Off-topic discussies
Temet
04-02-2026 om 12:32
Treinstoring Schiphol door ballon: wisten jullie dat dit niet mocht?
Vanochtend las ik dat er geen treinverkeer mogelijk was rond Schiphol ivm een storing. Nu lees ik dat die storing werd veroorzaakt door een kortsluiting, en dat die kortsluiting werd veroorzaakt doordat er een heliumballon tegen de bovenleiding aankwam : https://www.trouw.nl/binnenland/grote-treinstoring-schiphol-kwam-door-heliumballon~b39e57d3/
Er blijkt een verbod te zijn op het meenemen van heliumballonnen op het perron, precies om dit soort dingen te voorkomen. Nu kom ik vrij regelmatig op station Schiphol, soms gecombineerd met een bezoek aan het vliegveld zelf, en ik heb werkelijk nog nooit ergens enige aanduiding gezien van een verbod tot het meenemen van heliumballonnen op het perron. En als het ergens wemelt van de heliumballonnen is het wel op Schiphol, want de thuiskomers worden nogal eens welkom geheten met die dingen. Nog een geluk dat de meeste mensen ze niet mee de trein in nemen.
Heb ik nou altijd met mijn neus gekeken, of is dat ballonnenverbod op de perrons van Schiphol niet duidelijk aangegeven?
Ginevra
04-02-2026 om 12:38
Nee, nooit van gehoord. Wat idioot dat die dingen dan idd overal verkocht worden.
MamaE
04-02-2026 om 12:54
Nee, wist ik ook niet, al vind ik het wel logisch gezien de hoeveelheid bovenleidingen op en rond stations. Dit soort verboden begint dan in mijn ogen wel met een verkoopverbod op die dingen op en rond stations. Want als je ze er wel mag kopen, maar er niet mee mag rondwandelen, is dat ook wel gek. Wat moet er dan mee? Bij de kassa weer achterlaten.
troelahoep
04-02-2026 om 13:04
Interessant, nooit geweten. Ik moet zeggen dat ik nooit heb opgelet op de verkoop/aanwezigheid van ballonnen op het station, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
MamaE
04-02-2026 om 13:12
troelahoep schreef op 04-02-2026 om 13:04:
Interessant, nooit geweten. Ik moet zeggen dat ik nooit heb opgelet op de verkoop/aanwezigheid van ballonnen op het station, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
De meeste stations verkopen geen ballonnen, maar op schiphol kan ik me daar wel wat bij voorstellen omdat daar veel mensen hun geliefden wegbrengen/ophalen.
Hier in de buurt staan mensen ook niet met 'welkom thuis' spandoeken op het station en kun je vooral eten en drinken kopen. En bloemen. Soms ook een boekhandel.
Maar hoe groter het station, hoe meer en diverser de winkels en dus ook het aanbod.
Temet
04-02-2026 om 13:38
Voor wie er nooit komt: het station van Schiphol is eigenlijk éen geheel met de aankomst- en vertrekhal. Om op de perrons te komen moet je vanuit de centrale hal met de roltrap afdalen naar het juiste perron.
Die ballonnenverkopers zitten niet naast die roltrappen, maar ergens anders in dat hele complex. Dus het is niet zo dat ze ballonnen verkopen op het station, het punt is meer dat het gebouw waar die dingen worden verkocht ook het gebouw is waarin de toegang naar de treinen zit. Dus het is geen station, maar fungeert feitelijk ook als station.
En als je dus vanuit die centrale hal naar een perron gaat, hangt daar geen joekel van een bord met "pas op, ballonnen boven achter laten!" of iets dergelijks. En dat is best wel gek. Of ze bij die verkooppunten de mensen wel waarschuwen zou ik niet weten, want ik heb nooit zo'n ballon aangeschaft, ze zijn nogal prijzig ![]()
troelahoep
04-02-2026 om 13:52
Ja, maar er zijn ook andere grote stations zoals Utrecht Centraal dat naadloos overloopt in Hoog Catharijne. Ik kan me zo voorstellen dat het zo zelden voorkomt dat die zijn ballonnetje verliest op het perron dat dit niet was opgenomen in de risico's waar je voor zou moeten waarschuwen. Er zijn vast 1001 ander dingen die je beter niet kunt meenemen het perron op.
Temet
04-02-2026 om 14:18
Maar er schijnt dus - als ik dat krantenartikel geloven mag - daadwerkelijk een verbod te zijn. Dan zou ik het wel charmant vinden als ze dat verbod ook duidelijk aankondigen - hoe moet een mens anders weten dat het er is?