Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Teken de petitie voor behoud van Andere Tijden

#AndereTijdenMoetBlijven

Een oproep door OVT om de petitie te tekenen. Ze rapporteren tijdens het programma, dat loopt tot 12 uur, over de stijging van het aantal.

https://www.nporadio1.nl/ovt/onderwerpen/76424-2021-05-09-ovt-steunt-andere-tijden

Maar ik vraag me ook af hoe het dan wel moet. 80 Procent van de kijkers is boven de 50 jaar. Hoe houd je jongeren betrokken bij de geschiedenisprogramma's op de publieke zenders? Of moet je het maar opgeven en de oudere kijkers bedienen tot de aantallen gaan dalen? Want dat is nu wel heel vreemd. De programma's met de beste kijkcijfers moeten eraan geloven en er komen infantiele amusementsprogramma's als 'Showcolade' voor terug.

Die van mij kijken ook niet behalve als ik ze een keer ergens, via de email, op attendeer, over een onderwerp dat ze interesseert. Of via mijn vrijwilligerswerk mensen enthousiasmeer.

En inderdaad, dochter werd op school ook regelmatig geattendeerd of men liet een aflevering zien.

Het is een archief van de Nederlandse geschiedenis. Maar hoe krijg je die bij jongeren? Is dit de Kloof tussen de generaties?


Ik heb al langer het idee dat mijn kinderen niet passen binnen het gemiddelde op OO als wij programma's kijken op NPO uit het rijtje andere tijden, radar,  Keuringsdienst van waarde, zembla, de vuilnisman of zoals vanavond waterman dan kijken ze geïnteresseerd mee en vragen soms zelfs om een herstart via begin gemist of ze kijken het zelf later terug. 

Wij zouden het als gezin jammer vinden als dit soort programma's plaats moet maken voor hol amusement zoals dat showcolade inderdaad.  Amusement met inhoud daar wordt wel van gesmuld.  HHB of de Mol, cabaret als even tot hier of Lubach wordt hier ook altijd gekeken.

Mijn kinderen vinden dat soort programma's ook wel interessant, zeker mijn zoon. Echter wat ik wel merk is dat mijn kinderen gewoon op een hele andere manier media consumeren. Ze zullen er gewoon niet vlug aan denken om NPO te kijken maar zitten eerder op Netflix waar ze dan een historische documentaire zien. De hele manier van televisie kijken veranderd; zeker onder de jeugd. 

Echter ik vind het onzin dat een programma van de tv zou moeten omdat er geen jongeren naar kijken. 50+ zijn ook kijkers en waarom moet elk programma iedereen aanspreken? Plus dat er genoeg jongeren zijn die dit soort programma's wel leuk vinden en niet naar allerlei showbiz programma's willen kijken. 

Wij hebben er ooit voor gekozen om geen televisie te hebben maar zijn nu door de tijd ingehaald. Via internet kunnen onze kinderen van alles zien dus dat veranderd zaken best wel. We praten nu vaker over hoe je de tijd wil doorbrengen die je kijkt en wat voor soort programma's. 


Leen13

Leen13

09-05-2021 om 13:10 Topicstarter

Via internet kunnen ze ook op de publieke zender kijken. Ook met de rechten van je provider zoals herstarten naar het begin. Ik zal dat hier toch weer eens onder de aandacht brengen, geen idee of dat beklijft, maar je weet maar nooit.

Jongeren (< 25) kijken geen tv meer. Mijn oudste heeft altijd wel Lubach gekeken, maar altijd online. Zelf vind ik Andere Tijden altijd erg leuk, een van de weinig programma’s die ik nog echt op tv kijk. Andere is Heel Holland Bakt, maar die blijft wel

Leen13

Leen13

09-05-2021 om 14:40 Topicstarter

Ja, want jongeren schijnen wel naar HHB te kijken!

Snap ik ook niet.

AnneJ schreef op 09-05-2021 om 13:10:

Via internet kunnen ze ook op de publieke zender kijken. Ook met de rechten van je provider zoals herstarten naar het begin. Ik zal dat hier toch weer eens onder de aandacht brengen, geen idee of dat beklijft, maar je weet maar nooit.

Eerlijk gezegd vroeg ik me dat inderdaad af door dit draadje. Ik kijk ook al heel lang geen ‘gewone’ tv meer omdat je dat zo moet ‘plannen’. Ik ben al ‘oud’ maar ik had daar 30 jaar geleden al geen zin meer in. Ik nam wel eens wat op en keek het als ik-tijdperk had. Op DVD en later Netflix en Ziggo heb ik ook veel series gekeken. Ik vind documentaires ook vaak interessant, Andere Tijden ook wel eens ooit gekeken. Maar ik ben qua NPO nooit verder gekomen dan uitzending gemist, wat dan weer binnen een week moet. Ik wist niet dat er een ander kanaal was waar je langdurig (gratis) dingen kunt terugkijken. Ik had eigenlijk aangenomen dat je daarvoor moest betalen. Ik ga eens kijken. Dank voor de tip!

NPO start is €1,95 per maand. Dus niet duur en ik beschouw het maar als goed doel 😀

gr Angela

Aanvullend: programma’s als Big Brother, al die andere reality shows, Boer zoekt Vrouw, wie is de Mol en Heel Holland bakt heb ik dus nog nooit gezien! Ik ken ze alleen maar uit de krant. Ik heb me ook wel eens licht wereldvreemd gevoeld maar het trekt me gewoon niet. Alleen The Voice Kids heb ik met mijn kinderen een paar keer gekeken. Hadden we ook gauw gezien. Een van mijn kinderen heeft vervolgens ongeveer alle ‘got Talents’ en aanverwante van de US en de UK gekeken maar inderdaad allemaal online. Ook hier werd Lubach online gekeken door de oudste. 

En in die post hierboven heeft autocorrect er wel iets bijzonders van gemaakt. Er staat natuurlijk: ik nam het op (eerst nog op VHS, ik word echt oud!) en keek het terug als ik tijd had. 

Angela1967 schreef op 09-05-2021 om 18:49:

NPO start is €1,95 per maand. Dus niet duur en ik beschouw het maar als goed doel 😀

gr Angela

Dat vind ik dan weer stom. Ik wil best afzien van lineaire tv en dan alleen op NPO start kijken. Maar dit gaat ‘m niet worden, extra betalen om op mijn ‘native device’ tv te kunnen kijken. Zo krijgen ze die jongeren ook niet binnen natuurlijk. Kansloos. Moeten ze iets op verzinnen. Dan maar helemaal over naar online?

Net wat ik zeg zie het als een goed doel. 

gr Angela

Leen13

Leen13

09-05-2021 om 19:28 Topicstarter

https://www.npostart.nl/gids

Zo kun je soms ook nog wel eens wat 'gemist' kijken zonder gebruik te maken van je provider.

Ik ben ook nog niet overgegaan tot 1,95 voor NPO start. Peanuts natuurlijk vergeleken met de maandelijks kosten van een abonnement op ZIGGO.

https://www.ziggo.nl/televisie/online-tv-kijken

Ik doe niet de QR code, maar ik heb me aangemeld Ziggo Go Online

Ik zie trouwens dat je dat tot 3 platforms tegelijk kunt doen, de kinderen kunnen meekijken. Daar had ik me nog niet mee bezigggehouden want ze hebben tot nu toe toch geen belangstelling.

Als het niet lukt kun je ook de klantenservice bellen van ZIGGO om even met je mee te kijken.

Leen13

Leen13

09-05-2021 om 20:43 Topicstarter

https://www.petitie24.nl/petitie/3739/voor-andere-tijden-weg-met-de-bezuiniging

Er is nog ruimte voor meer handtekeningen.

Inderdaad, het programma 'Boeken' is ook al weg.

Als de kosten een probleem zijn: je kunt heel makkelijk accounts delen. Zo delen wij Netflix, Spotify, NPO Plus en ESPN met familie. Dan heb je waar voor je geld. Ik zeg dit namens een vriend.

Op NPO vind ik juist de 'oudelullenprogramma's' leuk, maar ben nog geen oude lul: andere tijden, 2doc, zembla, Keuringsdienst, Radar, Spoorloos, Op1, de Vooravond, etc. Meer van Nick en Simon trek ik echt niet.

Leen13

Leen13

10-05-2021 om 12:24 Topicstarter

Als er iets is dat 'achterstanden' laat inhalen is het dit soort programma's.

Ik adviseer Andere Tijden (IRL en Gemist) aan nieuwkomers om iets te weten te komen van de geschiedenis van Nederland.

Er kunnen nog wel wat handtekeningen bij!

Maar stel he, dat andere tijden verdwijnt ‘want jeugd’. Wat is dan de aantrekkelijkheid voor de jeugd van showcolade?  Op rtl4 heb je snackmasters, daar wordt nog wel eens in gemopperd oid en is daarom nog wel grappig. 
Maar showcolade? Dat werd zelfs door de (ook zeker heel leuk) mannen van even tot hier op de hak genomen.
Ik heb getekend dus. Met name andere tijden is iets wat de jeugd toch wel gebruikt als ze zich moeten in’lezen’ voor iets van school. Met name andere tijden is een prachtig archief van Nederland; toegankelijk en doordacht. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.