Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Julie

Julie

09-01-2010 om 09:47

Totaal onbelangrijke kwestie [drinken aangeven]

waar echtgenoot en ik toch bij tijd en wijle tegenaan lopen. Ik heb hem beloofd de kwestie hier aan de kaak te stellen en jullie mening erover te horen.
Als hij een kop koffie voor me maakt of een glas wijn voor me inschenkt, wat natuurlijk vreselijk lief is, geeft hij het glas of de kop direct in mijn handen. Ook als ik een boek aan het lezen ben. Ik vind dat zo onlogisch, zet het gewoon op tafel. Koffie is toch te heet om meteen te drinken en ik ben ook niet geneigd om metéén een slok wijn te nemen.
Hij vindt het wel logisch en beleefd zelfs.
Het lijkt mij logischer en beleefder om het op tafel te zetten.
Wie helpt ons uit deze huwelijkscrisis?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik vind

Ik vind dat je er "klaar voor moet zijn" om het drinken in de handen te ontvangen. Dus: als je een boek aan het lezen bent, zet de ander het op tafel. Als je niets aan het doen bent (en ook niets anders in je handen hebt) geef je het in de handen.
Met wijn vind ik dan logischer om het eerder in de handen te geven omdat je dan eventueel kunt proosten.
Tot zover mijn mening

Gr. Poezie.

Julie

Julie

09-01-2010 om 10:38

Didi

Ik zeg juist tegen mijn man: in een restaurant geven ze het toch ook niet in je handen?
Maar serieus, wat is er nu handig/logisch aan een kop thee in handen krijgen die je meteen zelf alsnog op tafel zet?

Ook didi:

Het is wel onhandig als iemand een boek in de handen heeft om dan een kop hete koffie aan te pakken. Bovendien kom je uit je luie bank dan (vaak) ook nog eens moeilijk overeind om zelf de koffie op de salontafel te zetten. V.w.b. het hoofdknikje ben ik het met je eens, maar ik denk niet dat we ervanuit moeten gaan dat ze dat doet.
Maar het is toch het handigst om uit te gaan van de situatie op dat moment? Ik denk dus niet dat je dit zo zwart/wit kunt stellen.

Groet, Poezie.

Terpi

Terpi

09-01-2010 om 11:17

Op tafel

Ik zet altijd alles wat ik inschenk voor een ander op tafel, het zou niet in me opkomen om het in de handen te geven. Zelf vind ik het ook heel onhandig als iemand me iets in de handen geeft.
Groet Terpi

Maxime.M

Maxime.M

09-01-2010 om 11:18

Wat misschien helpt

Hoi,

Als je man de volgende keer heel lief met een kop koffie aan komt zeg je gewoon, oh heerlijk, wat lief van je, zou je het op de salontafel willen zetten? Tenminste, zo gaat het hier, meestal zie ik wel aan de ontvanger of hij/zij het meteen wil hebben (uitgestoken arm) en anders zet ik het gewoon op tafel. En wie er gelijk heeft doet er toch eigenlijk niet toe? Jij hebt het liever meteen op tafel, nou dan zet je man het toch voortaan op tafel, probleem opgelost.

Maxime

Julie

Julie

09-01-2010 om 11:20

Hoofdknikje

nee dat doe ik natuurlijk niet. Maar ik vind het soms wel zo onhandig dat ik zeg: zet het nou ff neer joh.

Guinevere

Guinevere

09-01-2010 om 11:58

De toon

Oei, dan is het de toon de het 'm doet, Julie. Even slikken en zeggen: "Dank je wel, lieve schat, wat ben je toch een attente man! Wil je het even voor me op het tafeltje zetten?".
Hier zetten we het trouwens meestal op de tafel neer. Of als we lopen te lopen in de kamer, wat wel eens voorkomt als er bezoek is (staande receptie), dan het glas wijn in de hand geven.

Julie

Julie

09-01-2010 om 12:29

Guinevere

het zou wel wat aardiger kunnen, eens.
Maar het gaat mij erom wat zeg maar "normaal" is. Ik vind dit niet normaal, of gebruikelijk, of handig, of hoe je het maar noemen wilt.

Linda99

Linda99

09-01-2010 om 12:32

En hier

verschilt het per keer. We kijken gewoon wat het handigste is voor degene die een drankje van de ander krijgt. En als die manier toch niet heel handig of gewenst is dan geven we elkaar even een seintje, verbaal of non-verbaal

(maar hete thee in je handen krijgen als je een boek leest: nee niet handig, zet dan gewoon even op tafel)

Jade

Jade

09-01-2010 om 13:13

Gut...

...toevallig mijn man gaf me laatst ook een kop koffie, terwijl ik opgekruld in de stoel zat met een tijdschrift in mijn handen. Ik heb hem verbaasd aangekeken, zo van: *eehhh* gaat niet lukken zo, maar heb toch de koffie aangepakt.

"Hij vindt het wel logisch en beleefd zelfs."

Geen idee of logisch hier iets mee te maken heeft, maar ik draai het beleefd zijn even om: ik vind het onbeleefd dat iemand een kop koffie in mijn handen wil geven, terwijl ik mijn handen vol heb

Beleefd?

Grappig Julie, want dit is iets waar ik ook vaak tegen aan liep. Mijn man gaf me ook vaak iets in mijn handen, koffie oid. Ik vind het heel vervelend, en absoluut niet beleefd, juist eerder niet.
Maar het gaat er toch niet om of iets beleefd is of niet, maar wat de ontvanger prettig vindt! Als mijn man wil dat ik hem hete koffie rechtstreeks in zijn handen geef, dan doe ik dat, ook al vind ik het zelf niet fijn.
Mijn man zet het nu dus voor mij neer, omdat hij weet dat ik dat zo graag wil.

Holiday

Holiday

09-01-2010 om 14:11

Macht/tegenprestatie?

Volgens mij is het een machtsspel. Groot woord. Ik bedoel, voor iets hoort iets, zoiets. Als hij koffie maakt en hij geeft het je zo in handen, bedoelt hij hier pak aan ik heb het speciaal voor je gemaakt en ik heb er moeite voor gedaan dus nou moet jij even moeite doen door het van me aan te pakken. Op het táfeltje zetten? Sorry zeg, ik ben je serveerster niet...

Zoiets? Vooral omdat je man zegt dat hij het onbeleefd vind als je het niet van hem aanpakt. Daaruit lees ik dat hij wil dat je moeite terugdoet.

Hier zetten we een ingeschonken kopje koffie voor de ander op tafel. Ik wil het ook niet in mijn handen hebben!

Helen

Helen

09-01-2010 om 15:21

Hihi, wat leuk!

Wat een leuke kwestie! Vooral dat sommigen het natuurlijk vinden om aan te geven en anderen juist om neer te zetten..
Ik ben ook een neerzetter en man ook... Als ik zo nadenk iedereen in mijn omgeving? Behalve in de kroeg dan!

emma43

emma43

09-01-2010 om 15:36

En hier

Wij hebben geen salontafel,mijn man heeft een houten plankje op de bankleuning daar zet ik zijn kopje neer en hij zet mijn kopje naast me op de bank.We zeggen wel altijd dank je wel of iets dergelijks.Ik vind aanpakken inderdaad erg onhandig.Maar als je op visite bent wordt toch ook je kopje op tafel gezet??En als gastvrouw ben je toch ook geen serveerster???Ik heb het geloof ik nog niet meegemaakt, dat ik ergens ben en m'n kopje in m'n handen gegeven wordt.
Grappige vraag.

tonny

tonny

09-01-2010 om 15:54

Op tafel

Hartstikke lief dat je man zo attent is, die luxe heeft niet iedereen hier, lees ik soms.

Mijn man zet de consumptie altijd op tafel. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

Geen crisis van maken, maar van genieten!

Aïda

Aïda

09-01-2010 om 16:02

Tafel een 1x

Wij zetten het gewoon op tafel met de woorden, Alstublieft. Waarop de ander dank u zegt.

Ik heb het 1x meegemaakt toen ik op visite was dat ik het in mijn handen kreeg, dat was erg onhandig met een grijpende baby van 8 maanden op schoot. Toen ik het dus snel op tafel zetten was ze beledigd want er lag nog geen onderzetter waar ik het op kon zetten!! Ja lekker dan mijn baby mag die hete thee wel over haar heen krijgen??

Rieke

Rieke

09-01-2010 om 16:36

Op tafel.

Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk.
Wij zetten altijd een pot thee 's avonds, dienblad met pot en 2 theekommen op tafel en een van ons schenkt in en roept; er is thee! Koffie drinken we aan de grote tafel in de keuken, ook kop op tafel en; koffie!
Simpel toch, je wèet toch dat je niet de ober bent, je bent gewoon in je eigen huis en hoeft dan toch niet zulke beleefdheidsvormen in acht te nemen. Of ben ik zo bot??

Aangeven

Man geeft het altijd aan, niet zo handig, dus zet ik het meestal gelijk weer neer. Maakt niet uit.
Wat ik wel erg onhandig vind is dat hij de theekopjes of melkbekers bij het ontbijt aan de rand van de tafel zet, tussen jou en je bord in, zeg maar. Ik ben altijd bang dat ik (of de kinderen)het gelijk omstoot. Maar het is hem niet aan te praten om het boven mijn bord te zetten. Je mag blij zijn dat ik het inschenk zegtie dan....

Julie

Julie

09-01-2010 om 17:16

Wat ontzettend leuk

zoveel reacties. Ik zal ze straks eens aan mijn echtgenoot laten lezen en jullie laten weten wat hij ervan vond!

Aandacht

dat is hier de reden. Zo in boek zitten (of achter computer) dat ik of lief niets of niemand zie of hoor, ook niet het glaasje wijn dat al een uur staat te wachten. Manlief en ik zijn tot de conclusie gekomen dat we dat alletwee niet zo gezellig vinden en we voelen ons dan pas echt een serveerster. Manlief drukt het in de handen, ik breek in bij hem door het voor zijn neus te zetten of nog erger aan zijn mouw te gaan trekken
we willen geloof ik alletwee wel een beetje eer van ons werk. Dat het tenminste word gezien en niet als iets volkomen vanzelfsprekends wordt beschouwd.

Senseo

Senseo

09-01-2010 om 18:49

Neerzetten natuurlijk

Neerzetten natuurlijk. Dat is handig en logisch. Maar volgens mijn therapeut ben ik te praktisch en te nuchter en dat staat soms mijn emoties in de weg. Dus neem mij maar niet serieus (haha!)

Senseo

Tihama

Tihama

09-01-2010 om 19:15

Praktisch

Nee hoor, aangeven is juist praktisch. Juist als iemand verdiept is in een boek is de kans groot dat die zich niet bewust is dat er koffie staat koud te worden. Door het aangeven, en daarmee ook meteen de handeling van wegzetten, besef je dat de koffie er is. Anders loop je het risico dat je koude koffie hebt.......

Tihama

Katrien

Katrien

09-01-2010 om 19:45

Vragen

Wij vragen het gewoon even "Neem je de kop/het glas of zet ik het even op tafel?"

Simpelste en je weet gelijk dat er inderdaad een kop koffie staat te wachten.

Katrien

Julie

Julie

09-01-2010 om 20:49

Mwoh

Ik heb mijn kwelgeest deze draad laten lezen, maar de reactie was minimaal. Hij vond het wel leuk, maar niet meer dan dat. Geen leuke oneliner dus!

Dank in elk geval voor alle reacties!

Guinevere

Guinevere

09-01-2010 om 21:16

Leuk draadje

Het is in elk geval een grappig draadje, en kijk eens hoeveel reacties er op zo'n "alledaags" onderwerp komen!

Sera

Sera

09-01-2010 om 21:33

Op tafel

Ik zet drinken altijd neer op de (salon) tafel en mijn man doet het ook zo. Alleen als mijn jongste kind ook beneden is dan geven we het wel aan elkaar omdat we niet willen dat hij hete koffie of thee over zich heen krijgt. We zijn daar allebei wel voorzichtig in. Ik vind het niet erg als het kind frisdrank of wijn over zich heen krijgt maar iets heet moet natuurlijk niet. Dan geef ik het wel dus rechtstreeks aan mijn man.

Heel vaak als een van ons zit te werken brengt de ander even koffie of thee. Als ik echt in mijn werk verdiept ben dan bedank ik mijn man soms niet eens. Gelukkig vind hij dat niet erg want hij doet hetzelfde. Dat is geen goed voorbeeld voor de kinderen dus daar proberen we wel aan te denken.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-01-2010 om 12:39

Heet

Wij drinken de koffie uit een perculator met gekookte melk. Die is zo heet dat hij eerst even op tafel moet afkoelen. Mijn vriend geeft mij dan altijd na een tijdje mijn koffie aan. Heel lief, maar ook onhandig want nog steeds zo heet dat óf hij óf ik zere vingers krijg omdat er maar één oortje aan de mok zit Ik pak daarom altijd gewoon alleen mijn eigen koffie en lach dan even lief naar hem, ter verontschuldiging, haha!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 14:03

Onderzetters

Als ik met een beker koffie aankom dan vraag ik vaak of er een onderzettertje klaargelegd kan worden, of ik doe dat zelf en dan zet ik de beker daarop. Als er visite is zet ik het op de onderzetters, de suiker en koffiemelk mogen ze zelf doen. Ik geef het dus praktisch nooit direct in de handen, tenzij degene die het krijgt daarom vraagt. Direct in handen geven is naar mijn gevoel ook veel riskanter. Een spastische beweging en je hebt het gedonder in de glazen.

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2010 om 15:48

Nooit

Ik geef nooit maar dan ook echt nooit iemand iets in handen. Man niet, kinderen niet, visite niet. Zal mijn horeca-achtergrond zijn Zelfs als de kinderen naast me staan in de keuken bij het inschenken, loop ik er zelf mee naar binnen en vraag onder het lopen: waar wil je het hebben. Ze zijn nu groter en pakken het zelf, maar dat herinner ik me nog heel goed.

Ik denk daar niet eens over na. Nu pas

Tirza

Net als tirza

Ik geef het ook nooit in de handen, maar mijn doet dat inderdaad wel. Zit ik met een (of meerdere) kinderen op schoot, een boek in mijn handen of druk te typen op de laptop, hij houdt het altijd voor me, zo van "pak maar aan".
Hij vindt het niet erg dat ik het niet aanpak, vindt hij ook logisch in bovenstaande gevallen, maar toch leert hij het niet af. Nou ja, als dat de ergste crisis is die we meemaken...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.