Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hadewich

Hadewich

24-06-2010 om 12:04

Taalvraagje over "buitenechtelijk"

Prins Albert van Monaco gaat trouwen, en nu lees ik overal dat hij twee buitenechtelijke kinderen heeft. Ik heb altijd gedacht dat "buitenechtelijk" betekent dat je getrouwd bent, en buitenom je huwelijk kinderen hebt.
Albert is nog niet getrouwd, dus dan heeft hij toch gewoon twee kinderen bij twee verschillende vrouwen? Niks buitenechtelijks aan toch?
Of worden de kinderen, zodra hij dan getrouwd is, wel ineens buitenechtelijk?

Het gaat me niet om prins Albert verder hoor, puur om de betekenis van het woord "buitenechtelijk".
Misschien zit ik er wel helemaal naast?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hadewich

Hadewich

24-06-2010 om 12:06

Aanvulling:

Buitenechtelijke kinderen zijn kinderen die tijdens je huwelijk bij een andere vrouw verwekt zijn, niet ervóór.
Toch?

Hmm

Ik zou zeggen dat elk kind dat niet binnen een huwelijk (echtelijke band) wordt verwekt een buitenechtelijk kind is. Of Albert getrouwd was of niet toen hij die kinderen verwekte bij die moeder van zijn buitenechtelijke kinderen, staat daar dus los van. Hij was niet getrouwd met haar daar gaat het om.

Chris

Tinus_p

Tinus_p

24-06-2010 om 13:01

Hangt er van af

Juridisch gezien doet het er vooral toe of vader en moeder getrouwd zijn of niet.

Verder hangt het sterk af van het onderliggende morele oordeel. In NL is inmiddels 50% van de kinderen 'buitenechtelijk' in de zin dat de ouders niet met elkaar getrouwd zijn, maar meestal hebben die ouders wel een vaste relatie met elkaar en is dit maatschappelijk geaccepteerd. Maar die acceptatie komt niet overal voor.

koentje

koentje

24-06-2010 om 13:02

Ja, buitenechtelijk

betekent puur dat de kinderen verwekt zijn 'buiten de echt' , het echtpaar die in de echt verbonden is..........
Net zoiets als bastaards dus!!!

Nasha 1st

Nasha 1st

24-06-2010 om 22:17

Van wiki

Buitenechtelijk kind
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Een Sacheverell wapen en een bastaard van die familie met een opvallende schildzoom.
Een Franse Koning, de Hertog van Orleans (met barensteel), een Hertog van Anjou met rode schildzoom en een bastaard van de Franse Koning
In het midden een Hertog van Bourgondië geflankeerd door de wapens van twee Bourgondische bastaarden.
De hertog van Orleans en zijn bastaard Jan van Orléans.
Het wapen van de bastaard John Beaufort met een brede schuinbalk dexter.Een menselijke bastaard, onwettig kind, onecht kind of buitenechtelijk kind is een kind van een vader en moeder die niet met elkaar gehuwd zijn. Een buitenechtelijk kind kon geëcht worden wanneer de ouders alsnog huwden. Men sprak dan van een "mantelkind" omdat de bastaardij met "de mantel der liefde" was bedekt. Dit is met de inwerkingtreding van de Wet op de Adeldom, op 1 augustus 1994 en het verdwijnen van de buitenechtelijke status in Nederland niet meer mogelijk.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-06-2010 om 22:18

Beetje vreemde kopie, sorry

Dit is de juiste

Een menselijke bastaard, onwettig kind, onecht kind of buitenechtelijk kind is een kind van een vader en moeder die niet met elkaar gehuwd zijn. Een buitenechtelijk kind kon geëcht worden wanneer de ouders alsnog huwden. Men sprak dan van een "mantelkind" omdat de bastaardij met "de mantel der liefde" was bedekt. Dit is met de inwerkingtreding van de Wet op de Adeldom, op 1 augustus 1994 en het verdwijnen van de buitenechtelijke status in Nederland niet meer mogelijk.

koentje

koentje

25-06-2010 om 10:04

En hoe

zou je het dan moeten noemen als je kind verwekt is buiten de echt en voor de geboorte nog geecht is? Heb je dan een mantel kind of een echt kind???

Vziw

buitenechtelijk is een kind dat 'staande huwelijk' geboren is. Of het ook staande huwelijk is verwekt is daarbij niet van belang.

Ik ken ook nog de (niet-juridische) uitdrukking 'voorkind', dat is volgens mij een kind dat al voor het huwelijk was verwekt. Volgens mij heette het ook een voorkind als het vervolgens wel tijdens het huwelijk was geboren (het zgn 'moetje') maar dat weet ik niet zeker, misschien sprak men alleen van een voorkind als de ouders trouwden nadat het kind er al was (en dan werd zo'n kind dus 'ge-echt')

Groeten,

Temet

Oeps

een buitenechtelijk kind is dus een kind dat *niet* is geboren binnen het huwelijk van de ouders, en een kind dat wel staande huwelijk geboren is, is een wettig kind (zoals dat ouderwets heet, daar is geen beter woord voor), ook als dat kind voor het huwelijk is verwekt.

Groeten,

Temet

Hadewich

Hadewich

26-06-2010 om 10:16

Thanks

Het is dus toch wat breder begrip dan ik dacht, weer wat geleerd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.