Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

bloempje

bloempje

21-03-2010 om 20:26

Uit volkskrant: "wij nemen stelling."

Onderstaande komt uit de volkskrant van gister. Ik zelf ben blij met dit geluid en ik hoop eigenlijk dat het een begin is van een beweging die een goed tegen geluid gaat geven aan Wilders.

Wij nemen stelling
Door Aenima op March 21, 2010 om 9:28 am

In de Volkskrant van gisteren stond een ingezonden brief waarin enkele vooraanstande (oud)politici stelling nemen tegen de discriminerende tendensen die zich de laatste jaren in Nederland hebben ontplooid. Dit is de tekst:

Wij nemen stelling! U ook?

Nederland is een mooi land. Ook een beschaafd land; mede dankzij het – tot nu toe bij de bevolking breed aanwezige- gevoel voor sociale rechtvaardigheid. De gelijkheid voor alle burgers ligt vast in het eerste artikel van onze grondwet en in het verdrag voor burgerrechten van de Verenigde Naties. Dankzij de diepgewortelde traditie van tolerantie en respect voor diversiteit konden tot nu toe etnische en religieuze minderheden hun volwaardige plaats innemen.

Deze interne openheid is altijd een sterke basis geweest voor de internationale openheid van Nederland.Tot nu toe dwingt Nederland respect af in de wereld. Deze belangrijke kenmerken worden bedreigd door populistische predikers van angst en haat. Zij willen Nederland veranderen in een intolerant land, een culturele eenheidsworst, gezuiverd van “niet- Westerse” etnische, religieuze en culturele elementen. Met hun politiek van “wij´ tegen “zij” zetten ze burgers tegen elkaar op en met hun pleidooien voor racisme en discriminatie op basis van geloof en afkomst drukken ze minderheden in een hoek.
Allochtonen en vooral moslims moeten het ontgelden. Ze zouden geen eigen scholen mogen hebben, geen moskeeën mogen bouwen en geen minister of staatssecretaris mogen worden. En vrouwen wordt hun recht ontnomen om een hoofddoek te dragen.

Niet moslims maar de radicaal rechtse politici “islamiseren” het politieke debat en het sociale leven in Nederland door elk probleem – van de files tot huisvesting en criminaliteit – tot een geloofskwestie te reduceren. De daadwerkelijke sociaal-economische problemen die onevenredig veel allochtonen raken, zijn uit het politieke debat verdwenen en vervangen door een ideologie van “botsende culturen”.
Zij houden de burgers voor dat hun problemen als gevolg van de economische crisis, werkloosheid, armoede en criminaliteit met het afschaffen van de hoofddoek, het sluiten van islamitische scholen en het schieten op de knie van overlastgevende jongeren, op te lossen zijn!

Al te vaak verbergen de predikers van angst en haat zich achter de vrijheid van meningsuiting. Het respecteren van die vrijheid ontslaat ons echter niet van de plicht om tegen abjecte vreemdelingenhaat publiekelijk stelling te nemen en minderheden te beschermen tegen discriminatie en racisme.

Te weinig burgers, intellectuelen en politici spreken zich uit tegen de discriminatie onder de dekmantel van “religiekritiek”. De populisten willen artikel 1 van de Grondwet afschaffen, bepleiten “de grenzen dicht te gooien voor alle niet-westerse allochtonen” en willen “tientallen miljoenen” Europese moslims deporteren.
Ook het pleidooi om “de grote schoonmaak van onze straten” te starten door ondermeer een “kopvoddentax” in te voeren tast de waardigheid van de moslims aan en ondergraaft de democratische principes van Nederland. Een krachtig tegengeluid wordt te weinig gehoord. Het benoemen van vreemdelinghaat mag geen taboe worden.
De angst voor het verbale geweld van angst- en haatzaaiers mag ons niet gijzelen. Daarom spreken wij ons luid en duidelijk uit tegen discriminatie en racisme en voor solidariteit tussen alle burgers ongeacht hun etnische afkomst en religie.

- Hedy d’Ancona (oud-minister PvdA)
- René Danen (voorzitter Nederland Bekent Kleur)
- Hans Dijkstal (oud-vicepremier VVD)
- Bas de Gaay Fortman (oud-Kamerlid, GroenLinks)
- Jos van Kemenade (oud-minister PvdA)
- Tineke Lodders (oud-partijvoorzitter CDA)
- Anja Meulenbelt (senator SP)
- Prof. Rinus Penninx (hoogleraar Etnische Studies UvA)
- Mohamed Rabbae (oud-Kamerlid GroenLinks)
- Jan Terlouw (oud-vicepremier D66)
- Kars Veling (oud-fractievoorzitter ChristenUnie)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

21-03-2010 om 21:47

Tja

Leuk hoor, zo'n ingezonden brief. Die zijn er ook geweest over de vrijheid van meningsuiting n.a.v. de dood van Theo van Gogh (ik herinner me nog Eddy Terstal en Theodor Holman) en over de uitverkoop van de samenleving (iets van de SP, geen idee meer waar dat precies over ging, had het niet iets met dat geschiedenismuseum te maken?). Een paar BN'ers zetten hun naam onder een riedeltje waar maar weinig mensen het mee oneens zouden kunnen zijn vanwege het schrikbarende gehalte aan open deuren. En dan? Verandert er niks. Ik deel het optimisme van Bloempje in het geheel niet - helaas.
Vandaag is Sharpeville zestig jaar geleden. In de jaren negentig liepen we op 21 maart met tienduizenden tegelijk door Amsterdam voor Nederland Bekent Kleur. Met weemoed herinner ik me die demonstraties. Ik bedacht tijdens het koken dat ik graag een soort Million Man March in Nederland zou willen organiseren, een kruistocht voor achterlijke zaken als vrede, liefde en onderlinge verdraagzaamheid. Ik noem het "Loop met Louiza" en neem mijn halfbloed dochter mee als mascotte. Het moet een vrolijk, ludiek evenement worden waarvan mensen tegen wil en dank een brede glimlach op hun gezicht krijgen. Het moet bruisen van muziek en dans, iedereen deelt hapjes met elkaar, wilde uitdossingen waar je ook kijkt. Naast te weinig verdraagzaamheid is er namelijk ook veel te weinig collectief beleefd plezier. Er wordt niet genoeg samen gelachen in dit land van de kilometerheffing en de kopvoddentaks. We marcheren van Den Helder tot Den Briel (ofzo) en als we op onze eindbestemming zijn, loopt er een miljoen Nederlanders over de snelweg in een eindeloze stoet van lichtjes en muziek (zichtbaar vanuit de ruimte, zeg maar).
Ach ja, je droomt wat af zo tijdens het roerbakken van je lamsshoarma.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

21-03-2010 om 23:02

Massi

Count me in.

Tirza

krin

krin

22-03-2010 om 09:09

Ik loop mee!

Wel in de zomer, graag, want het is 168 kilometer (met de auto) van Den Helder tot Den Briel...

Massi

Je krijgt het druk Ik ben er vast ook bij.

Tinus_p

Tinus_p

22-03-2010 om 11:13

Nog erger massi

Massi:
"Leuk hoor, zo'n ingezonden brief. Die zijn er ook geweest over de vrijheid van meningsuiting n.a.v. de dood van Theo van Gogh (ik herinner me nog Eddy Terstal en Theodor Holman) en over de uitverkoop van de samenleving (iets van de SP, geen idee meer waar dat precies over ging, had het niet iets met dat geschiedenismuseum te maken?). Een paar BN'ers zetten hun naam onder een riedeltje waar maar weinig mensen het mee oneens zouden kunnen zijn vanwege het schrikbarende gehalte aan open deuren. En dan? Verandert er niks. Ik deel het optimisme van Bloempje in het geheel niet - helaas."
Het is erger dan dat. Dit soort oproepen bevestigen vooral het eigen gelijk van de mensen die hier toch al mee eens waren. De PVV-stemmer voelt zich alleen maar meer miskent, en wil gewoon horen dat er iets wordt gedaan aan die jongetjes die in Veenendaal zonder enige reden mensen het ziekenhuis inslaan.

Tinus_p

Tinus_p

22-03-2010 om 11:14

Mars

Als aanvulling: Ook het idee van zo'n mars (hoe symatirke verder ook) heeft geen zin -behalve als je die mars in Veenendaal houdt na zonsondergang.

Tinus_p

Tinus_p

22-03-2010 om 12:19

Duh

Berber:
"azijnzeikers zullen er altijd zijn."
Duh. De Volkskrant heeft niet voor niets de vaste bijnaam 'Azijnbode'.

Tinus_p

Tinus_p

22-03-2010 om 13:07

reina

reina

22-03-2010 om 14:25

Geen bezwaar tegen

Ik denk ook niet dat een dergelijk schrijven veel zin heeft, maar ik heb er ook geen bezwaar tegen. Waarom mogen mensen geen tegengeluiden laten horen, niet om de Wilders-stemmers over hun streep te halen, maar om ook hun geluid te laten horen. Het wordt mij een beetje te politiek-correct om vooral niets tegen de Wildersgeluiden te laten horen, terwijl die man met zijn club de media blijft beheersen, hier in de stad zelfs door gewoon niets te doen en niets te willen, ook daar haal je de voorpagina's mee, zolang je maar bij de PVV zit... .
Vandaag klonk nog een ander tegengeluid: http://binnenland.nieuws.nl/590271/aangifte_tegen_pvver_de_roon_om_hoofddoekjesverbod
ik denk dat zij zich wel kan vinden in het genoemde schrijven en dat vind ik ook belangrijk.

Tinus_p

Tinus_p

22-03-2010 om 16:07

Aangifte

Reina:
"Vandaag klonk nog een ander tegengeluid: http://binnenland.nieuws.nl/590271/aangifte_tegen_pvver_de_roon_om_hoofddoekjesverbod"
Ja, en dat vind ik pas echt dom. Waar zo'n mars (zoals je zelf zegt) een oprecht tegengeluid is, leidt aangifte alleen maar tot ellende. De aangifte tegen Wilders is niet voor niets in eerste instantie geseponeerd. Vrijspraak is een nederlaag voor de aangeefster, maar een veroordeling is een Pyrrhusoverwinning -alleen de PVV wordt er beter van. Nouja, ook dat roep ik al een jaar of 2....

reina

reina

22-03-2010 om 18:06

't is maar

"maar een veroordeling is een Pyrrhusoverwinning -alleen de PVV wordt er beter van"'t is maar hoe je het bekijkt, dfe PVV krijgt toch wel aandacht, ik schreef het al, zelfs door niets te doen en niets te willen. Ik kan me voorstellen dat zij háár stem wil laten horen, dat ze wil laten zien dat ze ook een stem heeft en niet het doetje is zoals de PVV vrouwen met hoofddoekjes graag weg zet. En nee, ook hiervan zal de Wildersclan niet onder de indruk zijn, maar dat zal haar doel ook niet zijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-03-2010 om 19:00

O leuk

Ik heb nu geen tijd en vooral geen energie om zoiets enorms te organiseren - loop door wat lichamelijk gedoe op mijn tandvlees. Ik zou nog geen vijf kilometer kunnen lopen laat staan 168 (hihi, leuk dat iemand dat heeft uitgezocht). Wel heel bemoedigend dat er zomaar op maandagmorgen al een stuk of zes mensen mee willen lopen ( en dat is niet ironisch bedoeld). Het hoeft ook niet per se van Den Helder tot Den Briel te zijn, of 1 miljoen mensen te trekken. Voor mij zou zo'n tocht gewoon veel meer betekenen dan een open brief van enkele oud-politici. Loop mee voor een Leuker Land? Zo'n optocht is een avontuur, je hebt het er nog jaren over. Enfin, het is geen 'idee' (sorry Tinus), het is meer een leuke dagdroom tijdens het koken. Maar als iemand er brood in ziet, ik hoef geen copyright.
Groetjes
Massi

Tinus_p

Tinus_p

22-03-2010 om 20:26

Heu

Berber:
"Ik doelde meer op onze eigen azijnbode."
Que??

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2010 om 13:52

Wie geschoren wordt

Dit vin dik ook niet slim: http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/GroenLinks-Veenendaal-wil-wederzijdse.512728.news

Op zo'n moment geldt; nix wegrelativeren. Wie geschoren wordt, moet stilzitten. Of, nog beter, helpen met de opsporing. Er wordt gerefereerd aan Milly/Sander V; die heeft zichzelf aangegeven nadat zijn vriendin blijkbaar had gezegd dat dat een beter idee was.

Ik heb even wat gemist geloof ik

Ik vind die brief waarnaar Tinus linkt nogal een warrig schrijfsel, maar dat terzijde.

Maar hoezo dat 'wie geschoren wordt moet stilzitten'? Wie wordt er geschoren? Dat heb ik even gemist geloof ik.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2010 om 17:29

Framing

Temet:
"Ik vind die brief waarnaar Tinus linkt nogal een warrig schrijfsel, maar dat terzijde."
En dom, omdat (zie eerdere discussies) de schrijvers zich keurig laten framen, én de verdenking op zich laden dat ze de slachtoffers niet serieus nemen. Stilzitten als je geschoren wordt.....

Pluk53

Pluk53

24-03-2010 om 12:11

Anton dingeman in trouw

de strip Anton Dingeman vandaag in Trouw:
http://www.trouw.nl/digitalekrant/TR/20100324___/1_002/article8_image.html
Weet niet of de link zonder abbo werkt. Maar het laat in drie plaatjes zien wat de lente teweeg brengt in een volksbuurt: steen door de ruit bij oudjes(die als commentaar geven: o, het is lente, dan zal Mohammed wel weer buiten spelen). Laatste plaatje waar "de jeugd" weer als vanouds intimiderend en sexistisch bezig is naar passerende vrouwen. Voetnoot bij de strip: "naar een verslag in de volkskrant 23-3-2010" . Dat artikel kon ik helaas niet vinden op de VK-site

Pluk53

Pluk53

24-03-2010 om 13:09

Didi68

je hebt gelijk, het is een interpretatie. Maar Trouw is geen Telegraaf, en zal geen berichten plaatsen zonder betrouwbare bron. Daarom was ik ook benieuwd naar het Volkskrantartikel wat "geciteerd" werd.

Tinus_p

Tinus_p

24-03-2010 om 13:11

Pluk/didi

Didi:
"Nee, het laat zien wat de tekenaar zich voorstelt bij de lente in een volksbuurt. Daarmee is het nog niet waar."
Helaas wel (of iig heeft de tekenaar het niet bedacht), dit is het volkskrant stuk dat Pluk niet kon vinden: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5421 De tweede reactie (meteen om 8:16) vat t mooi samen: 'Blijft u zich vooral afvragen waarom er zoveel mensen op de PVV gaan stemmen.' I rest my case.

Tinus_p

Tinus_p

24-03-2010 om 13:25

Was deze al geweest?

http://www.nrc.nl/binnenland/article2503489.ece/KLPD_maakte_lijst_gemeenten_met_verdachte_Marokkanen

Overlast door Marokkaanse jongeren is allang niet meer het exclusieve domein van De telegraaf en Geenstijl.nl. Los van wat relevante, maar eindeloze discussies over de oorzaken, de rol van armoede en discriminatie: Deze overlast is op dit moment waarschijnlijk de grootste blokkade van de integratie van marokkanen in Nederland. Let trouwens op de score van Almere op de bijbehorende lijst (19e, op absolute ranglijst 12e); blijkbaar is daar ook een deel van het grote PVV-succes te verklaren.

Tinus_p

Tinus_p

24-03-2010 om 15:20

Komkom didi

Didi:
"Tinus, ik had je hoger ingeschat qua intelligentie. Het artikel dat je opgeeft, bevat geen journalistieke feiten, maar een opinie(!)stuk van een schrijver die beschrijft wat andere mensen heb vertellen."
Komkom Didi. Dit is geen opiniestuk (iets met meningen), maar een journalistiek stuk (iets met feiten en verhalen). En duhuh, het is geen wetenschap of strafrechterlijk onderzoek. Maar het is wel de Volkskrant.
Kortom, je kunt terecht diverse kanttekeningen plaatsen, maar daarmee kun je het centrale punt (Overlast Is Een probleem) niet wegredeneren. Sterker nog, dat wegredeneren maakt het probleem alleen maar erger. Het probleem voor de marokkaanse nederlandsers/nederlandse marokkanen dan, want het is hun imago dat hier kapot gaat. De marokkaanse jongeren zijn uiteindelijk vooral een bedreiging voor de integratie en de toekomst van de marokkaanse nederlandsers/nederlandse marokkanen. Want zij spelen een hoofdrol in de toenemende populariteit van de PVV.

Tinus_p

Tinus_p

25-03-2010 om 11:38

Izar en de media

Izar:
"Ik denk dat wij van mening verschillen over de rol van de media bij dit soort vraagstukken."
Blijkbaar. Nou mis ik een stap in je redenering, maar geloof jij nou dat de media de oorzaak zijn van de overlast? Of van de populariteit van de PVV? Ik denk, dat je de media dan een te grote rol geeft. De rol van de media is beperkt, en vooral: tweeslachtig en paradoxaal.

Nogmaals; de OORZAAK van de populariteit van de PVV ligt 1. bij de overlastgevende jongeren (marokkaans en anderszins) en 2. bij de onmacht van de overheid om dat probleem aan te pakken.

Dit probleem bestaat (als het specifiek gaat over marokkaanse jongeren) een jaar of 20; ik heb hier wel eens geciteerd uit een boek van Frits Bovenkerk uit 1992, die toen als genoeg reden zag overlast door marokkaanse jongeren als apart probleem (dus los van andere problemen zoals overlast door nederlandse jongeren, zinloos uitgaansgeweld, etc) te bespreken.
De rol van de media, vooral voor de Fortuinrevolte van 2002, was in grote lijnen wat jij wil -veel relativering, veel positieve tegenvoorbeelden. Die aanpak heeft alleen maar contraproductief gewerkt, omdat relativering leidt tot bagatellisering en volkomen begrijpelijke gevoelens van miskenning, terwijl die positieve tegenvoorbeelden paradoxaal genoeg al snel benadrukken dat allochtonen blijkbaar 'anders' zijn.

Met andere woorden: Klagen over de media heeft geen zin. Er is maar één duurzame aanpak van de PVV: Doe iets aan de overlast (en nog wat andere probleempljes). Onthoud goed: Fortuin kwam op, ONDANKS de media, niet dankzij.

Pluk53

Pluk53

26-03-2010 om 14:24

Strafkampen

Glen Mills is ook verleden tijd; zie http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article3025201.ece/Geloof_in_Glen_Mills_bleek__een_hype_.html?all=true
Wordt er gewerkt aan een "landelijke aanpak", of is het iedere stad voor zich?

Tinus_p

Tinus_p

27-03-2010 om 11:30

Cohen

http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/cohen_overheid_laat_te_veel_aan_markt_over/

Aardige analyse (hoewel IMHO net bezijden het punt) en veel interessante reaguurders

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.