Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

kerkkogel

kerkkogel

08-04-2012 om 22:35

Tips verhuizen naar amsterdam

De kogel is door de kerk.. We gaan richting amsterdam wegens nieuwe baan, met onze 2 jonge dochters.
Ben benieuwd wie er van jullie in of rond a'dam wonen en vooral wat jullie ideaal vinden.. En of het raadzaam is iets te gaan kopen of eerst te huren. Als dat al te betalen is..

Alvast bedankt! Ben benieuwd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Adama

Adama

08-04-2012 om 23:31

Geweldig! maar huren vrijwel onmogelijk...

Wonen in Amsterdam is geweldig!

Huren voor een normale prijs is onmogelijk als je niet al tig jaar bij een woningcorporatie staat ingeschreven of een andere huurwoning "inruilt". Ook zijn huurwoningen niet groot. Dit geldt ook voor de 'gereguleerde' vrije sector. Wat overblijft zijn huurwoningen voor duizenden Euro's per maand die vooral door expats gehuurd worden (A'dam is goedkoop vergeleken met London). Maar misschien vind je een uitzondering hoor, via via of via een goede makelaar?

Er staat nu ontzettend veel te koop in Amsterdam. Dat betekent dat er vaak ook wat (veel?) van de prijs af kan. Goed zoeken dus. Hangt natuurlijk ook helemaal van je budget af!

Bij een niet heel groot budget is het belangrijk dat je de lat voor je woonwensen niet te hoog legt. Er zijn zat mensen die heel gelukkig zijn zonder tuin: mooi openbaar groen in de buurt kan zelfs fijner zijn en een balkon of dakterras is ook geweldig. Het is normaal (en vaak ook leuk!) om buren onder, boven en naast je te hebben. Vergeet de 'vrijstaande gezinswoningen' die buiten de stad zo gangbaar zijn. Dat zijn trouwens veelal ruimteslorpende lelijke inefficiente ongezellige dingen Overigens heb je die wel (nou ja, niet vrijstaand) aan de randen van Amsterdam.

De lol is dat je snel en makkelijk naar onzettend veel leuke, mooie en interessante plaatsen kunt gaan en dat er veel leuke en interessante dingen gebeuren. Dat je geen auto nodig hebt (scheelt ook veel geld). Alles kan lopend of op de fiets: goedkoop, leuk, gezond en snel. Je bent ook tamelijk snel op de fiets in natuurgebied vlak buiten de stad. Voor kinderen is dat ook heel fijn: er is een enorm aanbod aan kinderactiviteiten, kindertheater, kindermuseums, allerlei clubjes en lessen voor kinderen, etc.

Wil je wel een auto, let dan wel op eventuele wachtlijsten voor parkeervergunningen in de buurt waar je wil wonen.

Wat is je budget?

Tja, daar is toch niet zomaar antwoord op te geven. In Amsterdam is veel te koop. Je komt 4-kamerwoningen tegen voor betaalbare prijzen. Als je voor weinig snel wilt wonen, dan is kiezen voor iets in A'dam dus best een optie.
Nadeel: de meeste huizen hebben erfpacht en de niet zo bar gezellige buurten lijken onafzienbaar groot.
Huren is ook goed te doen. 4 kamerwoningen vanaf ca 750 euro. Nadeel: er is nog minder te kiezen qua buurt.
Kopen is een goede optie als je de komende 15 jaar blijft zitten. Ga je binnen 5 jaar alweer verkassen, dan zijn de aankoopkosten + aanpassingen (opknapwerk) + de mogelijke waardedaling snel een stuk duurder dan huren.
Voordeel: je woont in die tussentijd wel waar je wil.
Waar moet je zijn in Amsterdam (werk)? Wat wil je zelf (historisch stadshart, flat)?
Groet,
Miriam Lavell

Biene M.

Biene M.

09-04-2012 om 11:13

Tips

Voor tips moet je denk ik wat meer info geven over wat jullie leuk/belangrijk vinden (uitgaan, vrijetijdsbesteding, ligging tov snelweg, ov, centrum, soort scholen). Leuk huren is lastig, tenzij je heel veel kunt betalen.

In het algemeen

Om volop van Amsterdam te profiteren, hoef je er niet te wonen. Ik heb jaren in Osdorp gewoond. De toegang tot Amsterdam was zowel met de auto als het ov een ingewikkelde en langdurige kwestie.
Ik ben naar Ouderkerk verhuisd. Vanuit die hoek was A'dam een stuk beter te benaderen met de auto (al viel het ov wat tegen).
De omliggende dorpen en steden hebben allemaal hun eigen voordelen. Het grootste (wat mij betreft): Er is vaak geen erfpacht. Je krijgt meer m2 voor je geld. Soms is er alles, ook bo en vo. Parkeren is een stuk goedkoper. Je bent ook weer snel de drukte uit.
Nu goed: het ligt eraan waarom je waar wilt wezen en wat je budget is.
Groet,
Miriam Lvell

Amsterdammer

Amsterdammer

09-04-2012 om 11:37

Wijken aan de rand

Veel mensen willen graag in de ring wonen. Maar de wijken aan de randen hebben ook zo hun voordelen. Als Amsterdammer woon ik met veel plezier in Nellestein. Daar is ook nogal wat te huur en te koop. Het is er groen en rustig. Dikke betonmuren zodat je weinig tot niets van je buren hoort. En het carillon is net alsof je onder de Westertoren woont met deuntjes van Abba, de muppets en Kathleen Ferrier. Geweldig openbaar vervoer vlakbij. Snelweg vlakbij. Zeil- en kanovereniging, manege en sportvelden, strand binnen handbereik, basisscholen voor de deur. Overal fietspaden. Natuurlijk zijn er ook nadelen. De erfpacht, kosten voor de vve, je hebt 1 parkeerplaats voor jezelf. En er is geen supermarkt wel een tot laat open snackbar.
http://www.funda.nl/koop/amsterdam-zuidoost/nellestein/
http://www.vesteda.com/nl/project/holendrecht.aspx#&&Project=Nellestein

Margriet*

Margriet*

09-04-2012 om 14:17

Ben ik weer

Ik weet niet wat je te besteden hebt maar kijk eens in NW, enorm veel nieuwbouwprojecten en leuke oudbouw wijken (kijk eens daarbij rond de Sloterplas). Zit je op 10 minuutjes van het Vondelpark.

Samenvattend

Belangrijke vragen
1) wat is je budget
2) wat zijn de wensen qua woning en hoeveel ben je bereid daarop in te leveren?
3) heb je een auto nodig? Zo nee, wil je er dan toch een, en hoe belangrijk is dat in verhouding tot de punten van vraag 2
Je hebt 3 smaken, wat dat betreft: parkeerplaatsen gratis en beschikbaar - alleen de verre buitenwijken; parkeerplaatsen betaald, vergunning snel te krijgen (Oost bijvoorbeeld, vziw), parkeren stikduur en lange wachtlijst voor vergunningen (oude centrum). Dat is trouwens op de gemeentesite na te kijken.
4) hoe belangrijk vind je het om in een "goede" buurt te wonen. En dan bedoel ik een buurt die als goed bekend staat. Het populaire deel binnen de ring (niet alles binnen de ring is per se populair overigens)

Je hebt twee jonge dochters, die moeten dus naar school. Als je goedkoop en ruim wilt wonen moet je naar de minder populaire wijken. Wil je je kind per se op een school in een populaire wijk (omdat je denkt dat alleen daar goede scholen te vinden zijn) dan moet je elke ochtend met je kind ofwel in de auto door de spits in de stad (jottem) dan wel met kroost op de fiets.

Tijdelijk huren kan zinnig zijn als je er nog niet echt uit bent, dan heb je wat tijd om rond te kijken. Zelf vind ik verhuizen ongeveer het ergste dat er is, dus ik zou wat terughoudend zijn om het zo te doen, maar er is denk ik wel wat voor te zeggen.

Heb je nog vragen, gooi ze hier maar neer.

De opmerkingen van Miriam kan ik ondertussen niet zonder commentaar laten 1) Osdorp is ook Amsterdam (heus), 2) toegang tot het centrum met de auto is vanuit elke buitenwijk een vrij ingewikkelde en langdurige kwestie (was destijds misschien nog niet zo, tegenwoordig is het overal lastig), 3) of het lastig is met het OV hangt van je woonplek af (ik woon toevallig vlakbij lijn 1 en dan is het een eitje) 4) er zijn ook fietsen. Op zich heeft ze wel een punt natuurlijk: sommmige plaatsen buiten Amsterdam zijn niet per se verder dan sommige plekken erbinnen.

Succes ermee

Temet

Maar wel hard gekookt

Temet:"De opmerkingen van Miriam kan ik ondertussen niet zonder commentaar laten 1) Osdorp is ook Amsterdam (heus),"
Toen ik klein was (in Amsterdam geboren) echt niet!
Temet:"ik woon toevallig vlakbij lijn 1 en dan is het een eitje"
Wel een hard gekookt eitje dan . Ik ben in 12 minuten in het centrum.
Zonder dollen: toen wij in Osdorp woonden, was het lastiger om de wijken van amsterdam te bereiken (ook de omliggende, maar ook het centrum) dan toen we in Ouderkerk woonden. Op de een of andere manier rijd je het anders aan. Verder weg maar toch sneller.
Maar ondertussen: best leuk wonen hoor, in Osdorp
Groet,
Miriam Lavell

Margriet*

Margriet*

09-04-2012 om 20:34

Miriam

"Wel een hard gekookt eitje dan . Ik ben in 12 minuten in het centrum."

Met de tram of met de auto? Enneh wat vindt je centrum? Voor de een is dat Leidseplein ,voor de ander Artis (ik bedoel maar zit een paar km tussen....).

Miriam (ot)

Erg hard gekookt inderdaad, dat wel. Maar moeilijk is het niet te noemen.

Een tijd geleden zag ik een stukje in de krant over een woning iets (maar niet veel) meer richting centrum, en de bewoners daarvan beweerden dat ze met lijn 1 met een kwartier op het Leidseplein waren. Dat is strikt genomen waar, maar dan moet je beginnen te tellen vanaf het moment dat je in de tram stapt.

Dat jij in 12 minuten in het centrum bent wil ik aannemen. Er staat mij iets van bij dat je in Weesp woont. Bedoel je met centrum Amsterdam CS? gerekend vanaf je voordeur of vanaf het perron? Of ben jij zo'n dappere die zich met de auto in het Amsterdamse centrum waagt?

Groeten,

Temet

kerkkogel

kerkkogel

09-04-2012 om 21:12

Dank

Voor de reacties, dames. Ik kan slecht teruglezen wie nu wat vroeg, typ op onooglijk klein apparaatje
Maar:
- auto hoeft niet voor de deur. We hebben em wel en verkopen is zonde maar hij zou ook ergens anders kunenn staan.
- de baan is in de buurt van artis en liefst zal per fiets naar het werk gegaan worden. Na heel veel reizen lijkt het ons zalig on 'alles' nu eens in de buurt te hebben!
- buiten A'dam: ons trekt juist dat in een stad alles en iedereen door elkaar woont en beweegt. We denken dat we ons daarbij thuis zullen voelen omdat we tot nu toe altijd uit de toon vielen. Dus buiten de stad: mwah. Alles kan mee en tegenvallen he..
- inkomen zal oets boven modaal zijn en de bedoeling is dat er nog een pt salaris bijkomt tzt. We willen niet tot onze nek in de hypotheekwurggreep terechtkomen en zijn niet heel veeleisend wat betreft de staat vd woning enz. Heel handig zijn we ook niet haha.

Tot nu toe zagen we een paar interessante dingen. Vlakbij station sloterdijk kun je een rijtjeshuisje kopen bijv voor ongeveer 150.000. Daar zou nog een opbouw op kunnen.
Indische buurt lijkt ons ook leuk. Maar .. Hoe is dat, bovenwonen met 2 kids en hoeveel lawaai heb je dan - en maak je zelf? (vooral dat laatste)
Amsterdam noord is er ook nog.. En ik hoorde dat de baarsjes ook in opkomst zijn?

In principe zijn we zeker bereid dingen voor lief te nemen, en zonder tuin kunnen we ook wel.

Het zijn luxeproblemen.. Als je niet meer studeert, lijken dit soort beslissingen veel zwaarder te wegen..
Voordeel is dat we blanco komen, we laten een huurwoning achter.

Voor de kinderen zou ik liever niet dubbel verhuizen en vooral van school wisselen.

School met continurooster en evt vrije school hebben onze interesse, maar ik geloof wel dat Die Ene Volmaakte Leerkracht overal kan werken..

Een beetje een wirwar maar tot zover.

Bedankt voor het meedenken!

noorderling

noorderling

09-04-2012 om 22:01

Noord!

Wij wonen al jaren met heel veel plezier in Noord. Voordeel: veel dichter bij de stad dan andere buitenwijken. Tegelijkertijd ben je voor een fietstocht zo buiten (landelijk noord is prachtig). Kijk eens in de wijk Elzenhagen, klein nieuwbouwwijkje. Hoorde vandaag dat de prijzen van nieuwbouw daar weer gezakt zijn.

Bennikki

Bennikki

09-04-2012 om 22:40

Ook noord

Heb zelf in de Plantagebuurt gewoond, geweldig maar voor jullie veel te duur. Wel leuk dat je er kunt gaan werken
Dan zou ik voor Noord kiezen, betaalbaarder, je bent zeker met de nieuwe metro zó in de Artisbuurt, of met fiets en pont. Gezinsvriendelijker dan de Indische buurt.
Ben heel benieuwd wat het gaat worden!

Adama

Adama

09-04-2012 om 23:35

Leve oost!

Ik woon al mijn hele leven in Amsterdam, in verschillende buurten, ben er geboren. Maar ik ben echt verknocht geraakt aan de Oostkant van Amsterdam, van Centrum-Oost, via Dapperbuurt, Oosterparkbuurt, Indische Buurt tot Watergraafsmeer en vergeet Zeeburg natuurlijk niet!

In vind Oost echt veel fijner dan West (Centrum-West, Kinkerbuurt, Staatsliedenbuurt, Nieuw-West, etc.), omdat het minder druk is en je veel eerder de stad uit bent (je kunt zo een fietstocht maken in Waterland of richting Weesp, Muiden, of langs de Amstel en verder), Plantagebuurt en Watergraafsmeer zijn heel groen, rustig en mooi, het Flevopark en Oosterpark vind ik prachtig en helemaal niet druk, Flevoparkbad is een fijn buitenbad, en er zijn erg veel leuke dingen te doen in de buurt, en je bent zo in Centrum.

Vanuit West is het volgebouwd met bedrijven tot Haarlem zo'n beetje. En nee, het Westerpark, Sloterplas en Spaarnwoude maken dat niet goed voor mij. Het enige voordeel van West is dat je eerder bij het strand bent, dat scheelt echt met Oost (vanuit Zuid ben je ook eerder op het strand). Maar als je dat belangrijk vindt, kun je beter in Haarlem gaan wonen. Ook in de diverse buurten van West vind ik het druk (anderen noemen dat misschien: gezellig) en het idee dat je niet zo maar buiten bent benauwt mij. Maar goed, smaken verschillen, heel veel mensen zijn heel gelukkig in de diverse wijken in West en er is daar veel gebouwd.

Als je in de Artis-buurt werkt, zou ik zeker aan de Oostkant van Amsterdam gaan zoeken. Indische buurt is echt een "prachtwijk" in opkomst, het lijkt een goede investering om daar te gaan wonen, het is de afgelopen jaren daar ontzettend opgeknapt en leuk geworden. En vergeet Zeeburg niet, dat is gigantisch groot. Ijburg is misschien een haalbare optie voor jullie? Er zijn ook veel andere leuke nieuwbouwprojecten in Zeeburg, er is daar heel veel gebouwd de laatste jaren. Watergraafsmeer is enorm kindvriendelijk, was altijd goedkoper maar is de laatste tijd enorm populair (dus duurder) geworden. En schrijf Centrum-Oost zeker niet meteen af: er staan daar echt niet alleen maar villa's en luxe-appartementen maar ook goedkopere nieuwbouw (Oostelijke Eilanden bijv.), ik ken veel mensen die in Centrum-Oost wonen zonder gigantisch inkomen. Buurt rond Artis is zeer kindvriendelijk en fijn.

Noord lijkt me altijd heel leuk als ik er doorheen fiets, maar ik ken toch een aantal mensen die er op zijn afgeknapt. Of ze woonden daar fijn, maar konden daar geen goede basisschool voor hun kind vinden. Gebrek aan leuke winkeltjes en leuke sociale omgeving speelde ook een rol. Er zijn veel leuke nieuwe initiatieven in Noord en er wordt veel in geïnvesteerd om het aantrekkelijk te maken, maar op een of andere manier lukt dat toch niet zo. Het is eeuwenlang het "afvalputje van Amsterdam" geweest, die sfeer lijkt hardnekkig te zijn... Ongetwijfeld hebben verschillende mensen ook hier weer verschillende ervaringen, en ik heb er nooit gewoond. Het landelijke karakter van Noord is natuurlijk het grootste voordeel.

Heel belangrijk is de schoolkeuze. In Amsterdam is feitelijk geen vrije schoolkeuze. Basisscholen zijn beperkt door de buurt waar je in woont. Dus als je kinderen nog naar de basisschool gaan, zou ik eerst een buurt met leuke scholen zoeken (en informeren of er plaats is) en dan daar een huis!

Voor een middelbare school luistert dat niet zo nauw, kinderen fietsen op die leeftijd gerust naar het andere deel van de stad als dat nodig is. Buurmeisje was uitgeloot voor voorkeursschool en vond een plaats in een school ver weg, flink eind fietsen, maar dat is heel goed gegaan en heel goed bevallen.

Volgens mij is een tuin alleen leuk voor heel kleine kinderen. Als ze groter zijn, hebben ze liever meer speelruimte en is de buurt dus veel belangrijker: kan er goed buitengespeeld worden? Hoe is de sfeer op straat? Zijn er drukke, gevaarlijke wegen die een barriere vormen voor zelf op pad gaan? In veel buurten zijn erg veel speeltuintje, pleintjes, plantsoenen, parken en parkjes e.d. En voor kinderen, ook de jonge maar zeker de oudere, zijn de culturele mogelijkheden in Amsterdam geweldig. Ik ken veel mensen met kinderen die "boven" wonen, variërend van 1 t/m 4 kinderen, en dat gaat prima. Gewoon lekker vaak er op uit gaan.

Voor mij zou het een onoverkomelijk bezwaar zijn als ik alleen met het openbaar vervoer naar Amsterdam-centrum en de oudere wijken zou kunnen gaan, als ik de laatste metro zou moeten halen of als ik 's avonds/'s nachts niet haar huis zou durven te fietsen. Dat kan een nadeel zijn van de randen van Amsterdam (bijv. Zuid-Oost). Hangt natuurlijk ook van je activiteiten en instelling af.

Tot een paar jaar geleden was een parkeervergunning in Centrum-Oost geen probleem, in tegenstelling tot de jarenlange wachtlijsten in Centrum-West. Maar er is een overloopregeling gekomen, misschien dat het nu voor Centrum-Oost moeilijker is, maar parkeerruimte is er ruim voldoende.

Kijk je buiten Amsterdam, denk dan ook eens aan het gebied ten noorden van Amsterdam, boven Zaandam, langs de spoorlijn (richting Castricum). Er zijn daar veel mogelijkheden, mooie gebieden, prachtige monumentale polders, je bent zo met de fiets op het strand, het is eigenlijk al geen Randstad meer maar je bent heel snel in Amsterdam.

Adama

Adama

09-04-2012 om 23:38

Miriam: huurwoningen?!

'Huren is ook goed te doen. 4 kamerwoningen vanaf ca 750 euro. Nadeel: er is nog minder te kiezen qua buurt. '

Miriam, ik ben heel benieuwd waar jij in Amsterdam 4-kamer-huurwoningen van 750 Euro kunt vinden?! Zonder dat je een flink aantal jaren hebt opgebouwd op een wachtlijst?

Budget

Je budget is, laten we het zacht uitdrukken, aan de krappe kant voor Amsterdam en voor 'alles in de buurt hebben'. Tip: Zoek tot 175000. Er zijn nog steeds veel huizen die voor teveel geld te koop staan en waar flink wat van af kan. Let ook op vrijwillige veilingen.
Zoek uit hoe dat met de hypotheekgarantie zit en welke omliggende gemeenten nog startersleningen verstrekken.
Je ouders en grootouders mogen helpen van de belasting. Tot 50.000 euro als het om een huis gaat. Misschien hebben ze dat niet, maar elke 10.000 euro helpt wel.
Een woonhuis 'daar kan nog een verdieping op' is niet zomaar gedaan. Die verdieping erop kost namelijk ook tienduizenden euros (als het al mag) en die krijg je niet meer van de bank.
Ik denk dat het slimmer is in jullie geval om te huren en te sparen (of te wachten en te sparen). Ik denk niet dat je binnen jullie budget op een plek en in een huis komt waar je het langer dan 10 jaar volhoudt.
En dan is kopen gewoon veel duurder dan huren.
Groet,
Miriam Lavell

Het komt wel

De markt waar je in zoekt is de enige markt waar nog vooruitgang te halen is. Er zijn plannen te over om voor die markt (70m2 vanaf 1,5 ton) te (ver)bouwen.
Er is verder noodzaak genoeg om binnen de bestaande poel van huizen te zakken naar de prijs die wel te betalen is.
Er worden bovendien plannen gesmeed om de starters (dat zijn jullie) toch nog extra te ondersteunen.
Geduld kan dus een hoop geld schelen.
Haast is duur.
Groet,
Miriam Lavell

Kerkkogel

Ik zou beslist aan de oostkant gaan zoeken. Met de auto naar het werk zal niet gaan lukken tenzij het bedrijf een eigen parkeerplaats heeft (wat mij ernstig zou verbazen, in de Plantagebuurt). Blijven over: OV en fiets/scooter. OV vanaf nieuw-west (Sloterdijk) betekent minstens een overstap, de trams in Oost gaan minder vaak dan die naar bv Osdorp, dus mijn inschatting is dat OV-en vanuit bijvoorbeeld Sloterdijk naar de Plantagebuurt al rap enorm gaat tegenstaan (misschien ook niet, maar ik heb er de persoonlijkheidsstructuur niet zo voor). Dat betekent dat het zinnig is om te bezien wat er binnen fietsafstand ligt (scooter aanschaffen is ook nog een optie). Goedkoopste optie: Zuidoost, nergens krijg je meer vierkante meters voor je geld dan daar. Maar het is de vraag of je dat wil. En Zuidoost is erg groot, de ene buurt is de andere niet.

het oude stadsdeel Oost is aan de prijs, Watergraafsmeer nog meer - althans de leukste stukken, Indische buurt is rap in opkomst. Ik zou in die oude buurten als het enigszins kan voor nieuwbouw of vernieuwbouw kiezen. Die oude woningen zijn leuk en karakteristiek en met originele details etc, maar ze zijn, als ze niet ingrijpend zijn gerenoveerd, ook tochtig en gehorig. Dat laatste is vooral een probleem als je een etagewoning hebt, maar andere woningen zijn er in die buurten amper. Door de diepgewortelde liefde voor originele details etc zijn oudere woningen echter net zo duur als nieuwbouwwoningen.

Een etage erop kan flink tegenvallen. Een kennis van mij woont in het Oostelijk Havengebied, en is geloof ik tien jaar bezig geweest om een vergunning los te krijgen - ik weet niet eens of het is gelukt.

Oostelijk havengebied is best aardig, maar ook prijzig.

Ik zou geloof ik tijdelijk huren en ondertussen in alle rust rondkijken. En dan vooral aan de oostelijke kant, want vanuit Nieuw West (alles ten westen van de ring) naar de Plantagebuurt kan wel, maar kost veel tijd.

Noord kan ook, maar die nieuwe metro rijdt nog lang niet, dus Elzenhagen... tja. Maar ook daar liggen de prijzen op zich gunstig, dus het kan interessant zijn.

Nee, nogmaals, mijn idee: eerst huren, en dan rustig zien. In Oost is vziw geen wachttijd voor een parkeervergunning en die is ook niet heel erg duur meen ik, dus je kan je auto houden als je daarheen gaat.

Succes met zoeken

Temet

Overigens

hoe oud zijn je kinderen nu?

Temet

En nogmaals over zuidoost

Nog even over Zuidoost, waar ik nooit gewoond heb maar het had weinig gescheeld. Die metro is razendsnel en gaat vaak. Helaas houdt-ie er wel vlak na middernacht mee op, en da's vervelend als het eens wat later wordt. Zelf vind ik fietsen vanuit de stad naar Zuidoost geen onverdeeld genoegen. Het is qua afstand wel te doen (afhankelijk van waar je moet zijn uiteraard) maar je kan vziw op geen enkele manier van de stad naar Zuidoost zonder een stuk niemandsland te passeren: hetzij het industrie/bedrijfsgebied rond de Verrijn Stuartweg, hetzij het gebied tussen de Spaklerweg en de Arena.
Dit ter overweging. Verder, nogmaals: Zuidoost heeft veel ruimte te bieden voor erg weinig geld - naar Amsterdamse begrippen. Er staat vziw ook het nodige te huur daar.

Groeten,

Temet

Adama

Adama

10-04-2012 om 12:41

Buitenkanswoning!

Aha, Miriam, dank! Dit is een nieuwe ontwikkeling. Niet voor niets heet het 'buitenkanswoning', want het is echt heel bijzonder dat er een woning van die omvang voor zo'n prijs te huur is in Amsterdam. Er zal vast een run op zijn... maar er komen er meer zo te zien! Ja, zoiets lijkt me voor TS heel geschikt.

"De buitenkanswoningen zijn onderdeel van een speciale categorie. Het zijn corporatiewoninngen van Woonstichting De Key die door recente wetsaanpassingen niet meer via het woningtoewijzingsysteem verhuurd worden maar als vrije sector woning. Dus voor iedereen die voldoet aan de inkomenscriteria. De woningen liggen vaak binnen de ring van Amsterdam op leuke locaties, maar zijn soms wel intensief als huurwoning gebruikt. De prijs is hierop aangepast. Dus vaak betekent dit wonen binnen de ring onder de € 1.000,-- en buiten de ring onder de € 800,--"

Overigens, goed dat je het voorrekent, 175.000 is inderdaad niet veel in Amsterdam, daar kun je niet al te ver van centrum een 2-3 kamerwoning van 50-75 m2 van kopen, dat is vast te krap voor TS? Maar een 4-kamerwoning is al groot in Amsterdam! Echter, A'dam-Noord kun je wel een 4-kamerappartement voor zelfs flink lager krijgen:http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-47103741-spinnekop-25/omschrijving/ Deze is interessant: http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-47105041-bergmolen-77/omschrijving/ http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-47261627-wipmolen-9/omschrijving/ Deze woningen zijn niet dicht bij Artis maar je kunt het nog steeds wel fietsen (wel een eind). Er staat heel veel in deze categorie te koop, het zijn niet de meest pittoreske woningen maar wel bruikbaar. Let wel op de soms flink hoge "servicekosten" die je per maand nog moet betalen, dat kan enorm verschillen.

Hier een "buitenkanseensgezinskoopwoning" in A'dam-Noord (170.000, 5 kamers, nieuwbouw): http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-47346670-a-moenstraat/omschrijving/

Adama

Adama

10-04-2012 om 12:51

Diemen

Denk ook aan Diemen. Ik begrijp niet waarom DIemen niet tot de gemeente Amsterdam behoort, want het ligt er pal tegenaan, naast de Watergraafsmeer, en tramlijn 9 loopt van Diemen via Artis naar de Dam en het Centraal Station. Als je doorfietst kun je goed van Diemen naar Artis fietsen.

Adama

Adama

10-04-2012 om 12:55

Fietsen naar noord

Voor fietsen naar Noord geldt een beetje hetzelfde als voor Zuid-Oost: er zijn verlaten stukken, industrieterreinen, en niet alle delen zijn even veilig. Dit kan een probleem zijn voor 'avonds-laat en 's nachts.

Voor vierkantemeters naar weesp

Adama, die buitenkansjes worden al een tijdje uitgedeeld aan bestaande klanten van de woningbouwvereniging. Adverteren kost geld en als het zonder kan is het wel zo makkelijk.
Let wel: de kans dat je buren een huur betalen die er 200€ onder ligt, is groot. Het zijn eigenlijk gewone distributiewoningen, waarvan de huur na vertrek van een huurder worden opgetrokken tot net in de vrije sector.
Om er in te komen helpt het om bekend te zijn (bestaande huurder, lang ingeschreven, historie bij een woningbouwvereniging).
Het zou mij niet verbazen als deze ene woning feitelijk al niet meer te huur is. Een lokkertje om nieuw geinteresseerden in dit product te trekken.
Voor die prijs kun je niet kopen (overdrachts/afsluitkosten, erfpacht, onderhoud, waardevermindering, rentelasten).
Diemen is inderdaad prima, zeker met verbinding naar Artis. Bovendien zijn er nog startersleningen http://www.funda.nl/koop/diemen/appartement-47335965-oranjeplantsoen-47/omschrijving/
Maar nieuwbouw, veel vierkantemeters (113!) voor je geld (160.000 von) en alle stadse genoegens... dan toch Weesp http://www.funda.nl/koop/weesp/appartement-47133633-blomstraat/
Ook te fietsen, maar ook in 12 min met de trein op het cs.
Groet,
Miriam Lavell

Adama

Adama

10-04-2012 om 16:15

Stations, weesp

TS, het is goed om te beseffen dat Artis heel gunstig ligt t.o.v. de treinstations. Zowel Centraal, Muiderpoort als Amstel liggen op minder dan 10 min. fietsafstand. Weesp en Almere kunnen daardoor ook een goede optie zijn. Maar dan ben je wel afhankelijk van wanneer de treinen gaan.

Fietsen vanaf Weesp kan, ik ken iemand die in A'dam Centrum werkt, in Weesp woont, en dit vaak op de fiets doet – maar niet als het hard regent, en ze heeft een hele goede fiets, verkleedt zich ervoor, en heeft waarschijnlijk bijbehorende conditie en dito figuur (dat is natuurlijk een groot voordeel van al dat gefiets!) 's Nachts dat stuk alleen fietsen schijnt niet echt aan te raden te zijn. Ik heb het zelf een keer gedaan (ik ben zelf nogal makkelijk daarin), 's nachts alleen van omgeving Weesp terug naar huis, niets gebeurd natuurlijk, maar mijn vrienden, waar ik vandaan kwam, waren daar niet blij mee en ik moest ze meteen bellen als ik thuis was.

Ik weet niets van a'dam, maar....

Als ik er zou moeten gaan wonen, dan wist ik het wel!

http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-47284460-lutmastraat-223/fotos/#foto-15

of wat dacht je van:

http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-47334878-lutmastraat-225-huis/

En hier ben je dan net te laat voor:

http://www.funda.nl/koop/verkocht/amsterdam/huis-47131987-derde-leliedwarsstraat-12/fotos/#foto-27

Droom, droom,leuk zeg, huizen kijken!

Dorry

*droom aan*

Hè jammer, precies een kamer te weinig. Oh, maar wacht eens even: Die twee huizen staan naast elkaar! Ideaal zeg. Dan koop je ze gewoon alletwee. Schuifdeuren ertussen en je hebt twee huiskamers (ensuite!), 4 slaapkamers, 2 badkamers en een tuin waar je fatsoenlijk de kont kunt keren, kom daar maar eens om zo midden in de stad.
Wel een beetje jammer dat het 5 x het budget is. Nou ja, vanavond maar de jackpot winnen dan.
*droom uit*
Groet,
Miriam Lavell

Woehaha

Dat huis in de Lutmastraat (de eerste, ik heb die andere niet bekeken) ...
Woehahaha. bijna 4 ton, kosten koper, voor - telt u even mee - 65 vierkante meters. Met een stekend dak op de bovenverdieping, dus ik zou die 65 m nog maar eens even nameten om er zeker van te zijn dat al die vierkante meters ook stahoogte hebben Inderdaad, wil je je kont een beetje kunnen keren dan moet je het buurpand erbij trekken.

Rijksmonument ook nog. Etage erop kan je vergeten, maar daar heb je dan toch geen geld meer voor.

Dat kan beter. Voor dat geld kan je echt wel meer kamers krijgen, ook in die buurt.
Vergeet ook niet dat je dat leuke geveltje niet kan zien als je zelf in de woonkamer zit, en een gemiddeld mens brengt aanzienlijk meer tijd in zijn woonkamer door, kijkend naar buiten, dan op zijn stoep kijkend naar zijn gevel.

Nee hoor Dorry, ik wil je niet bekritiseren, maar als ik nou toch geld zat had dan droomde ik groter. Letterlijk. Op 65 m2 is het wat krap met 4 man.

Kerkkogel, zit je al in Nederland? Ik zou eens een paar dagen uittrekken in dat geval en met de auto rondrijden in de omliggende gemeenten en op de (huur)fiets door het oostelijk deel van Amsterdam. Neem een notitieblok mee om meteen de leuke huizen die te koop staan te noteren, want het wemelt overal van de bordjes.

Groeten,

Temet

Ik hou van oud

en ouder, en oudst....

Het gaat om een droom he jongens. Niks realistisch aan! Het ziet er gewoon leuk uit, en dan zie ik mezelf al fietsen op een bakfiets in een King Louie jurk.

'ZAP'

Droom uit. Ik heb nu ook al zo'n leuk huis.... en wat dacht je van een huis in Frankrijk??? Ook leuk... 'FLITS' (zit weer terug in een andere droom...)

Maar alle gekheid op een stokje. Ik zei het 20 jaar geleden al toen ik nog studeerde; Amsterdam bewonen is leuk met een miljoen of meer op zak....

Drry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.