Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pluk53

Pluk53

20-01-2009 om 12:43

Twee paspoorten

zie www.trouw.nl\tweepaspoorten
Er is "wat" discussie over Nederlanders van Marokkaanse en Turkse afkomst met een dubbele nationaliteit. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Nu is er in Trouw een serie gestart die een aantal facetten toelicht verbonden aan het hebben van de Marokkaanse én de Nederlandse nationaliteit. Als ik dit zo lees vind ik dat mijnheer Amoutaleb best wat actiever mag zijn om deze misstanden aan te (laten) pakken, en er zich niet vanaf kan maken met een beroep op zijn onbetwistbare loyaliteit.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

20-01-2009 om 12:50

Aboutaleb

schaam

Alleen turks en marokkaans?

Er zijn natuurlijk veel meer mensen met een dubbel paspoort. Maar daar heeft niemand het over. Bijvoorbeeld een Amerikaans paspoort komt veel voor. Mijn kinderen hebben Nederlands en Indiaas. Geen haan die daar naar kraait. Het werkelijke probleem is volgens mij helemaal niet dat paspoort.

Pluk53

Pluk53

20-01-2009 om 12:55

Mach

heb je het artikel gelezen?
Je hebt natuurlijk gelijk, dat het "probleem" alleen ter sprake komt als het tweede paspoort een niet westers land is. ik ken iemand met drie paspoorten: Italiaans/Canadees/Nederlands. Nooit een discussiepunt.

Jujube

Jujube

20-01-2009 om 13:20

Probleem

Pluk, dat paspoort is niet het probleem, maar de marokkaanse overheid; de wetten en regels daar. Daar kan Aboutaleb niets aan veranderen.

Precies

mijn man en kinderen hebben ook een dubbele nationaliteit. niet dat ze dat willen, welnee, maar ze komen er niet vanaf. en je komt er 'zomaar' aan hoor...en dat omdat alleen je vader er geboren is.(die overigens al zo'n 20 jaar daar geen paspoort meer heeft, maar toch nog steeds zo 'gezien' wordt)
en aangezien ik of hij of wie dan ook weinig invloed op een geboorte die al 47 jaar geleden gebeurt is kunnen uitoefenen blijft het zo.
dus ook de kinderen 'hebben' officieel zijn nationaliteit. en hun kinderen en hun kleinkinderen enz.
zulke 'rare' wetten hebben sommige landen.
maar aangezien je weinig kan doen aan de wetten van 'andere' landen kun je wel eeuwig blijven discusiéren maar verander je er toch uiteindelijk niks aan omdat het buiten je 'macht' ligt.
groeten albana

Pluk53

Pluk53

20-01-2009 om 13:49

Precies?

"zulke \'rare\' wetten hebben sommige landen"
Er is ook nog zoiets als internationale overeenkomsten/afspraken. Lijkt me dat je als Nederland in EC verband toch wel een vuistje kunt maken.

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 13:57

Wantoestand

Jujube:
"Pluk, dat paspoort is niet het probleem, maar de marokkaanse overheid; de wetten en regels daar. Daar kan Aboutaleb niets aan veranderen."
En dus laten we deze wantoestand maar bestaan?
Ik heb t gelezen, en het gaat hier om grote praktische problemen. Denk aan zaken als: Wel-gescheiden in Nederland, niet in Marokko, of andersom. Bovendien zijn deze zaken vooral in het nadeel van vrouwen.

Tirza G.

Tirza G.

20-01-2009 om 14:39

Misschien

als WA klaar is met over zonne-energie wauwelen in de Arabische Emiraten, dat hij zich hier eens druk over kan maken.
Overigens heeft het naar mijn gevoel ook nog niet te maken met Europees of niet-Europees, maar met religie. Amerika is ook niet Europees, maar een Amerikaan wordt niet gezien als "buitenlander".

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 15:28

Nix religie en loyaliteit

Altair:
"Ik begreep laatst van iemand dat ook een Griek geen afstand van zijn nationaliteit kan doen. Maar zij meldde dat haar partner daar geen enkele hinder van ondervond. Ik geloof ook niet dat zijn loyaliteit ter discussie werd gesteld."
EU he. dat scheelt.

Tirza:
"Overigens heeft het naar mijn gevoel ook nog niet te maken met Europees of niet-Europees, maar met religie. Amerika is ook niet Europees, maar een Amerikaan wordt niet gezien als "buitenlander"."
Heb je die link gezien? het gaat hier om internationaal privaatrecht, en dan vooral internationaal familierecht. Het Nederlandse en Marokkaanse privaatrecht botst enorm. dat is een concreet probleem, dat niets te maken heeft met religie of loyaliteit, maar alles met zulke banale vragen als: Hoe stel je een omgangsregeling vast voor het kind als de ouders gescheiden zijn.

Ook geen religie

't is ook de religie niet. het gaat er puur om dat je geen marokaans, turks, afgaans, etc. paspoort hebt. van een (naar westerse maatstaven) 'modern' islamitisch land of gemend land mag ook....
(indisch b.v.)
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 15:38

Albana

Albana:
"'t is ook de religie niet. het gaat er puur om dat je geen marokaans, turks, afgaans, etc. paspoort hebt. van een (naar westerse maatstaven) 'modern' islamitisch land of gemend land mag ook...."
Lees die link nou eens: www.trouw.nl\tweepaspoorten

Ja maar tinus

Jij denkt toch niet serieus dat het gezanik over 'het dubbele paspoort' ophoudt als de positie van Nederlands-Marokkaanse vrouwen verbetert? Nee, ik heb het artikel niet gelezen, maar denk je dat het de PVV-ers c.s. ook maar een fluit uitmaakt hoe de positie is van Marok-NL vrouwen die van hun idem echtgenoot gescheiden zijn? Ik geloof er gewoon geen bal van. En de discussie in het algemeen gaat inderdaad niet over het dubbele paspoort (hoeveel mensen zouden er zijn met de combinatie NL-DE, NL-BE of NL-G, het gaat over mensen met een NL paspoort en een paspoort uit een moslimland dat nu slecht ligt, meer in het bijzonder Marokko. De rest is m.i. echt een stok om de hond te slaan.

Ik maak me wel altijd weer vrolijk over het aplomb waarmee sommige Nederlanders doena alsof zij iets te zeggen hebben over de Marokkaanse nationaliteitswet. Kom op, wij luisteren toch ook niet naar koning Mohammed II? Nu vind ik die Marok. wetgeving ook volstrekt mesjogge, maar ja, wij gaan er niet over.

Overigens krijg ik de indruk dat er wel een manier is om de eeuwigdurende Marokkaanse nationaliteit te ontlopen als je er werkelijk vanaf wil - althans voor je nageslacht - en dat is je kind een niet-erkende naam te geven. Dat accepteren de Marokkaanse autoriteiten niet en dus wordt zo'n kind niet in hun registers ingeschreven en krijgt het geen paspoort, waarmee de lijn feitelijk verbroken wordt. Maar of dat echt zo werkt weet ik niet zeker, e.e.a. is uitsluitend op basis van wat ik zo links en rechts in kranten heb gezien.

Groeten,

Temet

Weet je wat ik dan echt belachelijk vind...

is dat als ik (als nederlander van geboorte, maar inmiddels 10 jaar in engeland) een engels paspport zou willen (om bijvoorbeeld stemrecht te verwerven hier) mijn nederlandse nationaliteit moet opgeven, omdat nederland dat nou eenmaal wel. Ook mijn kinderen (hier geboren, maar met nl nat vanwege 2 nl ouders) verliezen het nederlanderschap als ze ooit engels willen worden.
That's NOT fair zou mijn zoon zeggen

Aanvulling

foutje, mijn kinderen (die dus nooit in nederland gewoond hebben) verliezen niet de nederlandse nationaliteit, maar kunnen brits en nederlands worden.
man en ik niet. as wij brits willen worden moeten we de nederlandse nationaliteit afstaan. Dat is toch RAAR, die regels slaan echt nergens op!

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 23:47

Temet

Temet:
"Jij denkt toch niet serieus dat het gezanik over 'het dubbele paspoort' ophoudt als de positie van Nederlands-Marokkaanse vrouwen verbetert?"
Om eerlijk te zijn; je doet nu vrolijk mee met de pimplisten )
Deze draad begon juist met een verwijzing naar een serie artikelen in Trouw over ECHTE problemen, wara mensen met twee paspoorten tegenaan lopen.Dus nu juist eens geen pimplistsich geneuzel over religie en loyaliteit, maar echte problemen (scheidingen, omgangsregelingen, etc) waar vooral vrouwen last van hebben. En toch beginnen we weer over pimplistische problemen over loyaliteit enzo.

LEES die links nou eens, en zie eens wat voor problemen er ontstaan.

Temet:
"Nu vind ik die Marok. wetgeving ook volstrekt mesjogge, maar ja, wij gaan er niet over."
Voor een aantal marokkaanse nederlanders, of nederlandfse marokkanen, gaat het om ernstige praktische problemen, die nmbm een oplossing verdienen.

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 23:49

Kroet

Kroet:
"is dat als ik (als nederlander van geboorte, maar inmiddels 10 jaar in engeland) een engels paspport zou willen (om bijvoorbeeld stemrecht te verwerven hier) mijn nederlandse nationaliteit moet opgeven, omdat nederland dat nou eenmaal wel. Ook mijn kinderen (hier geboren, maar met nl nat vanwege 2 nl ouders) verliezen het nederlanderschap als ze ooit engels willen worden"
Het NL beleid is altijd zo geweest; je kunt maar één nationaliteit hebben, en je nederlandse nationaliteit raak je makkelijk kwijt. Nou is het niet zo erg om van NL naar UK te gaan, aangezien het toch allebei EU is -je kunt gewoon weer in NL gaan wonen.

Het werkt anders/wetten niet kennen

er zijn 17 landen die vergelijkbare wetten hebben, waaronder argentinië, griekenland en b.v. servië. die laatste 2 liggen ín europa én zijn niet islamitisch....waarom hoor je daar nooit over??? er zijn zelfs landen waar het strafbaar is een tweede nationaliteit te bezitten (in marokko niet eens) en ook daar hoor je nooit wat over.
ik geloof niet dat dat toeval is.
verder wil ik erop wijzen dat zowel beatrix als ook maxima een dubbelde nationaliteit bezitten(beatrix brits en maxima argentijns). en maxima kan er niet eens van af komen of er afstand van doen.
in europa heersen nogal wat verschillende opvattingen over een 2de nationaliteit. een vuist maken tegen een ander land gaat dus niet lukken omdat we het binnen europa al niet eens zijn met elkaar. buiten dat zal het verspilde moeite zijn, het is inmenging in interne aangelegenheden en dat mag volkenrechtelijk eigenlijk helemaal niet.
nog nooit eerder heeft een land onder druk van het buitenland zijn grondwet veranderd om het nationaliteitsrecht aan te passen.

en dan nog als laatste:
de marokkaanse regering houd er geen opsporingsdienst ofzo op na om in het buitenland geboren kinderen van marokkanen tot marokaan te nationaliseren. ooit hebben die ouders van betreffende mensen dus aangifte van geboorte gedaan, of op de ambassade of in marokko....
en áls je dan die dubbele nationaliteit bezit(of je nu wilt of niet, met dank aan je ouders) denk ik ook dat het verstandig is je enigzins te verdiepen in de wet en regelgeving. internet is daar tegenwoordig een goede bron van informatie voor en er schijnen zelfs op de marokkaanse ambassade allerlei folders hierover klaar te liggen in alle talen en zelfs in het nederlands. net zo als je geacht wordt de nederlandse wet en regelgeving te kennen, is dat nodig ook voor je andere nationaliteit omdat je moet dealen met de regels/wetten die er zijn.
de voorbeelden in trouw vindt ik duidelijke voorbeelden van de wet van het land waarvan je de nationaliteit bezit niet kennen. dit hadden ze kunnen/moeten weten. vóór dat de problemen zich aandienden. dat geeft salina b.v. ook toe. dat dáár de problemen door ontstonden. en ook hanan had beter moeten weten naar mijn idee.....dat die wetten en regels in onze ogen 'belachelijk' zijn dat maakt niet uit. zo is de wet in marokko en marokko is een soeverein land dat dat zelf mag bepalen. het zou wat moois zijn als een ander land zich met ónze grondwet zou gaan bemoeien.....dat zouden wij toch ook niet pikken? en als laatste...je kan wel scheiden in marokko je moet alleen de goede weg bewandelen (zoals in nederland dus ook), je kan ook zelfs afstand doen van je nationaliteit maar dit laatste is een lange en moeilijke weg.
het laatste 'probleem' dat met die namen vindt ik persoonlijk belachelijk. dat nederlandse ambtenaren moeite doen om marokkaanse nederlanders zich aan marokkaanse wetten te laten houden. ik vindt dat de mensen die aangifte doen dat zelf hadden moeten weten en alsze dan toch een andere naam kiezen de gevolgen ook zelf zouden moeten dragen (geen idee hoor, maar het zou zomaar kunnen zijn dat dat b.v. weer niet mag of strafbaar is ofzo).
en dat stuk in trouw is vast bedoeld als sympathiek vanuit marokkaans oogpunt, maar je maakt mij niet wijs dat al die mensen met een dubbele nationaliteit er zelf zulke grote problemen mee hebben om die te 'bezitten'. dat zie je ook aan kroet. ze wíl zelfs graag een dubbele nationaliteit.....die problemen ontstaan pas als mensen de wet niet kennen van het land waarvan ze officieel onderdaan zijn.
en misschien is een beetje voorlichting aan ouders die een andere dan nederlandse nationaliteit voor hun kind aanvragen ook niet verkeerd....ik denk dat de meesten de gevolgen die het eventueel kán hebben niet eens realiseren.
groeten albana
en ter informatie niet wat linken:
http://www.wereldomroep.nl/actua/nl/nederlandsepolitiek/act20070306_nationaliteit
en ook:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/4/24/dubbelenationaliteit.html#C

Tinus_p

Tinus_p

21-01-2009 om 10:19

Albana: internationaal privaatrecht

albana:
"er zijn 17 landen die vergelijkbare wetten hebben, waaronder argentinië, griekenland en b.v. servië. die laatste 2 liggen ín europa én zijn niet islamitisch....waarom hoor je daar nooit over???"
Als je niets hoort, luister je niet goed. Maar dat komt, omdat je (zoals iedereen hier, zucht) blijft hangt in een pimplistische benadering.

Het echte probleem heet: Internationaal Privaatrecht. Voorbeeld: Man uit Estland en vrouw uit Frankrijk zijn getrouwd en wonen in Nederland. Stel dat ze willen scheiden (sorry Sini : Welke rechtbank is bevoegd om die scheiding uit te spreken, op basis van welk familierecht?. Stel je een omgangsregeling vast op basis van het Nederlandse, Franse, of Estse recht? En erken je elkaars echtscheidingen?
Daar beginnen de problemen. Nou vallen die problemen vervolgens wel mee, als de verschillen tussen Nederland Frankrijk en Estland niet zo groot zijn.
Maar het probleem in dit verband is, dat de Marokkaanse rechtbanken iig zichzelf bevoegd vinden (als de indiener een Marokkaans paspoort heeft), dat er nogal wat Marokkaanse Nederlanders zijn, en dat er dramatische verschillen zijn tussen het Nederlandse en Marokkaanse familierecht.

albana:
"en dat stuk in trouw is vast bedoeld als sympathiek vanuit marokkaans oogpunt, maar je maakt mij niet wijs dat al die mensen met een dubbele nationaliteit er zelf zulke grote problemen mee hebben om die te \'bezitten\'."
Klopt. het zijn namelijk de Marokkaanse MANNEN die het prachtig vinden, die dubbele nationaliteit. Het Marokkaanse familierecht is namelijk zwaar in hun voordeel, als ze willen scheiden.

albana:
"en misschien is een beetje voorlichting aan ouders die een andere dan nederlandse nationaliteit voor hun kind aanvragen ook niet verkeerd."
Het punt is, dat je de Marokkaanse nationaliteit niet aanvraagt; je krijgt hem, als één van je ouders Marokkaans onderdaan is. Er is dus niet zoveel te willen.

Jippie

Jippie

21-01-2009 om 10:32

Tinus

"Het punt is, dat je de Marokkaanse nationaliteit niet aanvraagt; je krijgt hem, als één van je ouders Marokkaans onderdaan is. Er is dus niet zoveel te willen."

Dat dacht ik eigenlijk ook. Volgens Albana moeten de ouders daarvoor aangifte van geboorte hebben gedaan op de ambassade of in Marokko zelf.
Hoe zit dat precies? (ja, ben te lui om zelf te zoeken )

Tinus_p

Tinus_p

21-01-2009 om 10:35

Jippie

Jippie:
"Volgens Albana moeten de ouders daarvoor aangifte van geboorte hebben gedaan op de ambassade of in Marokko zelf."
Vziw hoeft dat dus niet, en kan dit op het gemeentehuis worden afgehandeld. Verder, en dat is in de praktijk veel belangrijker; ook al geef je het niet meteen aan, je blijft er recht op houden. Dus als je na een slecht huwelijk van je vrouw afwil, stof je je geboorteakte af, en koop je een retourtje Marokko.

Pien

Pien

21-01-2009 om 11:24

Jippie

Ouders melden het kind aan bij eigen consulaat/ambassade (na de geboorteaangifte). Bij eigen gemeente wordt wel de (vermoedelijke) nationaliteit geregistreerd maar dat maak je pas 'aktief' zeg maar als het kind aangemeld is bij het consulaat/ambassade.

Tinus en kroet

ok Tinus, ik zal braaf zijn en die artikelen lezen. Maar wij kunnen beiden gelijk hebben: jij dat er reële problemen zijn (dat heb ik overigens ook niet ontkend) en ik dat het gezanik vrolijk doorgaat ook als die reële problemen zijn opgelost.

Wat betreft 'het NL beleid is altijd zo geweest'- wettelijk was het altijd zo dat wie de NL nationaliteit door naturalisatie wil verkrijgen, zijn oorspronkelijke nationaliteit moet opgeven - behalve als dat niet kan, zoals bij Marokkanen. Dit inderdaad vanwege ideeën over loyaliteit ('je moet kiezen'). Er is een periode van enkele jaren geweest, begin jaren '90 meen ik, waarin men dit vereiste in de praktijk liet vallen, en in die periode zijn bijvoorbeeld ook veel Turken genationaliseerd die daarbij hun Turkse nationaliteit gehouden hebben (daarbij hebben ze vziw een groot praktisch belang, want een buitenlander mag in Turkije geen onroerend goed bezitten). Maar later zijn de touwtjes weer aangetrokken en nu geldt de eis van opgeven weer.

Dit alles, Kroet, staat helemaal los van de dubbele nationaliteit die mensen door geboorte verkrijgen. Veel landen bepalen dat je de nationaliteit krijgt als een van je ouders die nationaliteit ook heeft. In NL en veel andere landen gaat dat zowel via de vader als de moeder (in bijv Marokko vziw alleen via de moeder als de vader onbekend is). Tja, dan kan zo'n kind niks kiezen natuurlijk, die krijgt bijvoorbeeld(zoals een aangetrouwde neef van mij) de NL nationaliteit via zijn vader en de VS nationaliteit via zijn moeder.
Zou neef een kind krijgen met een Engelse moeder dan zou dat kind 3 nationaliteiten krijgen. Heeft die moeder naast de Britse ook nog de Ierse nationaliteit, dan ... enfin, verzin zelf verder leuke voorbeelden van uitdijende rijen nationaliteiten

Volgens mij is de grootste groep 'bipatriden' (om eens een lelijk jargonwoord te gebruiken) in NL de groep die de dubbele nationaliteit door geboorte heeft verkregen. En daar zeurt nooit iemand over.

Groeten,

Temet

jasja

jasja

21-01-2009 om 12:00

Aboutaleb

maar wat heeft aboutaleb hier nu mee te maken?
wat een gezeik om steeds hem bij deze discussie te betrekken, hoe negatief kan je zijn! Is er eindelijk een marokaanse man met ballen om Rotterdam aan te gaan pakken, de integratie te bevorderen en waarschijnlijk ook veel aan die k**t marokaantjes gaat doen (geen woorden maar daden!) komt er weer dat gezeik over die dubbele paspoorten. Sorry hoor, maar hoe bekrompen zijn we hier in Nederland...
laat die vent nu gewoon z'n werk doen en laat hem buiten deze discussie, heeft er niets mee te maken, alleen maar olie op het vuur door die vervelende mensen van de PVV
(kunnen we daar niets eens iets aan doen??)
ik word hier een beetje pissig over, heel de wereld juicht bij de eerste zwarte president, krijgen wij eindelijk een marokaanse burgemeester voor de 2e grootste stad van Nederland en wat doen wij, zeuren....

Pluk53

Pluk53

21-01-2009 om 12:24

Jasja

Zoals al eerder aangegeven: het gaat om praktische problemen, niet loyaliteitsdiscussies. Aboutaleb staat nu eenmaal in de kijkert. Het enige wat ik van hem zou vragen, is dat hij zijn mede-beroeps-politici aanspreekt om deze praktische problemen serieus te nemen, en daarvoor een werkgroep/commissie te starten die gaat werken aan verbetering van de situatie. Zou kunnen resulteren in een "loket" bij de overheid waar Nederlanders met een dubbele nationaliteit en praktische problemen kunnen aankloppen voor hulp.
En verder is de benoeming van Aboutaleb "gewoon" een politieke benoeming; hij is zeker bekwaam, maar met hem velen.

Antwoorden

ik geloof dat ik het nu niet helemaal meer snap..... wat is de bedoeling dan eigenlijk??
wat de marokkaanse rechtbank doet is namelijk précies hetzelfde als de nederlandse rechtbank zou doen. die vindt namelijk ook dat ze 'bevoegd' is om hierin te beslissen omdat de indiener een ned. paspoort heeft. dus wat dat betreft komt het juist weer érg overeen.

"Welke rechtbank is bevoegd om die scheiding uit te spreken, op basis van welk familierecht?. Stel je een omgangsregeling vast op basis van het Nederlandse, Franse, of Estse recht? En erken je elkaars echtscheidingen?
Daar beginnen de problemen. Nou vallen die problemen vervolgens wel mee, als de verschillen tussen Nederland Frankrijk en Estland niet zo groot zijn."

"Maar het probleem in dit verband is, dat de Marokkaanse rechtbanken iig zichzelf bevoegd vinden (als de indiener een Marokkaans paspoort heeft), dat er nogal wat Marokkaanse Nederlanders zijn, en dat er dramatische verschillen zijn tussen het Nederlandse en Marokkaanse familierecht. "

en :

"Klopt. het zijn namelijk de Marokkaanse MANNEN die het prachtig vinden, die dubbele nationaliteit. Het Marokkaanse familierecht is namelijk zwaar in hun voordeel, als ze willen scheiden. "

dat geloof ik ook al niet helemaal, een gedeelte is het ook onwetendheid van die vrouwen. als die beter op de hoogte waren geweest van wet en regelgeving hadden ze hun man vóór kunnen zijn en waren die problemen al nooit gerezen.je kan namelijk volgens de wet wél scheiden in marokko én je kan dan ook nog hertrouwen én als je het goed beargumeneerd mag je de kinderen ook bij je houden (eigenlijk gewoon zoals in nederland dus)......
en buiten dat alles, áls dat al zo zou zijn dan nog zouden ze dat zélf moeten weten, net zo als wij (in nederland) dat zelf moeten weten. ook wat dat betreft verschilt ned. met marokko niet.

en over dat laatste:
"Het punt is, dat je de Marokkaanse nationaliteit niet aanvraagt; je krijgt hem, als één van je ouders Marokkaans onderdaan is. Er is dus niet zoveel te willen. "
zie daarvoor piens antwoord. en zoals ik al zei de marokkaanse overheid spoort geen 'kinderen van..' op in het buitenland om ze nu eens gauw te registreren...ooit hebben dus die ouders daar zélf aangifte van gedaan. je hebt zélfs een internationale geboorte-aangifte-akte ofzoiets nodig.

en ik héb de artikelen gelezen, vandaar mijn antwoord van hierboven dat het vooral onbekendheid is met de wet en regelgeving van het land waar men de nationaliteit van bezit. en het 'probleem' zie ik ook al niet. de voorbeelden hadden met gemak voorkomen kunnen worden, een beetje jezelf meer verdiepen is toch niet teveel gevraagd? buiten dat zie ik óns probleem er toch al niet in. áls die marokkaanse nederlanders er problemen mee zóuden hebben, dan zijn ze 'mans' en 'vrouws' genoeg om daar zelf wat aan te doen.........
ik ben nog nooit een marokkaan tegengekomen die zélf erg grote problemen had met z'n dubbele nationaliteit. welnee, die 'problemen' komen pas als iemand als wilders vindt dat je een politieke loopbaan wel kan vergeten omdat je ouders ooit aangifte hebben gedaan in marokko (trots als ze waren op hun zoon).
én de problemen komen dus als je je niet verdiept in wat dat inhoud. wat betreft denk ik ook wel: "eigen schuld dikke bult" aan scholing of onderdrukking kan het in ieder geval niet liggen, want die hebben ze gewoon in nederland gevolgd.

en ik sluit me ook bij temet aan die precies uitlegd hoe het zit met dubbele nationaliteit.
groeten albana

Maar

Zoals al eerder aangegeven: het gaat om praktische problemen, niet loyaliteitsdiscussies. Aboutaleb staat nu eenmaal in de kijkert. Het enige wat ik van hem zou vragen, is dat hij zijn mede-beroeps-politici aanspreekt om deze praktische problemen serieus te nemen, en daarvoor een werkgroep/commissie te starten die gaat werken aan verbetering van de situatie. Zou kunnen resulteren in een "loket" bij de overheid waar Nederlanders met een dubbele nationaliteit en praktische problemen kunnen aankloppen voor hulp.

ja? en wie heeft er dan een praktisch probleem??? ik zie nergens in alle media marokkanen al klagend over marokko, behalve deze 3 voorbeeldjes. waarvan er ook nog 's 2 aan ontwetendheid te danken zijn.
en volgens mij zijn er al genoeg verenigingen voor allerlei immigranten/nationaliteiten etc. die zouden dat best kunnen doen, maar zullen w.s. vooralsnog ook de noodzaak er niet van inzien. pas als er écht genoeg vráág is zal zoiets enig nut hebben. en dat weten hun ook wel.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

21-01-2009 om 13:13

Albana eerst lezen

albana:
'en wie heeft er dan een praktisch probleem???"
De Marokkaanse Nederlanders zelf, en dan vooral de vrouwen. Heb je nou de link gelezen waar Pluk deze draad mee begon, of niet? Verdere discussie heeft pas zin, als je die links ff hebt gelezen.

www.trouw.nl\tweepaspoorten

Tinus_p

Tinus_p

21-01-2009 om 13:28

Temet

Temet:
"ok Tinus, ik zal braaf zijn en die artikelen lezen. Maar wij kunnen beiden gelijk hebben: jij dat er reële problemen zijn (dat heb ik overigens ook niet ontkend) en ik dat het gezanik vrolijk doorgaat ook als die reële problemen zijn opgelost."
dat is zo, maar het leek mij (en ik neem aan ook Pluk) nou eens een keer interessant om het NIET over het laatste aspect te hebben, en alleen over die reële problemen.

Dubbele nationaliteit (beetje ot) temet en tinus

Dat klopt neit helemaal. Onze kinderen hebben nu niet de britse nationaliteit. die kunnen ze pas krijgen als ze hier 7 jaar gewoond hebben (net als alle andere immigranten). Dat heeft te maken met het feit dat voroheen zwangere vrouwen uit 'moeilijke' landen in de Uk probeerden te bevallen, dan werd het kind Brits en kreeg de moeder automatisch verblijfsrecht. Nu is dat niet meer zo, het kind krijgt de nationaliteit van de moeder (of in sommige gevallen van de vader, dat hangt weer van de nationaliteit af).
En zoals ik al zei als ze 7 zijn mogen ze ook brits worden.
DE NL regering zegt: Mensen die in het buitenland geboren zijn en het nederlander schap door geboorte hebben verkregen hoeven het nederlanderschap niet op te geven als ze een andere nationaliteit aannemen. Dat is toch wel heel dubbel, want ge-emigreerde nederlanders (in NL geboeren) moeten het wel opgeven.
En Tinus: ik zouo wel graag stemrecht hebben hier vandaar dat ik wel beide nationaliteiten zou willen hebben.

Kroet

"DE NL regering zegt: Mensen die in het buitenland geboren zijn en het nederlander schap door geboorte hebben verkregen hoeven het nederlanderschap niet op te geven als ze een andere nationaliteit aannemen. Dat is toch wel heel dubbel, want ge-emigreerde nederlanders (in NL geboeren) moeten het wel opgeven"

Kroet, misschien heb ik iets in een eerdere posting gemist, maar ik snap het bovenstaande niet. Nederlanders die in het buitenland geboren zijn en die het Nederlanderschap door geboorte hebben verkregen - dat zijn dus bijvoorbeeld kinderen van NL expats.
Die hoeven de Nederlandse nationaliteit niet op te geven als ze een buitenlandse aannemen, zeg je (althans, dat hoeven ze niet van de NL autoriteiten, misschien wel van die van het andere land) en begrijp ik nu van jou dat als een Nederlander die in Nederlander geboren is een buitenlandse nationaliteit aanneemt, hij wel de Nederlandse nationaliteit moet opgeven?

Dus met andere woorden: de Nederlandse nationaliteitswet verplicht het opgeven van je Nederlanderschap op het moment dat je een buitenlandse nationaliteit aanneemt (niet als je m door geboorte verkrijgt) wel in het geval je in Nederland geboren bent maar niet in het geval je in het buitenland geboren bent?

Dat verbaast me. Het zou me trouwens logischer lijken - maar dat is een beetje juristengeneuzel - als de Nederlandse nationaliteit in dat geval kan worden ingetrokken dan wel van rechtswege verloren gaat, maar misschien bedoel je dat ook. Maar hoe dan ook staat mij er wat van bij dat je de NL nationaliteit kwijtraakt als je in vreemde krijgsdienst treedt, maar niet zonder meer als je een buitenlandse nationaliteit aanneemt. Het kan natuurlijk wel - dat zei ik al - dat dat andere land eist dat je je NL nationaliteit opgeeft als je genaturaliseerd wordt, maar dat is wat anders.

Heb ik nou goed begrepen wat je bedoelt of snap ik het nog steeds niet?

Trouwens, in je posting zeg je dat emigranten hun nationaliteit zouden moeten opgeven, ik neem aan dat dat toch op zijn hoogst alleen maar zou moeten als ze daar een andere voor in de plaats krijgen (anders zouden ze statenloos worden, is meestal ook niet de bedoeling)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.