaak gezegd: "ja, als ge geboren wordt en ge ziet die pulle (=die thermosfles) klaarstaan, dan weet ge het wel!". Ik vind het een erg naargeestige uitspraak, en blijkbaar vaak ook een zelfvervullende voorspelling...

Ad Hombre

Ad Hombre

11-03-2018 om 22:09

Flanagan

Ik schrijf in 7 bit ASCII om het milieu te sparen.

En dan zeggen ze

dat ik verzuurd ben...

Pennestreek

Pennestreek

12-03-2018 om 12:43

Jeetje Ad, onder welke steen leef jij?

Ik sluit me aan bij Wil40 en Kaaskopje. Kijk en luister eens naar de verhalen van de ambassadeurs op de website van Stichting Lezen en Schrijven.
Wat een vertoon van niet verder kijken dan je eigen neus lang is, met je 'dat was een mooie speech geweest, 60 jaar geleden'. Denk je echt dat prinses Laurentien zich zo in zou spannen voor het bestrijden van laaggeletterdheid, als het helemaal geen issue zou zijn? Wake up and smell the shit. It's there!

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 13:03

Pennestreek

"Denk je echt dat prinses Laurentien zich zo in zou spannen voor het bestrijden van laaggeletterdheid, als het helemaal geen issue zou zijn?"

Ze moet toch wat doen? Het is net zoiets als met de armoede. Armen van tegenwoordig hebben smartfoons en flatscreens, maar ze zullen altijd zo zielig blijven dat mensen als 'prinses' Laurentien zich er druk over kan maken.

De wereld moet tenslotte verbeterd worden toch?

Pennestreek

Pennestreek

12-03-2018 om 13:09

Ik zou zeggen

begin bij jezelf en informeer je eens voor je ergens een mening over ventileert.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2018 om 13:09

Tjee zeg...

Ja en rotte tanden in hun mond, kleren van de kringloop of de kledingbank, voedsel van de voedselbank.
En dat is allemaal op te lossen als ze hun tv en telefoon verkopen...

Right.

Je hebt geen idee blijkbaar in je Vinex-tweekapper..

Pennestreek

Pennestreek

12-03-2018 om 13:22

Succes is geen keuze Ad

En het is echt niet voor iedereen weggelegd om uit een achterstandspositie een WO-opleiding te volgen en een goede baan te veroveren.

Ik heb diep, diep respect voor al die mensen die na vele jaren over hun schaamte heen stappen en alsnog wat aan die laaggeletterdheid gaan doen. Maar evenzogoed heb ik diep respect voor al die mensen die dat niet lukt, die zich zo moeizaam staande proberen te houden in onze maatschappij, waar weinig ruimte en begrip is voor ze. Was de wereld maar zo zwart-wit als jij hem ziet, maar de waarheid is dat er alleen grijstinten bestaan.

Lou

Lou

12-03-2018 om 13:43

Ik had het je ook al uitgelegd, waarom reageer je niet op de feiten? Zo'n 2,5 miljoen mensen laaggeletterd, da's nie weinig...

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 13:44

Ginny

"Ja en rotte tanden in hun mond, kleren van de kringloop of de kledingbank, voedsel van de voedselbank."

En een uitkering van jouw en mijn belastinggeld.

"En dat is allemaal op te lossen als ze hun tv en telefoon verkopen..."

Dat beweer ik nergens, ik beweer dat armoede relatief is. Ik beweer bovendien dat iedere Nederlander het recht heeft op goede scholing. Als hij of zij daar geen gebruik van maakt en/of zichzelf in de schulden speelt bijvoorbeeld, beginnen we het zolangzamerhand over eigen verantwoordelijkheid te hebben. En dan nog word je ondersteund door de samenleving (met belastinggeld, gesubsideerde kringloop en voedselbanken).

"Je hebt geen idee blijkbaar in je Vinex-tweekapper."

Tweekapper? Over armoede gesproken

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 14:01

Lou

"Ik had het je ook al uitgelegd, waarom reageer je niet op de feiten? Zo'n 2,5 miljoen mensen laaggeletterd, da's nie weinig..."

Het is vreselijk. Ik vermoed dat de aantallen nog verder omhoog zullen gaan. Met name laag opgeleiden lezen waarschijnlijk nauwelijks meer iets. Van de hele dag games spelen pik je niet veel taalvaardigheid op en heel veel mensen laten hun kinderen gewoon de hele dag achter een beeldscherm zitten. Is modern toch?

Lou

Lou

12-03-2018 om 14:23

Huh

Daar gaat het helemaal niet om. Tenzij je bedoelt dat mensen hun kinderen de hele dag laten gamen in plaats van naar school gaan. De volwassenen die NU laaggeletterd zijn, hebben in hun jeugd de boot gemist. Of ze gingen wel naar school maar kregen geen aandacht, of ze gingen weinig naar school omdat ze thuis moesten helpen, dat soort dingen. Dat heeft niets met gamen te maken. Veel laaggeletterden zijn bovendien ook digibeet.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 14:32

Lou

"De volwassenen die NU laaggeletterd zijn, hebben in hun jeugd de boot gemist."

Ik heb het over de *toekomst*, hier let op:
"Ik vermoed dat de aantallen nog verder omhoog zullen gaan."

In de 50er en 60er jaren was er ook allang verplicht gratis onderwijs, trouwens.

"Dat heeft niets met gamen te maken. "

Nog niet misschien, maar het heeft alles met niet lezen te maken. Als je matige taalvaardigheden hebt, maar wel boeken of kranten leest word je vanzelf beter. Blijf je lekker 'heel holland bakt' kijken of 'candy crush' spelen dan zak je snel weg naar echte laaggeletterdheid. Ik voorspel dat dat binnen niet al te lange tijd in het rijtje oorzaken staat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-03-2018 om 14:57

Echt niet Ad

Ook van 'Heel Holland bakt' leer je uitstekend Nederlands. Net zoals van veel OOLen.
Candycrush...daar heb je een punt.

Je leert het meest door gecorrigeerd te worden, dat klopt ook. Alleen zorg jij er daarmee voor dat mensen voortaan liever naar het Vivaforum gaan met hun vragen. Want wie zit er nu te wachten op een tik op de vingers van Ad?

En verder: echt te kort door de bocht. Mijn broer en schoonzus, beiden mbo+ opgeleid, maken echt nog wel eens foutjes met de 'd's en de 't's. En dat zijn echt geen Candycrush mensen, integendeel. Hun kinderen maken dezelfde foutjes en worden niet gecorrigeerd. Mijn dochter maakt die foutjes overigens ook. En die wordt wel gecorrigeerd, door mij. In de hoop dat ze het daarmee ooit leert. Maar zij schrijft echt niet anders dan de gemiddelde vmbo-t'er. Ik denk zomaar dat het niveau van het Nederlandse taalonderwijs hierbij ook nog wel eens een rol zou kunnen spelen.

Lou

Lou

12-03-2018 om 15:00

Ik heb het over de *toekomst*
Maar het ging dus over *nu*.

Lou

Lou

12-03-2018 om 15:01

Oh wacht

Die eerst zin moest tussen aanhalingstekens. Dat was een citaat van Ad.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 15:24

Lou

Je hebt een nogal beperkt beeld van discussieren. Jij kunt het best over het 'nu' hebben en ik over de 'toekomst' als ik dat er maar duidelijk bijzet.

Pennestreek

Pennestreek

12-03-2018 om 15:38

Nou Ad

als je wil discussiëren lijkt het me handig als je je bij het onderwerp houdt, en dat was nu het aantal volwassenen dat laaggeletterd ís, en dat dat een maatschappelijk probleem is. En niet hoeveel het er misschien gaan worden en ook niet over dat dat dan wel eigen schuld of die van de ouders is.

"En een uitkering van jouw en mijn belastinggeld."
Weet je, met mensen een wereldbeeld zoals jij dat hebt, valt niet te discussiëren. Overtuigd van eigen gelijk. En vooral overtuigd van eigen superioriteit. Ik ben oprecht blij voor je dat jouw leven zo over rozen gaat, maar er zijn mensen die het een tikkie zwaarder hebben in het leven. En voor die mensen betaal ik met liefde belasting. Ook voor jou, mocht je toch ooit tot de ontdekking komen dat geluk niet maakbaar is, en je op een dag toch bij de overheid moet aankloppen voor een uitkering. Wat ik je, voor de zekerheid vermeld ik het er maar even bij, niet toewens.

Je zou alleen eens een tijdje in andermans schoenen moeten lopen voor je over anderen oordeelt.

Lou

Lou

12-03-2018 om 15:38

Tja Ad

Jij mag het best over iets anders hebben, maar daarmee wordt je argument over het nu natuurlijk niet sterker. Het verplichte gratis onderwijs in de jaren 50 en 60. Mensen die nauwelijks kunnen lezen en die nu daarom candy crush spelen. Wat bedoel je eigenlijk: is het de eigen schuld van de laaggeletterden dat ze niet goed kunnen lezen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.