Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

08-02-2009 om 20:29

Teksten wegbewijzering

Waarom staat er Gorinchem op de borden (snelweg, ANW en waarom zegt iedereen Gorcum? Wat is dat voor raar dialect?
Waarom staat er 's Hertogenbosch en geen Den Bosch?
Waarom staat Den Haag en geen 's Gravenhage?

Jaaaaaaaa, ik heb weer eens door het land gecrosst

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 20:32

Nog een

En waarom is het EnschedEE en niet EnschEEde?

Nasha 1st

Nasha 1st

08-02-2009 om 21:56

Tirza lol

Het is al een jarenlange discussie tusen mijn man en mij, er staat Gorinchem inderdaad, maar hier zegt iedereen Gorcum....Maar waarom, geen flauw idee....

Tirza G.

Tirza G.

08-02-2009 om 22:07

Nasha 1st

Dan ken je dat belendende aardige plaatsje vast ook wel: Kedichem, oftewel: Kekum. Het zal wel dialect zijn. Gorcum zegt volgens mij heel Nederland, volgens mij zelfs bij de file-meldingen op de radio. Maar Doetinchem is dan weer geen Doecum

Tirza

margje van dijk

margje van dijk

08-02-2009 om 22:30

Het zal wel om dezelfde reden zijn...

... als waarom de Engelsen 'Leicester' als 'Lester' uitspreken, en daar heb je nog meer van die namen die me nu even ontschoten zijn.

Of waarom 'Dalziel' van de detectiveserie als 'dieël' wordt uitgesproken.
Of Thames en Thomas als Tems en Tommes, niet als FPHTems en FPHTommes (nou ja, die rare th die ze normaal gebruiken).

Of waarom het in Amerika niet Illinois maar Illinoi is.

Of waarom ze in het Engels clean uitspreken als klien, maar cleansing als klènsing.

En waarom de componist Delibes niet gewoon Deeliebes heet, maar DuhLiébuh. (Toen ik ooit geheel onwetend Deeliebes zei wist mijn zangjuf serieus niet wie ik bedoelde).

Daarom zal het wel zijn.

Margje

Nasha 1st

Nasha 1st

08-02-2009 om 22:35

Lol margje

of waarom je niet Bucket maar Bouquet zegt tegen Hyacinth.....proest....

Jippie

Jippie

08-02-2009 om 22:51

Doetinchem

"Maar Doetinchem is dan weer geen Doecum "

Da's Durkum voor de regionale bevolking!

Nasha 1st

Nasha 1st

08-02-2009 om 23:00

Deze verklaring misschien

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gorinchem

Men neemt aan dat Gorinchem is ontstaan doordat vissers en boeren rond het jaar 1000 een nederzetting stichtten op wat hoger gelegen land nabij een monding van de Linge in de Merwede. Gorinchem ("Goriks Heem") wordt het eerst genoemd in een document uit 1224 waarin Floris IV de Gorcumers de tolvrijdom in het gehele graafschap Holland bevestigt.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-02-2009 om 23:02

En natuurlijk

Waarom wordt Charlois in vredesnaam uitgesproken als Sjáááárloos ?

Tinus_p

Tinus_p

09-02-2009 om 10:04

Woudrichem

Hoe zeg je dat?

Woudrichem =

Woerkum.

Berber

Uit dwarsigheid spreek ik het meestal uit zoals het er staat: Gar-loys

tonny

tonny

09-02-2009 om 11:20

Charlois

daar gaat toch dezelfde regel op als bij Oisterwijk?

Dat de i een verlenging van de o betekent - iets uit het oudnederlands of zo??

tonny

reina

reina

09-02-2009 om 11:46

Huissen

Huissen (bij Nijmegen) spreek je uit als Húússe, anders weet niemand wat je bedoelt, waarom schrijven ze het dan niet gewoon zo ?

Enkel en dubbel

rap en raap - kop en koop - en dan wil ik ook - wit en wiit

Wijchen (bij nijmegen)

Wordt toch echt officieel als Wiegen uitgesproken.
Raar gedoe, die plaatsnamen...
n@nny

reina

reina

09-02-2009 om 13:25

N@nny

Ik zat net al te denken er ligt daar bij Huissen nog een plaats in de buurt die je zo raar uitspreekt, welke is dat ook weer? Wijchen dus

Tirza G.

Tirza G.

09-02-2009 om 13:43

Berber

Het Charlois van de journaallezer gaat altijd over Charlois in Wallonie. En dat spreek je toch echt op z'n Frans uit De Rotterdamse wijk Charlois (ik ben er geboren!) is zelden op het journaal

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

09-02-2009 om 13:45

Maar maar maar

Behalve dat Gorinchem-Gorcum: waar het mij om gaat/ging, waarom staat er het ene op het bord en niet het andere? Vooral bij 's Hertogenbosch en Den Haag vind ik dat raar. Wie beslist dat? Waarom zet de ANWB Gorinchem op de borden maar zegt dezelfde ANWB in de filemeldingen Gorcum?

Ik vind het leven soms zo ingewíkkeld.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

09-02-2009 om 13:46

Tops

Wat heeft mijn Tomboy er mee te maken? Ik reed gewoon al mijmerend A15 en A27. Dan kom je dit soort dingen tegen

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

09-02-2009 om 14:28

Spelling

Tirza:
"Behalve dat Gorinchem-Gorcum: waar het mij om gaat/ging, waarom staat er het ene op het bord en niet het andere? Vooral bij 's Hertogenbosch en Den Haag vind ik dat raar. Wie beslist dat? Waarom zet de ANWB Gorinchem op de borden maar zegt dezelfde ANWB in de filemeldingen Gorcum?"
Omdat de enige erkende spelling Gorinchem is. Dit itt Den Haag/'s Gravenhage, waar het allebei mag. Overigens vermelden ook de bebouwde kom bordjes en de NS 'Den Haag' resp. 's Hertogenbosch, waarmee dit iig consistent is.

Jujube

Jujube

09-02-2009 om 14:57

Chartroise

In Utrecht heb je de Laan van Chartroise. In de prachtwijk 'Ondiep'. Er wordt je alleen de weg gewezen wanneer je vraagt naar de Laan van Sjaartreuse.
En wat dacht je van Worcestershire sauce. Dat spreek je ongeveer uit als 'Woestersohs'.
Groet,
Jujube

Marsudan

Marsudan

09-02-2009 om 22:05

Wallonië

Die plaats in Wallonië, dat is toch Charleroi (Sjarlerwà)?
Groetjes, Marsudan - geboren Rotterdamse die ook altijd Sjaarloos zegt

Manus

Manus

09-02-2009 om 22:48

Sint-anthonis

.... ergens in Noord-Brabant. Wij spraken dat altijd uit als 'Sinttunnis'. Wat overigens te denken van de Spanjaarden? 'k Wilde ooit van Malaga naar SEVILLA, dat werd een tongverstuikend buskaartje. Met Jerez had ik daarna wat minder moeite....

Manus

Tirza G.

Tirza G.

09-02-2009 om 23:10

Tja

Zo hebben wij (Zeeland) het schone plaatsje St.Maartensdijk. Dat heet gewoon Smerdiek. Klinkt toch minder, vind je niet?
En: wáárom heeft de ANWB eigenlijk het monopolie op de bewegwijzering? Vind ik altijd zo suf. Waarom worden die borden opgehagen en gemaakt door een clubbie en niet door een ministerie ofzoiets?

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

09-02-2009 om 23:16

Volgens mij

heeft dat er mee te maken dat de overheid daar niks aan deed, en is daarom de ANWB het maar gaan doen.....

margje van dijk

margje van dijk

10-02-2009 om 09:38

Nou....

Als we zo beginnen dan weet ik er natuurlijk nog wel een paar. Heel Friesland heet anders dan dat je het schrijft. Ja, omdat de borden in het Nederlands zijn en je het in het Fries soms totaal anders zegt, maar dat verandert er niks aan dat het dus helemaal niet klopt.

Maar daar hangen (of hingen?) in sommige plaatsen wél borden met onder de officiële naam ook nog de Friese naam. Dat verschilt per gemeente. Dus blijkbaar laat de ANWB zich leiden door wat de gemeente wil.

Maar om nog een paar aansprekende te geven:
- Franeker - Frjentsjer
- IJlst - Drylts
- Harlingen - Harns ("Haaaaañs")
(nou OK, die 11 steden is natuurlijk geen nieuws. Verder
- Joure - De Jouwer
- Hiaure - Lytse Jouwer ('kleine Jouwer')
- Zwaagwesteinde - De Westerein
- Berlikum - Berltsum
- Sexbierum - Seisbjirrum
etc.

Margje

Tinus_p

Tinus_p

10-02-2009 om 10:14

Margje

Margje:
"Maar daar hangen (of hingen?) in sommige plaatsen wél borden met onder de officiële naam ook nog de Friese naam. "
De Friese naam IS de officiële naam.

Precies tinus

En Seisbjirrum heeft dus nix te maken met sex, bier of rum

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.