Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Taalvraag: broer vs broertje

Vanochtend had ik het aan de ontbijttafel tegen mijn kinderen over 'Ome X, mijn broer'. 'BroerTJE' corrigeerde zoon onmiddellijk (en niet voor het eerst). Nu is mijn broer weliswaar 2,5 jaar jonger dan ik, maar ook 10 cm groter en minstens 40 kg zwaarder dus ik ben niet erg geneigd hem met een verkleinwoordje aan te duiden.

Ook mijn vrienden - allen kaaskoppen - noemen volgens mij al hun broers en zussen broer/ zus, onafhankelijk van of dezen ouder of jonger zijn dan de spreker. Maar mijn Turkse en Marokkaanse klanten maken een scherp onderscheid, heb ik gemerkt ("en Khadija is uw zus?" "Zusje").

Mijn idee is dus dat mijn zoon dit onderscheid heeft opgepikt van de Marokkaanse en Turkse kinderen met wie hij omgaat: een jongere broer of zus is een broertje of zusje, ook al steekt hij/zij met kop en schouders boven je uit.

Herkennen jullie dit fenomeen? Maken jullie kinderen dit onderscheid ook? En zie ik het goed dat dit een invloed is van culturen waarin dit onderscheid een grotere rol speelt dan bij ons? Het Turks bijvoorbeeld heeft vziw aparte woorden voor oudere zus en jongere zus, hoe het in de Marokkaanse talen zit zou ik niet weten.

Of zijn er misschien volwassen kaaskoppen die zelf ook altijd spreken van zus en zusje, ook bij volwassenen, afhankelijk van de leeftijd.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-03-2012 om 13:38

Ja natuurlijk

Als mijn zusje langer zou zijn dan ik, had ik haar ook zusje genoemd. Nagenoeg alle mensen die ik ken gebruiken het verkleinwoord voor jongere brussen, ook als die een kop groter zijn.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-03-2012 om 13:39

Ik noem mijn jongere broer meestal ook broertje, terwijl hij al lang en breed een volwassen man is. Gek eigenlijk, is gewoon nooit veranderd sinds onze jeugd.

krin

krin

09-03-2012 om 13:47

Ja hoor

Ik noem mijn flink uit de kluiten gewassen jongere broer ook vaak broertje, soms om hem te plagen, soms omdat het handig is om mee duidelijk te maken dat hij jonger is.
Het kan natuurlijk ook dat jouw zoon erg gesteld is op zijn plek als oudste, graag wil weten dat hij bovenaan staat, en daarom maar aanneemt dat jij de hiërarchie in je gezin van herkomst even belangrijk vindt (of zou moeten vinden) als hijzelf.

Caitlynn

Caitlynn

09-03-2012 om 14:14

Zusje vs zus

Mijn zusje, een klein en tenger ding, is er van jongs af aan op gebrand dat ze "zus" wordt genoemd door mij en onze broer. Dat doen we dus niet , ze wordt door ons beiden met "zusje" aangesproken en mijn broertje noem ik altijd "broer". Het is een grote brede vent, behalve dat hij jonger is, is er verder niks "tje" aan.
In het algemeen praat ik altijd over mijn "broer en zus".

Heb ook een broertje. Een beer van een vent. Maar ja, vijf jaar jonger hè. Tot een paar jaar geleden heb ik het zelfs gepresteerd om hem en mijn zusje (3 jaar jonger) met "de kleintjes" aan te duiden. Wel alleen tegen mijn moeder hoor

Ely

Ely

09-03-2012 om 14:23

Des kinds

Eigenlijk dacht ik altijd dat het des kinds was om te hechten aan de positie binnen het gezin. Hier is oudste er nl ook erg gevoelig op. En vziw kent hij geen Turkse mensen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet

Temet

09-03-2012 om 15:31 Topicstarter

ja kijk, dat mijn zoon niet wil hebben dat ik zijn half zo oude peuterzusje met "jouw zus" aanduid, daar kan ik dan nog inkomen. Maar dat mijn broer per se broertje moet heten, dat snap ik dan niet meteen. Maar goed, kennelijk een gevalletje "orde moet er zijn"

Groeten,

Temet

Hier

Ik ben de jongste van 2, maar mijn broer heeft het toch "altijd" over zijn zus. Mijn man is de oudste van 5, maar ook hij heeft het over zijn broers en zussen. Wel heb ik een vriendin die het altijd over zusjes, vriendinnetjes en collegaatjes heeft :o(.
Mijn kinderen praten ook over hun siblings als broer en zus en geen little sister of little brother, dat hoor ik hier inderdaad ook.

Lizelot

Lizelot

09-03-2012 om 17:16

Ik niet

Mijn broertje is al heel lang mijn broer.
Mijn man heeft een broer die net een jaar ouder is en die noemt mijn man altijd nog broertje,ik vind het zelfs een beetje denigrerend,maar dit heeft waarschijnlijk meer met de toon te maken.
Als mijn dochter opmerkt dat haar broertje zo hard aan het groeien is,dan zeg ik ook tegen haar dat hij nog maar even haar broerTJE is.

Fiorucci

Fiorucci

09-03-2012 om 17:50

Mijn zusje is zes jaar jonger, dus: zusje..)
Mijn oudste heeft het ook over zijn broertje en zusje.

Haha

Mijn oudere broers noem ik broers en mijn jongere broertje. Idem met zus en zusje. Is ook wel handig voor het omderscheid over wie ik het heb.

Laatste jaren pas veranderd

Ik heb mijn broertje altijd broertje genoemd, ondanks het feit dat ik dnk ik 16 was toen hij me inhaalde qua lengte. pas de laatste 5,6 jaar noem ik hem broer. Hij is nu 40 dus dat mocht ook wel! Ik vind het iets kinderlijks hebben, om hem met een verkleinwoord aan te duiden. Net of ik hem niet serieus neem. Terwijl hij een volwassen vent met 3 kinderen, een leuke vrouw en een goeie baan is. Maar blijkbaar vond ik voor die tijd de positie in het gezin heel belangrijk. Ik voelde me ook altijd vreselijk verantwoordelijk voor hem. Ik denk dat ik dat nu eindelijk losgelaten heb en hem daarom gewoon broer kan noemen.

amk

amk

09-03-2012 om 20:02

Duidelijker

wij hebben het altijd over het broertje van mijn ex als we zijn 5 minuten jongere tweelingbroer bedoelen en over zijn broer als we het over zijn 3 jaar oudere broer hebben. Weten we gelijk over wie we het hebben.

Zelf heeft hij het ook over zijn broer en broertje. De oudste broer heeft het gemakshalve altijd over de tweeling, en het broertje noemt zijn tweelingbroer ook broertje.

Irene

Irene

09-03-2012 om 20:07

Oh ja

Als ik hier tegen bijv. oudste kind zeg: "geef maar aan je broer", dan wordt daar steevast op gereageerd met: "je bedoeld broerTJE!" Zelf ben ik de jongste en dus voor altijd en eeuwig het kleine zusje (ook al onderteken ik mijn sms-jes altijd met JeZus)
Ik geloof niet dat het zo'n cultuurding is, maar meer een natuurlijke neiging om je positie (in een gezin) te bepalen.

tonny

tonny

09-03-2012 om 20:28

Een of meer

dat maakt vast wel verschil.

Ik heb één jongere broer en zal hem nooit aanduiden als broertje. Broer.

Mijn kinderen zijn met z'n vieren. Ik merk dat ze de jongste wel als zusje aanduiden. Maar ik hoor mijn oudste zoon nooit over zijn broertje praten; gewoon broer, ook al is hij 2 1/2 jaar jonger.
Je hebt dus pech als je de jongste bent

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-03-2012 om 20:41

Maar

net zei mijn jongste (2) over zijn broer toen ik blijkbaar iets te streng was: Laat mijn broerTJE met rust!
Die snapt zijn plek in het gezin zeker nog niet

Gek woord eigenlijk, broer...

Leeftijd

Ik vind het heel gewoon dat kinderen dat doen, maar volwassenen onder elkaar ?!

En....

ze hebben toch allemaal ook een naam, een reden om er -je achter te plakken om aan te geven wie je bedoelt ?!

Heel handig....

als je er vijf hebt. Je gaat vanzelf over in zus en zusje, broer en broertje.. anders raak je kwijt over wie je het hebt.
Groet,
Miriam Lavell

Shonagh

Als ik met relatief onbekenden over mijn broer of broertje spreek is het helemaal niet logisch om zijn naam te gebruiken.
Als ik het tegen bekenden van de familie of mijn eigen familie heb , noem ik ze natuurlijk gewoon bij naam. Vooral handig omdat ik van meerdere broers em meerdere broertjes heb.
Ik heb een vriendin die bij elk verhaal dat ze vertelt degene over wie ze het heeftbij naam noemt. Ik vind dat heet irritant. Want om te begrijpen wie het is of over wie het gaat zou ik liever horen " mijn broer, "mijn vriendin" of mijn buurvrouw en niet al die voornamen die me niets zeggen

Mach

Ja daar had ik even niet aan gedacht :o)

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2012 om 00:24

Twee oudere zussen

Ik heb ze heel lang mijn zusjes genoemd. Op een gegeven moment werd mij de indruk gegeven dat dat wat kinderlijk overkwam (niet van de zussen zelf) en toen ben ik langzaam toch aan het zus-en gegaan. Niet meer mijn zusje dus, maar mijn zus. Daar ben ik inmiddels helemaal aan gewend.

Holiday

Holiday

10-03-2012 om 10:24

Nog weer anders

Onze buurjongen komt hier dagelijks over de vloer. Jongste van drie. Altijd heeft hij het over "mijn broer". Dat is gek aangezien hij twéé broers heeft. Die wij natuurlijk ook kennen. En die beurtelings in zijn verhalen bedoeld worden. Waarom niet gewoon de naam noemen!? Het hele gezin verbaast zich erover en vaak roepen we over wie HEB je het nou! Dan zegt ie toch weer: Mijn broer heeft een nieuwe pc! En mijn andere broer heeft griep. Dan kijken wij elkaar alweer gnuivend aan..
Vaak zegt hij: ik en mijn broer gaan naar de stad. Dan zeggen wij, jij en Pietje? Nee, IK en Jantje..
Ik hou het op een minder goed taalgevoel..

Ik ken een volwassen vrouw , de middelste van 3 dochters. Zij heeft het altijd over haar zus en haar zusje in één zin. Ook zo raar. Ik ga met mijn zus en mijn zusje winkelen. Dan zeg je toch mijn zusjes (of zussen). Alsof ze steeds wil aangeven dat de ene ouder en de andere jonger is. Doet toch helemaal niet ter zake?

Gelukkig heb ik 1 broer, die ouder is. Net zo makkelijk!

Sancy

Sancy

10-03-2012 om 11:35

Broer, zus, broertje, zusje

Ik heb 2 broers en 4 zussen en ben zelf de jongste van het gezin. Ik heb het echter meestal om onderscheid te maken tussen hen over mijn broer (de oudste) en mijn broertje (de jongere, maar toch nog 4,5 jaar ouder dan ik) omdat hij de jongste jongen is, zoals ik het jongste meisje ben in het gezin Broertje verbetert me graag maar zoals hierboven al eens gezegd is, het is ook een koosnaampje.
Zo noemt mijn oudste zus (7 jaar ouder dan ik) zichzelf ons zusje, omdat ze dat veel warmer vindt klinken. Voor zever ik weet heeft ze dat altijd gedaan, zo staat ze zelfs in mijn poesiealbum
In zijn algemeenheid heb ik het over mijn broers en zussen. Tegen mensen die het gezin niet kennen spreek ik meestal over broer/zus-die-zoveel-jaar-ouder-is. Voor hen ben ik zusje.

Toke

Toke

10-03-2012 om 22:25

Broer, broertje

Oudste en jongste zijn daarhier heel duidelijk in. Oudste is broer voor jongste, jongste is broertje voor oudste. Hebben ze zelf zo bedacht en heeft vlg mij inderdaad met plaats in gezin te maken.

une femme

une femme

11-03-2012 om 17:38

Enig kind

Als enig kind lees ik enigszins jaloers jullie reacties . Het lijkt mij heerlijk om zusje genoemd te worden, dat klinkt alsof je nooit ouder wordt en er altijd iemand is die over je waakt. Zo vind ik het ook leuk dat mijn schoonvader mij nog altijd meisje noemt, ook nu ik allang een vrouw ben.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Klaartje

Klaartje

12-03-2012 om 13:45

Hier

Mijn dochter heeft het altijd over haar broertje, die 3,5 jaar jonger is. Als ik tegen haar zeg dat hij ruim 1.90 is, dan zegt ze dat hij altijd jonger is, dus haar broertje. Ik vind het eigenlijk wel lief klinken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.