Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

bertje1

bertje1

28-05-2009 om 23:17

Titel boek...heel vaag!

Ik ben al jaaaren op zoek naar de titel van een boek. Ik heb het op de lagere school gelezen (denk klas 5 of 6) Dit is intussen dus zo'n 30 jr. geleden (aiaiai).
Het was super spannend.
Het gaat over een kamp, waarbij veel kinderen uit diverse landen bij elkaar komen. Het speelt denk ik in frankrijk. Ze gaan grotten bekijken en raken verdwaalt. Uiteindelijk moeten ze kiezen: licht of het eten van de kaarsen (waren blijkbaar eetbaar).
Wie o wie weet iets???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Die kaarsen

komen me heel bekend voor. Ik weet zeker dat ik op de lagere school (jaren '70) klassikaal een boek heb gelezen waarin kinderen kaarsen moesten eten omdat ze in een grot verdwaald waren (dat maakt blijkbaar indruk!). Maar dat internationale karakter van dat kamp zegt me helemaal niks. Eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon een deel van Pim, Frits en Ida was. Daar associeer ik het in ieder geval mee. Zou dat kunnen?

Yep!

ff gegoogled, en het klopt!

http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/2008/08/23/pim-frits-en-ida/

Grappig, ik zou er nooit meer aan gedacht hebben en door jouw posting komen er weer herinneringen los.

En het heet dus

"Pim Frits en Ida, Diep onder de aarde", en het is deel 8.

Pippin

Pippin

29-05-2009 om 08:57

Brrr

Nachtmerries van dat boek gehad. Ik moest het uitlezen van mezelf omdat ik wilde weten hoe het afliep, maar ik heb er nog jaren angst van in het donker gehad. Op een gegeven moment vinden ze een skelet van iemand die vroeger verdwaald was... BRRR
En dan liggen ze in het donker en het enige licht is een fluoriserend horloge. Ik had ook zo'n ding en kon er niet meer blij mee zijn.
Pippin

Tinus_p

Tinus_p

29-05-2009 om 09:42

Kaarsen (ot)

Kaarsen zijn idd eetbaar: Het is gewoon vet, net als boter of kaas, maar dan wat harder.
Of moderne kaarsen ook veilig eetbaar zijn (ivm type, toevoegingen of zuiverheid van het vet) durf ik overigens niet te zeggen. Do NOT try this at home.....

Mamvantwee

Mamvantwee

29-05-2009 om 10:16

O ja!

Die herinnering heb ik ook! Ze waren op kamp met school ofzo? En moesten ze niet door een gat klimmen, over een grote steen ofzo, en toen ze aan de binnenkant waren, konden ze er niet meer uitkomen, zoiets? Of mix ik nu verhalen?

Spannend was dat.

mirreke

mirreke

29-05-2009 om 10:20

Jeetje, wat komt er ineens veel terug zeg!

Hebben wij ook gelezen, ineens herinner ik het me weer helemaal. Net even gegoogled, en de voorkant van het boekje gevonden. De tekeningen zijn van Rien Poortvliet, en de boekjes zijn geschreven door Godfried Bomans. Dat wist ik helemaal niet.

~~esther~~

~~esther~~

29-05-2009 om 13:41

Ot: kaarsen - i did try it *bloos*

Moderne kaarsen zijn niet veilig eetbaar - ik heb destijds een heel klein stukje uitgeprobeerd (sommige boeken zijn nou eenmaal inspirerend, sommige kinderen zijn nou eenmaal nieuwsgierig) en ben er behoorlijk ziek van geweest. Waarschijnlijk ging het in het boek om waskaarsen.

margje van dijk

margje van dijk

29-05-2009 om 14:53

O, wat grappig

Ik las de eerste posting en wist meteen: Godfried Bomans. Maar dat de hoofdpersonen Pim, Frits en Ida heetten? Totaal vergeten.

Ons is dit vroeger op school voorgelezen volgens mij. Dat van die kaarsen weet ik ook nog.

En dat ze in een grot met muurschilderingen waren, waar afbeeldingen van handen waren. En dat een jongen zei: Wat grappig, allemaal linkerhanden, waren ze vroeger soms allemaal linkshandig? En dat de reisgids zei: Nee, denk nou na, als jij je hand moet omtrekken dan leg je toch je minst handige hand op de muur zodat je met je handige hand kunt tekenen?

Zo'n eye-opener vond ik dat. Sindsdien heb ik bij elk museum detective neigingen.

Margje

Mamvantwee

Mamvantwee

29-05-2009 om 14:57

O ja die handen!

En daarna gingen ze op zoek naar een uitgang, omdat de ingang dus een gat hoog boven hun bereik was. Ze hadden wat geroepen, maar de rest van de groep (klas?) was er niet, hadden ze niet een zijpad genomen ofzo? Dat weet ik niet meer. Wel dat het toen donker werd en ze op zoek moesten naar een uitgang.
Tjonge, dat waren best leuke boeken. Ik wist niet dat ze van Bomans waren, maar het verklaart wel veel.

Wie weet nog hoe het verhaal verder ging?

bertje1

bertje1

29-05-2009 om 21:37

Nou zeg wat een reakties!

vet zeg! Dit had ik dus niet verwacht. Ik ben al JAAAAAREN

bertje1

bertje1

29-05-2009 om 21:38

Hihi. afgebroken

op zoek naar dit boek en nu hoor ik het ineens... leuk! werd klassikaal gelezen, ja, dat weet ik ook nog wel. Ik dacht zo iets met allerlei landen maar weet dat niet meer zeker. Ik ga meteen kijken en..bestellen natuurlijk!

bertje1

bertje1

29-05-2009 om 21:54

Nog een proberen..nog vager hahah

Ook uit die tijd: nu weet ik alleen een beetje hoe de voorkant er uit zag..
Een jongen uit de klas had het boek meegenomen voor een soort boekbespreking. Het was een heel groot boek en er staat een getekende jongen op, die er vreemd uit ziet (geen 'echte' getekende jongen als jullie begrijpen wat ik bedoel). volgens mij met een bolhoed. Het verhaal gaat over..tja, volgens mij gaat hij op reis en komt langs velden en wegen, maar weet het niet zeker. Gaat bij iemand weer een belletje rinkelen?

Laatste deel van pim, frits en ida inderdaad

Ik wist het meteen toen ik je eerste posting las .
Ik vond het ook een erg spannend verhaal. Ze worden uiteindelijk gered, dat herinner ik me nog, maar hoe of wat ben ik vergeten. Is inmiddels ook al ruim 30 jaar geleden...

Tijgeroog

Tijgeroog

30-05-2009 om 13:30

Andere boek

Het eerste boek herkende ik ook, hoewel ik de titel niet wist. Het tweede boek ook, en ook daar weet ik de titel niet van. Wat ik nog wel weet is dat ie hele grote oren had, en daarmee heel veel kon horen, dat was nogal van belang in het boek.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-05-2009 om 13:32

Met dank aan ouders online

Toch gevonden, Tom Tippelaar.
http://www.ouders.nl/xboe9804.htm

bertje1

bertje1

30-05-2009 om 13:36

Yes

je bent een ongeloofelijke kei!! ik weet bijna zeker dat het deze is.
dankdank

Agnet

Agnet

30-05-2009 om 20:50

Ik zoek er ook eentje

In de 5e of 6e klas werd er een boek voorgelezen over een gezin met nogal wat ondeugende leden. Ik herinner me een hoofdstuk dat er iemand belde vanuit de telefooncel naar huis en dat er toen tegen de moeder gezegd werd: ga op de stoel staan, er is storing in de lijn. Vanuit de telefooncel zagen ze moeder op de stoel staan en iedereen lag dubbel van het lachen. Nu denk ik hm, zo grappig was het ook niet, maar toen was het een absolute topper. Ik heb het wel eens in de bieb nagevraagd maar die weten het niet. Nu Bertje het boek heeft, hoop ik dat jullie dit ook herkennen.

assepoesje

assepoesje

30-05-2009 om 23:24

En ik ook!! (al jaren)

op zoek..
Het gaat niet om een jeugdboek maar een roman.
Volgens mij was de titel 'voor jou lieve Jill', en ik dacht dat ik er ook ooit een (t.v.?) film van heb gezien. Het verhaal: Jill, een tienermeisje wil het huis uit (?) na een ruzie met vader en vriendin (?) en krijgt van haar vader een boek, schrift, verslag (?). Haar moeder is overleden toen ze heel klein was, ze was ziek en schreef (in de tijd dat ze er nog was) een boek voor haar dochter, voor later (in de film zie je Jill als baby (peuter ?), terwijl mama schrijft).
In dat verhaal komt Jill er achter dat haar vader niet haar biologische vader is, hij had medelijden met het onbekende zwangere meisje dat door haar vriend in de steek was gelaten (in de film zit de a.s. mama snikkend in de bioscoop en zegt hij: nou nou, zó zielig is die film nou ook weer niet).
Op elke boekenmarkt kijk ik vol verwachting rond, maar ik ben het nooit meer tegengekomen. Ik denk dat ik het ongeveer 25 tot 30 jaar geleden gelezen heb. Iemand waarbij 'lampjes beginnen te branden' ? Iemand die het toevallig heeft liggen ??

Mamvantwee

Mamvantwee

31-05-2009 om 09:42

Ho nou, we dwalen af...!

Want ik wil nu zoooo graag weten hoe dat verhaal verder ging, van Pim Frits en Ida dus...

Iemand?

Ik zal eens in tweedehandsboekwinkels gaan zoeken naar deze boekjes. Gedateerd of niet, misschien vinden mijn kinderen ze ook leuk. En anders heeft mama iets om herinneringen op te halen...papa kent ze niet, die heeft zijn eerste schooljaren in Duitsland doorgebracht.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2009 om 17:52

Pim frits ida

Dit vond ik op http://jeugdsentimenten.net/2004/11/04/pim-frits-en-ida/:
---
Ik weet nog dat ik nachtmerries heb gehad over dat deel met die grotten, dat ze "even" terug in de grot wilden om de rugzak op te halen en toen in een andere zaal kwamen…. en dat ze met krijt op de muren schreven en dat ze het geraamte vonden van die man over wie hen was verteld, die verdwaald was. En dat ze kaarsen opaten en flessen onder druppels zetten om te kunnen drinken en dat ze bij de onderaardse rivier kwamen en een brief schreven die ze in de rivier lieten vallen. En dat door het opschrijven van het uur men hen heeft kunnen terugvinden (door berekenen van de snelheid van de rivier enzo). Ja, dat deel staat echt in mijn geheugen gekerfd!!!!! Echt leuk!!! Zou het nog wel es willen lezen…
---
Ik kan me nog herinneren dat ze paracetamol aten om veel te slapen, en dus weinig energie te verbruiken. Er was volgens mij ook een oudere, donkere jongen bij, die de leiding nam en zorgde dat het goed kwam.
M'n man heeft jaren aan speleologie gedaan (in grotten spelen) en in die "kringen" was het ook een geliefd boek, tussen alle serieuze boeken over grotten.

Oh ja!

Ik wist het ook meteen. Dat boekje heeft zo'n indruk op me gemaakt. Iedere vrijdagmiddag werd het klassikaal gelezen op school. Ik kon werkelijk niet wachten tot het weer vrijdagmiddag was. En dan maar wachten tot de meester eindelijk kon beginnen omdat er altijd klasgenootjes nog met elkaar zaten te praten. Ik was zo bang dat we het boek niet uit zouden krijgen in de klas dat ik het mee naar huis heb gevraagd. Zo ontzettend spannend vond ik het!

Jaren geleden heb ik het gekocht op een rommelmarkt. Ik keek net even in de kast en het staat er niet meer... Grrrr. Geen idee waar ik het gelaten heb. Da's toch ok erg.

Dat boek!

Pim Frits en Ida lazen we op school en dit deel in de laatste klas van de basisschool. Nu is het zo dat ik in een deel van het land woon waar nogal wat grotten te vinden zijn en grotten bezoeken was dus een populair schoolreisje. Met alle verhalen die er dan verteld werden... Na het lezen van dit boek had ik een nachmerrie over verdwaald zijn in een grot en het schoolreisje in hetzelfde jaar was niet zo leuk voor mij.....
Nog zo'n boek waar ik rillingen van kreeg en dat me nog steeds bij staat: 'Meester van de zwarte molen'... Griezel...

Ik heb...

Pim Frits en Ida, de hele serie. Zal morgen even deel 8 herlezen en het verhaal neerzetten voor de liefhebbers!

mirreke

mirreke

04-06-2009 om 10:14

De meester van de zwarte molen

Is nu een film in Duitsland, Krabat. Het is ook van een Duitse schrijver, Otfried Preussler. Ik heb het laatst nog voorgelezen, prachtig.

bertje1

bertje1

07-06-2009 om 21:46

Tomida

heb deeltje 8 binnen.. leuk joh. Ga het nog niet voorlezen, over een half jaartje of zo iets. (zoon is nu 9.5)

Inderdaad

Meester van de Zwarte Molen, daar was vroeger ook een film van. Doodeng vond ik die ook. Moest wel blijven kijken natuurlijk. Kan me zo'n beeld herinneren van een schedel op een tafel met zo'n halfgesmolten kaars erop. Grrriezelig. Die film, is die nieuw?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.