Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Turkse bruiloft: wat kan ik verwachten?

Gisteren kreeg ik een uitnodiging voor de bruiloft van mijn vroegere buurmeisje. Ik had veel contact met dat (Turkse) gezin toen we tegenover elkaar woonden, maar toen ik verhuisde werd dat minder en nu heb ik haar al een tijdje niet meer gezien. Ik wist niet eens dat ze een vent had
Maar goed, ik ben dus uitgenodigd, voor een bruiloft in een of andere Zaanse feestzaal. Tijd: van 18.00 tot 24.00!

Ik wil wel heen, maar vraag me af of ik alleen moet gaan of met partner (en misschien zelfs kinderen), en hoe laat, en hoe lang ik moet blijven. Hoe verloopt zoiets? Handen schudden, en dan aan tafel? Eerst anderhalf uur speeches? Is er in de regel een vaste tafelschikking (zodat ik niet met goed fatsoen op kan stappen als ik net ben neergepoot), of een buffet?. Begint men op tijd of standaard 3 kwartier te laat? En wat geef je in 's hemelsnaam cadeau?

Het liefst zou ik met het hele gezin gaan (ze heeft mijn jongste nog nooit gezien), handje schudden, drankje en hapje, en dan na ongeveer een uur weer weg. Maar als er om 6 uur nog niemand is, of als iedereen eerst een uur op een vaste plek lofredes aan moet horen, dan doe ik dat mijn jonge kinderen niet aan.

Kortom: wie heeft er ervaring met (Neder)Turkse bruiloften en kan mij meer vertellen?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

26-11-2009 om 16:37

Wat ik weet

Het bruidspaar zelf verschijnt een uur later. Dat is echt traditie.
Verder weet ik dat er meestal geld wordt gegeven en dit wordt gespeld op de bruidsjurk of het pak van de man.
Verder zijn er een aantal rituelen zoals sieraden om de bruid hangen en de vader van de bruid knoopt een rood lint om haar middel als teken van maagdelijkheid.
Speeches e.d. zijn er verder niet veel. Er wordt verder gewoon gegeten en gefeest/gedanst.
De Turken hebben een echte familie cultuur dus je neemt gewoon je hele gezin mee.
Groetjes,
Bibi

Zoals ik het heb meegemaakt........

Ik heb wel eens een turkse bruiloft meegemaakt. 1 keer van een oud-klasgenoot en ook wel eens van een collega van mijn man en een collega van mij.
Mijn indruk was dat er véél mensen werden uitgenodigd, het waren (qua aantallen) de grootste bruiloften die ik had meegemaakt. Echt 100-en mensen dus. De bruiloften die wij hadden waren tot in de puntjes geregeld. Elke tafel had een briefje waar wie moest zitten (werk bruid, werk bruidegom, buren, oude buren etc.) en je werd zelfs door een jong meisje bij de deur naar je tafel 'begeleid' en bij de tafel werd je met bekenden neergezet. Het meisje kwam ook meermalen aan ons vragen of ze ons nog van 'dienst' kon zijn (was geen serveerster, gewoon ook een gast, die 'hielp') en alles naar wens was. De keren dat ik heb meegemaakt, was het bruidspaar er wel, maar zaten ze voor de gasten onbereikbaar op 2 stoelen achter in de zaal, omringt door familieleden en duidelijk nog niet 'deel'uitmaken van het feest. Ze keken ook naar de grond, ze waren 'ontoegankelijk' zeg maar. Er was veel te kijken dus je verveelt je niet, flink opgedoste mensen, muziek die veel aandacht trekt, 2 muziekbands die tegen elkaar opbiechten zulke dingen. Er kwam overdadig veel eten en drinken en ook mensen van de familie kwamen regelmatig een praatje met ons maken en vragen of we het naar de zin hadden. Pas na een hele tijd kwam het bruidspaar in actie, het geld en de sieraden werden met veel bombarie op het bruidspaar gespeld (zoals bibi aangaf) en daarna barstte het échte feest pas los. Het was niet de bedoeling dat je op je stoel bleef zitten...Het liefste hadden ze iedereen aan het dansen.
Er waren véél kinderen, hordes kinderen, vrijwel iedereen had z'n kinderen bij zich.
De eerste keer waren wij wel enigzins afwachtend, maar de keren erna hebben we gewoon vol meegedaan.O,ja en niet in je spijkerboek gaan......er wordt wel échte feestkleding verwacht (sjieke jurk á la kerst of een keurig pakje ofzoiets, voor man een pak+das).
Veel plezier!
groetjes albana

Temet

Temet

27-11-2009 om 13:29 Topicstarter

Tja

De hamvraag (wat ongelukkig in dit verband ) is eigenlijk of ik de kinderen mee wil nemen. Ik zou dat wel willen, ik weet zeker dat de familie het ook leuk zal vinden ze te zien. Maar dan heb ik het wel over een kleuter en een baby die normaal gesproken tussen 7 en half 8 in hun bedjes liggen. Als ik het zo lees begint het tegen die tijd net een beetje interessant te worden. De vraag is dus of we die bedtijd maar eens laten schieten waarbij we dan wel het risico lopen dat oudste met een wit smoeltje van de slaap voorover in het eten valt. Ukje valt zonodig wel in de maxicosi in slaap, denk ik.

En het cadeautje wordt dus een bankbiljet naar keuze met een veiligheidsspeld, begrijp ik? Ik had inderdaad wel eens een foto gezien van een bruid die zo behangen was. Ik probeer me mijn buurmeisje zo voor te stellen, ik vind het maar een gek idee ...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.