Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Carolien

Carolien

16-04-2009 om 11:50

Typisch nederlands?

Hallo,

Drie keer binnen één week, kom ik hetzelfde fenomeen tegen: Nederlanders die zich negatief uiten over Nederland of de Nederlanders. Twee keer op dit forum (zie draadje hierboven en in Opvoeden in het buitenland) en een keer op een ander forum. Verder kom ik het wel vaker tegen. Is dat nou typisch Nederlands? Of doen andere nationaliteiten dat ook? En waarom doen mensen dat (zonder dat er ook maar hierover naar hun mening gevraagd wordt)?

Ben benieuwd, Carolien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee hoor

Het is wel typisch Nederlands om niet zo goed tegen zelfkritiek te kunnen. In Engeland is zelfkritiek een belangrijke vorm van humor. Zelfspot.
Groet,
Miriam Lavell

Ja hoor

Volgens mij doen Nederlanders dat best vaak: klagen over hun eigen land en over hun medelanders. Alleen met voetballen mag (moet?) je nationale trots laten zien. Ik heb de indruk dat het echt iets Nederlands is, maar kan het niet met feiten of zo onderbouwen.
n@nny

Carolien

Carolien

16-04-2009 om 13:32

Ha ha miriam

Dacht je soms dat ik me aangesproken voelde? Nee hoor, kan helemaal niet, want ik ben geen Nederlandse .
Juist daarom ben ik benieuwd naar het waarom, dus mag ik dan direct aan jou vragen waarom je (ongevraagd... het ging daar helemaal niet om) een voor Nederland(ers) negatieve draai aan de topic gaf? Ik kan er geen vorm van zelfkritiek of zelfspot in zien. En al helemaal geen humor.

Groet, Carolien

Observatie

Ach, je maakt het te zwaar Carolien. Ik vond het opvallend hoe dat Engelse publiek in die zaal binnen luttele seconden de eigen vooroordelen liet vallen en als een man achter deze niet zo spetterend uitziende vrouw ging staan.
Dat heb ik van Nederlands publiek (of jury) nog nooit gezien. Wel gezeur over foute jurken, dikke lijven, te grote wenkbrauwen of te grijs haar.
Groet,
Miriam Lavell

Coco

Coco

16-04-2009 om 17:42

Zelfspot?

Je land of je landgenoten de grond in boren is niet noodzakelijkerwijs een vorm van zelfspot. Wat me opvalt is dat veel Nederlanders kankeren op Nederlanders, maar zichzelf niet beschouwen als één van díe Nederlanders: zij behoren tot een select groepje dat anders is. Ik betrap mijzelf daar ook wel eens op.
Dat is geen zelfspot. Engelsen hebben vaak wel zelfspot. Maar die maken vooral veel grapjes over ludieke "eigenschappen" die Engelsen (inclusief zijzelf) hebben en waar ze hartelijk om kunnen lachen, waarvan ze zich realiseren dat buitenlanders dat een beetje raar zouden kunnen vinden, maar waar ze eigenlijk ook wel een beetje trots op zijn. "Kijk ons eens rare (maar wel leuke) mensen zijn."

Rafelkap

Rafelkap

16-04-2009 om 19:00

Menselijks

Misschien, als je goed te eten hebt, een dak boven je hoofd en niet al te veel zorgen, dat er dan meer behoefte is om te gaan zeuren en klagen. Je moet toch wat
Ik merkte van mijn moeder toen zij ziek was en thuis zat dat ze zich opeens druk begon te maken over vuilnisbakken van de buren, terwijl het haar eerder niet opviel. Tja, eerder kon ze mopperen over leidinggevenden en dat kon niet meer, dus dan maar mopperen over vuilnisbakken
Dus iets menselijks denk ik.

Nog kleinere schaal

Sinilind heeft het erover dat 'buitenlanders' geen commentaar op Nederland mogen hebben en Nederlanders zelf wel. Dit verschijnsel heb ik ook opgemerkt in een nog kleinere schaal: Met mijn zussen samen heb ik vaak stevige kritiek op onze ouders/elkaar/familie maar als mijn vriend of zwagers daaraan meedoen is het huis te klein! Ha, ha.

reina

reina

17-04-2009 om 14:42

Nikus

Nu mopper ik, want ik vind al dat gemopper eigenlijk helemaal niet leuk, zou veel liever in een 'zie-de-zonzijde-land' wonen ( wat dat betreft dan)

mirreke

mirreke

17-04-2009 om 15:35

Nee hoor, is hier ook

Hier in Duitsland (NRW) wordt heftig op Duitsers gemopperd. Ik heb al menig maal de serieuze vraag gehad waarom ik in godsnaam hier ben komen wonen, omdat Nederlanders veel leuker en opener zijn. Ze zijn veel gemakkelijker, leven veel gemakkelijker, maken zich niet overal zorgen over en lopen niet de hele dag te zeuren, zegt men. Wat of ik dan hier zoek? Tja, dan krab je je wel achter je oren als je er net woont.
Duitsers (hier dus) mopperen ook stiekem. Als ze een hekel hebben aan de buren gaan ze tegen andere buren over die mensen mopperen. Ze zullen je dat niet snel in je gezicht zeggen. Ze mopperen ook heel erg over het onderwijs, maar er iets aan veranderen, ho maar.
En Duitsers hebben nauwelijks gevoel voor humor... vinden ze zelf, alhoewel ik toch al enkele zeer goede en grappige cabaretiers heb gezien.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2009 om 16:31

Hahhaha mirreke

Dat was in mijn middelbare schooltijd dé top-mop: wat is het dunste boekje ter wereld???? Drie eeuwen Duitse humor........

Tirza

lotm®

lotm®

17-04-2009 om 18:17

Grappige duitse cabaretier (deels ot)

Beste forummers,

Werd onlangs gewezen op Hape Kerkeling. Staat met tientallen filmpjes op youtube. Geniaal met accenten en vreemde talen, waaronder het Nederlands (hij zingt in de rol van Willeke Albertie 'waar is de zon?') . Spreekt ook Duits met een Nederlands accent (als relatietherapeute Evje van Dampen en als Beatrix op staatsbezoek in Duitsland).
En vooral dat laatste aspect is toepasselijk in deze discussie, want het toont hoe buitenlanders (Duitsers in dit geval) ons accent horen wanneer we een vreemde taal spreken. Kerkeling benadrukt typische Nederlandsheden, zoals de manier waarop wij 'hallo' zeggen (ook wanneer we in een vreemde taal communiceren) en de hardnekkige manier waarop we Nederlandse zinsconstructies letterlijk omzetten in een vreemde taal (zoals Mirreke al meermalen heeft aangegeven/aangetoond).

Met vriendelijke groet,

Lydia

mirreke

mirreke

18-04-2009 om 03:54

Leuk lotm!

Die Hape Kerkeling kende ik nog niet.
Hier een leuke, je hoort al die accenten maar ook is het een voorbeeld van op Duitsers afgevende humor.


http://www.youtube.com/watch?v=547a5esPuqE&feature=related

lotm®

lotm®

18-04-2009 om 11:20

Mirreke

Mirreke,

Inderdaad. Mijn Duitse studiegenoten, die we wezen op Hape Kerkeling, hebben me dit filmpje ook laten zien. Ze konden er erg om lachen. Zou dat betekenen dat ze gevoel voor humor hebben (-: ?

Met vriendelijke groet,

Lydia

Massi Nissa

Massi Nissa

18-04-2009 om 13:15

Oooo ik heb buikpijn

Mirreke, ik heb me net zitten bescheuren om dat filmpje: ACHTUNG ACHTUNG... Bedankt zeg. Die Eefje von Dampen is ook fantastisch, je zit er tenenkrommend naar te kijken. Wie kent er nu niet een Eefje, zo'n vormloos middelbaar mormel met teveel lippenstift die de wereld wel eens even zal vertellen hoe het moet? Echt een aanrader, zeg. (Even om geen chagrijnige reacties te krijgen: ik ben zelf ook vrij vormloos en weldra middelbaar, maar het gaat hier vooral om de pretenties van Eefje, kijk zelf even:


http://www.youtube.com/watch?v=yq7gWEV7Y7c&feature=related)
Groetjes
Massi

neteret mut

neteret mut

19-04-2009 om 01:16

Duits

ik weet van mijzelf dat ik beroerd duits spreek, nou ja ik red mij heel redelijk en klets erop los. Maar van mijn eindexamenjaar en daarvoor weet ik nog wel hoe slecht ik in grammatica was. Maar dan kom je op een camping "in the middle of..." en dan krijg je te horen dat ze vinden dat je zo goed duits spreekt , beter dan dat ze het zelf doen vinden ze. Zal wel met dialect-duits te maken hebben gehad dat ze zelf spraken en ik ...duits. ( ik had echt het idee dat ze het meenden, dat het geen grapje was, ook tegen mijn man)

mirreke

mirreke

19-04-2009 om 19:35

Jonge duitsers?

Lotm, zijn jouw studiegenoten redelijk jong? Ik heb zelf de indruk dat er een behoorlijke kloof bestaat tussen jonge mensen en de wat oudere, meer 'Duitse' Duitsers, ook wat humor betreft.
Aan de andere kant, wij zijn hier (in de buurt van Kleve) tussen heel wat behoorlijk aardige Duitsers terecht gekomen. Als we het in een gesprek daarover krijgen zeggen ze allemaal dat zij eigenlijk geen echte Duitsers zijn, het zijn meer Twenten. Plat Kleefs is eigenlijk plat Twents. Dat klopt ook, mijn vader kwam uit Twente en ik kan de mensen hier prima verstaan als ze plat praten.
Trouwens, was vandaag met de kinderen op de skatebaan alwaar een skatende jongere mij (alweer) vroeg wat ik daar kwam doen. In Holland zijn de skatebanen toch veel mooier? Eigenlijk was in Holland álles veel mooier.
Oh, nu kids naar bed.

lotm®

lotm®

20-04-2009 om 07:22

Rond de 35/40

Mirreke, mijn Duitse studiegenoten zijn ongeveer tussen de 35 en 40 jaar oud.

Ik heb net als jij de indruk dat er tussen jongere en oudere Duitsers een kloof zit, ook wat betreft humor. Het publiek bij Hape Kerkeling bestaat ook niet uit overwegend gepensioneerden (-:

Met vriendelijke groet,

Lydia

mirreke

mirreke

24-04-2009 om 19:39

Wederom negatief

Er zijn twee onderzoeken gedaan waarbij Nederlanders toch best wel verheugd zouden kunnen reageren, maar ook hier toch weer sceptische of cynische reacties, namelijk: Nederlandse kinderen zijn het gelukkigst in Europa (en in een soort vervolg erop, 2 jaar geleden onderzoek van UNICEF waarbij Nederlandse kinderen de gelukkigste van de ontwikkelde landen blijken) en een onderzoek waaruit blijkt dat de thuisbevalling zo onveilig nog niet is, namelijk even veilig als in het ziekenhuis bevallen (beide draadjes in de rubriek algemeen).
Dit soort reacties vind ik zelf nogal typisch Nederlands. In menig ander land wordt daar juist vrij trots op gereageerd. Jammer ook, een inhoudelijk gesprek erover komt niet echt op gang...

mirreke

mirreke

25-04-2009 om 16:56

Pelle

Jawel hoor, in algemeen, twee draadjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.