Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anna N

Anna N

22-01-2009 om 10:54

Taalvraag

In de klas van mijn dochter hebben ze gezamenlijk klassenregels afgesproken die ze op een poster hebben geschreven en in het lokaal hebben opgehangen.

Er staat: Groep 6 vindt dat we ...(en dan de afspraken). Nou klinkt dat mij helemaal niet lekker in de oren. Ik heb erg het gevoel dat het moet zijn: Groep zes vindt dat ze...

Nou kan ik helemaal niet verklaren waarom ik denk dat het niet klopt. De juf begreep ook niet wat ik bedoelde: "Maar wij zijn toch groep zes, dus 'we' is toch goed?"

Maar volgens mij is 'Groep 6' een andere persoon dan 'we'. Als je dezelfde zin in enkelvoud zou zetten: Henk vindt dat ... moet Henk toch gevolgd worden door 'hij' en niet door 'ik'.

Snapt iemand wat ik bedoel, heb ik gelijk en zo ja, kan iemand mij dat helder onder woorden brengen?

Anna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

22-01-2009 om 11:07

Anna

Ik, Tinus, snap je verwaring wel maar vind niet dat je gelijk hebt

Jippie

Jippie

22-01-2009 om 11:15

Wij

Ik dacht direcft aan "Wij, Beatrix,...."
Ook gevoelsmatig vind ik 'we' beter klinken in dit geval. In 'Groep 6 vindt dat ze..' lijkt het erop alsof de kinderen naar een ander wijzen. Als je er 'we' van maakt, dan geven de kinderen aan dat zij als klas-eenheid hier zelf voor moeten zorgen.

-Wendy-

-Wendy-

22-01-2009 om 11:46

Volgens mij heb je gelijk

Volens mij is het 'Groep 6 vindt dat ze...' of 'De kinderen van Groep 6 vinden dat ze...'. In het eerste geval is het net of Groep 6 iets vindt over een ander.

Wendy

Mwa

Als je het echt letterlijk naar 'groep 6' wilt laten verwijzen, dan zou het ook nog enkelvoud moeten zijn. Groep is immers ook enkelvoud. Dus 'groep 6 vindt dat hij/zij...' en dat klinkt wel heel raar. Ik weet niet wat erna komt, maar ik denk regels die gaan over de individuen in de groep en niet de groep als geheel. Dan kom je op filosofische en taalkundige vraagstukken: als 1 kind uit de klas een ander pest en de rest niet, pest de groep dan? Wordt de groep gepest? Ik zou het maar gewoon zo laten als het is, het wordt er steeds verwarrender op!

Julie

Julie

22-01-2009 om 12:10

Grammaticaal gezien

als je 'groep zes' vervangt door 'de directrice' of 'De buurtcommissie' krijg je dit:
De directrice vindt dat we harder moeten werken.
De buurtcommissie vindt dat we vaker moeten vergaderen.
Groep zes vindt dat we aardig moeten zijn voor elkaar.

In de eerste twee zinnen is het onderwerp iemand anders dan de "we" en in de derde zin wordt dezelfde bedoeld maar zo lijkt het niet. Net of groep zes iets over een andere groep zegt.
Hoewel het in de context duidelijk is denk ik dat het strikt genomen niet klopt.

Brianna F

Brianna F

22-01-2009 om 12:24

Vraag me niet waarom maar ik vind dat "groep 6 vind dat ze" ook logischer klinken.

maan.

maan.

22-01-2009 om 12:53

Wij van groep zes

Ik sluit me aan bij een eerdergenoemde variant: 'wij van groep zes vinden dat..'
Dit is taalkundig wel juist en heeft ook de gewenste betrokkenheid.

Maar.......

Ben het met je eens dat het raar staat op die poster. Maar....... "Groep 6 vindt dat ze...." is ook niet goed, want groep 6 is enkelvoud. "Groep 6 vindt dat ze niet mogen vechten" of zo is echt niet goed. "Groep 6 vindt dat ze niet mag vechten" is beter maar nog steeds niet mooi.
Ik zou idd doen: "Wij van groep 6 vinden...." of: "In groep 6 vinden we dat...."

Vic

Vic

22-01-2009 om 17:39

Bij ons

Bij ons zijn de regels puntsgewijs opgehangen met als kop iets als 'Pestprotocol. De regels van groep 6'.

Inge M

Inge M

22-01-2009 om 18:47

Dubbele punt lost veel op

Groep 6 vindt: wij ...........

Ardnax

Ardnax

23-01-2009 om 10:43

Klopt toch

Groep 6 is een enkelvoud, een overkoepelend orgaan, een groep, eigenlijk 1 persoon. Een op afstand staand onderwerp.
Dat "we" slaat op de kinderen als individu in een groep. We is een groep waar je onderdeel van uit maakt.
Dat impliceert dat je elk kind individueel kan en mag aanspreken op een overtreding van een regel.
Overigens betekent het ook dat de juf, een invaljuf/meester, een extra kind uit groep 8 of 3 of een aanwezige ouder opeens onder de regels vallen, want die is wél onderdeel van de groep "we", maar niet van groep 6.
Het klinkt mij dus hartstikke goed en alles ondervangend in de oren.
(je zal maar zo'n bijna-puber uit groep 8 een dagdeel in de klas hebben die bv niet mee mag gymen, alle kinderen pest en dan zegt: "ja, maar die regels gelden alleen voor groep 6 en ik ben groep 8....)
Grtz.
Ardnax

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.