Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

TV, krant, info, jongeren


Ik lees nog maar zelden de papieren krant. Het meeste dat erin staat heb ik dan al digitaal gelezen de avond ervoor, dus een papieren krant voegt tegenwoordig zo weinig toe. Hetzelfde geldt voor nieuwsprogramma's op televisie: het is nooit nieuw. 


Ik krijg het idee dat je jouw manier van informatie tot je nemen wil verheffen tot de enige norm, maar informatievergaring kan ook anders, en ook niet iedereen heeft evenveel input nodig om een mening te vormen of om een onderwerp te begrijpen. 

De laatste tijd klik ik wat op documentaire-achtige filmpjes op YouTube. Daar staan heel informatieve dingen op die nooit (zo uitgebreid) in de krant komen.

bieb1963

bieb1963

14-05-2021 om 07:50 Topicstarter

Valeria schreef op 13-05-2021 om 18:06:

Ik lees nog maar zelden de papieren krant. Het meeste dat erin staat heb ik dan al digitaal gelezen de avond ervoor, dus een papieren krant voegt tegenwoordig zo weinig toe. Hetzelfde geldt voor nieuwsprogramma's op televisie: het is nooit nieuw.

Nee, en dat is uiteraard ook nooit zo geweest als je het over het laatste actualiteiten nieuws hebt: een papieren krant verschijnt maar 1x per dag... Dus ja, hot nieuws heb je al ergens gelezen of gehoord. Maar daar heb ik het ook helemaal niet over.

Het lijkt of je jouw manier van informatie tot je nemen wil verheffen tot de enige norm, maar informatievergaring kan ook anders, en ook niet iedereen heeft evenveel input nodig om een mening te vormen of om een onderwerp te begrijpen.

Ik verhef helemaal niets. Je leest niet goed (...) Ik heb al tig keer aangegeven, dat juist internet dé bron is, waar je werkelijk alles kunt vinden. Maar daar gaat het mij niet over. Dus even terug lezen..

"De laatste tijd klik ik wat op documentaire-achtige filmpjes op YouTube. Daar staan heel informatieve dingen op die nooit (zo uitgebreid) in de krant komen"

Ook hier blijkt weer dat je niet goed leest, want dat weerleg ik helemaal niet. Natuurlijk kan je van alles, én heel uitgebreid, op internet vinden. Naar iets waar je bewust naar zoekt. Het is een toevoeging die van alles biedt. Maar m.i. niet een volledige vervanging, omdat het een andere manier is

Je verheft het wel, of idealiseert jouw manier op z'n minst. Andere manieren noem je zelfs 'niet een volledige vervanging'. 

Je oorspronkelijke vraag was: waar halen ze uitgebreidere info vandaan?

Er zijn verschillende antwoorden op gekomen, maar je blijft vasthouden aan dat het geen vervanging is voor de kanalen waar jij je info uit haalt. 

Ik lees alleen nergens of je ook daadwerkelijk jongeren tegenkomt die niks weten.

Nou inderdaad. Ik kom alleen maar jongeren tegen die juist heel veel weten. Op twitter komt van alles voorbij. Het is vooral belangrijk om te beseffen dat je altijd in een bubbel zit. Ook als je nrc volkskrant én trouw zou lezen. Wij hebben trouwens de Economist. Biedt vaak een heel ander perspectief.

Sammy70

Sammy70

14-05-2021 om 10:27

bieb1963 schreef op 14-05-2021 om 07:50:

Ook hier blijkt weer dat je niet goed leest, want dat weerleg ik helemaal niet. Natuurlijk kan je van alles, én heel uitgebreid, op internet vinden. Naar iets waar je bewust naar zoekt. Het is een toevoeging die van alles biedt. Maar m.i. niet een volledige vervanging, omdat het een andere manier is

Maar wat wil je dán zeggen? Ga je werkelijk doen zoals al die generaties hiervoor: dat wat wij deden is het beste en na ons is het alleen maar slechter geworden? We zullen de jongeren op de middelbare school dus moeten leren zoeken. Moeten leren dat één bron geen bron is, moeten leren hoe je weet of een website betrouwbaar is etc. Daarmee gaan we ze helpen. Niet met een papieren krant of met verplicht alle actualiteitenprogramma's te kijken. Ik doe mijn hele volwassen leven al zonder papieren krant en ik kijk ook nooit naar die programma's. Ik weet wel hoe te beoordelen of een website betrouwbaar is dus als ik informatie nodig heb kom ik daaraan. Ja dat betekent dat ik allerlei andere dingen niet mee krijg, maar jij krijgt ook van alles niet mee. Laat het los. Dit is een andere generatie met andere media. 

Sinds Socrates wordt er geklaagd over de jeugd van tegenwoordig die het anders doet dan de ouderen gewend zijn.  Ze groeien op voor half en rad en er komt niks van ze terecht. 

Als dat allemaal echt waar was en het gezag had een verbod uitgevaardigd op alle vernieuwingen en dat ook gehandhaafd dan reden we nu nog maar paard en wagen en kwam het nieuws tot je via een dorpsomroeper,  of niet als je niet precies op de goede tijd op het plein stond als die man het (meestal oudbakken) nieuws kwam vertellen. Die kans was groot want de horloges waren ook nog niet uitgevonden. 😉🤣

Correctie

groeien op voor galg en rad had er moeten staan. 

bieb1963

bieb1963

14-05-2021 om 12:49 Topicstarter

Valeria schreef op 14-05-2021 om 08:39:

Je verheft het wel, of idealiseert jouw manier op z'n minst. Andere manieren noem je zelfs 'niet een volledige vervanging'.

Je oorspronkelijke vraag was: waar halen ze uitgebreidere info vandaan?

Er zijn verschillende antwoorden op gekomen, maar je blijft vasthouden aan dat het geen vervanging is voor de kanalen waar jij je info uit haalt.

Ik lees alleen nergens of je ook daadwerkelijk jongeren tegenkomt die niks weten.

De kern van mijn  punt is, dat je door een papierenkrant te lezen en lineair tv te kijken, je makkelijker dingen automatisch tegenkomt (leest, hoort), waar je niet specifiek naar op zoek was.

" Je verheft het wel, of idealiseert jouw manier op z'n minst. Andere manieren noem je zelfs 'niet een volledige vervanging'"

Nee, ik geef aan dat IK het lekkerder/fijner vindt om aan tafel een krant te lezen, dan digitaal. Dat is een kwestie van smaak/voorkeur. En ik DENK (maar hoor ik overigens ook van anderen die wel digitaal lezen), dat het makkelijker is voorbij artikelen  te scrollen, of ze in het geheel niet te openen.

"Ik lees alleen nergens of je ook daadwerkelijk jongeren tegenkomt die niks weten"

Ik heb daar uitgebreid iets over gezegd: O.a. over collega's en zaken als ZW  en het toewijzen van huurwoningen.

bieb1963 schreef op 14-05-2021 om 12:49:

[..]

De kern van mijn punt is, dat je door een papierenkrant te lezen en lineair tv te kijken, je makkelijker dingen automatisch tegenkomt (leest, hoort), waar je niet specifiek naar op zoek was.

Hoezo? In de digitale krant staat ook een pagina vol verschillende artikelen. En net zoals je in een papieren krant bij het koppensnellen besluit door te bladeren omdat het je niet interesseert of juist je aandacht trekt ook al was je er niet naar op zoek, werkt dat bij digitale kranten ook. 

bieb1963

bieb1963

15-05-2021 om 14:53 Topicstarter

skik schreef op 14-05-2021 om 22:12:

[..]

Hoezo? In de digitale krant staat ook een pagina vol verschillende artikelen. En net zoals je in een papieren krant bij het koppensnellen besluit door te bladeren omdat het je niet interesseert of juist je aandacht trekt ook al was je er niet naar op zoek, werkt dat bij digitale kranten ook.

Natuurlijk Skik, en dat zullen ook best mensen doen. Maar toch denk ik, dat over het algemeen men eerder 'koppensnelt', of maar een paar dingen leest. En dat om verschillende redenen (en  nee, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar ik denk zeker wel voor een groter deel): - men (met 'men'  bedoel ik dus niet iedereen, maar velen) meer tussendoor / hapsnap leest (bij de kop koffie 's ochtends  voordat je de deur uit moet, bij de OV halte, in het OV, tijdens een reclame blok (zover je lineair TV kijkt natuurlijk..   enz). M.a.w.: momenten dat je niet echt veel tijd, rust enz hebt, maar eerder om de tijd te doden. Iets anders dus, dan met de papieren krant ervoor gaan zitten.  - Van  een schermpje lezen, is toch voor velen minder prettig om dat langdurig te doen. Ook minder overzicht. - Een papieren krant is een heel stuk duurder, dus  daar zal je dan ook meer tijd voor willen nemen.                     

bieb1963 schreef op 15-05-2021 om 14:53:

[..]

Natuurlijk Skik, en dat zullen ook best mensen doen. Maar toch denk ik, dat over het algemeen men eerder 'koppensnelt', of maar een paar dingen leest. En dat om verschillende redenen (en nee, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar ik denk zeker wel voor een groter deel): - men (met 'men' bedoel ik dus niet iedereen, maar velen) meer tussendoor / hapsnap leest (bij de kop koffie 's ochtends voordat je de deur uit moet, bij de OV halte, in het OV, tijdens een reclame blok (zover je lineair TV kijkt natuurlijk.. enz). M.a.w.: momenten dat je niet echt veel tijd, rust enz hebt, maar eerder om de tijd te doden. Iets anders dus, dan met de papieren krant ervoor gaan zitten. - Van een schermpje lezen, is toch voor velen minder prettig om dat langdurig te doen. Ook minder overzicht. - Een papieren krant is een heel stuk duurder, dus daar zal je dan ook meer tijd voor willen nemen.

omdat ik vond dat ik het regionieuws moest kunnen lezen, zijn we weer lid van de lokale krant geworden. De zaterdagkrant ook op papier. En raad eens wat... Ik lees nog steeds de rouwadvertenties en dat is het wel zo'n beetje. Al die bijlagen zijn amper aan mij besteed. Maar ik kan wel zonder betaalmuur de digitale artikelen lezen, waar ik belang bij heb en dat was het doel van het abonnement.

ik hecht nog steeds erg veel waarde aan nieuws van de reguliere kanalen. In her jaar wat achter ons ligt, is (voor mij) wel heel duidelijk geworden hoe belangrijk het is om met de benen op de grond te blijven door informatie die je niet alternatief noemt

bieb1963

bieb1963

17-05-2021 om 06:53 Topicstarter

Ixia. schreef op 16-05-2021 om 22:16:

[..]

omdat ik vond dat ik het regionieuws moest kunnen lezen, zijn we weer lid van de lokale krant geworden. De zaterdagkrant ook op papier. En raad eens wat... Ik lees nog steeds de rouwadvertenties en dat is het wel zo'n beetje. Al die bijlagen zijn amper aan mij besteed. Maar ik kan wel zonder betaalmuur de digitale artikelen lezen, waar ik belang bij heb en dat was het doel van het abonnement.

ik hecht nog steeds erg veel waarde aan nieuws van de reguliere kanalen. In her jaar wat achter ons ligt, is (voor mij) wel heel duidelijk geworden hoe belangrijk het is om met de benen op de grond te blijven door informatie die je niet alternatief noemt

Ik probeer te begrijpen wat je nu precies bedoelt, maar kom er niet helemaal uit... 🤔. M.n. je laatste alinea. M.a.w: wat bedoel je precies?

bieb1963 schreef op 17-05-2021 om 06:53:

[..]

Ik probeer te begrijpen wat je nu precies bedoelt, maar kom er niet helemaal uit... 🤔. M.n. je laatste alinea. M.a.w: wat bedoel je precies?

De verkiezingen van Trump én het coronajaar hebben in mijn beleving heel duidelijk blootgelegd hoe belangrijk het is dat mensen in contact blijven met zo correct mogelijke informatie en zich dus niet afsluiten van de reguliere media. En natuurlijk gaat die correctheid in de reguliere kanalen ook weleens de mist in, maar in grote lijnen zitten die kanalen er niet op te wachten dat hun journalisten en verslaggevers van alles uit de duim zuigen zonder goede onderbouwing. Als een doorsnee persoon schermt met "ik doe zelf research en weet wel beter dan de..  nou noem eens wat... de NOS", dan gaan bij mij de alarmbellen af. Hoezo weet je daardoor beter? Waarom geloof je die andere informatie méér? 

bieb1963

bieb1963

18-05-2021 om 06:48 Topicstarter

Ixia. schreef op 17-05-2021 om 21:41:

[..]

De verkiezingen van Trump én het coronajaar hebben in mijn beleving heel duidelijk blootgelegd hoe belangrijk het is dat mensen in contact blijven met zo correct mogelijke informatie en zich dus niet afsluiten van de reguliere media. En natuurlijk gaat die correctheid in de reguliere kanalen ook weleens de mist in, maar in grote lijnen zitten die kanalen er niet op te wachten dat hun journalisten en verslaggevers van alles uit de duim zuigen zonder goede onderbouwing. Als een doorsnee persoon schermt met "ik doe zelf research en weet wel beter dan de.. nou noem eens wat... de NOS", dan gaan bij mij de alarmbellen af. Hoezo weet je daardoor beter? Waarom geloof je die andere informatie méér?

Uiteraard. Het is natuurlijk enorm gemakkelijk om tegen niet correcte informatie (in welke vorm dan ook) te stuiten online. Maar dat is weer wat anders. Iig wat anders dan ik bedoel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.