Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

"the land that feminism forgot"


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

11-03-2011 om 13:11

Nou

de meeste mensen werken toch echt voor het geld hoor, niet alle banen zijn leuk en uitdagend en goed voor de zelfontplooiing.

fladder

fladder

11-03-2011 om 14:24

Goh...

Sinds wanneer wordt emancipatie gelijk gesteld aan inkomen en opleiding...?

Maylise

Maylise

11-03-2011 om 14:52

Fladder

Ik stel werk en inkomen niet gelijk aan emancipatie maar ik zie het wel als een symptoom. Als vrouwen stellismatig minder werken en minder inkomen hebben dan mannen dan zit er dus toch nog iets behoorlijk scheef.
Vrouwen verdienen voor hetzelfde werk sowieso minder dan mijn mannen om verschillende redenen dus dat lijkt me ook al een teken.
Je kan echter nog niet van ware gelijkheid spreken als niet door de bank genomen de inkomsten van mannen en vrouwen ongeveer gelijk liggen (en dus ook het gewerkte aantal uren en dergelijke)

Maylise

Maylise

11-03-2011 om 14:59

Parttime werken

Ik kan me trouwens wel goed indenken waarom parttime carriere maken lastiger is. De 5 daagse werkweek is toch de norm internationaal gezien dus men heeft vaak het liefst toch werknemers die 5 dagen of eventueel 4 dagen aanwezig zijn. Als ik werkgever zou zijn dan zou ik bij gelijke geschiktheid ook liever de voorkeur geven aan 1 fulltimer dan 2 parttimers. Als de parttimers natuurlijk beiden zeer goede en unieke eigenschappen ten tafel brengen die elkaar goed aanvullen en waardoor beide werknemers een goede aanwinst zouden zijn voor mijn bedrijf dan zou ik de parttimers nemen maar bij gelijke geschiktheid zou ik ook liever 1 fulltimer hebben. Het is toch makkelijker met het plannen van vergaderingen en afspraken. Een en ander hangt natuurlijk samen met de functie waarvoor ik zou recruteren.

In mijn vorige baan werkte ik zelf maar een beperkt aantal uren (en daarnaast werkte ik als freelancer) en ik vond het ook vaak lastig dat zowel mijn collegas als ik zelf maar zo beperkt aanwezig waren.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

11-03-2011 om 15:10

Leven in buffetvorm

Temet: "En ik zie niet in waarom mannen dat alleen maar zouden te hoeven doen als ze het leuk vinden."

Nou ja, het is wel een consequent doorvoeren van de gedachte dat emancipatie hetzelfde is als keuzevrijheid. Het leven als een buffet waaruit je de dingen kiest die je leuk vindt.

Als vrouwen zich het recht voorbehouden om te kiezen of ze willen werken voor brood op de plank, dan impliceert dat dat er dus een vent op de achtergrond is die sowieso wel voor inkomen zorgt.
Logischerwijs volgt daaruit dat emancipatie van mannen betekent dat hij ervoor kan kíezen om heen en weer te rijden naar zwemles. Moet er natuurlijk wel een vrouw op de achtergrond zijn die het overneemt als hij ervoor kiest om zulks maar niet te doen.

Ik ben benieuwd hoe vrouwen zouden reageren als mannen en masse zouden zeggen "ik kies ervoor om thuis te blijven bij de kinderen. Ga jij maar zorgen dat de hypotheek betaald kan worden".
En hoe mannen zouden reageren als vrouwen en masse zouden zeggen "ik kies ervoor om me op mijn werk te storten, zorg jij maar voor het poetsen en de zwemles".

Keuzevrijheid-blijheid is maar het halve deel van emancipatie. De andere helft is de verantwoordelijkheid om ook jouw deel van de kutklussen te doen en brood op de plank te brengen.
Maar als je voor vrijheid-blijheid gaat, ja, dat werkt dan wel twee kanten op. Dan mogen mannen ook hun buffetkeuze maken.

Hear, hear!

Way to go, Ellen!
Groet,
Miriam Lavell

Ely

Ely

11-03-2011 om 21:45

Economisch afhankelijk

Ik kan me ook niet druk maken wat 'het buitenland denkt' of dat een schrijfster 'ons' (al voel ik me niet aangesproken) verwende prinsesjes noemt. Op een of andere manier vind ik het wel heel jammer als een vrouw economisch afhankelijk wordt en-zoals in dit draadje ook een paar voorbeelden staan- dan met spijt terugkijken. Of van een kennis die ik heb, 2 kinderen uit twee relaties, nu levend van 2 alimentatiebronnen en al jaren vast in hetzelfde soort werk want in de relaties minder dan de helft van de week aan het werk. Ik heb geloof ik toch die onafhankelijkheid hoog in het vaandel staan. Of op zijn minst het streven ernaar. Want we hebben gewoon (nog) geen gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Vrouwen worden minder betaald in gelijke functies en in 'de vruchtbare leeftijd' zijn je carriere/werk kansen ook opeens weer kleiner.
Bij de weg; in de loop van de tijd heb ik het idee gekregen dat er een onderscheid is ontstaan tussen feminisme en emancipatie. Waar emancipatie vraagt om gelijkheid tussen mannen en vrouwen (rechten, plichten, mogelijkheden) heb ik bij feminisme een beetje het beeld van een stap verder gaan en de heren willen bevechten, meer/beter willen zijn.

Ely vd emancipatie :o)

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2011 om 22:37

Ellen

En hoe mannen zouden reageren als vrouwen en masse zouden zeggen "ik kies ervoor om me op mijn werk te storten, zorg jij maar voor het poetsen en de zwemles".
Mijn man heeft wel eens gezegd dat hij best huisman zou willen zijn. Hij zou dat misschien wel beter doen dan hoe ik de huisvrouw speelde toen ik nog niet werkte
Ik ben het eens met je bijdrage. Ik vind overigens dat er al veel gewonnen is als beide partners beréid zijn om alle klussen te doen, of bereid zijn na te denken over hoe werk en het gezin gecombineerd moet worden. Als je weet dat de ander bepaalde klussen ook wil doen, of jou steunt om door te groeien op het werk en achter de consequenties staat, scheelt dat toch.

Nou dat heerschap

hier klaagt niet over zijn gebrek aan buffetkeuze en ik er vanuit gaat dat als hij iets te klagen heeft over een buffet dat hij dat wel uit, ik hoef namelijk niet voor hem te denken en te praten.

Nee sterker nog

dan neemt hij een dag vrij (hoera denk ik) omdat hij dan beter kan werken (!!) en gaat vervolgens wel naar zijn werk en doet dan net alsof hij er niet is zodat hij niet gestoord wordt door collega's (!!!).

ja en dan wil hij best ook wel een tijdje huisman zijn, maar dan moet de werkster wel nog komen en de kinderen ook naar opvang want dan kan hij rustig werken thuis in alle stilte maar dan moet ik wel de deur uit want anders stoor ik hem (!!!!).

Verder vind ik het ook wel genoeg geweest als hij hier langer dan een week thuis is want dan verandert het huis in een soort groot bureau met stapels kranten en andere troep zoals gore lelijke lekkende balpennen en lelijke stapels suffe boeken en ongewassen kinderen die te laat hun eten krijgen en dan gaan zeuren (ja vind je het gek man, had je die computer op tijd uit moeten doen).

Ik heb geen zin om zoals hij standaard 60 uur te werken, ik wil ook andere dingen doen. En zolang hij niet zegt dat hij opeens ook een andere interesse heeft dan zijn werk doen we het hier gewoon lekker zo.

Oh ik vergeet

de smiley voordat mensen er te diep op in gaan

dit is overigens wel de situatie thuis, het is geen optie voor hem om minder te werken, dus prima, hij is tevreden en ik ook meestal.

Valkyre

Valkyre

12-03-2011 om 00:45

Haha manda

"Hij is tevreden en ik ook meestal."

Hier ook. Alleen geen werkster, boehoe!

Saskia

Saskia

12-03-2011 om 08:17

Maylise

Toch nog even het voordeel van 2 parttimers die hetzelfde werk doen: mijn collega en ik vervangen elkaar bij ziekte en vakanties. Mijn baas boft natuurlijk dat wij allebei extra uren kunnen maken indien nodig, doordat onze kinderen inmiddels bijna volwassen zijn.

liora

liora

12-03-2011 om 09:24

Het buffet van het leven

Ha Ellen,

Mooi gezegd! Ik denk trouwens dat veel mannen ruimschoots kiezen uit het buffet. Het is alleen een ander buffet. Vrouwen kiezen tussen werk, huishouden, kinderen, vrije tijd. Mannen kiezen met welke vrouw ze vreemdgaan. (niet allemaal natuurlijk maar veel wel) een ander buffet dus.

Liora

liora

liora

12-03-2011 om 09:26

Dan nog even de koffie

Wil nog even reageren op de vakanties en de koffie van Sini. Als ik dat lees denk ik altijd aan vroeger. Toen gingen mensen volgens mij veel minder op vakantie.
Mijn ouders waren 26 en 22 toen ze hun eerste kind kregen. Drie jaar later hadden ze nog twee kinderen. Ik weet niet welke koffie ze dronken maar ik geloof niet dat geluk daarin zit.

Liora

Ja maar bij vreemdgaan

is er ook meestal een vrouw bij en die vrouwen zijn ook niet overwegend single.

(bij buffetkeuze zie ik trouwens een rij metalen bakken voor mij met verdroogde kipfilets en overgare aardappelballetjes, idem ook de mensen in de rij achter die metalen bakken, ook verdroogd en overgaar, ja associatie associatie)

Guinevere

Guinevere

12-03-2011 om 12:03

Geen item

Eigenlijk vind ik dit niet eens een item. Iedereen, man of vrouw, moet normaal gesproken in staat zijn zichzelf te bedruipen. Financieel maar ook huishoudelijk. Ik wil dus geen man die financieel afhankelijk van mij wil zijn. Ik wil ook het huishouden niet doen voor mijn man. Samenwerken in alles is iets anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2011 om 22:19

Buffet

Liora: Mannen kiezen met welke vrouw ze vreemdgaan. (niet allemaal natuurlijk maar veel wel) een ander buffet dus. ===
Het schijnt dat vrouwen zich ook redelijk tegoed kunnen doen aan zo'n buffet. Ik denk overigens dat de meeste mannen het gewoon bij hun bordje thuis houden. Je zet mannen nu wel erg negatief neer.

dc

dc

13-03-2011 om 01:37

Huishoudster engeland

Trouwens, mijn meeste niet-werkende (dus echt helemaal niet) vriendinnen hier met kleine kinderen, hebben wel allemaal een huishoudster. Dat vind ik nou weer echt teveel van het goede!! Zoveel werk is een huishouden runnen nou ook weer niet als je niet werkt.

fladder

fladder

13-03-2011 om 10:48

Nou...

"Dat vind ik nou weer echt teveel van het goede!! Zoveel werk is een huishouden runnen nou ook weer niet als je niet werkt."

Mag je dan geen huishoudster puur uit luxe? Als ik het geld had zou ik het wel weten, want ik schaam me er niet voor om te zeggen dat ik het huishouden niet mijn favoriete klus vind en dat ik honderd andere dingen kan opnoemen die ik veel liever doe (zowel nuttige als "luie" dingen ).

Fiorucci

Fiorucci

13-03-2011 om 10:53

Ohja

Ik heb ook gewerkt voor iemand die tijd zat had, maar er zelf gewoon geen zin in had. In NL.

Valkyre

Valkyre

13-03-2011 om 11:03

Lijkt me heerlijk

een werkster! Ik werk wel, maar kan het nog steeds niet betalen.. Hoewel... Ik ga nog eens rekenen! Vast goed voor m'n huwelijk, net als part-time werken

dc

dc

13-03-2011 om 12:14

Zonde

ik vind het zonde van het geld. Ga ik liever een keertje extra op vakantie Maar goed, ieder z'n prioriteiten natuurlijk.

Fiorucci

Fiorucci

13-03-2011 om 14:14

Ohja, maar dat deden ze ook hoor, ze hadden een tweede huis in Azie...

dc

dc

13-03-2011 om 15:02

dan ben ik gewoon jaloers

liora

liora

13-03-2011 om 15:52

Hoi dc,

Ik denk juist dat als je niet werkt en ook nog eens twee of meer kinderen hebt, het huishouden heel veel werk is.

Dus ik snap het wel!

Fiorucci

Fiorucci

13-03-2011 om 18:11

Klopt liora

Als je veel thuis bent met een sliert kinderen is het best veel werk.

Fiorucci

Fiorucci

13-03-2011 om 18:11

Ik ook..

dc

dc

13-03-2011 om 18:35

Lat

Ik ben hoogzwanger thuis met 2 kinderen (bijna 5 en 3), en vindt het goed te doen. Ik denk gewoon dat veel vrouwen de huishoudlat echt zo ongeveer op zolderverdieping hebben liggen, en ik de mijne op kelderniveau

Biene M.

Biene M.

13-03-2011 om 19:01

Dit doet me denken aan de gezinnen van sommige vriendinnetjes van mijn dochter toen ze op de basisschool zat. Moeders werkten niet, hadden 3 halve dagen werkster én een au pair én een tuinman. Ze stonden altijd een half uur te vroeg op het schoolplein, dan konden ze uitgebreid bespreken wat ze die dag geshopt hadden. Deprimerend he.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.