Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nyntje

Nyntje

17-02-2011 om 13:11

Tv ja of nee


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2011 om 17:11

Bromvlieg

1. De filmpjesherrie valt mee, hoor. De tv staat zachtjes (ook op verzoek van dochter). Ze kijkt meestal naar iets met een varkentje en daarna Sesamstraat. Na Sesamstraat is het tijd voor aankleden en eten. Terwijl zij kijkt, maak ik mezelf enigszins presentabel en zet ik alles klaar voor werk/school/ontbijt. Ik ben Nederland 3 dankbaar dat ze redelijk onschuldige kleuterprogramma's uitzenden op de vroege ochtend .
2. Ik ben niet jong meer en zelden uitgerust. Het ligt dus helemaal aan mij dat er 's morgens weinig educatiefs op het programma staat. Gelukkig neemt mijn hersenactiviteit toe naarmate de dag vordert en profiteert het kind daar ook regelmatig van. 's Middags na school/werk doen we veel spelletjes, we knutselen, puzzelen, koken samen, gaan naar de speeltuin, van alles. Dit ter geruststelling.
3. Ook zonder tv kwamen we de vroege ochtend wel door samen, dat klopt als een bus. Het is pure opvoedkundige gemakzucht van mijn kant. Meen ik echt.
4. Met die ontwikkeling zit het wel goed, hoor. Vooralsnog. Je weet nooit wanneer het couch potato virus toeslaat, natuurlijk, maar voorlopig is het een zeer actieve kleuter.
Het gaat hier om ruim een half uur 's ochtends en vaak ook nog ruim een half uur 's avonds als ik sta te koken, al moet ik zeggen dat ze 's avonds steeds vaker liever bij mij in de keuken rondrommelt (keuken is aparte ruimte zonder tv en alleen in de woonkamer is ook maar alleen). Ik zie er geen kwaad in, terwijl ik zelf zonder tv ben opgevoed (uit ouderlijk principe). O ja, wat ze ook al jaren ontzettend leuk vindt is bij mij op schoot filmpjes en liedjes kijken op de computer. Alles bij elkaar dus wel een uur beeldscherm per dag. De tijd zal uitwijzen of het verstandig is (zal wel niet, haha).
Groetjes
Massi

Leuk, saai - en o.t.

Ha Izar, voetballen en dansen doen ze vast niet voor het ontbijt of ze zijn top-energiek.

Ah joh, natuurlijk doen alle ouders waar ze achter kunnen staan. Dat weet ik wel.
Daar is mijn mening niet minder om toch?

Ach weet je, ik vind het jammer dat alles anno nu zoveel mogelijk leuk moet zijn en dat kinderen van jongs af aan te allen tijde individueel en met allerlei spullen vermaakt moeten worden.
DVD'tjes in de auto, DS mee in het restaurant of op visite, TV voordat het ontbijt op tafel komt en dagelijks schermtijdonderhandelingen.

Gewoon 'saai' met jezelf de tijd doorkomen, zonder apparatuur, het is haast onmogelijk geworden. Nou ja, voor volwassenen ook, kijk maar om je heen, iedereen loopt te bellen en te surfen.

Misschien moet ik een poosje naar een klooster. Met een stapeltje boeken en zonder PC. Oei dan slaan de afkickverschijnselen toe

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2011 om 20:19

Lezen

Izar, lezen valt wel onder 'zonder beeldscherm de tijd doorkomen', toch? Of je moet een Kindle hebben. Ik zit net in de nieuwste Inspector Wexford, iezig spannend. Bromvlieg, 'gewoon met jezelf de tijd doorkomen' lukt dochter prima, met name als ze buiten speelt en de laatste tijd zelfs binnen (wat altijd een beetje lastig was omdat ze overal maar drie minuten mee speelde). Mij lukt het trouwens ook, ik verveel me zelden - eigenlijk alleen als ik gevangen ben in een wacht-situatie zonder leesvoer of leuke gesprekspartner.
Groetjes
Massi

Emmawee

Emmawee

20-02-2011 om 21:27

Klooster (o.t.)

Bromvlieg: "Misschien moet ik een poosje naar een klooster. Met een stapeltje boeken en zonder PC. Oei dan slaan de afkickverschijnselen toe "
Ik kan je dit: http://web3.test.dhamma.org/index.php?id=294&L=3 enorm aanraden. 10 dagen he-le-maal niets, (zelfs niet praten!) alleen een intensieve meditatiecursus. Kost wat het je waard is. Een zeer bijzondere ervaring, maar da's wel weer erg o.t.
Wij kijken hier 's ochtends geen tv. Nooit gedaan en er wordt niet naar gevraagd. Alleen in het weekend als wij samen uitslapen, dan willen we nog wel eens een videootje /dvd-tje erin gooien. Maar daar vragen ze eigenlijk zelden om. Ze vermaken zich over het algemeen prima zonder.
Oja, iemand vroeg nog wat het verschil was tussen t.v. kijken en een videootje. Belangrijk verschil voor mij is dat je weet waar ze naar kijken, dat je eerst een keer samen kunt kijken en ze dan alleen kunt laten kijken, dat er geen reclame tussendoor komt, dat de film op ieder gewenst moment uit kan, of juist terug gespoeld, dat je geen drama's hebt als de uitzendtijd wordt gewijzigd, kortom, dat je zelf meer controle hebt over wat ze zien.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

20-02-2011 om 22:33

Een gokje...

Kiki laat dit van de situatie afhangen, waarbij ze de belangen van de verschillende kinderen tegen elkaar afweegt...???
Groeten, Maw.

Kiki

Kiki

20-02-2011 om 23:01

Jeetje, met zijn allen tegen mij

Fiorucci, ik begon niet met een discussie. Ik reageerde op de discussie van Nyntje, die kennelijk een post van mij had gelezen over dat ik geen TV had. Omdat ik volgens mij de enige op OOL ben die dat niet heeft, vond ik het wel zo netjes om ook te reageren.

Bromvlieg, ik ben het heel erg met je eens. Kinderen kunnen niet meer wachten. Ik heb mijn tas standaard twee autootjes en wascokrijtjes zitten. Mochten de jongens zich vervelen kunnen ze tekenen of met de auto's spelen.

Pelle, ik heb geen meerjarenplan in het opvoeden. Ik hoop dan alleen maar dat oudste pas door krijgt dat hij geen TV heeft als hij wat ouder is. Tegen die tijd hoop ik dan dat de kinderen in wording ook al vier zijn.

Emmawee, is dat serieus of sarcastisch. In ieder geval klinkt het wel goed.

Nogmaals Pelle/Emawee, ik heb geen idee, ik zie wel wat ik ga doen of wat ik niet ga doen. Geen vastomlijnde plannen hier.

Overigens saillant detail, vandaag de verjaardag van mijn oudste gevierd. (drie jaar alweer, snifsnif)en een lawaai-autootje gehad. Hij heeft hem mee naar bed genomen en dat mocht hij van mij, dus zo'n nare moeder ben ik echt niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2011 om 02:35

Sera

Lezen is toch wel een betere bezigheid dan tv kijken. Uit onderzoek is wel eens gebleken dat bij tv kijken de hersenactiviteit echt heel laag is vergeleken bij andere bezigheden. ===
Ja maar, dan hoef je toch nog niet al je vrije tijd met een boek door te brengen? Ik lees best veel, vroeger waren dat dikke boeken, maar tegenwoordig zijn dat tijdschriften als Zin en Flow, teksten van websites en op mijn werk moet ik ook uren lezen. Korte tekstjes weliswaar, maar mijn hersens moeten dus leesstof verwerken. De momenten dát ik dus gewoon ge-entertaind wil worden door de tv, mág mijn hersenactiviteit laag zijn als ik tv kijk. Datzelfde geldt voor mijn dochters. Ze hoeven niet de hele dag op vol niveau te presteren, hun hersens mogen best af en toe vrij hebben. Als alles in evenwicht is, dan vind ik tv alleen maar een verrijking.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2011 om 03:01

Bromvlieg

Wat me bij een aantal, en bij jou ook, opvalt is dat kinderen zoveel moeten en dat de hele dag verantwoord ingevuld moet worden. Ik zou niet blij zijn als ik van iemand voor mijn werk een puzzeltje zou moeten maken, plaatjes zou moeten kijken of 'gezellig' een boterham zou moeten versieren. Laat me met rust, zou ik denken.
Ik denk zomaar dat ik nog meer ochtenden zonder tv heb meegemaakt dan jij en heb er ook niets aan overgehouden. Het was er niet, dus viel er niets te kiezen. Bij ons stond wel de radio aan voor het nieuws. Maar om nou te zeggen dat ik daardoor net als jij ook een stukje inlevingsvermogen mis... nou nee. Ik pas me prima aan bij het hier en nu. Ik hoef niet alles leuk te vinden wat mijn dochters leuk vinden, net zoals zij niet alles leuk vinden wat ik leuk vind en ik heb door de jaren heen gemerkt dat ze de tv heel goed wisten te doseren.

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2011 om 08:47

Kiki

Nee, niet tegen jou, maar dat schreef ik al eerder. Maar het aanmatigende neerkijken op tv in het algemeen stoorde mij.

Emmawee

Emmawee

21-02-2011 om 10:09

Sarcasme

Kiki, als je al enig sarcasme bespeurde dan was dit gericht tegen Pelle.
Jij hebt een heldere keuze gemaakt en wordt vervolgens min of meer getoetst. Ik vind dat altijd een beetje flauw. Ik ben / was vegetariër en kreeg dan ook allerlei vragen over wat ik dan zou doen als er honger was en of ik wel gekweekt vlees zou eten en wat nu als mijn kinderen geen groenten zouden lusten etc. Ik vind het maken van vliegreizen echt niet kunnen gezien de enorme vervuiling en krijg dan ook vragen als "wat nou als je kinderen gaan emigreren?" Ik vind dat altijd een beetje flauw.
De vraag is eigenlijk: hoe dogmatisch of pragmatisch ben je ? En de andere vraag is eigenlijk: hoe sta je tegenover mensen die wel gewoon datgene doen waar jij je van afkeert? Pas als je die vragen bevredigend hebt beantwoord, dan krijg je toestemming om af te wijken van de norm. Zo lijkt het soms.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

21-02-2011 om 10:31

Pelle

Ik bedoelde jouw vraag: "Wat doe je als je nog een keer zwanger wordt? En daarna nog een keer? Laat je dan de jongsten meekijken met die tv die eens komt of laat je de oudste gepest worden omdat de jongsten nog niet vier zijn ☺"
Nou zag ik de smiley wel, maar daar regeerde ik op met mijn "gokje". Het milde sarcasme dat daarin te bespeuren was, was gericht tegen jouw 'stel dat' vraag. En zeker niet tegen Kiki!
Snappie um?

Margriet*

Margriet*

21-02-2011 om 22:08

Maar toch

heeft Kiki wel een oordeel over tv kijken maar dat is op weinig gebaseerd. Je kunt niet discussieren over programma's met kinderen stelt ze. Als voorbeeld noem ze dan boer zoekt vrouw (lijkt me geen kinderprogramma). Oudere kinderen kijken graag Willem wever, klokhuis, journaal ed. Daaruit komen bij ons heel veel vervolg vragen en discussie.
Daarom is de toetsende vraag wel relevant. Het blijkt namelijk dat als kinderen jonger zijn jij degene bent die zaken bepaald en beheerd, maar kinderen die groter worden hebben wensen en meningen. Daar moet je over in discussie. En mensen met oudere kk weten heel goed waar je tegen aan kunt lopen in de opvoeding.
Grappig om te merken dat Kiki nu al een termijn noemt tot minstens vier jaar.
In de praktijk wordt dat lastig kan ik je uit ervaring zeggen met drie kinderen met elk 2,5 jaar er tussen.
Dus keek jongste van 2,5 ook van alles mee. Natuurlijk pasten we het aan zijn leeftijd aan maar helaas dat lukt maar in beperkte mate.....

Nyntje

Nyntje

22-02-2011 om 23:02

Sorry kiek

sorry Kiki,

ik had niet verwacht dat het zooooooo'n discussie zou worden, maar ik vrees dat je een "bijzonder exemplaar" lijkt te zijn zonder tv en dan komt het misschien aanvallend over. Ik respecteer waarom je geen tv hebt ( bij een ieder wel eigenlijk) wij overwegen ook wel eens om 1 tv vrije avond in te lassen omdat je dan weer eens goede gesprekken hebt met je vent of met je kids.
Wel ben ik bang dat er een kern van waarheid inzit dat als je je kinderen tot 4 jaar geen tv wilt laten kijken dat niet altijd makkelijk zal zijn en men dan een beetje vreemd naar je zal wijzen. en inderdaad als de oudste 4 is kijkt de jongste toch ook wat mee, hoe ga je daar dan mee om? ook dat opa en oma geen tv kijken vind ik een kleine opoffering hoor, maar blijkbaar hebben ze er zelf geen moeite mee dan is het toch goed zo.

Ik zelf zou best zonder kunnen, maar zou dan op de pc gaan kijken wat ik gemist heb. zijn er programma's interessant. tegenwoordig is een pc ook al een tv, dus waarom die dan wel. snap je een beetje wat ik bedoel.

Tirza G.

Tirza G.

26-02-2011 om 20:00

Ben je gek

TV-kijken? Ik heb het op de basisschool regelmatig verboden. Een week voor iedere vakantie ging de TV uit, klaar. Van TV kijken komen je hersens niet in een hypnosestand, integendeel. In eerste instantie lijkt het misschien zo: TV aan, kind uit. Kauwgom voor je ogen. Maar: er worden hersengebieden geactiveerd die niet zomaar weer tot rust komen. En dat betekent, dat je na een avond TVkijken vaak veel slechter in slaap kunt komen dan na een avond computeren.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2011 om 21:15

vandaar dat ik zo lekker kan slapen Ik computer voor het slapen gaan. Jouw mening over in de avond tv kijken kun je niet zo veralgemeniseren vind ik. Voor jou werkt dat zo, maar niet voor iedereen.

Tirza G.

Tirza G.

26-02-2011 om 21:40

Onderzoek

kaaskopje, geen mening, maar onderzoek. Hersenonderzoek. Pompiedompiedom.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2011 om 23:24

Ja ja

Maar onderzoek wil niet persé zeggen dat iederéén slecht slaapt na een avondje beeldbuisplakken. Net zoals er ook koffie-die hards zijn die na een bakje caffeïne als een blok in slaap vallen. Er zijn, heb ik mij laten vertellen, zelfs mensen die tíjdens het tv kijken in slaap vallen.
Ik meen mij overigens te herinneren dat computeren de hersens meer uit de slaap houdt dan tv kijken. Ik merk zelf dat ik bij de tv slaperig wordt als ik moe ben, terwijl ik bij de computer juist actief blijf.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2011 om 23:30

En...

dat ik na te hebben gecomputerd dus meer 'hyper' ben dan na de tv.
Nu ik toch tegen je 'praat': ik begrijp het nut niet van dat je de tv een week voor de vakantie uitzet. En kijk je dan zelf ook niet?

Computer

Wij hebben een paar laptops, en daar kijken we uitzendinggemist op.. Verder genoeg sites waar via streaming films en series te zien zijn..
Wij hadden in NL een tubestick, een USB antenne waarmee we nl 1,2,3 live konden volgen. Voor mij waren de commerciële zenders niet zo goed, bleef te lang hangen.

Via 24.nl kun je live journaals kijken en zelfs DWDD.. Ik denk dat tv steeds meer via internet gaat lopen, zelf bepalen wanneer je wat kijkt enz.

Maar ik mis wel BBC en de Belgische zenders, Canvas..

Grappig dat mijn kleutertje niet snapt dat je Bumba op tv niet kunt terugzappen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

28-02-2011 om 19:18

Hyper gedrag

Een week voor de vakantie op de basisschool was het altijd een soort van hyper-periode. December kennen we allemaal natuurlijk, maar voor de krokusvakantie zat altijd het 'liedjesfestival', voor de meivakantie al dat koninginne-spelletjes-knutselgezeur en voor de grote vakantie het overgaan-afscheid nemen-opruimen-eindfeest-juffenfeest bladibla.
Kortom: de laatste week voor de vakantie was er genoeg om van/over te hyperen. Door de TV uit te zetten creeerde ik in elk geval thuis russsssssssst. En nee, dan kijk ik zelf ook niet. Maar ik kijk sowieso weinig en efficient: ik neem alles wat ik wil zien op. En dan kijk ik het in een kwart van de tijd

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2011 om 02:51

Misschien beleef ik het zo anders

omdat tv hier een rustpunt betekent. Dat je gaat hyperen van tv is voor mij een onbekend fenomeen, ook wat de kinderen en man betreft. Ik ken het hooguit nog van lang vervlogen tijd, toen ik van Avro's Toppop zo'n opgewonden 'ik wil uit' gevoel kreeg. Wat niet gebeurde zolang ik thuis woonde.

Puck

Puck

01-03-2011 om 15:27

Dat beleef je dan idd heel anders kaaskopje

Ook ik heb net als Tirza het gevoel dat de t.v. in de meeste gevallen een uiterst dominante onrustige indringer is die alle aandacht vraagt en waardoor er voor een normaal gesprek geen plaats meer is. Dat rustpunt voor de t.v. dat ervaar ik niet, zelfs als we met het hele gezin BZV of WIDM zitten te kijken. Dat is wel gezellig, maar rustpunt.... nee, niet in mijn beleving althans.

Tirza G.

Tirza G.

01-03-2011 om 15:59

Tv eist

Doe eens een keer een experiment. Zet in je kamer vol visite ineens de TV aan. En kijk dan eens, hoeveel mensen zonder ook maar één blik op de TV te werpen, nog een gezellig gesprek kunnen voeren.
TV als rustpunt is iets voor volwassenen. Je zet je kind voor de TV en je kunt gaan koken. De impact die al die beelden en geluiden hebben op de hersens van je kinderen - daar wordt verder niet zo over nagedacht. En dat effect: dat is er dus wél. Er worden hersengebieden geactiveerd die anders in rust blijven of in rust gaan (in de avond). En het duurt lang voor die weer tot rust komen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

01-03-2011 om 18:11

Rust

je weet niet half hoe ik tot rust kom bij een mooie aflevering van Wild China, die muziek alleen al,zalig!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2011 om 23:01

Rustpunt

Als ik het over een rustpunt heb, dan heb ik het over dat ik van het tv kijken kan genieten. Ik ken helaas het fenomeen dat er onenigheid kan ontstaan door tegenstrijdige wensen of belangen. Dat betekent onrust, helemaal waar. Maar als je het zuiver houdt bij het kijken, even zonder er van alles bij te halen, dan word je naar mijn idee niet zomaar hyper van tv kijken.
Toen mijn kinderen klein waren mochten ze tv kijken tot ze naar boven moesten. Dan werd er tandengepoetst en werden er plaatjesboeken bekeken of las ik voor. Dat duurde meestal een half uur, omdat het zo gezellig was. Na afloop waren ze rustig genoeg om lekker te kunnen slapen. Toen ze zelf naar bed gingen stuurde ik ze naar boven en dan mochten ze nog wel in bed lezen. Tussen tv en dat het licht uit ging zat dan bijvoorbeeld drie kwartier. Genoeg tijd om de hersens op een ander spoor te zetten. Uit ervaring weet ik overigens dat je door lezen juist wakker kunt blijven met op volle toeren draaiende hersenactiviteit. Als kind en later als volwassene moest ik mezelf dwingen om het boek weg te leggen, anders bleef ik lezen. Daar kon ik mij drukker van voelen (in mijn hoofd) dan van tv kijken. Lezen zou dus ook afgeschaft moeten worden voor het slapen gaan. (uiteraard geen serieuze optie)

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2011 om 01:24

Het zal wel vreselijk

niet pedagogisch verantwoord zijn, maar ik heb nooit regels gehad wat de tv betreft. Ik heb wel enigszins gestuurd in wát ze keken, maar voor de rest mochten ze tv kijken wanneer ze daar zin in hadden. Het grappige bij ons is dat de kinderen keken wat ze wilden kijken en gewoon iets anders gingen doen als ze weer klaar met de tv waren. Dat is eigenlijk nog steeds zo. Het kan best zijn dat ik wat minder luchtig had gehandeld als de dames daardoor totaal geen andere activiteiten hadden opgepakt. Maar er is hier altijd een prettige balans tussen tv-kijken, computeren e.d. en bezigheden buitenshuis geweest. Misschien bof ik daarmee.

Zonneschijn

Zonneschijn

02-03-2011 om 09:04

Hier eigenlijk net als Kaaskopje. TV is toch wel een vorm van ontspanning, ook voor de kinderen. Of idd. bij een muziekprogramma, dan komt de adreline los . Maar hier ook geen kinderen die heftig reageren op TV kijken. Ik lees dat hier wel eens vaker maar herken dat absoluut niet. Ook niet van mezelf. Soms als een programma indruk heeft gemaakt of een heftige documentaire dan kan ik daar wel over dromen of liggen malen maar dat heb ik ook weleens met een boek.

Hier ook geen regels met TV kijken en hier staat ie echt niet de hele dag aan. Ze hebben genoeg andere activiteiten. "savonds kijkt oudste stanaard jeugdjournaal en spangas en daar geniet ze echt van.

Wellicht boffen wij ook.

Asa Torell

Asa Torell

02-03-2011 om 20:17

Ja dat is boffen

Hier kan zoon zich echt niet losrukken van de tv. En ik zou het nog niet eens per se erg vinden dat hij er veel tijd aan besteedt, als het niet zo'n vervelend effect op zijn gedrag zou hebben. Inderdaad hyper, dat wordt hij ervan, snel boos en voortdurend bezig met 'wanneer mag ik weer kijken?' Als een verslaafde. Dus hier moeten de tv-tijden ook worden gereguleerd.

+ Brunette +

+ Brunette +

03-03-2011 om 00:01

Tv-kijkgedrag hier.

Mijn dochter (7j) had de gewoonte veel te veel tv te kijken. Toen volgde een periode van afkappen, streeftijd maximaal een uur per dag, daar is de klad in gekomen, mede omdat door aanschaf van nieuwe tv de oude naar haar kamertje ging. Blijkt dat ze hem vaak aan heeft maar lang niet altijd zit te kijken, ze vindt het een gezellig achtergrondgeluid en zit erbij te tekenen of te spelen.

Als bij lidwientje

Hier ook een zoon die het liefst de hele dag voor de buis zou hangen. En als hij eens een dag heel veel tv gekeken heeft (ja, ik ben daar tegen, maar ik ben ook wel eens weg en zijn vader is veel makkelijker) dan gata zijn gedrag er niet op vooruit. Helemaal niet hyper, maar vervelend, hangerig en zeurderig. Dus ook hier een tv-dieet.

Kleine zus lijkt minder te vallen voor de bekoring van het kastje, die doet inderdaad rustig wat anders terwijl dat ding aanstaat. Behalve als ze moe is. Aard van het beestje, kennelijk.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.