Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

24-08-2010 om 11:25

Uitzinnige vreugde na briefje van mijnwerkers

De 33 Chileense mijnwerkers die al zeventien dagen 688 meter onder de grond vast zitten, maken het naar omstandigheden goed, hebben de Chileense autoriteiten gisteren gemeld.

Na een eerste levensteken, zondag, volgden gisteren een liefdesbrief en beelden van de kompels, gemaakt met een camera die via een acht centimeter brede leiding naar beneden was gelaten. De mijnwerkers gebruikten bij het maken van de beelden de lampen op hun helmen als lichtbron.

Ze stonden zwetend en zonder bovenkleding op de videobeelden. „We konden blijheid en hoop in hun ogen zien”, aldus president Sebastian Pinera.

Een 63-jarige mijnwerker stuurde een liefdesbrief aan zijn vrouw. „Lieve Liliana, het gaat goed met me, godzijdank. Ik hoop hier snel uit te komen. Heb geduld en vertrouwen. Ik heb continu aan je gedacht”, schreef Mario Gomez.

„Ik wist dat mijn man sterk was”, reageerde een dolgelukkige Liliana Ramirez.

Via de leiding zijn inmiddels plastic capsules met voedsel, drinken, en communicatieapparatuur naar beneden gelaten. In het binnenste van de mijn bevinden zich watervoorraden. Ook komt er via ventilatieschachten frisse lucht binnen. Wel is het in de ruimte waar de kompels zich bevinden meer dan 32 graden Celsius en zeer vochtig.

Het kan nog vier maanden duren voor de kompels zelf weer naar boven kunnen. Daartoe moet eerst een schacht met een doorsnede van 66 centimeter worden gegraven.

Zondag hadden de reddingswerkers voor het eerst, na zeventien dagen, een teken van leven vernomen. Via een sonde die ze naar beneden hadden gelaten hoorden ze getik. De mijnwerkers wisten een briefje aan de sonde vast te maken: alle 33 van ons maken het goed in de schuilplaats.

Het leidde tot uitzinnige vreugde, niet alleen bij de naasten, maar in heel Chili waar het lot van de mijnwerkers op de voet wordt gevolgd. President Piñera toonde het papiertje op de televisie, waarop in de cafés en restaurants luid applaus klonk. Chauffeurs reden al toeterend van vreugde door de hoofdstad.

Naar aanleiding van het voorval heeft president Piñera hoge ambtenaren in de mijnsector ontslagen en toegezegd het mijnagentschap te reorganiseren. Ernstige mijnincidenten komen in Chili weinig voor.

Maar juist de San José-mijn, die in particuliere handen is, heeft de afgelopen jaren met een reeks ongevallen te maken. Daarbij zijn in totaal zestien kompels omgekomen. De koper- en goudmijn ligt 800 kilometer ten noorden van de hoofdstad Santiago.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m ik

m ik

24-08-2010 om 11:49

Ja dacht ik ook gelijk

ze leven nog, maar het kan maanden duren voor ze gered kunnen worden ... maanden ?!? Wat erg voor die mannen en voor hun familie die allemaal alleen maar kunnen afwachten

dihanne

dihanne

24-08-2010 om 12:11

Script

inderdaad: wat een vooruitzicht: nog tot kerstmis onder de grond, arme kerels!

Ik zie hier wel een filmscript in!

Dihanne

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2010 om 00:49

Vréselijk

Waar ik ook gelijk aan moest denken is dat ze dus al die tijd ook in hun eigen smeer zitten. Ik weet niet hoeveel leefruimte ze hebben, maar er is vast geen wastafel en wc, dus het is er niet alleen warm maar ontzettend smerig bovendien.

Fraz

Fraz

25-08-2010 om 09:40

Ook water en electriciteit aanwezig

volgens http://www.nu.nl/algemeen/2318156/kompels-chili-in-goede-conditie.html
en gelukkig ook flink wat ruimte.
Maar het idee om zo lang zoveel meter onder de grond gevangen te zitten maakt mij wel benauwd. Nu zijn zij natuurlijk wel iets meer gewend door hun beroep maar toch.........

Tihama

Tihama

25-08-2010 om 11:36

Komt wel goed

Als ze voorzien zijn van eten, drinken en zuurstof komt dit wel goed. Zeker mijnwerkers. In mijn eerste baan moest ik vaak ondergrondse tanks inspecteren. Dat waren kleine ruimten waar ik dan in een chemisch pak met zuurstofmasker meestal een driekwartier aan het werk was, per tank, en dan 6 per dag.

De eerste keer was eng, maar na een tijdje voelde dat prima. Sommige tanks waren wel erg krap, dan kon ik niet staan, maar in tanks waar ik ook in kon staan, had ik helemaal geen benauwd gevoel. Het zuurstofmasker was het enige irritante. Ook al wist ik dat er explosierisico's waren en het dan heel erg afgelopen zou zijn. Die gedachten zorgden niet voor paniek.

Het grappige was dat een glazenwasser die ik zag zwieberen op de 3e verdieping een hartverzakking kreeg, toen hij hoorde dat wij onder de grond gingen met die reddingslijnen. Doodeng. Nee, die ladder dan: dat vind ik pas eng.

Ik denk dat mijnwerkers die gewend zijn hele dagen onder de grond door te brengen dit wel degelijk maanden vol kunnen houden. Zeker nu ze van alles voorzien kunnen worden. Ik vind het overigens een echt knappe reddingsoperatie. Echt knap.

Tihama

Ik hoop het

Hoop echt dat het allemaal goed gaat komen. Van nu tot de kerst kan er natuurlijk nog van alles gebeuren. Vooral als er iemand ziek wordt of er iets besmettelijks rond gaat. Daar doe je weinig aan van buitenaf. En ik hoop dat de onderlinge verhoudingen goed blijven. Zolang er voldoende voedsel en water is zal dat allemaal wel loslopen, maar ze zullen zich wel kapot vervelen. Ook zal er een soort van (nieuwe) hierarchie ontstaan daar, dat gaat misschien ook niet zonder slag of stoot?

Tihama, wat is er trouwens zo knap aan de reddingsoperatie?

Polly Shearman

Polly Shearman

25-08-2010 om 12:00

Oh jee oh jee

Bij het lezen van "Ze stonden zwetend en zonder bovenkleding op de videobeelden"
werd ik zelf ook uitzinnig van vreugde zal ik maar zeggen... pfff wat een zieke geest heb ik....

er is vast iets mis met mij!

Sancy

Sancy

25-08-2010 om 14:29

Tihama

Wat is in godesnaam een chemisch pak?

Massi Nissa

Massi Nissa

25-08-2010 om 17:45

Pelle

"Ik hoop dat ze snel licht hebben ook en een spelletje kunnen doen "
Om met jou te spreken: rotf!

Asa Torell

Asa Torell

25-08-2010 om 20:25

Spelletjes mogen niet

daar kunnen ze te makkelijk ruzie van krijgen, aldus de volkskrant vandaag. Misschien alleen 1-persoonsdingen zonder competitie-element?

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 20:32

Past daar geen nintendo ds door? De DS lite dan, niet de DS-i?

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 20:38

Dan

Dan maar gewoon een paar opgerolde mannenblaadjes door die buis proppen?

Tihama

Tihama

25-08-2010 om 21:15

Knap

Minna:

ze zitten 700 meter onder de grond. Het is een mijn met een kilometerslang gangenstelsel. Hoe vind je ze? GPS werkt niet op deze diepte. Infrarood ook niet. Ultrasoon en infrageluid zouden kunnen werken, maar die hebben 2 nadelen: door het gangenstelsel krijg je veel andere reflectie én je loopt risico op nieuwe instortingen.
Ze hadden wel een vermoeden van waar ze zaten, maar je kunt niet zomaar lukraak grote gaten gaan boren. Grote gaten boren verhogen de kans op nieuwe instortingen. Kleine gaten boren is echter veel moeilijker.
Ze zijn op 8 augustus al begonnen met boren. En op 22 augustus hebben ze hen pas gevonden.

Tihama

Tihama

Tihama

25-08-2010 om 21:18

Chemisch pak

Sancy:

Een chemisch pak is een soort astronautachtige outfit. Daar komt geen gas of zuur doorheen.

Voor een beeld: http://home.planet.nl/~holtj019/Images/Pak.jpg

Tihama

Faith

Faith

26-08-2010 om 13:40

Koersk

Het doet me erg denken aan de ramp met de Koersk, alleen vond de russische regering het volgens mij niet nodig om die mannen daar te redden....
Je moet er niet aan denken, stel dat er eentje doodgaat? Die krijg je niet weg natuurlijk... aj aj, ik prijs me gelukkig met alle problemen die ik op het moment het hooft moet bieden, het kan altijd nog erger!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.