Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Telefoon op de fiets verboden

https://www.nu.nl/weekend/5957288/appen-op-de-fiets-is-vanaf-1-juli-verboden-dit-zijn-de-nieuwe-regels.html

Onder de zestien jaar halveert de boete, kun je het aftrekken van het zakgeld.

https://www.gids.tv/video/82110/vader-verongelukte-tommy-boy-over-appverbod-op-fiets-ik-heb-iets-bereikt

De lobby is aangezwengeld door een actieve vader die zijn zoon verloor aan diens onoplettendheid in het verkeer door op zijn mobiel te kijken.
"Een van de initiatiefnemers van deze wet is Michael Kulkens, die zijn 13-jarige zoon Tommy-Boy verloor door een verkeersongeval."

https://www.bureaujeugdenmedia.nl/veilig-appen-naast-je-fiets-nieuw-verkeersbord/
Je kunt nu wel meer blokkades op het fietspad verwachten van groepjes pubers die even stilstaan om hun smartphone te bekijken.

De schrijvers van het artikel hebben er alvast een oplossing voor bedacht. Hier en daar kleine enclaves waar je even kunt staan en veilig kunt appen. Ze hebben er al een verkeersbord bij bedacht.

https://speld.nl/2019/07/01/jongeren-lezen-weer-massaal-boeken-op-de-fiets-nu-appen-verboden-is/
De Speld is ook weer briljant: "Jongeren lezen weer massaal boeken op de fiets nu appen verboden is

Gistermiddag in mijn buurt was er ook controle bij mijn winkelcentrum, maar ik zag niet dat er al boetes uitgedeeld worden. Ik keek wel even goed al fietsend of ik een append kind tegenkwam, om die even te waarschuwen dat de politie er staat te controleren, maar iedereen had netjes de apparatuur opgeborgen.


Laaghangend fruit

Ik denk dat er heel wat boetes aan appende fietsers uitgedeeld gaan worden. Als je appt terwijl je fietst is dat zoveel zichtbaarder dan wanneer je dat in je auto achter het stuur doet. En hoewel fietsen en appen geen veilige combi is lijkt me autorijden en ondertussen op je telefoon bezig zijn veel gevaarlijker. En hoe vaak ik automobilisten dat wel niet zie doen...

"Je kunt nu wel meer blokkades op het fietspad verwachten van groepjes pubers die even stilstaan om hun smartphone te bekijken." Niet alleen pubers hoor, ik stop ook even met fietsen als ik een appje wil lezen of verzenden. Netjes aan de kant, dat dan wel.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2019 om 14:45

skik

Vergeet niet dat het heel lang bewust getolereerd is omdat het lastig te handhaven zou zijn.

Maar de praktijk is (was?) vaak best behoorlijk eng. Tegemoetkomende pubers die geheel verzonken in hun mobiel met hun brommer jouw kant opdrijven, liefst met oortjes in zodat ze je nauwelijks horen piepen.

Dus, ja, volkomen terecht dat er ingegrepen wordt en dat automobilisten het ook doen is geen reden om dit maar te laten gaan. Boetes voor automobilisten zijn behoorlijk veel hoger, maar het schijnt dat pakkans zwaarder telt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-07-2019 om 14:52

Mooi niet

Mooi niet dat ik een appende fietser ga waarschuwen dat er politie staat.
Van mij mogen ze beboet worden. Ik vind het levensgevaarlijk en rete irritant.
Ik vind appende wandelaars ook storend. Zeker als ze dan ook nog een hond aan een uitlooplijn hebben zitten en daar dan hun aandacht niet bij hebben.

appen op/naast de fiets

Nou wil ik niet Roomser zijn dan de Paus. Ik ben niet perfect en doe ook regelmatig dingen die ik beter niet kan doen.
Maar als ik op de fiets stap, gaat mijn telefoon op de vliegtuigstand. Wie me dringend nodig heeft, weet me ook wel te vinden als ik op de plek van bestemming ben

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2019 om 15:16

Bellen

Het stomme is dat gewoon bellen met dat ding aan je oor natuurijk op een fiets een stuk veiliger is dan op dat schermpje kijken. Dat zou ik persoonlijk nog wel doen, maar ik neem aan dat dat nu ook meeverboden is...

( ik dacht even dat ik een nieuw woord had bedacht, maar 'meeverboden' kwam al een keer voor op het wereldwijde internet. Soort van https://en.wikipedia.org/wiki/Googlewhack )

Lou

Lou

03-07-2019 om 15:21

Denk ik niet

Ik las dat het verbod gaat om het kijken op je telefoon. Dus bellen tijdens het fietsen mag denk ik wel. Dan kijk je immers voor je. Hoewel je tijdens het bellen ook niet alles wat je ziet, goed registreert. Maar het lijkt me wel een stuk veiliger dan appen.

Leen13

Leen13

03-07-2019 om 15:21 Topicstarter

Met houder mag wel

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/is-een-telefoonhouder-de-oplossing-voor-het-appverbod-op-de-fiets-voor-navigatie-is-dit-ideaal~a7358c6e/?referrer=https://www.google.com/

"Het scherm van je smartphone aanraken wanneer deze op je stuur is vastgeklikt, is alleen nog toegestaan wanneer je niet voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt, zegt Veilig Verkeer Nederland.

Slinger je met je fiets bij het versturen van een appje vanuit een houder, dan kun je ook daar een boete van 95 euro voor krijgen van de politie.

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, woonachtig in het Gelderse Bruchem, verwacht dat de nieuwe wetgeving de nodige discussies tussen agenten en fietsers gaat opleveren. Hij verwijst naar een uitspraak van het gerechtshof begin vorig jaar, waaruit bleek dat het bedienen van een telefoon in een houder tijdens het besturen van een auto niet verboden is."

En dat is natuurlijk ook handig voor navigatie op de fiets.

ik zelf

Ik luister altijd muziek op de fiets. Ik moet er nu aan wennen om een playlist te maken die lang en leuk genoeg is om uit te luisteren tot ik op plaats van bestemming ben.
Verder reis ik vrijwel altijd met de trein naar afspraken en dan in stad verder met OV fiets naar eindbestemming. Dan keek ik wel op telefoon voor navigatie. Nu maar met oortjes doen en dan maar gokken dat ik in de juiste "zuidwestelijke richting" fiets.
Sinds ik ooit op een zondagmorgen op een vrijwel geheel verlaten vierbaansweg in bedrijvengebied in Den Haag met de auto een boete heb gekregen van 220 euro wegens onnodige linksrijden, geloof ik dat de politie graag zonder waarschuwen optreedt (IPolitie: u rijdt onnodig links dat is verboden. Ik: ook binnen de bebouwde kom? Dat wist ik niet en ja ik moet aan het eind van deze weg bij kruispunt naar links" Politie: u weet dat u andere weggebruikers hindert door op de linkerbaan te blijven rijden" ik: ja alleen er zijn geen andere weggebruikers nu". Politie: "ja maar die hadden er wel kunnen zijn en daarom krijgt u 220 euro boete en dat u beter oplet volgende keer")
Ik weet niet, de politie is nooit mijn beste vriend geworden. En ja ik waarschuw fietsers die zonder licht/ op de stoep/append fietsen als ik politie zie.

Jesse_1

Jesse_1

03-07-2019 om 17:03

Vasthouden

Het vasthouden van de telefoon op de fiets is verboden. Telefoon in de houder aan het stuur (bv voor navigatie) is wel toegestaan. Ook het opnemen van een telefoontje via een oortje (ook het bedienen via het snoertje bij het oortje) mag.

Ik werd vanmiddag ingehaald (ja, ik fiets langzaam) door iemand die de telefoon tussen schouder en oor had ingeklemd en aan het bellen was. En na het bellen in de hand verder fietsen .

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-07-2019 om 17:25

oh bah Alkes

Dat van die linkerkant-boete is me ook eens overkomen. Ongeveer dezelfde situatie, links aan het voorsorteren, maar dan in het buitengebied op een doorgaande vierbaansweg, 's ochtends vroeg in een weekend. Met als ik me goed herinner dezelfde argumentatie.

Bah, dienstklopper!

Geen idee hoeveel ik kwijt was, het is alweer jaren geleden, maar wat voelde ik me bedonderd. En bezwaar indienen had geen zin, want geen foto's aanwezig en een agent heeft altijd gelijk.

Ik ga er maar van uit dat hij de avond daarvoor tegenvallende seks heeft gehad of dat zijn interlockje knelde...

Gelukkig staan er meer close encounters met agenten tegenover die wel redelijk waren

Alkes

'Politie: u weet dat u andere weggebruikers hindert door op de linkerbaan te blijven rijden" ik: ja alleen er zijn geen andere weggebruikers nu".'

Er was in ieder geval 1 andere weggebruiker ...

Dees

Dees

03-07-2019 om 18:19

Blokkeren

Vandaag inderdaad meegemaakt, druk fietspad en ja hoor er stond er eentje midden op het pad stil om te appen. Tegenliggers aan de overkant gevolg vol in de remmen omdat die dame zichzelf zo belangrijk vond dat iedereen maar even op haar moest wachten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-07-2019 om 19:12

Beetje o.t.

Ouders die een wandelwagen duwen, kindje zit zodat het hun gezicht ziet, en dan appen. Zo sneu voor zo’n ukkie, vanuit mijn gezichtspunt. Als moeder / vader/ oppas ‘live’ met iemand gaat kletsen, gebeurt er tenminste wat. Nu is zo’n kleintje ( onbedoeld) gereduceerd tot niet aanwezig danwel bagage die verplaatst wordt.

Wilgenkatje (ot)

Ik had ook altijd grote moeite als ik over moest van wandelwagen (kind in het gezicht zien, en maar kletsen!) naar buggy (kind kijkt vooruit)... Blij dat ik mijn ukjes in het pre smartphone tijdperk had

Dees

Dees

03-07-2019 om 21:17

Ool zo triest

Kids in de de buggy met een smartphone in de hand.

Teuntje

Teuntje

04-07-2019 om 10:31

Alkes en Sally, voorsorteren

Ietwat offtopic, maar ik ben dan wel benieuwd waar de (wettelijke) grens dan ligt tussen tijdig voorsorteren en onnodig links rijden. Want door niet tijdig voorsorteren hinder je juist ook de andere (al of niet imaginaire, dat schijnt er niet toe te doen) weggebruikers, als je er op het laatst nog even tussen moet op die linkerbaan.
Staat daarvoor iets beschreven in de verkeerswet? Waarop baseert de agent dat de grens tussen tijdig voorsorteren en onnodig links rijden wordt overschreden? Zijn ochtendhumeur?

Teuntje

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik heb sowieso wat moeite met die onnodig linksrijden regel in situaties waar je zelf al de maximumsnelheid rijdt. Ik reed 50 km op deze weg en ik hinderde dus eventuele weggebruikers die te hard wilden rijden.
Maar omdat onnodig links rijden op de snelweg voor alle snelle automobilisten schijnbaar irritatie nummer 1 en zij daardoor onverantwoord rijgedrag gaan vertonen, zoals rechts inhalen of bumperkleven, schijnt het nodig te zijn het te beboeten met 220 euro.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-07-2019 om 13:40

Alkes

"Ik heb sowieso wat moeite met die onnodig linksrijden regel in situaties waar je"

Hadden die agenten toch mooi de goeie te pakken...

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2019 om 14:04

Links rijden

Ik vind het terecht dat een dienstklopper kritisch is over links rijden. Of je meteen een bekeuring moet krijgen of eerst een waarschuwing, daar kun je over van mening verschillen. Het is totaal onnodig om links te rijden en mijn ervaring is dat het vooral tot mijn irritatie leidt en botsingen kan veroorzaken.

Dees

Dees

04-07-2019 om 14:18

Links rijden

Links rijden is irritant ja. Zeker als je dan net met de maximum snelheid iemand aan het inhalen bent die er net onder zit en er komt er weer zo-een aan sjezen die ver boven de maximale snelheid de hele weg links blijft plakken. Het irritante aan die gasten is vaak dat ze te laat het gas loslaten en dus op het laatste moment remmen zodat ze bijna in je kofferbak zitten en ze hebben om de een of andere manier ook vaak last van problemen met het grote licht wat steeds aan en uit knippert.

Hilde

Hilde

04-07-2019 om 14:19

links rechts

De regel is toch gewoon dat je rechts houdt? En dan mag/ga je toch ook niet links rijden zolang het kan ofzo?

Leen13

Leen13

04-07-2019 om 14:29 Topicstarter

Ach ja, boetes

https://www.ad.nl/binnenland/staat-stevent-af-op-recordbedrag-verkeersboetes~a2e89538/

Het is gewoon een verdienmodel voor de overheid, dus naar de letter en op elke slak zout. Ik denk, maar dat weet ik niet, ook targets per controleur.

"De staatskas wordt dit jaar gevuld met 1,07 miljard euro aan bekeuringen, blijkt uit een prognose van het AD op basis van gegevens van het ministerie van Veiligheid en Justitie'."

Ex kreeg gisteren een boete, n.b. buiten het station, omdat hij niet had uitgecheckt. Hij was te snel meegegaan in de stroom reizigers. Zijn dagkaart was dus wel geldig.

Amsterdam heeft meer geld nodig vanwege de nieuwe metro denk ik dan maar.

We gaan in beroep.

Hilde

Hilde

04-07-2019 om 14:43

Verdienmodel

Naast het verdienmodel is het natuurlijk ook het enige middel om te zorgen dat men zich aan de regels houdt. Denk aan rode stoplichten, afgesloten rijbanen en onnodig links rijden bijvoorbeeld.
Veel mensen luisteren pas als ze het in hun portemonnee voelen. Dat geldt denk ik ook voor appende fietsers (ontopic) hoop ik.

@nnemoon

@nnemoon

04-07-2019 om 15:53

Vraagje

Zoon werd gisteren aangesproken door een politie. Zoon at een appel op de fiets. Volgens de politie mag dat niet hij mag niets in zijn hand hebben als hij fietst. Zoon maakte nog een woordgrapje. U ziet toch wel het verschil tussen een Apple en een appel. Politie vond zijn weerwoord niet leuk. Mag je echt geen appel eten op de fiets? Of was de politie een beetje doorgeschoten in het mobiel verbod?

Ad Hombre

Ad Hombre

04-07-2019 om 15:58

Annemoon

Ja, dat mag wel, zij het dat je het verkeer niet in gevaar mag brengen. Een appel zal dus wel mogen - ook achter het autostuur, maar een hele meloen wordt lastig...

Jesse_1

Jesse_1

04-07-2019 om 17:17

Annemoon

Volgens mij mag dat wel. Je hoeft tenslotte ook maar één hand aan het stuur te houden. Sterker nog, je hoeft niet eens het stuur vast te houden, zolang je maar geen gevaarlijke situatie veroorzaakt. En als de agent van mening is dat je met die ene appel gevaarlijk bezig bent...

artikel 5 Wegenverkeerswet: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

@nnemoon

@nnemoon

04-07-2019 om 17:35

Bedankt

Zie je wel dat een appeltje gewoon mag. Ik zag daar ook het kwaad niet van. Politie had waarschijnlijk zijn dag niet.

Dees en Kaaskopje

@Dees Heb jij het nu over onnodig linksrijden of bumperklevers? Ik heb trouwens in de bebouwde kom nog nooit last gehad van met lichtende knipperende hardrijders op de linkerbaan.n
@ Kaaskopje, ik weet niet hoe vaak jij last hebt van onnodig linksrijders in de bebouwde kom die botsingen veroorzaken, maar waar ik het in mijn rijcarriere nog nooit meegemaakt. Op een driebaansweg waar je 130 mag rijden ligt het anders.

Ad Hombre

Even voor de duidelijkheid. Ik vind de onnodig linksrijden regel wat vreemd in combinatie met het verbod op overtreden maximumsnelheid. Dat ik de regel vreemd vind wil niet zeggen dat ik op de snelweg ooit onnodig links rijd. Het idee dat ik zo'n 150km rijdende BMW met knipperend groot licht in mijn achterbak heb, doet mij na iedere inhaalactie gelijk weer naar rechts gaan.
Dat de regel ook binnen de bebouwde kom gold wist ik eerlijk gezegd niet Vooral niet omdat daar links voorsorteren op enig moment wel nodig is. Waar dan de grens ligt bij onnodig links rijden is kwestieus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.