Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 15:00

Taaltopic

En los


Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2018 om 15:05

Ginny

Is dit naar aanleiding van een andere topic? Ik weet nu niet wat de bedoeling is.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-02-2018 om 15:08

Kaaskopje

In een topic waarin de vraag van de topicstarter nogal ondergesneeuwd werd door commentaar op het niet zo vlekkeloze Nederlands van TS heb ik vriendelijk gevraagd een apart taaltopic te openen om te voorkomen dat de taaldiscussie de oorspronkelijke vraag ging overheersen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2018 om 15:19

Aha

...

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 15:46

Ok, van start

Nu maar wachten tot iemand een postje gaat plaatsen waar wat (pardon: iets) op aan te merken valt. Oh, wacht, dat doen ze dan niet hier maar in een ander draadje...

Daar moeten Ginny en Sally nog even de koppen over bij elkaar steken.

Taaldocent

Taaldocent

19-02-2018 om 16:37

wild

Ik erger me wild aan dat oeverloze gecorrigeer op taalfouten op fora ed. Het is mijn vak, maar ik spreek iemand liever persoonlijk aan als een taalfout me stoort. Daar heeft diegene veel meer aan en bovendien kan de discussie dan ontopic blijven.
En speciaal voor Ad: zoek de fout in deze post

Lou

Lou

19-02-2018 om 17:04

Luiheid of onkunde

Taal is ook mijn vak en mijn werk, en dan werk ik ook nog met laaggeletterden, dus ik kan wel wat hebben wat betreft taalfouten. Toch vind ik sommige taalfouten wel degelijk vreselijk irritant. Het gaat dan niet om onkunde maar om luiheid: als mensen gewoon de moeite niet nemen om bijvoorbeeld hoofdletters en punten te gebruiken. Op een forum zie je vaak het verschil niet tussen onkunde en luiheid.

Taalkundige

Taalkundige

19-02-2018 om 17:30

Ergernis op ergernis

Ik ben ook gediplomeerd taalkundige en professioneel taalgebruiker, maar ik erger me eerlijk gezegd meer aan het gezeik dan aan iemand die wat minder goed schrijft.
Ik vind "me zoontje" en "jou moeder" ook tenenkrommend, maar ik denk altijd maar: de boodschap moet overkomen. Daar gaat het om bij communicatie. Je kunt best een keer vriendelijk uitleggen hoe het hoort, maar stop dan ook, de rest hoeft niet -tig keer te bevestigen dat het fout of onduidelijk was.

Pirata

Pirata

19-02-2018 om 17:46

En wat mij stoort is niet zozeer een tikvautje, maar de eigen "redactionele" correcties die daar op volgen. Laat dat nou toch. Doe het hoogstens als je verhaal door de tikvaut niet begrijpelijk is. Iedereen snapt dat je wel eens een foutje maakt, en hier kun je je eigen berichten nu eenmaal niet editen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-02-2018 om 18:16

Ha ha Pirata

Zo één ben ik er. Dat komt omdat ik erg mijn best doe om ‘nette berichten’ te maken en mezelf dan erg dom vind als ik zie dat er toch weer van alles is misgegaan. Dat vind ik vervelend omdat ik door zo’n bericht anders overkom dan ik wil en ook omdat die fouten me ook gewoon erg storen. Omdat het fout is en ik dat weet.

Jammer dat het jou stoort terwijl het goed bedoeld is.
Zo zie je maar, denk je dat je het goed doet, zijn er altijd mensen die daar anders over denken.

Aagje

Pirata

Pirata

19-02-2018 om 18:21

Niet nodig Aagje

Ik denk zelf niet gelijk bij elk tikfoutje dat de schrijver dom is. Wat ik dan inderdaad denk is dat de schrijver niet afgerekend wil worden op dat foutje. Maar er wordt juist extra de nadruk op gelegd door die correctie. En ik denk "leuk, nieuw bericht, even lezen" en dan is het weer een correctie. "Storen" is misschien een te groot woord overigens ☺

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 18:59

Appeltje Eitje Ad

Hardnekkige taalpuristen krijgen dan ter plekke een veeg uit de pan en worden doorverwezen naar dit draadje.

Taaldocent

Taaldocent

19-02-2018 om 19:06

fouten

Waar ik wel meteen op afknap zijn taalfouten op websites of in folders van organisaties, scholen, sportclubs, overheid enz. Die neem ik meteen niet meer serieus. Maar op een forum niet nee.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-02-2018 om 19:36

Pirata

Jij kunt het onnodig vinden dat iemand zich stoort aan kleine foutjes, maar het stoort me van mezelf als ik fout doe wat ik goed wil doen.

Ik zal niet gauw een ander aanspreken op fouten, maar die van mezelf wil ik rechtzetten als ik ze in de gaten heb. Ik snap overigens ook wel dat het niet leuk is dat je een nieuwe inhoudelijke reactie verwacht en het is niet meer dan wat herstelwerk. Ik heb ook wel meegemaakt dat iemand van forumbeheer dan mijn oorspronkelijke bericht aanpaste en het ‘herstelbericht’ verwijderde. Dat vond ik pas echt chique.

Aagje

sw4

sw4

19-02-2018 om 19:40

Val niet snel over een fout

Op het forum kan het me niet zo veel schelen, maar als er op website een fout staat heb ik de neiging om even een mailtje te sturen.
Waar ik echter wel over val is me zoon en me dochter. Dan krijg ik toch wel een bepaald beeld bij de schrijver. En dat is niet zo positief.

Jackie

Jackie

19-02-2018 om 19:40

Inderdaad Taaldocent

Als iets 'officieel' is dus zwart op wit staat of in een folder o.i.d..kan ik me heel erg storen aan fouten en kan ik het dan ook niet meer serieus nemen. Op een forum stoort hier en daar een fout me minder, hoewel het me wel opvalt. Ik vind het alleen irritant lezen als er in bijna élke zin een fout staat.

Een vriendin van mij heeft een vriend die leraar is op een basisschool en het schijnt dat hij méga veel fouten maakt als ze elkaar op whatsapp of facebook spreken. Dat vind ik dus ook heel erg, hij moet het toch juist goed doen zodat hij het die kinderen kan leren? Wat doet hij als een leerling spontaan een vraag over grammatica stelt, "wacht ik pak even mijn boek er bij"??

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 19:42

Ginny

"Appeltje Eitje Ad"

Een storende verwarring van twee uitdrukkingen:

Een appel en een ei: goedkoop, een klein bedrag
Een eitje: makkelijk

Welke idioot ooit is begonnen met die tenenkrommende hutspot zal wel nooit bekend worden, maar dat hele volksstammen zich met groot enthousiasme om dat gedrocht hebben gestort staat vast. Het spreekt boekdelen over je taalgevoel.

Goeie kick off.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 19:45

Taaldocent

Ach ja, de docenten die het over 'hij wilt' of 'vervangen voor' hebben wil ik ook niet de kost moeten geven. Die worden trouwens ook heel sjagrijnig als je ze corrigeert.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 19:49

Jackie

Het is niet zo dat ze het niet weten, ze verdommen het gewoon om er moeite voor te doen en het taboe op kritiek doet de rest.

Dus doe als ik en doe er wat aan...

(Uiteraard accepteer ik zelf alle taalcorrecties gracieus)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 20:07

Ach Ad

Kwestie van smaak hè.

En gewoon goed:
https://onzetaal.nl/taaladvies/appeltje-eitje/

Je leert met de dag bij

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 20:17

Ginny

"En gewoon goed:
https://onzetaal.nl/taaladvies/appeltje-eitje/"

Ik waag het daarmee oneens te zijn, maar je weet, als er maar genoeg zijn die het fout doen wordt het vanzelf de standaard. Je kunt erop wachten tot je gecorrigeerd wordt als je 'voor een appel en een ei' of 'dat is een eitje' zegt.

Het is trouwens hetzelfde probleem als met 'vervangen voor'. Mensen halen 'vervangen door' en 'inwisselen voor' door elkaar. In dit geval betekent het ongeveer hetzelfde dus daar raken de neuronen makkelijk van in de knoop.

Wordt dat al goedgekeurd door die slapjanussen van 'onze taal'? (wat een gotspe, hun taal misschien, maar niet de mijne!)

Tango

Tango

19-02-2018 om 21:40

Ergeren

Ik erger me niet gauw aan typefouten, die maak ik zelf ook weleens. Waar ik me wel aan erger zijn lappen tekst zonder hoofdletters en punten waar ik geen touw aan vast kan knopen. Sowieso vind ik ellenlange posts vaak vervelend, hoewel ik me soms wel kan voorstellen dat je wat meer tekst nodig hebt om iets uit te leggen. Maar doe dan in ieder geval je best om het leesbaar te houden. In Algemeen Ouderschap loopt momenteel zo'n draadje volgens mij, dat skip ik dan gewoon. Ga niet de moeite doen om me in te lezen.

Mel

Mel

19-02-2018 om 21:58

Kinderopvang

Was op zoek naar kinderopvang die (even aanpassen vanwege herkenbaarheid) "Blauwplaats" heet. Kreeg ik een email dat ze me niet konden bereiken telefonisch en of ik even wilde bellen ivm mijn vraag over hun kinderopvang "Groenplaats". Uhm. Als jij al niet weet hoe je heet, hoe goed let je dan op mijn kind? Ik heb maar niet gebeld.

(En nee, er was niet een andere locatie oid die Groenplaats heette).

Jackie

Jackie

19-02-2018 om 22:03

Is het niet 'chagrijnig'?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2018 om 22:09

Hee Ad

Het is Appeltje-eitje

Maar weet je, met jouw instelling zouden we nog steeds 'Hebban olla vogala' zeggen...

https://www.entoen.nu/nl/hebbanollavogala

Ik word ook niet blij van 'me man' en 'hij wilt' maar taal verandert nu eenmaal. Dat maakt ook dat taal verrijkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-02-2018 om 06:33

Jackie

Nope

Sjaggie

Het is chagrijnig of sacherijnig.

https://onzetaal.nl/taaladvies/chagrijnig-sacherijnig/

sjagrijnig vind ik nergens.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-02-2018 om 08:00

Ginny, ouders en taal

Ik vind dat appeltje eitje een stuk minder 'ernstig' dan 'me broer' of 'hij wilt'.

Ik ken universitair opgeleide mensen die hun kinderen gewoon 'hij wilt' laten zeggen zonder ze te corrigeren. Die luiheid en zogenaamde tolerantie stuiten me tegen de borst.

Op een of andere manier is het blijkbaar 'not done' geworden om mensen (en zelfs je eigen kinderen) te corrigeren.

Het is natuurlijk een illusie dat je je kinderen de taal leert. Dat doen ze zelf. Maar, het is (in de meeste gevallen) ook een illusie dat ze dat uit zelf *goed* leren. Ze maken de klassieke fouten en ze pikken rommel op van straat. Als je ze dan niet corrigeert leren ze nooit behoorlijk Nederlands praten of schrijven. Maar blijkbaar interesseert dat die ouders niet.

Als het je al niet interesseert of je eigen kinderen hun eigen moedertaal behoorlijk leren beheersen, wat interesseert je dan eigenlijk wel?

Dus misschien is dat wat ik hier extra irritant vind. Die ouders die er hier bewust met de pet naar gooien geven hun kinderen dezelfde kutmentaliteit mee *en* ze remmen ze in hun mogelijkheden (de dame uit het smartphone draadje is een goed voorbeeld).

Mijn kinderen zeggen 'hij wil' (maar dat kostte mij wel enige moeite).

Anneque:
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/Sjagrijnig maar verwijst naar chagrijnig dus dat is de voorkeursspelling.

Taaldocent

Taaldocent

20-02-2018 om 08:14

Als dat corrigeren van jou de interactie in de weg staat is dat bijzonder slecht voor de taalontwikkeling, met name bij jonge kinderen.

Zeetakje

Zeetakje

20-02-2018 om 08:17

Chagrijnig

Denk toch dat je er in dit geval naast zit, Ad.

Woordenlijst Nederlandse Taal, gebaseerd op het groene boekje, geeft het volgende aan:

http://woordenlijst.org/#/?q=sjagrijnig

http://woordenlijst.org/#/?q=chagrijnig

Pirata

Pirata

20-02-2018 om 08:24

Heu Ad

Ik corrigeer me suf bij mijn koters. Desalniettemin blijkt de invloed van de omgeving vrij sterk. Mijn kinderen zeggen dus zonder blikken of blozen "hun hebben". En dan ik weer "Wat zeg je????". En zo door (groter dan MIJ is ook zo'n klassieker).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.