Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lys Lionne

Lys Lionne

08-01-2010 om 21:56

Te lage boete voor rijden door rood?

Onlangs ben ik geflitst toen ik, stom-stom-stom, met m'n auto door rood reed. Ik dacht het nog nét te redden, maar helaas. Toen de acceptgiro kwam heb ik die dus gewoon betaald, eigen schuld nietwaar. Nu hoor ik dat de boete hiervoor 150 euro is, maar op mijn giro stond 100 euro + 6 euro adminstratiekosten. Een stuk lager dus dan gebruikelijk? Iemand enig idee waar ik dit aan te danken heb (ik klaag niet natuurlijk )

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

08-01-2010 om 22:06

160

Ik denk eh ... pure mazzel? Volgens site openbaar ministerie is het vanaf 1 januari zelfs 160 euro. Dus misschien een originele typfout?
En nou hoop ik maar dat je niet zelf de 6 voor een 0 hebt aangezien. Zou wrang zijn.

Lys Lionne

Lys Lionne

08-01-2010 om 22:48

Ruim voor 1 januari

De boete is van eind oktober, dus ruim voor de jaarlijkse verhoging. En er staat écht 106 euro (die 6 euro is voor administratiekosten). Mazzel is het zeker )

voor dat geld kun je nog eens door rood rijden

Nasha 1st

Nasha 1st

08-01-2010 om 23:00

Was

het bedrag in 2009 dan misschien 100 euro?

Janeway

Janeway

09-01-2010 om 13:00

Nee

Want in 2007 kreeg ik een boete voor rood licht van 130 euro..

Petr@

Petr@

09-01-2010 om 14:00

Ook gehad

Ik dacht dat ik het stoplicht nog kon redden dus ik gaf gas.... De boete die ik kreeg was niet voor door rood licht rijden, maar omdat ik te hard had gereden.
Zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn?

Jakiro

Jakiro

10-01-2010 om 09:55

Van wie is de boete?

Is het een boete van CJB of van de gemeente (BOA)?
Soms kan daar ooknog wel verschil tussen zitten.
(ik kan me namelijk niet herinneren dat bij een boete van het CJB administratiekosten zitten)
Jakiro

Waarschijnlijk

was die boete idd voor te hard rijden, en heb je dus mazzel dat je niet ook nog eens een boete hebt gekregen voor het door rood rijden.

Veder is het sinds voerig jaar ofzo, zo dat het CJIB ook adinistratiekosten berekend. Belanchelijk, maa het is niet anders.

Lys Lionne

Lys Lionne

10-01-2010 om 22:36

Niet voor te hard rijden

De bon had de feitcode R602, wat dus echt inhoud 'niet stoppen voor rood licht'. Nou heb ik uitgevogeld dat voor deze overtreding op een brommer wel 100 euro geldt, dus mogelijk zijn ze daar in de fout gegaan?
@ EmmaB: ergens ben ik het me je eens, het is een zeer gevaarlijke fout om te maken. Toch vind ik 160 euro (wat het anno 2010 kost) toch best een flink bedrag. Voor mijn portemonnee dan...ik ben dan ook voorstander van inkomensafhankelijke boetes. Op die manier raak je iedereen even hard in de portemonnee.
@ Pelle: helemaal mee eens, die administratiekosten horen gewoon door de overtreder betaald te worden. Maar kunnen ze dat niet beter verwerken in de hoogte van de boetes?

Coco

Coco

12-01-2010 om 09:38

Pelle

"Vroeger was ik ook een voorstander van inkomensafhankelijk, maar nu niet meer. Gaan we dan ook moordenaars langer in de gevangenis laten als ze meer verdienen?"
lol
Het gaat hier om een tijdstraf en niet om een vermogensstraf, dus we gaan eerst, op basis van leeftijd en gezondheid, een schatting maken van de waarschijnlijke levensverwachting van de betrokken persoon en daarop de lengte van de straf baseren (de administratieve kosten die daarmee gepaard gaan worden dan weer wel inkomensafhankelijk).

Fatima

Fatima

13-01-2010 om 09:59

Daar gaat het niet over scarlett

Dat is het punt niet. Jij zorgt dat je geen boetes krijgt. Prima. De mensen met een zodanig inkomen dat die boetes een lachertje zijn maken dus de ene overtreding na de andere. Het gaat ook om de veiligheid.

Puck

Puck

13-01-2010 om 10:22

Fatima, daar gaat het ook niet over

Fatima
Waarom zou iemand die meer verdient ineens bewuster overtredingen gaan maken? Dat slaat helemaal nergens op. En waarom moet iemand met een riant salaris voor een zelfde vergrijp een hogere straf krijgen. Lijkt me eentypisch gevalletje van rechtsongelijkheid.
Ik zou me best regelmatig een vette boete kunnen veroorloven maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat ook doe. In de 22 jaar dat ik nu auto rijd heb ik 1x een boete gehad: ik reed 53 (na correctie) waar je 50 mocht.
En notoire overtreders zou je mooi kunnen pakken met het systeem zoals Pelle voorstelt: 1e boete normaal bedrag en voor de volgende boetes een extra toeslag die steeds hoger wordt. Dàn kun je degene pakken die willens en wetens overtredingen begaan.

Biene M.

Biene M.

13-01-2010 om 10:40

Twee opmerkingen

In het geval van flitsen en parkeerovertredingen kun je moeilijk hoger beboeten bij meer overtredingen, omdat je niet weet wie de chauffeur was. Veel auto's worden immers door meerdere mensen gebruikt.

Verder woon ik naast een rechtbank. Vanwege de parkeerdruk van omliggende kantoorgebouwen is er in onze straat vergunningparkeren voor bewoners, maar ik zie een zekere van tv bekende advocaat hier geregeld zijn bolide neerzetten. De boetes zijn waarschijnlijk een lachertje voor hem. Ik kan me er wel wat bij voorstellen als boetes worden uitgedrukt in percentages van de dagwaarde van de auto, of zo.

Fatima

Fatima

13-01-2010 om 10:44

Ik ben niet voor

Blijkbaar heb ik Scarlet verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze juist zelf een laag inkomen had en er gewoon voor zorgt geen boetes te krijgen. Overigens zijn er bedrijven die willen dat hun medewerkers hard rijden en dus de boetes betalen.

Ik ben ook voor het systeem van Pelle. Waarom doen ze dat niet?

Tinus_p

Tinus_p

13-01-2010 om 10:47

Wielklem

Biene:
"Verder woon ik naast een rechtbank. Vanwege de parkeerdruk van omliggende kantoorgebouwen is er in onze straat vergunningparkeren voor bewoners, maar ik zie een zekere van tv bekende advocaat hier geregeld zijn bolide neerzetten. De boetes zijn waarschijnlijk een lachertje voor hem. Ik kan me er wel wat bij voorstellen als boetes worden uitgedrukt in percentages van de dagwaarde van de auto, of zo."
Ik geloof dat Amterdam inmiddels de wielklem heeft afgeschafd, maar het ergste van de wielklem was niet eens de boete zelf, maar het feit dat je naar een haveloos hufterproof kantoortje in het oostelijke havengebied moest om die te betalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.