Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2018 om 15:33

Uitvaartverzekeringen


aardbei

aardbei

26-11-2018 om 13:09

Tsjor

De stenen staan gewoon naast elkaar, dus je ziet het niet. Alleen als je goed oplet, dan zie je dat de graven wel wat smal zijn. Oftewel: er liggen 2 (of 3) mensen in datzelfde graf.
Ik was mij er ook nooit van bewust, tot de begrafenis van mijn schoonvader een paar jaar geleden. Uit de reacties van anderen maakte ik op dat het heel gebruikelijk is.

OND

OND

26-11-2018 om 14:01

Will40

Dat hang er maar vanaf hoe je het bekijkt... De spaarrentes staan nu wel historisch laag, maar dat betert ooit wel en voor sparen op een dergelijke lange termijn, neemt men toch een rendement aan van zo'n 2,5 à 3% op jaarbasis.

Aan 2,5% zou er op die 67 jaar om en bij de € 8 000 bij elkaar gespaard zijn, aan 3% net iets minder dan € 10 000...

De verzekerde in uw voorbeeld moet het doen met een netto-rendement van net iets meer dan 0,7% op jaarbasis. Zelfs nu, met de erg lage spaarrentes is dat erg schamel.

Als ook de inflatie in rekening gebracht wordt zijn al die hypothesen sowieso forse verliesposten, natuurlijk.

Heel wat rondgezworven

op begraafplaatsen, maar dit is me toch totaal ontgaan. Goed om te weten, voor als de vraag onverwacht komt.

Tsjor

OND

Als je direct op je 18e die 3000€ vastzet en 67 jaar laat staan is dat zeker de beste optie.
In de praktijk schijnt dat weinig te gebeuren, vandaar een verzekering.

En,

Een algemeen graf wordt na tien jaar opgeruimd; restant in beenderkuil, of alsnog cremeren of alsnog in eigen graf begraven. Dat geeft na tien jaar weer kosten met zich mee. Dus alsnog een duurdere steen met banden.
Wie in een eigen graf ligt, kan blijven liggen. Alleen de huur verlengen met x jaar.

@Kaaskopje, Ik las net dat er ook begraafplaatsen bestaan met grafkelders zoals in de zuidelijke landen.

OND

OND

26-11-2018 om 16:35

Iemand die € 3 000 zou storten

op een spaarrekening en dat 67 jaar zou laten staan, zou aan het einde van de rit aan 0,74% een € 4 900 hebben, aan 2,5% een kleine € 15 700 en aan 3% een kleine € 22 000. Ik hou wat slagen om de arm, de grootte-orde klopt in elk geval.

Maar dat is niet de situatie die u schetste en ik ken niet veel jongelui van 18 (geen enkele eigenlijk) die zomaar even € 3 000 kunnen missen voor 67 jaar (als ze dat al zouden willen: een 18-jarige die met zijn uitvaart bezig is... Ik zou me ernstig zorgen maken).
Jongeren die vlotjes € 3 000 kunnen missen zullen er ongetwijfeld zijn, maar die, die ik ken en die zelfstandig wonen, moeten, zoals ze dat hier zeggen, "krotten en krabben om rond te komen" en die zijn al heel blij als ma of pa eens voor hen boodschappen doen...

Triva

Triva

26-11-2018 om 16:43

en dan nog

is die 3000 of 4000 te weinig, zeker over 60 jaar.

Flavia

Flavia

26-11-2018 om 16:45

dure auto

Een dure auto hoeft helemaal niet.

Je mag, mits op een respectvolle manier dus niet zittend op de de achterbank van je cabrio, een overledene zelf vervoeren.

https://www.uitvaartverzekeringen.net/het-vervoeren-van-de-kist/

Ook de kist hoeft niet, een lijkwade om het lichaam hygienisch te vervoeren is genoeg.

https://www.uitvaartverzekeringen.net/uitvaart-zonder-kist/

dan nog een e-mailtje om iedereen uit te nodigen en je bespaart toch flink op de kosten.

OND

OND

26-11-2018 om 17:04

Triva

Natuurlijk is dat te weinig, maar die uitvaartverzekeringen spelen handig in op "de gemoedsrust" van potentiële klanten: iedereen weet dat hij ooit dood gaat en geen enkele ouder wil de kinderen opzadelen met de (overdreven!) kosten die daarmee gepaard gaan.

Jongelui, aan het begin van hopelijk een voorspoedig leven, hebben het al niet gemakkelijk, ook financieel niet, en de ouderen willen hen maar al te graag in bescherming nemen tegen die kosten... Daar wordt goed van geprofiteerd!

Onlangs was er hier, op onze Radio1, een gesprek met zo'n hoge pief van de beroepsvereniging van begrafenisondernemers. Op de vraag waarom dat allemaal zo verschrikkelijk duur was, kwam het antwoord erop neer, dat de begrafenisondernemer nu eenmaal de wensen van de nabestaanden inwilligde en dat die toch ook zijn verantwoordelijkheid moest opnemen. Van gebrek aan transparantie in de prijsvorming, ontbreken van marktwerking enz. was uiteraard geen sprake.
Het waren die domme consumentjes, die al te onbesuisd, ondanks prima informering en volstrekte transparantie, gewoon verkeerde beslissingen namen...

Ik had hem graag uit mijn radio gesleurd en ter plekke gebalsemd. Met geconcentreerd zwavelzuur.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-11-2018 om 17:22

meer personen in één (familie)graf

Zoals Triva zegt - het gaat veelal om drie personen. Maar als het een graf voor een lange periode is en er vele jaren tussen de begrafenissen zitten, is het soms mogelijk meer mensen in zo'n graf te begraven. Om de eenvoudige reden dat de begraven persoon langzaam vergaat en minder ruimte inneemt, waardoor er ruimte ontstaat voor een persoon meer.

Meer personen op één plek - geen familiegraf- worden gemarkeerd met meer (kleinere) stenen naast elkaar. Deze mensen liggen boven elkaar begraven en de stenen liggen in een rijtje. Het zijn dan geen staande stenen, dat past niet bij dit concept.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-11-2018 om 17:24

andere vraag

De kosten van een begrafenis beperkt houden is prettig. Maar wat te doen als iemand aan de andere kant van het land of in het buitenland overlijdt? Dan komen er veel kosten bij, als je diegene wilt begraven op de oorspronkelijk bedoelde plaats.
Hebben jullie daar ervaring mee?

aardbei

aardbei

26-11-2018 om 17:37

Wilgenkatje

"Deze mensen liggen boven elkaar begraven en de stenen liggen in een rijtje. Het zijn dan geen staande stenen, dat past niet bij dit concept."

Mijn schoonvader is ook op zo'n manier begraven, en hij heeft wel een staande steen. Waarschijnlijk verschilt dit per begraafplaats.

Reisverzekering

Om ook kosten van repatriering bij overlijden (moet in een loden kist of zoiets vervoerd) neem je een reisverzekering als je in het buitenland bent.

Geen ervaring maar wel altijd een reisverzekering.

Vroeger was dat soort van automatisch, bijvoorbeeld van de ANWB, ik denk dat je nu goed moet opletten wat er al dan niet meeverzekerd is.

Flavia,

Ipv sparen op de kist van €250, kan je ook sparen op de aantal uitgenodigden. Als je kiest voor ‘binnen de familie’ , hoeft de zaal niet zo lang gehuurd te worden en vallen de consumptiekosten ook af.

Zo bespaar je jezelf ook de blamage tegenover alle anderen wanneer de overledene per jute zak op de kar wordt gelegd.
Ik zou er persoonlijk niet eens bij willen zijn als zo met het lijk werd omgegaan.

Maar je kan idd sparen op de berichtgevingen; in een naturapakket zit berichtgeving, drukkosten, 50 kaarten en rouwzegels bij inbegrepen. Maar het is toch prettig als je daar in de drukte geen omkijken naar hebt.

Triva.

"En dan nog is die 3000 of 4000 te weinig, zeker over 60 jaar."

Bedoel je dat het rendement te laag is of bedoel je dat 4000€ te weinig is voor een uitvaart?

OND

"Natuurlijk is dat te weinig, maar die uitvaartverzekeringen spelen handig in op "de gemoedsrust" van potentiële klanten: iedereen weet dat hij ooit dood gaat en geen enkele ouder wil de kinderen opzadelen met de (overdreven!) kosten die daarmee gepaard gaan."

Was het maar zo mooi dat je als ouders zijnde altijd pas overlijdt als je kinderen volwassen zijn en financiëel zelfstandig. Maar aangezien we niet allemaal stokoud worden kan het ook een veilig gevoel geven dat je je kinderen niet achterlaat met schulden. Ook behaal je dan een toprendement. Een paar jaar premie betalen en jong overlijden.
Dat is het verschil tussen een verzekering of een spaarrekening. Je weet niet wanneer je hem nodig hebt.
Misschien wel direct na je eerste maand premie betalen van een paar euro.
En ja natuurlijk zijn er ook in de begrafeniswereld "domme consumentjes", triest. Maar ook doodgaan kan je zakelijk gezien meenemen in de opvoeding van je kinderen.
Ik bofte, jong geleerd was oud gedaan.

Of.

Jong geleerd was jong gedaan, die klopt in dit geval beter.

aardbei

aardbei

26-11-2018 om 21:11

wensen

"Op de vraag waarom dat allemaal zo verschrikkelijk duur was, kwam het antwoord erop neer, dat de begrafenisondernemer nu eenmaal de wensen van de nabestaanden inwilligde en dat die toch ook zijn verantwoordelijkheid moest opnemen."

Toch denk ik dat hij in veel gevallen wel gelijk heeft.
Veel mensen willen helemaal niet besparen of het 'anders' doen.

En ik verbaas mij er wel eens over hoe slecht mensen zich voorbereiden op een uitvaart. Tenminste, dat valt mij in mijn omgeving wel op. Dan moeten mensen van mijn generatie (40'ers) een uitvaart voor een familielid regelen en ze hebben geen idee wat er bij komt kijken en waar de kosten in zitten. Zij leunen bij een sterfgeval dan volledig op de begrafenisondernemer en hebben helemaal geen tijd om kritisch te zijn. Ze gaan dan mee in de voorstellen van de begrafenisondernemer en maken alleen keuzes uit A en B (terwijl er ook nog een C, D, E en F zijn, maar die komen niet ter sprake).

De enige zekerheid in het leven is dat je dood gaat. Waarom dus niet bij leven al goed nadenken over een zaal, catering, dragers, vervoer, opbaren etc?

Jadi

Jadi

26-11-2018 om 22:45

Wel onderneming

Dat gedeelde graf met onbekenden ken ik niet vanuit ons Brabantse dorp, heel apart om te horen maar wel begrijpelijk in druk bevolkte gebieden.

Wij hebben net de crematie van schoonmoeder achter de rug en het heeft ons verbaasd wat het toch nog kostte, al was het een eenvoudige uitvaart. Gesprek vooraf met uitvaartondernemer Y /Rouwbrieven/Mogelijkheid tot laatste afscheid in uitvaartcentrum/ vervoer van daar naar crematiecentrum waar uitvaart was met alleen familie/dienst/geen koffietafel (gingen daarna zelf uit eten)/ urn na zoveel weken. Toch 5000 euro. Wij stonden er toch van te kijken en hebben na aanleiding hiervan onze eigen polis ook wat opgehoogd omdat we het iets minder eenvoudig willen en ook dachten met dat bedrag klaar te zijn.
Nu hebben we voor ons en uitwonende kinderen een bedrag van 8000 pp verzekerd waarvan de helft cash is. Ik vond het wel heel relaxed gaan met de uitvaartondernemer, ze nemen je toch ook veel uit handen Zelf zitten wij bij M, waarvan ik niet eens weet of het een kleine of grote onderneming is.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-11-2018 om 22:59

Besparen op genodigden ?

Dat vind ik vreemd. Je familieleden zijn toch niet de enigen die afscheid nemen / de overledene missen. Kies voor de ontmoeting achteraf een minder prijzige locatie dan het uitvaartcentrum zelf, zou ik zeggen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-11-2018 om 23:00

Over elders overlijden...

...bedoel ik niet zozeer buitenland. Daar verzeker je je voor, als het goed is. Maar stel dat iemand op familiebezoek aan de andere kant van het land is en daar overlijdt ? Hoe dan ?

Wilgenkatje,

Besparen op de uitgenodigden was een reactie op het bezuinigen op een kist.

We hebben een goedkope kist gekozen omdat deze een uurtje later toch onder maaiveld verdwijnt. Verder ‘binnen de familie’ maar dat had een andere reden.
De steen, daar werd niet erg naar de kosten gekeken. Maar dat is dan ook het enige wat als een bewijs van iemands bestaan, onverwoestbaar overeind staat..

Geruststelling

Een vraagprijs uitvaart.nl
‘Tarief vervoerkosten
11 juli 2016
Vraag nummer: 46770
Ik woon in Rosmalen stel ik ben een dagje in Groningen komt daar te overlijden ,wie betaald dat extra kosten naar Rosmalen, of is dat het zelfde tarief als ik komt te overlijden bij ons in het dorp naar het mortuarium bij ons in het dorp.
Antwoord:
Geachte heer,

Als u een naturaverzekering hebt, zullen de kosten gewoon binnen uw verzekering vallen.

Als u geen verzekering hebt of een kapitaal-verzekering hebt, zullen uw nabestaanden de extra vervoerskosten gewoon per km moeten afrekenen. Of ze moeten zelf gaan ophalen. Dat kan ook. Gebruik van een rouwauto is niet verplicht.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten’

Teuntje

Teuntje

27-11-2018 om 08:22

Naturapolis en vervoer

Evt. vervoerskosten zullen binnen de verzekering vallen. Zou dat dan betekenen dat het elders zuiniger moet? B.v. dan geen taartjes bij de condoleance maar een koekje? ‘Helaas mevrouw, door de al gemaakte vervoerskosten valt taart nu niet meer binnen uw polis’.
Want natura is dan wel natura maar toch ook maar tot een bepaald budget.

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 08:44

Flanagan

en wat als het de wens van de overledene is om zonder kist ter aarde besteld te worden?
Ik vind blamage een heel groot woord. Zeker in deze multiculturele samenleving.

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 08:48

Uitvaart is handel

Een uitvaartonderneming is gewoon een bedrijf dat winst moet moet maken.

Dat ze dat nog een beetje verkleden als medeleven is leuk, maar er zit net zo veel marketing achter als bij de gemiddelde supermarkt.

Bij de supermarkt zijn we ons er bewust van bij een uitvaart (nog) niet.

Ik raad ieder dit boek aan:
https://www.bol.com/nl/p/laat-je-niet-kisten-door-de-commercie/9200000081928070/

het geeft een inkijkje in de commercie van de uitvaart.

Flavia,

Je hebt gelijk, blamage is te sterk uitgedrukt. En ik ben nooit bij een begrafenis geweest waar een overledene in doeken naar het graf werd gedragen. Het gaat ook niet zo zeer om de kist maar om het visuele aspect; de vorm van het lichaam is dan zo zichtbaar, zo fragiel.
De kist van mijn oma was een gewicht. Één van de dragers liet het bijna vallen. Ik moet er niet aan denken dat een lichaam op de grond valt.

Rouwzegels

We hadden beduidend minder kaarten nodig dan de in de naturapolis aangehouden standaardafname. Ik vroeg om de helft aan postzegels en hoe ze dat gingen verrekeningen. Ik stak dat geld namelijk liever in de bloemen.
Maar dat haalde niets uit; geen verrekingen van het aantal postzegels en ik kreeg zo de hele vel rouwzegels mee. Die kan je niet gebruiken voor andere poststukken, gewoon weggegooid geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2018 om 09:52

Natuurbegraafplaats

Terwijl ik normaal altijd van alles opzoek en uitspit, had ik gek genoeg nog niet naar prijzen van natuurbegraafplaatsen gezocht. Tunnelzicht gericht op de eigen woonplaats zal ik maar zeggen ). Maar ik zie dat dat best een kostbaar 'grapje' is. Al met al niet, maar je schijnt al vooraf te moeten betalen in sommige gevallen (of is dat normaal voor deze manier?). Op die manier kun je ook een plek reserveren waar je je goed bij voelt.

Wat te verwachten is, is dat je in een afbreekbaar omhulsel begraven moet worden. Een lijkwade is hier heel normaal. Ik vind dat ook wel een 'dingetje'. Ik heb gezien dat er wel hele mooie varianten zijn, maar ik zou nog eens moeten kijken of dat afbreekbaar materiaal is. Dan lig je in een soort envelopachtige constructie, op een draagbaar. Ik vond het erg mooi. Het is daar ook niet de bedoeling dat je een flinke gedenksteen plaatst. Ik heb gezien dat je óf een boom mag planten, óf een ronde plak van een boomstam met opschrift, óf een zwerfkei met opschrift mag plaatsen, maar er zijn ook begraafplaatsen waar niets van dat al is toegestaan. Je mag ook je urn laten ingraven, ik kon niet meteen ontdekken hoe dat dan gaat. Als alles afbreekbaar moet zijn, dan kun je er vast geen metalen pot achterlaten, ik zou vrede hebben met een kartonnen doosje, maar om daar nu een paar duizend euro voor neer te leggen, dat vind ik dan wel weer buitensporig. Bij een begraafplaats kost dat 'maar' 950 euro, koopje!
Een grafplek is heel ruim, omdat je zelf mag bepalen in welke richting je je voetjes wil hebben. Dus kijk je graag naar de zee of het oosten, het Noorderlicht of de evenaar... het mag allemaal.

Ik blijf het een interessant idee vinden, maar of het kan, zal dus afhangen van hoe onze financiële situatie is. Even heel bot opgemerkt, kan die situatie veranderen door een erfenis. Het is dat ik het niet aandurf om die af te wachten. Ik zou niet de eerste zijn die eerder gaat dan de ouders, dus ik moet die verzekering nu toch maar eens gaan regelen. Ik heb op één gebied nu zekerheid voor 'bij leven', meteen ook maar die zekerheid voor erna.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-11-2018 om 10:14

Wisten jullie

Het gaat hier over al dan niet respectvol in je lijkwade. Wisten jullie dat in de catacomben sommige arme families alleen maar een graf van bijv een halve vierkante meter konden betalen? De overledene werd dan gewoon op maar gemaakt om daarin te passen.
Ik vind het wel bijzonder dat zoveel mensen nog begraven willen worden. Dat is toch niet meer van deze tijd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.