Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Coco

Coco

19-01-2012 om 09:42

Taalvraagje, uitspraak middelfrans

Wij hebben met ons koor een "psalmenprogramma", waarbij we o.a. enkele psalmen van Sweelinck zingen. Sweelinck gebruikt daarbij de Franse tekst. Het is echter geen modern Frans maar een oudere variant (Middelfrans?).
Er is wat discussie over de uitspraak. Het gaat vooral om de "oi" klanken. Momenteel spreken we die gewoon op z'n modern-Frans uit, dus een beetje "uwàh" achtig.
Ik heb op cd een mooie uitvoering en daar hoor ik ze iets van euwè zeggen (maar helemaal precies kan ik het niet horen). Omdat deze uitvoering pretendeert zo authentiek mogelijk te zijn, neem ik aan dat die uitspraak ergens op gebaseerd is.
Is er hier misschien een talenexpert op het forum die daar iets zinnigs over kan zeggen? Ik heb geprobeerd er iets over te vinden op internet, maar ben nog niets nuttigs tegengekomen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

Als ik zoek op oudfrans vind ik in wikipedia het volgende:

Het wegvallen van de s voor medeklinkers leidde tot verlenging van de voorafgaande klinker. Rond 1300 verschilt het Franse klinkersysteem nog op twee punten van dat van het moderne Frans:

* oi klinkt als wɛ, niet es wa.

Dus ik denk dat je gelijk hebt

Chris

Coco

Coco

19-01-2012 om 11:06

Bedankt

Ik heb nota bene ook naar die pagina zitten kijken, maar toen doorgeklikt naar "middelfrans", omdat Sweelinck uit de 16e eeuw is.
De uitspraak op de cd klopt dus. Maar misschien is dan het discussiepunt of die uitspraak in de 16e eeuw nog steeds zo was of inmiddels al meer op de moderne uitspraak leek.
Het is natuurlijk allemaal een beetje mierenneukerig, want we zijn een amateurkoor en geen hond die er van wakker ligt, maar het gaat om het idee hè? Bovendien moeten we het natuurlijk wel met het hele koor eens zijn over de uitspraak. Ik denk dat ik die link even doormail naar de dirigent. Dan kan die beslissen wat het gaat worden.

Valkyre

Valkyre

19-01-2012 om 13:59

Coco

Met Middelengels kan ik je wel helpen, maar middelfrans...

Ik zou even bij een universiteit in de buurt op de website zoeken naar "frans" en "filologie" (dat is de studie naar oudere versies van een moderne taal). En dan gewoon de docent of hoogleraar die dat vak geeft je vraag mailen. Als ik zo'n vraag krijg, ook prive, vind ik dat vooral heel leuk (niet dat ik UD ben, hoor - alleen docent, zonder U).

groet, Valkyre

Coco

Coco

19-01-2012 om 15:23

Valkyre

Bedankt voor de tip.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.