Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nyntje

Nyntje

17-02-2011 om 13:11

Tv ja of nee


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2011 om 01:15

Mijn hemel kiki

Ik vind het nogal wat dat je de mensen die op je kinderen willen passen oplegt dat ze geen tv mogen kijken tijdens het oppassen. Ik zou de kleinkinderen uiteraard belangrijker vinden dan een tv-programma, dus wie weet zou ik je ook je zin geven, maar ik vind het ronduit belachelijk dat je dat soort eisen stelt aan mensen die hun vrije tijd inleveren om op jouw kinderen te passen. Dat jij ze geen tv wilt aanwennen is jouw keuze, dat moet je thuis maar oplossen, maar je kunt je ouders /schoonouders niet opleggen wat ze in hun eigen huis mogen doen.
Ik lees overigens ook erg veel 'ik' in je verhaal. Willen jullie allebéi geen tv, of heeft je man erin berust dat jij er geen wil?
Geen enkel tv-programma is écht onmisbaar. Het niveau van veel tv-programma's vind ik ook niet altijd geweldig, maar gelukkig ben je vrij in wat je aanzet en dan blijkt er toch ook heel veel interessante tv te zijn. Als het dan allemaal 'op niveau' moet zijn, dan heb je ook zenders als National Geographic of Discovery. Of op zondag een programma over boeken.
Het staat je uiteraard vrij om je mening over tv te hebben, maar ik vind dat je het wel erg negatief ziet. Wij kijken tv wanneer we zin hebben en dat heeft niet geresulteerd in dat de kinderen hun tijd alleen maar vullen met schermstaren. Ze weten dat het er is als ze willen. Dat het dus ook niet bijzonder is als ze tv kunnen kijken. Daardoor wordt het geen 'traktatie', maar is het gewoon en iets wat gewoon is, is al snel minder interessant dan iets wat buiten bereik ligt.
Je geeft aan dat jij internet hebt. Wat is er béter aan internet, dus staren naar een computerscherm, dan via een tv tv te kijken? Gaat het je erom dat je geen tv in je huiskamer wilt hebben, zodat je tegen anderen kunt zeggen dat je best zonder tv kunt?

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

19-02-2011 om 02:19

Tv slecht voor kleine kinderen

Tv schijnt slecht te zijn voor kleine kinderen, omdat het de hersenen in een soort "hypnotische toestand" brengt waar het kind niets van leert en ook niet van uitrust. Dit is ongeacht de inhoud en vorm van het gebodene.

Zelf vind ik tv in de huiskamer een crime, maar helaas hebben we het wel. Als ik zelf niet kijk, vind ik het ontzettend vermoeiend en irritant als de tv aanstaat, dat heb ik al van kindsafaan.

Aan mijn zoontje heb ik gemerkt dat de tv "zuigt", al als kleine baby zag je hoe hij erdoor werd aangezogen, opgeslokt en geobsedeerd - als de tv toevallig aanstond, want we probeerden dat zoveel mogelijk te vermijden. Eng vond ik dat, die aantrekkingskracht...

http://voeding.web-log.nl/voeding/2006/04/babytv_geen_goe.html
http://baby.jongegezinnen.nl/Spelen-4/Televisie-kijken-4.htm
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-bevroren-blik/1001004002498786/index.html#product_description
http://www.spielundzukunft.de/www.spielundzukunft.de/index.php?StoryID=187
http://www.bol.com/nl/p/duitse-boeken/der-gefrorene-blick/1001004008878186/index.html#product_description
http://www.amazon.de/gefrorene-Blick-Physiologische-Fernsehens-Entwicklung/dp/3772512690/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1298078278&sr=1-1

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2011 om 07:35

Kiki

Ik lees voor de lol de TV-draadjes van Wie is de mol of boer zoekt vrouw wel eens door en het gegeven trekt me totaal niet. Ook alle talentenjachten, praatprogramma's, alles met BN-ers (die ik dan natuurlijk ook niet ken)
Ik kijk daar ook allemaal niet naar. Maar er is zoveel meer. Juist om de wereld te ontdekken is tv zo leuk. Laatst nog, de prachtige serie Wild China, over de diverse natuur in China. Of de prachtige series over dieren op Animal Planet of National Geographic. het is neit alleen maar pulp! Pareltjes genoeg.

Medium

Televisie is een medium, een middel, geen einddoel, dus het gaat erom hoe je het gebruikt (behalve als mama series kijkt, dan is het absoluut een einddoel en wil dan even iedereen zijn mond houden anders hoor ik niks .
Ik merk dat hier heel erg: man laat de kinderen graag naar een beeldscherm kijken (kan ook anders zijn dan tv, bv computer). In het weekend gaat vaak ' ploink' een apparaaat aan en is het rustig. Gaat dat apparaat (tv of computer of Playstation) weer uit, dan zijn de kinderen erg onrustig en lukt het ze heel slecht nog zelf een invulling van hun tijd te zoeken. Dus het gaat er niet alleen om wat er gedaan/gekeken wordt maar ook wanneer en hoe lang. Bij mij is het dus eerst spelen/knutselen/huiswerk maken en dan van zo tot zo laat pas beeldscherm. Dat verschil is merkbaar. En dan wordt er ook aandachtig en inhoudelijk gekeken naar tv. Ik heb bv ook veel liever een film met begin en eind dan die jachtige tekenfilms. En er is ook veel van kwaliteit te zien waar ze van leren, want dochter weet veeeel meer van olifanten dan ik om maar wat te noemen.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-02-2011 om 09:27

Hier alle drie beeldschermverslaafd

Ik zou de televisie geen seconde missen als-ie kapot zou gaan, maar ik ben behoorlijk internetverslaafd. Mijn man kijkt graag en veel tv (vooral voetbal en docu's), dochter ook (DVD's en door ons geschikt geachte kinderprogramma's). Man en dochter zijn ook dol op de computer. Ik vind dat er weinig verschil zit tussen tv kijken en computeren - het laatste is wat interactiever, maar als je samen tv kijkt, klets je toch ook over het programma?
Gelukkig houdt onze kleuterdochter ook erg van spelen en de laatste tijd van bordspellen, dus ze verveelt zich niet als ze geen beeldscherm voor haar neus heeft. Ikzelf lees dolgraag en doe dat zeker een uur per dag (en dat is het uiterste minimum). Man leest graag kranten en doet dat noodgedwongen op de computer (zou een beetje duur zijn om al die Arabische kranten elke dag te laten invliegen).
Kortom, de tv moet blijven voor man en dochter, de computer mag niet weg want dan zijn we alle drie onthand en o ja, de radio mag niet weg uit de keuken en de slaapkamer. Erg he?
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

19-02-2011 om 13:12

Ik geloof niet dat mijn man zielig is hoor

en ik vind dat ik weldegelijk eisen mag stellen aan de opvang. Ook al zijn het mijn ouders en schoonouders. Zo eis ik ook dat mijn schoonvader niet binnen rookt. Ook als ze er niet zijn. Ik wil ook niet dat ze veel snoepen. Nou denken mijn ouders en schoonouders daar hetzelfde over, maar anders had ik er echt wel wat van gezegd.

Ze passen overigens in hun eigen woning op Lidwientje, behalve mijn oppas die inderdaad bij mij komt.

Ik geloof niet dat mijn man wel een TV wil, ik heb hem er niet over gehoord in ieder geval.
TV kijken vind ik niet nodig bij kinderen, de wereld is al leuk genoeg. Laatst was ik op een verjaardag en hadden alle kinderen een DS bij zich, zodat ze allemaal op hun stoeltjes naar kleine schermpjes aan het staren waren. Afgesloten voor de buitenwereld.

Of ik was bij een klant en vroeg wat haar kindje leuk vond om te doen en wat haar ritme was (6 maanden) en toen zei de klant dat ze het waanzinnig leuk vond om TV te kijken. Ik kan daar gewoon niet bij. Een kind van zes maanden heeft geen behoefte om TV te kijken (of een kind van een jaar, twee jaar enzovoorts) dat is een behoefte die je zelf creëert. Dat moet verder iedereen voor zich weten hoor, maar niet voor mijn kinderen en bij mijn kinderen. En inderdaad die zuigende passieve werking van een TV vind ik niets.

Ik kom bij zoveel klanten thuis waar ze de TV zachter zetten en niet uit. Ik vraag altijd of hij uit kan, want ik kan me niet concentreren met bewegende beelden in mijn ooghoek. Natuurlijk doet niemand op OOL dat, hier kijken ze allemaal bewust TV met de gids erbij. Maar de gemiddelde TV - tijd is drie! uur op een dag.

Ik ben me ervan bewust hoor dat ik alleen sta hierin. Zowel hier op OOL als in mijn omgeving. Maar gooi die afstandsbediening maar twee weken op de hoogste kast, moet je ten eerste zien hoeveel tijd je over houdt, ten tweede hoe weinig je zo'n ding eigenlijk mist en ten derde hoe gezellig het dan kan zijn.

Hoeveel andere beeldschermen?

Gewoon nieuwsgierig...
Hier dus 2 tv's, 2 pc's, laptop, DS en 2 gsm's (zonder internet).
We zijn met 2 volwassenen en 1 kind (10 jaar)

Kiki

Kiki

19-02-2011 om 15:33

Niet als ze gepest worden, nee

dat is toch logisch?

Mijn ouders kijken ook geen TV, maar het gaat om mijn schoonouders. En nu doe je net of mijn schoonouders vreselijk lijden om het feit dat ze een dag in de week tot 1800 uur geen TV kunnen kijken. Ik geloof niet dat het een opgave is voor ze, ik heb ze er in ieder geval nooit over gehoord.
Ik vraag mijn familie/vrienden ook om geen lawaaispeelgoed te geven, ik vraag ze met het geven van cadeaus rekening te houden met het feit dat mijn oudste al puzzels van 100 stukjes maakt, ik vraag ze rekening te houden met goedkope prullen die na een keer kijken stuk gaan (liever niet dus), ik vraag ze niet te roken waar mijn kinderen bij zijn, ik vraag ze niet te vloeken waar mijn kinderen bij zijn, ik verwacht dat ze zich aan de verkeersregels houden en niet door rood rijden met mijn kinderen in de auto en ik vraag ze dus de TV voor een keer uit te laten.

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2011 om 15:42

Kiki

Even over die verjaardag, hier gaat de tv echt niet aan op een verjaardag, dus het vergelijk met DS schermen slaat dan kant nog wal natuurlijk.
Overigens, gezamelijk tv kijken biedt hier vaak ook stof tot discussie, het verbreed je kijk en je ziet dingen die je anders nooit zou zien, zoals de natuurprogramma's die ik al noemde. En juist met wat grotere kinderen (hier 11,13 en 18) geeft het stof tot leuke gesprekken. Met zijn zessen voor de pc werkt niet echt, zeker niet als je met zijn allen film kijkt.

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2011 om 15:43

Overigens, alle respect voor je mening, het is niet zo dat ik je er op aan kijk. Alleen ben ik het niet eens met sommige argumenten en vooroordelen over tv kijken.

Sera

Sera

19-02-2011 om 17:41

Kiki

Ik vind wel dat jij erg overheersend bent naar wat anderen moeten doen waar jouw kinderen bij zijn. Gezondheidsdredenen om iets te verbieden is iets anders maar bepalen wat anderen maar cadeau moeten geven vind ik erg ver gaan. Geen lawaai speelgoed en het mag ook niet te goedkoop zijn want dan is het zo het stuk. Gaat wel erg ver. Ik vind het ook vreemd dat je ouders geen tv mogen kijken als de kinderen er zijn. Het komt wel erg overheersend over naar andere mensen toe.

Mijn ouders doen ook dingen anders dan ik, mijn schoonmoeder ook. Dat is helemaal niet erg, ook niet als het dingen zijn die ik zelf niet zou doen.

Bij mijn schoonmoeder staat de hele dag de tv aan als achtergrond en krijgen ze heel veel snoep en van die lawaai cadeautjes die ze helemaal zelf mogen uitzoeken in de winkel. Is bij mij anders maar ik bepaal niet hoe mijn schoonmoeder omgaat met anderen.

Mijn eigen ouders zijn heel anders, ergens heel streng, weinig snoep en nooit tussendoor cadeautjes maar ze mogen daar wel heel vrij spelen buiten. Ik weet dat als ik er niet ben mijn moeder ze meer vrijheid geeft dan ik ze zou geven. Ik vertrouw echter mijn moeder wel en ik weet dat ze heus wel alles in de gaten houdt.

Sera

Sera

19-02-2011 om 17:46

Andere schermen

Wij hebben een tv in huis, drie computers (laptop van mij, laptop van mijn man en een oudere PC voor de kinderen voor school en spelletjes), twee Nintendo DS spelcomputers en 1 wii. Daarnaast hebben we nog een paar oudere versies van de Nintendo spelcomputer maar die staan op dit moment op zolder.

Ik denk niet dat beeldschermen veel toevoegen maar het is leuke ontspanning. Wij hadden dat vroeger helemaal niet maar ik miste het toen ook niet en ik vermaakte me prima zonder. Mijn kinderen zouden zich zonder ook vast prima vermaken maar ze vinden het wel leuk.

Kiki

Kiki

19-02-2011 om 19:42

Sera

ik had het over goedkope prullen. Niet over goedkope cadeautjes. Maar die prullen die gewoon gelijk kapot gaan. Mijn jongste kreeg voor zijn verjaardag wat plastic auto's, binnen de kortste keer vallen die velgen eraf of breken die wielen af. Die hij vervolgens in zijn mond stopt. Ik vind dat gevaarlijk en ik vind het niet vreemd dat ik verzoek om dat niet geven.

En ik vind het een groot verschil maken als je als opa en oma iedere week oppast of dat je ze alleen maar ziet als je gezellig op bezoek komt. In mijn geval vormen ze een deel van de opvoeding en ik vind het gewoonweg niet raar als je dan aangeeft hoe jij dingen graag hebt. Gelukkig denken mijn ouders en schoonouders hier ook zo over en hebben we regelmatig overleg. Ik ben echt niet de kenau, waarvoor je me houdt.

Maar we gaan een beetje off topic geloof ik.

Margriet*

Margriet*

19-02-2011 om 21:17

Kiki gewoon nieuwsgierig hoor

Hoe oud zijn jouw kinderen (ze zijn nog bezig de wereld aan het ontdekken schrijf je?) en welk verschil zie je in een computer/tv.
Is dat wat je over tv schrijft ook toepasbaar op computers en vind je deze discussie dan bijvoorbeeld zinvoller dan een informatief tv programma (en voor kinderen bijv. jeugdjournaal of klokhuis).
Als kinderen klein zijn laat het zich in zijn algemeenheid nog meer sturen.

Mijn kinderen praten volop als ze tv kijken en bediscussieren dingen die ze zien. Ook op de computer of nintendo spelen ze samen een spelletje en bespreken de wijze van aanpak. Hartstikke interactief.

Margriet*

Margriet*

19-02-2011 om 21:21

Tv slecht voor kleine kk

wel als je ze uren er achter laat zitten. Maar als je genoeg varieert valt het volgens mij aardig mee. Ik vind tv verbieden aardig achterhaald. Veel informatie wordt op een andere wijze aangeboden dan vroeger. Als je bewust hiermee omgaat hoeft het helemaal niet slecht te zijn. Het zijn vaak uitersten. Van veel tv kijken worden mijn kinderen ook knetter druk. Maar aan het einde van de dag kan een uurtje tv kijken is het soms heel ontspannend.
En wat is dan nog het verschil tussen DVD tjes kijken en tv? Ik zie de verschillen eerlijk gezegd niet zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2011 om 02:15

Lidwientje

Wij hebben de tv heel vaak aan staan. De oudste dochter vindt tv totaal oninteressant. De jongste is een gezelligheidskijker, maar kan heel goed zonder. TV-kijken heeft zichzelf hier dus inderdaad gereguleerd. De computer is een ander verhaal. Wordt hij niet gebruikt voor huiswerk, dan wel veelvuldig voor zeer noodzakelijk 'sociaal netwerken'. Zolang dat 'netwerken' niet in de weg staat van sport/vereniging, werk en gezelligheid met vrienden, heb ik er geen moeite mee, sterker nog... ik doe er zelf aan mee. In mijn geval vrees ik dat ik er minder boeken door ben gaan lezen. Maar is dat erg?
Op Kiki kom ik nog terug.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2011 om 02:20

Lidwientje

Dit zei Kiki:
Ik eis dan ook van degene die ze opvangen, dat ze ze geen TV laten kijken. Nou dat is makkelijk, want dat zijn mijn ouders, schoonouders en een oppas bij mij thuis.
Ik las/lees dat als : mijn ouders en schoonouders weten wel dat ik het niet wil (dus ook bij hen thuis) en de oppas komt hier, dus die kan geen tv aanzetten. Waarom zou ze van haar ouders/schoonouders éisen dat ze de kinderen geen tv laten kijken als ze bij Kiki zijn en dus geen tv aan kunnen zetten?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2011 om 02:38

Kiki

Ik zou een tv ook best tijdelijk kunnen missen. Tijdens een vakantie, waar geen tv is, kan ik prima zonder. Ik vraag me alleen af wat er zoveel beter wordt als ik de tv af zou schaffen. Ik ga dan niet opeens puzzelen, borduren of een muziekinstrument bespelen. Ik zou hooguit uit verveling eerder schoonmaakklusjes doen en boeken lezen. Boeken lezen is leuk, ábsoluut, maar ik vind het geen bezigheid van een hoger niveau dan tv-kijken. In de zomer zou ik iets makkelijker op een stoel in de tuin gaan zitten, dat dan weer wel, maar dat zou ik in mijn eentje moeten doen, omdat man niet van buiten zitten houdt. Dus dan zit hij binnen met zijn boek en ik buiten. Kan prima op zich, maar al met al zie ik dus niet gebeuren dat we onze vrije tijd zinvoller of beter zouden invullen zonder tv.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2011 om 02:45

Nogmaals lidwientje

Ik zie dat Kiki zelf ook al heeft gezegd dat het inderdaad bij haar (schoon)ouders thuis is.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2011 om 03:09

Kiki

Het is natuurlijk prettig dat je (schoon)ouders er geen moeite mee hebben om de tv uit te laten, maar wat had je gedaan als ze hadden gezegd dat er in hún huis wel tv gekeken mag worden? Was je dan uit principe naar een veel duurder kdv gegaan?
Roken is iets anders dan tv kijken. Televisie kijken is vooral slecht als kinderen echt niks anders meer doen, maar dat is meestal niet het geval. Roken in de buurt van anderen is sowieso slecht.
Jij zegt dat een klein kind geen behoefte heeft aan tv kijken, dat ouders die behoefte dus creëren. Maar is dat niet met meer zo?
Als jij van je kind weet dat hij alles in zijn mond stopt is wankel speelgoed niet handig, dat is waar. Je kunt dus best aangeven dat makkelijk te slopen spul minder geschikt is. Zolang je er maar niet bij zegt dat ze geen goedkope troep mogen En melden dat je kind puzzels van 100 stukjes aan kan vind ik niet meer dan normaal. Dat heeft niks met principes te maken, maar met logisch nadenken.
Ik vind overigens dat de moeder/vader van de jarige waar iedereen met een DS zat te spelen zich er wel erg makkelijk vanaf heeft gemaakt. Ik mag hopen dat dit een uitzondering was vergeleken met andere partijtjes?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2011 om 12:45

Lidwientje

Dan hoor ik ook bij de 'echte wereld'.
Ik moest vroeger de hond wel eens uitlaten terwijl er een urkje in de huiskamer zat. Voor een rondje van een paar minuten wurmde ik het kind dan echt niet helemaal in winterwarme spullen, dus zette ik haar met speeltoestel en bewegende beelden even in de wacht. Kind afgeleid, hond zijn behoefte kwijt en ik iets minder onrustig over het achtergelaten kind. Ook in de vroege ochtend. Cartoon Network was nog niet eens in Nederlandse versie op tv, maar ik zat met de oudste op schoot bewegende beelden te kijken om 6 uur in de ochtend. Kind zat lekker rustig op schoot en ik hoefde niet gelijk de leuke moeder uit te hangen. Ik zie daar geen kwaad in. Ik heb ook niet het gevoel dat ik ze benadeeld heb door in de schoolpauzes kinderprogramma's aan te zetten, waar ze hun broodje bij op konden eten. Net als ik het gevoel heb dat ik ze niet in de problemen heb geholpen door tussen 6 en 7 de geijkte programma's af te werken: klokhuis, sesamstraat en het jeugdjournaal. Hoezo worden ze daar druk van zoals sommigen zeggen? Of wat voor leuks hadden ze in plaats daarvan moeten doen, wat ze de rest van de dag niet óók hadden kunnen doen?

Sera

Sera

20-02-2011 om 12:47

Kaaskopje

Lezen is toch wel een betere bezigheid dan tv kijken. Uit onderzoek is wel eens gebleken dat bij tv kijken de hersenactiviteit echt heel laag is vergeleken bij andere bezigheden. Toen ik klein was hadden wij dus geen tv en het is wel zo dat wij allemaal altijd heel veel aan het lezen waren. Bij mijn eigen kinderen stimuleer ik lezen ook. Wij hebben wel computers en televisies in huis maar ik zou het wel zonde vinden als de kinderen daardoor minder zouden gaan lezen.

Zelf doe ik ook bewust 's avonds de tv niet aan en ga lekker de hele avond lezen. Ik merk aan mezelf dat ik na een hele avond voor de tv of achter de computer redelijk duf ben en moe en niet op een prettige manier terwijl een avond lezen dat effect helemaal niet heeft. Dat is voor mij wel een teken om televisie kijken bij mijn kinderen te beperken.

Sera

Sera

20-02-2011 om 12:53

Kiki

Als opa en oma een belangrijk deel van de opvoeding uitmaken moet je hun ook de vrijheid geven om het aan te pakken zoals zij zelf willen. Ik doe dat in elk geval wel. Natuurlijk niet als de situatie gevaarlijk zou zijn maar verder wel op hun eigen manier. Over cadeautjes zou ik nooit wat zeggen tegen wie dan ook, niet voor die tijd en niet na afloop. Als mensen vragen wat ze graag zouden willen zou ik bijvoorbeeld wel zeggen van die puzzels van 100 stukjes maar niets over de kwaliteit van het cadeautje. Ik vind dat niet echt kunnen.

Kiki

Kiki

20-02-2011 om 13:31

Wat een berichten,

Ik ga proberen te reageren.

Margiet, mijn kinderen zijn 16 maanden en morgen drie. en ik geloof nooit zo in de stelling dat TV discussies uitlokt. Of anders gezegd, tuurlijk lokt een sensationeel programma over die gehandicapte jongen discussies op, maar niet meer of minder dan de stukken in de krant.
Het komt op mij een beetje gedwongen over, ja ze kijken TV, maar we praten erover en bediscusseren de programma's. 5 miljoen mensen kijken Boer zoekt vrouw en ik zie ze daarna niet aan de keukentafel met elkaar praten over de kwaliteit van het boerenleven en de moeilijkheden die de boeren hebben, de respectloosheid naar vrouwen of iets anders.

Kaaskopje, bij TV-kijken doe je helemaal niets, je hebt nauwelijks hersenactiviteit bij het staren naar een scherm. Dat is totaal anders als lezen. En ja, ik had inderdaad andere opvang gezocht als mijn schoonouders niet bereid waren geweest de TV uit te laten. Maar jullie maken er nu meer van dan het was. Ik zei tegen mijn schoonmoeder dat ik TV kijken voor kleine kinderen niet nodig vond en dat ik het liever niet wilde en zij zei 'natuurlijk niet, dat is nergens voor nodig'
Ze vonden en vinden het geen opoffering en volgens mij ook geen activiteit voor kleine kinderen. Mijn kinderen hebben een tijdje bij een gastouder gezeten en die heb ik ook uitgezocht op het feit dat ze geen TV liet kijken tijdens de opvang.

Ik vind dat ik mag vragen en het was vragen niet eisen (vriendelijk doch dringend) om te waken voor prullen die gevaarlijk kunnen zijn. Lawaaispeelgoed heb ik ook verzocht. Ik vind het namelijk echt afschuwelijk. Ze hebben het echt wel gekregen hoor en ik geef het niet mee terug. Maar zodra ze het vergeten zijn belandt het boven op de kast en ik vervang geen batterijen.

Verder laat niemand hier op OOL zijn kinderen te veel TV kijken en becommentariëren netjes te programma's. Die drie uur TV-tijd per dag zullen de anderen zijn die hier niet komen

Sera, Ik vind het heel belangrijk dat mijn kinderen in ieder geval de eerste vier jaar van hun leven de wereld ontdekken zonder afgeleid te worden door schermen. Sterker nog, ik zie niet echt verschil tussen het vragen niet te roken, het vragen op te passen in het verkeer en het vragen om de TV uit te laten.
Ik vind dat als je aanbiedt als opa en oma om een dag in de week op te passen (wat ik geweldig fijn vond) , je rekening moet houden met de pedagogische uitgangspunten van de ouders. Je hoeft het niet hetzelfde te doen als ik. De kinderen hebben prima door wat ze bij opa en oma mogen en wat ze bij ons mogen en daar krijgen ze niets van.
In ons geval hebben we afspraken gemaakt over wat wel en wat niet en blijven we praten over hoe (schoon)moeder dingen oplos en hoe ik dingen oplos. Soms neem ik wat van haar over en soms neemt zij wat van mij over.

Kiki

Kiki

20-02-2011 om 13:36

En zoals ik al zei

ik weet dat we uiteindelijk wel weer een TV zullen krijgen. Ik weet dat mijn kinderen uiteindelijk TV willen kijken, ik weet dat ik uiteindelijk net als andere ouders moet vechten om de schermtijden op een acceptabel niveau te houden. Ik sluit echt niet uit dat kind van mij uiteindelijk een DS krijgt (hoewel man dat wel doet, hij heeft een grafhekel aan consoles en dat gevecht mag hij lekker zelf voeren) Ze zullen ongetwijfeld computerspelletjes spelen, ik zal ongetwijfeld later verzuchten waar ik mis ben gegaan en waarom ze niets anders kunnen doen dan van scherm naar scherm hoppen.

Ik ben wellicht wereldvreemd omdat ik geen TV kijk, maar weldegelijk realistisch.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2011 om 15:01

Kiki

Tja, je kunt oa mijn postings belachelijk maken en in twijfel trekken, maar ik spreek je vast nog wel als je pubers hebt. Overigens, ik doe wel degelijk iets als ik tv kijk, ik geniet van mooie beelden of goeie muziek, of denk mee bij een discussie op tv. Weet je, ik vind het helemaal prima dat je geen tv hebt, maar waarom zo denigrerend naar anderen, dat snap ik dan weer niet. Je hebt besloten voor jezelf dat het niks is, niks zal zijn en nooit wat zal worden, dus waarom begin je dan een discussie?

Gezelligheid en andere meningen

nou, ik vind op z'n tijd samen TV kijken wel degelijk gezellig en gezelligheid vind ik per definitie niet hersenloos.

TV als bewegend behang - en dan ook al zo groot tegenwoordig met die kingsize schermen- dat vind ik vreselijk en het leidt me erg af. Maar samen iets kijken, dat is daar zo vreselijk aan?

TV als zoethoudertje vind ik een armoedebod. Kinderen die 's morgens voor de TV worden gepoot omdat moeders anders de boel niet opgestart krijgt. Komkom, probeer eens wat beters! Hiermee geef je wel een heel gemakzuchtig voorbeeld.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2011 om 16:10

Aaargh

Je hebt gelijk,sorry kiki!

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2011 om 16:19

O jee

"Kinderen die \'s morgens voor de TV worden gepoot omdat moeders anders de boel niet opgestart krijgt."
Guilty as hell.
Groetjes
Massi

Aaahhh

nou nee, de hel zou ik er niet bij halen Maar ik snap het gewoon niet.

Ten eerste vind ik het zelf afschuwelijk, die infantiele filmpjesherrie aan mijn ochtend-oren. Gruwelijk. Brrr.

Ten tweede vind ik zo'n opgeslorpt kind een snertgezicht. Kom op zeg, het is ochtend, je bent uitgeslapen, dan zijn je hersens uitgerust als je nog jong bent. Geef zo'n wachtend persoontje een prentenboek dat je speciaal voor de ochtendstart reserveert, een puzzel, een opvoedkundig taakje (zo ga jij van deze boterham eens een mooi gezicht maken of laat haar de sokken sorteren.

Ten derde heb ik honderden dagen opgestart terwijl er nog geen ochtendTV bestond en ik heb het geen moment gemist. Ik mis dus een stukje inlevingsvermogen

Ten vierde is niet handig qua ontwikkeling, kinderen die nooit meer zelf wachttijd kunnen opvullen omdat ze gedurende alle wachttijd worden ge-entertaind met beeldschermpjes. Hier blijft veel talent onontwikkeld.

Maar nu ga ik wat off topic.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.