Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bruiloftgast

Bruiloftgast

02-08-2012 om 17:32

Uitnodiging: avondgast

Ik heb een uitnodiging voor een bruiloft, maar er zat een apart kaartje bij met "avondgast" erop.
Is het dan wel of niet gebruikelijk om bij het gemeentehuis en/of kerk even te komen kijken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

02-08-2012 om 17:43

Afhankelijk

van werk/tijd , wel of geen vrij kunnen vragen is het zo dat kerk, gemeentehuis en receptie vrije keus is om te komen. Avondgasten mogen na de receptie (als deze in de avond is) blijven of na het diner komen, mits er wordt gezegd dat ze mee mogen eten natuurlijk.

marie

marie

02-08-2012 om 22:54

Gemeentehuis / kerk is openbaar

Hoi,
De plechtigheid in gemeentehuis en de kerkdienst zijn openbaar en daar mag je dus sowieso naar toe.
Ik denk dat je als avondgast niet bij het evt. diner enzo mag zijn.
groetjes

Jesse_1

Jesse_1

03-08-2012 om 11:30

Ligt er ook aan

Wat staat er in de uitnodiging zelf?
Bij ons was maar een select gezelschap 'welkom' bij het gemeentehuis. De meeste mensen hadden dus een andere uitnodiging waar plaats en tijdstip van het officiele gedeelte niet op stond.
Als dat wel op de uitnodiging staat, mag je aannemen dat je daar ook welkom bent.

Bruiloftgast

Bruiloftgast

03-08-2012 om 11:39

Tijd staat er wel

Er staan tijden op van gemeentehuis en kerk.
Ik vond de uitnodiging verrassend. Want het gaat om een goede vriendin en zij sprak al een jaar over dat ik echt wel bij het ja woord moest zijn. Maar nu kreeg ik een uitnodiging met avondgast erop, dus ik was nogal verwonderd...

mix

mix

03-08-2012 om 12:42

Dan

ben je op het diner (als dat er is) na de hele dag welkom. Misschien doen ze het diner met alleen familie?

Serwe

Serwe

03-08-2012 om 13:21

Maar

Laat je de gasten dan voor het diner naar huis gaan? Dat is toch heel ongastvrij? Je kan toch niet mensen uitnodigen voor een deel van de dag en dan met de boodschap dat ze zich tussendoor zelf maar moeten vermaken? Dan hou je maar weinig vrienden over.

marie

marie

03-08-2012 om 13:40

Heel gewoon

Hoi,
Het is volgens mij heel gewoon om bijvoorbeeld om 13.30 uur in het gemeentehuis te trouwen en dan om 15.30 uur ofzo een kerkdienst en dan om 20.00 uur receptie te houden.
De mensen die voor de hele dag uitgenodigd zijn (meestal directe familie) krijgen wel eten/drinken tussendoor en de rest niet.
Dat vonden wij destijds dus ook helemaal niet handig en hadden daarom om 19.00 uur kerkdienst en om 20.00 uur receptie. Op die manier konden veel gasten toch naar de kerkdienst, zonder dat ze vrij moesten nemen van het werk enzo. En we hadden gelijk wat meer mensen in de kerk. Deze constructie werd toen erg gewaardeerd door de gasten.

amk

amk

03-08-2012 om 13:42

Serwe

dat is een heel gewoon gebruik hoor om gasten zelf voor hun diner te laten zorgen, voor de plechtigheid ben je dan ook niet expliciet uitgenodigd. Daar aanwezig zijn is eigen keuze.
Een jaar of half jaar geleden is er ook al eens een uitgebreide draad over geweest.

Serwe

Serwe

03-08-2012 om 13:50

Echt?

Ik ken dat helemaal niet. in mijn omgeving wordt iedereen voor de hele dag uitgenodigd. Ik weet wel een paar gevallen waar een deel van de gasten alleen op de receptie welkom was. Dat ging dan om mensen met veel oppervlakkige en zakelijke contacten. Bij zo'n receptie heb ik altijd het idee dat het bruidspaar daar de gasten laat komen die ze er eigenlijk niet bij willen maar uit plichtsgevoel uitnodigen en dat de mensen die daar komen er eigenlijk ook helemaal geen zin in hebben maar uit plichtsgevoel komen. Kan je dus net zo goed niet doen heb ik het idee.

Ik heb echter nog nooit een bruiloft meegemaakt waarbij je 's middags moest komen en dan 's avonds weer. Dat is toch enorm ongastvrij? Je kan toch niet iemand uitnodigen met de boodschap maar zelf voor zijn eten te zorgen? Ik ken dat dus helemaal niet.

marie

marie

03-08-2012 om 14:24

Streekgebonden?

Hoi
Licht wellicht aan waar je woont? Ik woon in het noorden va het land en daar is het dus heel gewoon om niet alle gasten voor de hele dag uit te nodigen (zou ook nogal in de papieren lopen).
groetjes

Tonny

Tonny

03-08-2012 om 15:55

In nederland

Heb je over het algemeen genomen daggasten ( naaste familie en eventueel de getuigen of goede vrienden die vanaf het eerste moment bij de feestelijkheden zijn, dus vanaf het verschijnen van het paar bij hen thuis of bij hun ouders. Die daggasten krijgen de hele dag eten en drinken.
Daarnaast avondgasten die na de receptie op het feest welkom zijn.
De plechtigheden waar het eigenljk om draait ( gemeentehuis en eventueel kerkdiienst) zijn momenten waarop elke belangstellende welkom is.

Je maakt als genodigde zelf een keuze wat je doet, wat is vind je leuk, wat is uitvoerbaar. Dat niet elke belangstellende bij de maaltijden is vind ik niet pe definitie ongastvrij, er is een grens aan het budget. Ik vind he zelf totaal geen punt om naast de plechtigheden met mijn eigen partner of vrienden elders wat te eten, tussendoor. Wat maakt dat nou uit.

Serwe

Serwe

03-08-2012 om 16:18

Hier

In mijn nabije omgeving zijn verschillende bruiloften het meest gangbaar.

Mensen die niet veel geld hebben doen het meestal zo: kerkdienst en daarna lichte versnaperingen (dus een receptie idee) of een (late) lunch (van eenvoudig tot uitgebreid). Misschien nog gevolgd door een diner met alleen nabije familie. Dat is wel een populair concept bij mensen die niet zo veel geld hebben maar er wel een feestelijke bijeenkomst van willen maken.

Andere mensen doen vaak: kerkdienst, daarna foto's, receptie, diner en avondfeest. Sommige mensen zie je alleen op de receptie maar de mensen bij de kerkdienst zijn er meestal de hele dag. De receptie is dus voor mensen die je eigenlijk niet uit wilt nodigen

wat ik ook wel zie bij vooral jongere mensen: kerkdienst in de avond gevolgd door feest. Dan dus geen diner maar alleen drinken en hapjes.

Gemeentehuis gaan de meeste mensen op een andere dag heen maar soms is het ook eerst gemeentehuis en dan de kerkdienst.

Bij mensen die niet in de kerk trouwen komt het gemeentehuis in de plaats van de kerk.

Heel soms is er alleen een plechtigheid en geen samenzijn daarna.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat je 's middags bij de plechtigheid was en je dan zelf moest vermaken tot het feest. Dat vind ik ongastvrij want dan moeten mensen dus allemaal extra kosten maken.

Eventueel mensen alleen voor een feest uitnodigen snap ik nog wel maar ik vind het wel jammer dat je zo eersterangs en tweederangs gasten hebt. Het staat zo akelig. Wij hebben onze bruiloft redelijk simpel gehouden maar iedereen was gewoon welkom.

Tonny

Tonny

03-08-2012 om 20:11

Eerste, tweederangs?

Zo voel ik dat helemaal niet. Je hebt toch allerlei contacten. Familie, goede vrienden, kennissen, buren, collega's. Ik heb er totaal geen moeite mee om op zo'n feestdag in een minder belangrijk 'hokje' te belanden hoor, volgens mij moet je dat niet zo zwaar zien.

Bruiloftgast

Je vriendin heeft gezegd dat ze het fijn zou vinden als je bij het ja woord zou zijn. Dat is soms lastig omdat je er misschien vrij voor moet nemen of een eind rijden? Je hoort dus bij de gasten die `s avonds komen maar ze zal tegen een aantal mensen hebben gezegd dat ze het leuk zou vinden als ze er zijn in het gemeentehuis/kerk.
Het bruidspaar weet nooit wie bij het officiële gedeelte aanwezig zullen zijn. Waarschijnlijk gaan ze met een kleine groep (directe familie?)`s avonds eten, die zijn er in ieder geval bij, andere mensen moet ze afwachten.
Er is niets raars aan, ze laat je weten dat ze het fijn zou vinden als je `s middags ook komt. Je hoort er alleen niet bij met het diner.
Ik heb er net zoals Tonny totaal geen moeite mee. Ze bedoeld het echt heel lief als ze graag wilt dat je erbij bent met het officiële ja-woord.Dat is toch ook het emotionele moment van de dag? De rest is bijzaak en vermaak.En ook daar hoor je `s avonds bij.

2de rang gast?

Ik vind dat er wel wat positiever mag worden gedaan over de mensen die je als avondgast uitnodigd of die op de receptie komen....Het is gewoon ónbetaalbaar als je iedereen de héle dag uitnodigd. En vaak is het een kwestie van keuzes maken in groepjes...want als je collega A waar je al zo lang mee samenwerkt uitnodigd voor de hele dag, moet je ook collega B uitnodigen want die ken je net zo lang en daar werk je óok mee samen. Als je vriendengroep van man uitnodigd, wil vrouw ook de vriendinnengroep....etc.etc. Nodig je je tante uit, dan moet oom mee, en ook die andere tante natuurlijk, anders is ze beledigd en wat zal je vader zeggen dat je wel z'n ene zus uitnodigd en de andere niet?
Dat kan dus niet....Dus kies je in 'groepen'. En meestal niet op de persoon zelf.
En de receptie....Hoezo daar komen alleen zakelijke gasten waar je niet zoveel mee hebt? Ik vond de receptie persoonlijk het leukste gedeelte van onze bruiloft....Bij ons kwamen: oud-buren van onze vorige straat, cliënten van het verzorgingshuis waar ik werk (wel 80 mensen!!!), vrijwilligers en familieleden van die cliënten (ook voor het vervoer van de cliënten, nogmaals zo'n 60 mensen), oud-collega's van man die een jaar ervoor van werk was gewisseld, collega's van mij van andere huizen, collega's van mijn moeder, de buren van mijn ouders, collega's van mijn vader, vrienden van mijn broer...etc.etc.) Ik was verrast door die stortvloed aan mensen...er kwam maar geen einde aan...Uiteindelijk kwamen er tegen de 300 mensen op de receptie. En daar hadden we geen kaart voor gestuurd, die kwamen allemaal uit zichzelf na een ieniemie klein advertentietje in het het plaatselijke sufferdje. Een aantal van deze receptiegasten stond ook bij het gemeentehuis en enkelen liepen ook mee naar binnen om de plechtigheid mee te beleven. We voelden ons net Sinterklaas of de Koningin zoals we vanaf het gemeentehuis de 'menigte' toezwaaiden....
Een paar (3 dacht ik) hebben we alsnog uitgenodigd voor het diner. Die kwamen van vér weg en waren al wel ook voor de avond uitgenodigd, maar wilden zélf graag de plechtigheid en de receptie óok meebeleven. En dat kwam ook omdat iemand anders door prive-omstandigeheden niet kon komen (oom in ziekenhuis, dus tante kwam ook niet). Er waren dus 'vrije plekken....' zeg maar.
De receptie kostte ons ook een lieve duit....Eerst koffie met gebak en erna een borrel (of fris natuurlijk) en een hapje en dat nogmaals, voor 300 mensen, reken maar uit.
Om dan te spreken van 2de rangsgast...Terwijl het bruidspaar zo z'n best doet om iedereen wat mee te laten beleven en daar diep voor in de buidel tast....Vind ik nogal ondankbaar.
De avondgasten waren collega's, buren, wat verdere vrienden en kenissen, vrienden van onze ouders,nichten en neven etc.etc.
De hele dag gasten waren ooms en tante's, broers en zussen, ouders en enkele goede vrienden en vriendinnen. Ook een aantal van de avondgasten was bij het gemeentehuis en ook daarvan kwamen er enkelen op de receptie.
Pas geleden is mijn jongste broer getrouwd en die heeft ong. dezelfde 'stijl' aangehouden als wij toendertijd.
Qua indeling gasten.
Binnenkort trouwt mijn vriendin en ook zij heeft ong. dezelfde stijl. De uitnodigingen zijn al verstuurd en ik mag getuigen en ceremoniemeester zijn....
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.