Off-topic discussies

Penny2025
15-05-2025 om 15:49
Termijn afspreken tijdens scheiding over in de woning blijven?
ik ga scheiden na 23 jaar een relatie te hebben gehad. Wij zijn bezig afspraken te maken. Nu vraag ik me af, ik zal vertrekken uit de woning, wat is een redelijke termijn om te blijven en woonruimte te zoeken? Ik heb geen idee namelijk.
Alvast bedankt.

skik
19-05-2025 om 21:59
Penny2025 schreef op 19-05-2025 om 17:26:
[..]
Ja een mediator ligt in de planning zodra wij alles op papier hebben staan. Wij hebben beiden gezag en zijn getrouwd. Kopen is geen optie. Sta 7 maanden ingeschreven.
Neem nu een mediator, daar is die voor. Die heeft verstand van zaken, je hoeft dan niet zelf zaken uit te zoeken, het scheelt je tijd en je voorkomt dat je zelfklussend ruzie krijgt. Het is echt een goede investering.

Engeltje
19-05-2025 om 23:13
skik schreef op 19-05-2025 om 21:59:
[..]
Neem nu een mediator, daar is die voor. Die heeft verstand van zaken, je hoeft dan niet zelf zaken uit te zoeken, het scheelt je tijd en je voorkomt dat je zelfklussend ruzie krijgt. Het is echt een goede investering.
Mee eens. Zoek er wel een uit met een fixed price, en niet per uur, want je zal niet de eerste zijn bij wie het dan ineens eindeloos duurt.

Temet
20-05-2025 om 07:48
Ik roep het maar weer eens: neem een mediator die ook advocaat is. Aan een scheiding zitten veel juridische kantjes, die moeten goed worden geregeld. Plus: voor het indienen van het echtscheidingsverzoek bij de rechtbank is sowieso een advocaat nodig. En een advocaat heeft verplicht een vette beroepsaansprakelijkheidsverzekering, dus mocht je advocaat-mediator toch een juridisch steekje laten vallen, dan is de schade gedekt.
Er zijn ook mediators die geen advocaat zijn, maar bijvoorbeeld psycholoog. Daar is in zijn algemeenheid niets tegen, maar als het gaat om een echtscheiding zou ik zo iemand niet inhuren. Daar komen wel eens ongelukken van.

anoniemn
20-05-2025 om 08:35
Engeltje schreef op 19-05-2025 om 23:13:
[..]
Mee eens. Zoek er wel een uit met een fixed price, en niet per uur, want je zal niet de eerste zijn bij wie het dan ineens eindeloos duurt.
Zeker met fixed price, als je voor bijv. mediator gaat die ook advocaat is kan het anders ineens erg kostbaar worden! En zoek er eentje waar je echt een klik mee hebt en niet de eerste de beste.

tsjor
20-05-2025 om 09:23
Geen zinvol advies. Het hoeft geen vriendje van je te zijn! Misschien heb jij wel een klik, maar de ander niet. Dit advies lijkt erop aan te sturen dat je iemand zoekt die aan jouw kant staat. Dat is niet de bedoeling. Zoek er een met ervaring en kennis van zaken, een die weet om te gaan met twee verschillende partijen.

anoniemn
20-05-2025 om 10:27
tsjor schreef op 20-05-2025 om 09:23:
Geen zinvol advies. Het hoeft geen vriendje van je te zijn! Misschien heb jij wel een klik, maar de ander niet. Dit advies lijkt erop aan te sturen dat je iemand zoekt die aan jouw kant staat. Dat is niet de bedoeling. Zoek er een met ervaring en kennis van zaken, een die weet om te gaan met twee verschillende partijen.
Klopt wat je zegt alleen ik had het tegenovergestelde, eentje die een bepaalde richting op stuurde. Een mediator die weet om te gaan met 2 partijen zouden dus beide een 'klik' mee moeten hebben . Denk dat als ik zelf terugkijk naar die tijd dat wij iets te snel maar eentje gekozen hebben (kwam zoveel op me af) en vanuit mijn ervaring wilde ik advies geven om niet zomaar eentje te uit te kiezen

tsjor
21-05-2025 om 09:09
Het beste advies zou dan zijn: zorg dat het iemand is die neutraal kan zijn en beide partijen op gelijke wijze tegemoet kan treden. Toch: iemand die zelf zakelijk kan zijn.

Penny2025
21-05-2025 om 13:19
Temet schreef op 19-05-2025 om 17:35:
Een gek voorstel, maar ik doe het toch. Begrijp ik goed dat jullie een koopwoning hebben? Is het mogelijk om daarbinnen twee zelfstandige wooneenheden te maken? Het zal niet vaak lukken, maar sommige mensen zijn ruim behuisd en dan is het misschien het overwegen waard.
Wat een creatieve oplossing, maar nee dat is niet mogelijk in deze woning.

Penny2025
21-05-2025 om 13:20
skik schreef op 19-05-2025 om 21:59:
[..]
Gaan we doen. Eerst proberen zelf wat op papier te zetten.

Ginevra
21-05-2025 om 22:21
tsjor schreef op 21-05-2025 om 09:09:
Het beste advies zou dan zijn: zorg dat het iemand is die neutraal kan zijn en beide partijen op gelijke wijze tegemoet kan treden. Toch: iemand die zelf zakelijk kan zijn.
Dat is functievoorwaarde nummer 1 van de mediator. Een mediator die ingeschreven staat in het register heeft dat op papier als eerste voorwaarde en is tuchtrechtelijk aan te spreken als hij partijdig is.
Die klik hoef er niet te zijn. Voor beide partijen acceptabel is voldoende. Als je gaat zoeken naar iemand die je allebei een 8 of hoger geeft, kun je daar aan sich al een eindeloos traject van maken. Zoek naar iemand die je allebei een 6 kunt geven. Een eerste kennismaking is vaak gratis.

tsjor
22-05-2025 om 08:07
Penny2025 schreef op 21-05-2025 om 13:20:
[..]
Gaan we doen. Eerst proberen zelf wat op papier te zetten.
Wil je dat samen doen? Of alleen? Het voelt voor mij als iemand die met een boot de zee op wil gaan, niet wetende wat er onder water voor rotsen zijn en niet wetend hoe heftig het weer kan omslaan.
Als je bedoelt met 'even zelf nadenken wat ik nu eigenlijk wil en daar alvast wat aantekeningen van maken' dan snap ik dat wel. Na een gesprek met de mediator krijgen jullie als het goed is huiswerk mee en dan moet je toch dingen op papier gaan zetten.

HS26
13-06-2025 om 17:02
Ergens wordt birdnesting genoemd. Is een goede optie in deze huizenmarkt. Blijven de kinderen wonen waar ze nu wonen, jullie ook ieder 50% en die andere 50% zit je om en om in een kamer, studio, caravan of wat dan ook. Heb je meteen je ouderschapsplan en wordt je geen weekendijsje ouder. Niet fijn, maar van alle oplossingen kan het wel de minst slechte zijn.