Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Angela67

Angela67

17-02-2013 om 20:59

Toch maar wat minder online shoppen?

Ik lees nu voor de tweede keer iets over misstanden bij een groot magazijn voor online bestellingen. Dit artikel gaat over Amazon.de http://www.nrc.nl/carriere/2013/02/15/amazon-in-duitsland-intimideert-buitenlandse-werknemers/

En een tijd geleden las ik deze, over het leven van een loonslaaf in een internetwarenhuis in Amerika: http://www.motherjones.com/politics/2012/02/mac-mcclelland-free-online-shipping-warehouses-labor

Uit het begeleidende commentaar van nrc.nl: "De omstandigheden in het magazijn doen denken aan de omstreden Foxconn-fabrieken in China (waar onder meer onderdelen voor de iPhone en iPad worden gemaakt) en dezelfde ongemakkelijke vraag dringt zich op. Ben je verantwoordelijk voor de erbarmelijke omstandigheden van diegene die jouw goedkope boeken op dvd’s op de post doen? Na het lezen van dit artikel klik je voortaan met een iets ander gevoel op ‘place order’."

Ik koop niet zo vaak via amazon.co.uk of amazon.de (en Amerika al helemaal niet) maar het is volgens mij helaas wel een teken van de tijd en een risico dat als we er niet op letten (en met 'onze voeten' stemmen) dat het gewoon doorgaat.
Ik zie ook wel een parallel met kleding die onder slechte voorwaarden/omstandigheden is gemaakt. Als je het eenmaal weet, moet je er dan altijd rekening mee houden? Wat vinden jullie? Als ik iets makkelijk kan vermijden (zoals amazon) dan doe ik dat nu wel, maar voor kleding ben ik nog niet zo ver . . .
gr Angela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je weet het gewoon niet

Er zijn overal zoveel misstanden dat je gewoon niet weet waar je maatschappelijk en milieuverantwoord winkelt. Duurder is geen garantie voor beter. Bekende naam ook niet. Nu is Amazon met zijn internetwinkelmagazijn negatief in het nieuws, maar dat heeft denk ik niet met internetwinkelen an sich te maken. In Amerika staat de fysieke winkel van Walmart ook al jaren bekend als slechte werkgever, hier in Nederland de Aldi. Door het woud van al die keurmerken die aangeven dat iets fairtrade, biologisch of goed voor je gezondheid is zie je ook het bos niet meer. Kortom: alles met mate en dan eens hier, dan eens daar winkelen om het eventuele leed te spreiden denk ik.

skik

Mariska

Mariska

18-02-2013 om 13:02

Andere reden

Een andere reden om minder online te shoppen kan ook zijn dat de "gewone" winkels (gaan) verdwijnen door de populariteit van online winkels. Leegstand in de stad ontstaat daardoor.

Annekke

Annekke

18-02-2013 om 19:36

Maar

Mag ik niet meer online shoppen omdat er in Amerika of Duitsland iets gebeurt? Hebben jullie enig idee hoe Polen in Nederland behandeld worden? Met zijn zessen in een apartement met drie slaapkamers en dan 400 euro per persoon betalen? Nee geen bewakers nee maar die zes kennen elkaar dus helemaal niet maar het uitzendbureau regelt dit en als je niet wil ga je maar terug naar Polen.

Angela67

Angela67

18-02-2013 om 20:25

Als je het niet weet, weet je het niet . . .

.... maar het punt is juist: als je dit soort dingen weet, wat doe je dan?
Het is veel werk om uit te zoeken voor allerlei producten hoe je het beste duurzaam/verantwoord/gezond etc. kunt inkopen. Dus ja, als ik weet dat die Polen voor product xx worden uitgebuit, dan zal ik het product zoveel mogelijk vermijden.
Maar het punt bij die online magazijnen is dus dat het vaak niet van 1 leverancier is die je dan zou moeten vermijden, het is vaak het leverpunt voor heel veel online winkels. En het gaat me eigenlijk niet eens om dat online kopen (Mariska's reden is ook een goede reden om het te beperken), het gaat mij erom als je dit weet: stop je er dan ook mee? hoe principieel ben je?
Angela

Je kan het haast niet weten

Op de website van Primark staat een stuk over hoe zij etisch menen te handelen. Maar je vraagt je toch af hoe die kleding zo idioot goedkoop kan zijn. De stof, fournituren, naaisters, transport, tussenhandel, detailhandel, en dat allemaal voor 13 euro voor een spijkerbroek? Maar op hun site ziet het verhaal er heel verantwoord uit. Het is ook niet zo dat als je duurdere kleding koopt je er dan vanuit kan gaan dat de arbeidsomstandigheden van de werknemers in de hele keten gewaarborgd zijn. Producenten geven soms ook aan dat ze het zelf ook niet precies weten waar hun grondstoffen of halffabrikaten vandaan komen. Hoe moet ik het dan weten? Als klip en klaar is dat een bedrijf onetisch bezig is zal ik proberen die zaak te mijden. Maar mijn dilemma is dat je het meestal niet kan weten waar je nou goed aan doet.

skik

mirreke

mirreke

18-02-2013 om 23:41

En met steeds meer werkeloosheid en crisis

denk ik dat een heleboel mensen daar ook niet meer zo mee zit. Ik bedoel maar, als in Nederland de thuishulp als voor 8 of 9 euro wordt ingezet (een teruggang van 3 euro per uur), waarom maken we daar dan niet een hoop stennis over.
Ik koop graag bij Amazon. Als het er niet in orde is qua werkomstandigheden, hoop ik dat dat door alle aandacht nu gaat veranderen. Maar ik zal dan niet ineens Amazon gaan boycotten.

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2013 om 07:06

Mirreke

Eens, en bij Lidl is het ook heel druk, maar daar zijn de arbeidsvoorwaarden ook niet geweldig. En vakkevullers bij supermarkten werken ook voor een schijntje, met ontslag als ze te duur worden....

P

P

19-02-2013 om 07:11

Fio

Het loon is toch ALTIJD het minimum(jeugd)loon. Bij de post kreeg ik ook niet veel meer en dus de 16 jarigen idem dito!

Ik snap nooit zo goed wat er mis is met een minimumloon in Nederland... Iedereen kan opstappen en ergens anders gaan werken en als het te erg wordt zijn er instanties waar je naar toe kunt gaan maar klagen over je loon snap ik niet goed.

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2013 om 15:29

Het gaat mij erom dat ook in dit land soms matige arbeidsvoorwaarden zijn. En voor sommige leeftijdsgroepen is in bepaalde regio's weinig anders te doen dan vakkenvullen.

mix

mix

19-02-2013 om 16:01

Minimumloon

het minimumloon wordt bij steeds meer hogere functies óók ingezet en dat is gewoon een probleem. Ik ben druk aan het solliciteren en schrik me te pletter van de salarissen die ze durven te bieden voor bepaalde functies.

P

P

19-02-2013 om 20:00

Fio

Je hebt het over een schijntje, ik vind dat onzin. Als er geen minimumjeugdloon was werden ze niet eens aangenomen want dan kun je beter een ouder iemand aannemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2013 om 22:42

Eens met p

Het minimumjeugdloon is geen vetpot, maar het is normaal om dat te verdienen.
Ik vond het vroeger ook best erg dat jongeren er uitgekieperd werden als ze te duur werden vanwege hun leeftijd, maar ik hoor via mijn dochter dat dat toch niet altijd zo ligt. Blink je uit, dan is een vast contract wel mogelijk. Mijn dochter kreeg er vorig jaar een en sindsdien zijn er nog een stuk of 5 in vaste dienst aangenomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2013 om 22:58

Online shoppen

Ik shop nog steeds heel weinig online. Kleren en schoenen koop ik liever in een echte winkel en ik heb niet altijd zin om te wachten tot het bestelde afgeleverd wordt, ook nog eens met verzendkosten.
Maar hoe weinig meelevend het misschien ook mag klinken, hebben berichten over slechte arbeidsomstandigheden op mij niet het effect dat ik meteen niets meer van zo'n bedrijf wil weten. In zekere zin ben ik hierin egoïstisch. Ik koop kleren voor een prijs die ik kan betalen en dat zijn helaas niet altijd kleren die tegen een flink salaris in elkaar gezet zijn.
Ik sus mijn geweten een beetje met het idee dat een boycot misschien ook niet het beste is voor de betreffende werknemers. Slechte omstandigheden zijn belabberd, maar geen inkomsten hebben waarschijnlijk nog belabberder. Dus ik hoop eigenlijk dat simpelweg publiciteit, vakbonden erop zetten e.d., meer effect heeft dan boycotten.

P

P

20-02-2013 om 08:51

Kaaskopje

En ik weiger kleding te kopen die duurder is omdat er een merkje op zit. Ik ga niet betalen voor een klein beetje stof extra en verder niets anders extra.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2013 om 00:19

Ik zou dat alleen doen

als ik het kledingstuk heel erg mooi vind.
Mijn dochter koopt altijd sneakers van een bepaald merk. Ze betaalt daar best veel voor, maar ik kan niet anders zeggen dan dat het kwaliteitsschoenen zijn. Ze doet er erg lang mee (en heeft dus een kamer vol schoenen die érg lang meegaan)

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2013 om 00:29

Vandaag in het nieuws: gestegen lonen indonesië

Ik zag vandaag in het nieuws dat de lonen in Indonesië bij bepaalde bedrijven enorm de hoogte in zijn gegaan. 40% maar liefst. Met het gevolg dat de werkgevers de deuren sluiten omdat de loonkosten te hoog zijn. Het personeel staat op straat. Door de hogere loonkosten zijn ze niet meer in staat om met landen te concurreren die nog wel met lage loonkosten werken, waardoor de vraag naar in Indonesië geproduceerde artikelen/kleding afneemt en de ecoonomie dus een gevoelige klap krijgt. Dit is dus de keerzij van 'eerlijker' lonen in dit soort landen. Pas als al die landen de lonen verhogen komt er op dat gebied weer evenwicht, maar de vraag is of dat gebeurt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.