Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

15-07-2012 om 15:54

Treinkwesties

Zoon heeft een ovchipkaart en nu willen we binnenkort met z'n tweeën met de trein via de spoordeelweken.

Ik heb uitgezocht dat ik met hem mee kan op vertoon van de NS-meereiskaart die ik dan moet stempelen op het station bij een gele stempelautomaat op het station. Wat is dat voor ding? Staan die dingen bij de toegangspoortjes?

Het schijnt de hele dag te mogen dus ik kan ook weer terug maar dan hoef ik toch niet te stempelen?

Andere vraag: hij heeft automatisch opladen voor als het bedrag op zijn ovchip onder de 10 euro komt maar je mag de trein toch niet in als het bedrag onder de 20 is? Hoe werkt dat?

Ik heb al heel wat gevonden maar hier kom ik even niet meer uit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

15-07-2012 om 17:02

Abbo

als je een abbonement bij NS hebt, bv een kortingskaart dan is het incheck bedrag maar 10 euro.

Die gele afstempelautomaten staan bij alle ingangen. Niet noodzakelijkerwijs bij de chippalen, dat zou handig zijn namelijk.
Ze lijken een beetje op de oude stempelautomaten uit de bus waar je je strippenkaart in propte.

En je hoeft voor de terug weg niet te stempelen, de eerste keer activeer je de kaart voor de hele dag. Beetje zoals een retourtje. 1x kopen voor een bep dag.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2012 om 17:02

Ik weet niet alle antwoorden, maar wel wat. Ik weet niet of hij al eerder met het ding gereisd heeft, maar denk er aan dat je die OVchipkaart éérst bij de NS moet activeren; bij zo'n grote gele kaartautomaat moet je hem geschikt maken voor 'reizen op saldo'.
Hier staan op de perrons kleine vierkanterige gele kastjes om te stempelen, meestal in de buurt van de roze OV-paal. Dat zijn vast de stempelautomaten die je bedoelt.
Over dat opwaarderen: dat snap ik zelf ook nog niet

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2012 om 17:08

Kortingskaart?

Als je zoon een ov-kortingskaart heeft is het minimumbedrag 10 euro, zonder korting is het 20 euro. In de praktijk blijkt nogal eens dat je ook nog wel kunt chippen als het nét onder het minimum zit. In de bus is geen minimum. Ik ben bijvoorbeeld zaterdag met de trein geweest met een tegoed van net onder de 10 euro.
Nieuwsgierige vraag: hoelang ben je al niet met de trein geweest?

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2012 om 17:13

Nieuwsgierig antwoord

Zoon zit momenteel in het hospiteer-circuit voor een studentenkamer. Hij heeft dus sinds een paar weken een OV-chipkaart, waar straks zijn studentenreisproduct (wie verzínt zulke woorden?) op gezet kan worden. Tot die tijd moet er gewoon geld op. En zodoende was twee weken geleden zijn eerste treinreis. In 18 jaar.
Dochter heeft studentenOV en reist veel met de trein, man heeft geeneens een OV en mijn reizen worden altijd geregeld door mijn organisatie, ik krijg de bubs gewoon thuis. Zeeland he. Daar rijden nauwelijks treinen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2012 om 17:29

Haha tirza

Lief dat je antwoord gaf Ik had het er duidelijker bij moeten zetten blijkbaar dat de vraag voor P bedoeld was, maar met de jouwe ben ik ook blij hoor!
Ik val om eerlijk te zijn wel van mijn kruk dat een 18-jarige nog nooit met de trein is geweest. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, zeker vanwege Zeeland, maar toch... in 18 jaar tijd?

Fiorucci

Fiorucci

15-07-2012 om 18:11

Kaaskopje

Dat kan heel pijnlijk zijn,van je kruk vallen,niet doen dus..)

amk

amk

15-07-2012 om 19:51

Ja activeren

je moet je ov chip idd speciaal activeren voor de ns zodat ze weten of ze de prijs voor een eerste of 2e klas kaartje moeten berekenen.
Als hij die kaart bij ns heeft gekocht is hij al geactiveerd voor ns. Is dit niet zo moet je dat zelf doen bij de balie of bij een automaat.

amk

amk

15-07-2012 om 19:52

Instaptarief bus

de bus heeft ook een instaptarief, wel een stuk bescheidener dan de ns: 4 euro.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2012 om 20:23

Amk

Ja, die vier euro had ik ook begrepen, maar het gekke is dat ik er onder nog kan chippen zonder dat het apparaat mij terugfluit. Zo moest ik laatst bij de treinautomaat opladen en ik zag tot mijn schrik dat er nog maar 2 euro en een beetje opstond. Na een aantal busritten dus. De bus is meen ik 1.26 vanaf het ziekenhuis, waar ik toen opgestapt was, dus het startbedrag moest dus al onder de vier euro gestaan hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2012 om 20:24

Op elk station is een kaartautomaat, of meerdere.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2012 om 20:33

Als je weinig met de trein reist is het natuurlijk even uitzoeken hoe het moet, dat snap ik. Ik vind het al heel wat dat je een e-treinkaartje hebt gebruik.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2012 om 23:19

Mja (kaaskopje)

Ben jij wel eens met een grote veerpont overgestoken? Niet zo'n suf autopontje op de Linge, maar gewoon de Westerschelde met de lijn Vlissingen-Breskens of Den Helder-Texel? Dat vinden ze híer nou weer doodnormaal. Of vonden, moet ik zeggen, want we hebben nu een tunnel.
Mijn kinderen zijn fantastisch goed in in de auto zitten

Tirza

Vic

Vic

16-07-2012 om 10:13

Klassenwissel

Volgens mijn collega's kun je de klasse wijzigen bij mijnns.nl. Zelf heb ik een OV Businesskaart voor de eerste klas, en als ik dan een keer tweede klas wil kan ik bij de kaartautomaat (gewoon diezelfde als waar je papieren kaartjes uit haalt) mijn pas ervoor houden en dan word je vanzelf verder geholpen via het scherm. Privé koop ik altijd papieren kaartjes, die ene keer per jaar, want ik vind het er niet makkelijker op worden

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2012 om 12:11

E-ticket

Ja hoor P, je kunt gewoon een e-ticket kopen en dan je voordeel-gedoetje er bij laten zien aan de conducteur. Zo reis ik ook altijd; ik krijg die eticktets gewoon thuisgestuurd en hoppetee.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2012 om 12:12

Automatisch opladen

Dat dacht ik niet Ik laad op als ík dat wil, niet als de NS dat wil. Mijn beide kinderen reizen met studenten-OV (of tenminste, de jongste bijijijna) en dan kun je het je echt niet permitteren dat een ander voor jou beslist wanneer er opgeladen moet worden.
Idem bij verlies of diefstal: als je dat niet meteen in de gaten hebt, kan de vinder/steler gewoon lekker reizen op jouw automatisch opgeladen saldo.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2012 om 12:34

Ja dat kan p

Je kan gewoon een Eticket kopen en gebruiken met dat spoordeelkaartje,doet mijn zoon ook altijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.