Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Up viel tegen

Ben ik nou echt zo oud/blasé/gevoelig/elitair/slap?

Ik dacht als familie-uitje naar de film te gaan. De nieuwe Pixarfilm wordt overal de hemel in geprezen. Alle recensenten laaiend enthousiast.

Hij was te eng/spannend voor jongste, mijn man en ik vonden (ondanks dat alle recensies lovend waren over de grapjes voor ouders) er geen ene flikker aan en eigenlijk vond ik het ook nog eens veel te druk en wild voor mezelf. Na afloop gingen we buiten spelen met de kinderen en toen ze wilden rennen en jagen werd ik weer herinnerd aan al die enge honden in de film. Ik werd bijna bang van mezelf!

Ach, het is een les. Voor mezelf heb ik tussen 25 en 35 de stelregel aangehouden dat ik alleen naar europese of filmhuisfilms ging, dus ik ben het misschien niet meer gewend. En ik zit ook niet zo lekker in mijn vel momenteel, ben wat uit mijn evenwicht.

Eigenlijk gewoon nieuwsgierig wat jullie ervan vonden. Ook met het oog op de kinderen, vanaf wat voor leeftijd vinden jullie deze film ok? Onze kinderen zijn 4 en 8.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

18-10-2009 om 19:51

Heej....!

Ik werd afgelopen maandag getipt om vooral ook als volwassene deze film te gaan kijken. Maar is dus geen eenduidige aanrader begrijp ik... Misschien is de ondertitelde versie beter? (Uh, ik probeer maar wat?).
Jesse

Guinevere

Guinevere

18-10-2009 om 19:52

Zoon 7

Zoon van 7 heeft de film vorige week gezien. Hij is van het "coole" type, dus hij vond het niet eng en heeft zich goed vermaakt. Er waren wel jongere en ook oudere kinderen in de zaal waar de film niet goed bij viel, te eng. Ik was er zelf niet bij, dus ik heb deze info van mijn man.

sjaan

sjaan

18-10-2009 om 20:20

Hier

Hier zijn man en kind (bijna 8) net terug uit de bios. Ze vonden het beide een leuke film. Ik heb al hele verhalen gehoord. Dus hier zeer positief!

Nu moet ik zeggen dat wij onze jongste van 4 ook nog niet meenemen naar de bios. Een school voorstelling in het theater is al heel eng en spannend voor haar Wij wachten met haar dus nog even met naar de film gaan.

rodebeuk

rodebeuk

18-10-2009 om 20:30 Topicstarter

Guinevere/sjaan

@G: het waren inderdaad lange enge stukken. Je hebt altijd wel een dramatisch hoogtepunt, bij iedere film, maar deze film zat nogal atypisch in elkaar met onderdelen die erg kwa sfeer van elkaar verschilden. Ik zou er geen tijd op kunnen plakken maar grove schatting toch zeker wel 20 minuten onaangenaam eng met heel veel felle lichtwisselingen tussen donker en licht.

@S: de reden waarom ik mijn zoon van 4 meeneem is dat ze met school al naar de film gaan. Ik zou hem ook kunnen thuishouden maar ik kies ervoor om hem in eigen beheer voor te bereiden... niet voor niets want binnen vier weken nadat de school was begonnen gingen ze al naar Kikkerdril. Eigenlijk voor wat oudere kinderen denk ik, met een aantal spannende momenten. De hele kleuterbouw ging. Maar goed, dat voorbereiden ging me vooral om de hele sfeer in een bioscoop. Ik neem hem niet expres mee naar te enge films. De eerste film waarheen ik hem meenam was een Japanse animatiefilm, Ponyo, en die was prima te doen. Zat ook maar een enkel eng stukje in (dat dramatische hoogtepunt dat ik bedoelde).

Leuk om even wat reacties te krijgen van jullie, zo kan ik er wat meer gevoel voor krijgen hoe ik het nou vond vanmiddag..

Yta Chalne

Yta Chalne

18-10-2009 om 21:33

Met school!

Hm, school met kleuters naar de film. Wat, eh, overdreven? Wat zou daar het doel van zijn?

amk

amk

18-10-2009 om 21:45

Goh

mijn vierjarige zou haar hand hier niet voor omdraaien.
Nu is die ook van het coole type. Zelfs dingen waarvan ik denk die vind je wel eng parreert zij met een eenvoudig: ach mam, het is op tv dus het is toch nep.

De bioscoop vond ze 2 weken geleden helemaal fantastisch en daar wil ze nu weer graag heen. Up lijkt mij juist heel leuk voor haar. De incredibles (ook van Pixar) vind ze ook heel erg leuk, dus ik denk dat deze ook prima zal bevallen.

rodebeuk

rodebeuk

18-10-2009 om 21:52 Topicstarter

Onzin natuurlijk yta!

Het was dit keer tijdens het Filmfestival, een openbare school (die bij het stadion)... ik denk dat het via de Gemeente liep.

Ik wist dat ie eraan zat te komen. Ik wilde oorspronkelijk mee maar door een klaswissel kon dat niet (de lijst was al overtekend). Ik heb het toen maar gezien als Onderdeel Loslaten Van Het Schoolgaande Kind. Dus vroeg of laat gaan ze dingen doen met school die je als ouder nix vindt. Ik heb er wel nog voor gezorgd dat hij in een groepje zat bij de moeder van zijn vriendje en verder maar laten gaan...

Verder ben ik wel tevreden met het soort uitstapjes bij onze school. Ze blijven vaak in de buurt, en ze hebben een leuke mix van historisch, wereldorientatie, buiten spelen. Geen achterlijk verre reizen naar uitwisselbare vermaaksoorden op megaschaal.

Maar film voor kleuters... apekool.

angel3

angel3

18-10-2009 om 22:47

Wel leuk maar

om nou te zeggen ga er als volwassenen lekker heen een avondje uit? nou nee. Ik heb me wel vermaakt maar ging met de kinderen mee. Zoon van bijna 7 wilde graag. DOchter van 4 gaat mee in de slipstream. Die vond het soms wel eng maar kwam lekker bij me zitten en keek soms even niet en verder geen probleem.
Ik vond het wel leuk omdat er in dit soort films diepere lagen zitten die de kinderen missen. Ik had wel een soort van: 'en zo is het maar net' ervaring
(over dromen najagen, het gezamenlijke eren, daar waar je dacht dat het niet was, is het toch etc etc)

Bennikki

Bennikki

18-10-2009 om 23:15

Mooie film!

Rode Beuk: 'Ben ik nou echt zo oud/blasé/gevoelig/elitair/slap?
oud: geen idee, blasé: lijkt me niet, gevoelig: daar kun je geen oordeel over hebben lijkt me, je bent zoals je bent, elitair: als alle (gerenommeerde) recensies lovend zijn, ben je toch juist niet elitair?, slap: waardeoordeel dat je niet over jezelf hoeft te vellen. Het viel je tegen, nou, dat kan natuurlijk. Niks aan de hand, een beetje zonde van je geld.

Hier waren we juist heel enthousiast. Man en ik hadden de eerste 15 minuten tranen in onze ogen. Wat mij betreft een van de beste filmopeningen ooit. De kinderen (10,9,5) vonden de film erg leuk. Jongste vond 1 stukje eng (onweer/storm). Wij zijn fan van alle Pixar-films (vooral Monsters & co, Incredibles, Wall-e en Toy Story) en onze kinderen zijn bepaald niet stoer en zeer gevoelig. Uit nieuwsgierigheid: heb je nare ervaringen met honden? Ik vond de Doberman eng, de enige hond waar ik irl bang voor ben..
Bennikki

sabje

sabje

19-10-2009 om 08:09

Dochter van 6 vond het eng

en moest huilen vooral die stukken met die honden erin maar ze wou blijven zitten dicht tegen mij aan.
Dat vond ik tegenvallen ,nee niet dat ze bang was haha maar dat er best enge stukjes in zaten.
Ik vond de film leuk en grappig en ook wel zielig.Ik vond het stukje dat hij omhoog ging met die ballonen erg leuk
Mijn zoon is gister geweest en die vond het leuk hij is bijna 10.Er zaten leuke stukjes in zei hij al is hij wel eens enthousiaster over een film geweest.
Ik heb ook wel eens leukere films gezien maar vond het zeker niet slecht.
Voor jonge kinderen niet echt een aanrader denk ik.

Oeps

Had ik net bedacht dat ik zoon van (net) 4 deze week voor het eerst mee zou nemen naar de bioscoop, om Up te zien, en nu dit draadje. Wel fijn, kan ik er nog even over nadenken.

Er zit dus een stukje met enge honden in de film? Zoon is als de dood voor honden, die gaat nog op de loop voor een chihuahua. Maar ja, dit is film... Hij kent andere Pixarfilms wel al, maar dat is thuis voor de tv met de lichten aan, dat is toch anders.

Wat zijn de enge dingen in de film? Honden dus, en onweer, begrijp ik? Ik neig toch naar wel gaan, maar dan kan ik zoon alvast voorbereiden. Ik heb hem al bioscoop beloofd eigenlijk, het alternatief is 'de avonturen van het molletje', maar dat leek me voor hem toch minder leuk.

Groeten,

Temet

rodebeuk

rodebeuk

19-10-2009 om 10:58 Topicstarter

Temet: wat jij een stukje noemt

is een achtervolging van meer dan 20 minuten (gevoelswaarde . En dan heb ik het alleen nog maar over de honden. Die achtervolging beheerst de hele tweede helft van de film (3 kwartier). De eerste helft is voor kinderen van 4 kwa verhaallijn oninteressant, erg op volwassenen gericht, en er zit inderdaad een eng onweer in. Alle achtervolgingen maken deel 2 veel spannender.

Dus ik zou zeeeeker naar het Molletje gaan. Het bioscoopgebeuren is al belevenis genoeg. Molletje had ook een goede recensie trouwens in het Parool, net als Up.

Maar Up adviseer ik vanaf een jaar of 6. Mijn oudste van bijna 8 vond het leuk.

Ik zag ook dat mijn zoon van 4 het verhaal helemaal niet kon volgen. Hij kijkt heel veel mee dat niet voor zijn leeftijd is bedoeld doordat broerlief het opzet. Maar Up was gewoon veel te ingewikkeld.

De meeste kinderen van net 4 in de bios zeurden de hele tijd om popcorn of begroeven hun hoofd in de schoot van een ouder.

Verder iedereen bedankt, ik ga later uitgebreid reageren maar zit nu op mijn werk en wilde alleen even Temet adviseren.

PS Temet er draait toch nog wel meer tijdens Cinekid? Ik ben met oudste naar het aapje geweest als eerste film en met jongste naar Ponyo. Allebei prima als eerste film.

Hillary

Hillary

19-10-2009 om 11:21

Viel ook tegen

Wij zijn zaterdag geweest. Kinderen zijn 10 en 11. Stuk ouder dus, dat enge stuk met de achtervolging door de honden is ons dus geen van vieren bij gebleven volgens mij. Wij hadden niet goed opgelet, dus zaten in de Engelse versie. JOngste houd daar nooit zo van, maar ik vind het wel goed voor hun leesvaardigheid. Ook bleek hij 3D te zijn. Dat is leuk voor een kwartiertje, maar je zit dus 1,5 uur met zo'n bril op je neus. We hadden allevier hoofdpijn toen we er uit kwamen. Afzetten kon niet want dan kreeg je af en toe wat rare beeldeffechten en de ondertiteling was onleesbaar. Volgens mij is dit niet in alle bioscopen mogelijk 3D, check dit dus eerst. Ik vind het geen aanrader, terwijl dat dus eigenlijk als een pluspunt wordt verkocht. Voor oudere kinderen is de film wat saai zelfs. Het verhaal is ook wat onsamenhangend. Ik vond het begin ook erg ontroerend met die oude mensjes die zoveel van elkaar hielden. Maar dit zien kinderen er niet in. Over de moraal van het verhaal zijn man en ik nog steeds in discussie. Volgens mijn man moet je je dromen verwezenlijkt hebben voor je dood gaat en niet wachten en volgens mij moet je juist genieten van wat je hebt, want die oude mensjes waren juist heel gelukkig met elkaar in hun eenvoudige leventje ook al bleef hun droom een droom. Volgens mij moet je juist niet te krampachtig vasthouden aan je dromen, maar genieten van wat je hebt. De oude man liet uiteindelijk ook zijn huis vliegen om de vogel te redden, waardoor hij zijn droom en die van zijn vrouw niet meer kon verwezenlijken. Maar dit soort diepere betenissen zien de kinderen nog niet.

Hmm

Oudste twee (13 en 12) zijn nu samen naar de bios. Ik ben benieuwd hoe zij de film vonden...

Rodebeuk

Hartelijk dank voor je uitgebreide commentaar. Ik had nog helemaal niet aan Cinekid gedacht trouwens, gek eigenlijk. Maar eens kijken wat daar te halen valt, en wat interessant kan zijn voor een jongetje van 4.

Groeten,

Temet

rodebeuk

rodebeuk

19-10-2009 om 13:55 Topicstarter

Temet (tikje o.t.)

Tsja, ben al weer 7 jaar uit A vertrokken en lees nog steeds het P... erg he. Maar op deze manier kan ik er nog wat wisselgeld voor krijgen op het forum. Ik profiteer van de antwoorden van anderen en ik zet mijn kennis uit het Parool in als een soort ruilhandel... op Cinekid ben ik gewoon een beetje jaloers. Ik denk niet dat het went, uit A weg gaan en dan in andere steden drie of twee kinderfilms in het aanbod zien.

Ik neig er onderhand wel naar om het P in te ruilen, maar jij maakt het weer de moeite waard!

rodebeuk

rodebeuk

19-10-2009 om 22:03 Topicstarter

Allemaal bedankt voor jullie reacties

ik word echt een beetje warm van jullie meedenken..

Speciale dank aan Bennikki. Ik ben dus niet oud (net 40, jongste is naar school en contract loopt in maart af - beetje zenuwachtig, toch weer een overgangstijd), niet blasé of elitair inderdaad. Gevoelig en slap zal ik niet meer zeggen de komende tijd en als het wel voorkomt moet ik meteen aan jou denken...

Ik bedoelde met al die woorden mijn verbazing aan te geven dat ik een film niet zo tof vind als alle unanieme recensies roepen. Laten we zeggen dat ik gewoon niet zo thuis ben in de Pixar-taal en in de taal van de recensenten.

De opening van de film vond ik ook heel ontroerend, zat echt te janken. Maar ja, en beetje van mijn stuk gebracht. Stijgende huis vond ik ook prachtig. Daarna begon jongste al af te haken. Onweer... en na de pauze allemaal erg veel indrukken. Veel licht en donker, en heeeel veel honden... met tanden...

Ik ben ooit een keer bedreigd door twee Rottweilers die me van een wandelpad naast een boerderij af wilden hebben. Ik stond laag in de modder en zij gromden naast me vanaf een iets hoger droger stuk. Dus Bennikki: 10 out of 10!

PS Ik kan soms wat minder hebben. Slaapgebrek, spannende films, een heel vol dagprogramma, een drukke omgeving met heeel veel mensen zijn allemaal niet mijn ding. Nu nog een beter woord vinden dan 'gevoelig en slap' en ik heb weer wat geleerd!!

Yta Chalne

Yta Chalne

19-10-2009 om 22:19

Watjes

Hier maar eens in de groep gegooid of we met jongste (4) niet eens naar de film moeten. Reactie puberella 1: 'Ach, dat lijkt me zielig, hij is nog maar klein en dan in zo'n donkere zaal vol mensen die je niet kent en al die indrukken...' Puberella 2: 'Best leuk. Als hij acht is. Nu gaat hij liever kastanjes zoeken in het park.'
Dat leek mij nou ook. Allemaal watjes bij mij thuis. Ik geloof dat ik de film helemaal niet van algemeen belang vind voor kleuters. Komt bij dat ik helemaal nooit films kijk wegens óf verveling óf teveel indrukken, en school gaat hier ook niet. Hij zal dus moeten wachten tot zijn zussen hem groot genoeg vinden

rodebeuk

rodebeuk

19-10-2009 om 22:25 Topicstarter

Jammer yta (o.t.)

- of ook niet. Want ik dacht, dan kunnen ze een keer tegelijk naar dezelfde softe kinderfilm. Maar dat kan natuurlijk ook over twee jaar, of nog later, gewoon als het van jouw puberella's mag. Wat in het vat zit verzuurt niet!
Ik zou het iig heel gezellig vinden..
De mijne is trouwens van juni, was die van jou nou iets jonger? Het scheelt niet veel in ieder geval.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-10-2009 om 08:29

Baby

Jongste is van augustus. Maar omdat wij allemaal zo groot zijn en hij zo klein is het toch wel een beetje onze 'baby'. Dat gaat 'm vast een keer flink de keel uithangen, en dat is dan het film-moment. Tot die tijd kunnen we gewoon samen kastanjes gaan zoeken!

Pas gekeken en...

...wat een prachtige film! Ik was zelf vooral aangeslagen door het eerste deel van de film, ook mijn man was ontroerd. Maar de kinderen, 6 en 8 vonden 'm alleen maar heel leuk. De jongste van 6 is ook niet zo dol op honden maar verblikte of verbloosde er niet van.

Trouwens we hebben ook pas Coraline gekeken en die is wat mij betreft echt DE tekenfilm (om precies te zijn een stop motion film) die je gezien moet hebben. Kijk dan ook even naar een stukje van 'de making off..' dan ben je helemaal onder de indruk.

Mathilde

Mathilde

20-10-2009 om 11:31

Hier ook watjes

Ik ging laatst met de kinderen (6 en 3,8) naar 'Laban, het allerliefste spookje'. Jongste wilde al na twee minuten op schoot . En oudste vond het gedeelte met de 'boze schaduw' ook best wel spannend. Terwijl ik dus al lang met mijn ogen dicht zat haha. Naar zo'n film als Up gaan we dus pas over vijf jaar of zo. En dan zal jongste wel zitten janken als het zielig is, want dat doet'ie nu ook al .

Bastet

Bastet

20-10-2009 om 15:09

Wij gaan

Ik ga donderdagavond,met zoon van 12 en dochter van 9,ik ben benieuwd,ben dol op Pixarfilms.
Groetjes,Bastet

Mijn dochters vonden hem prachtig

Ze waren afgelopen week met mijn ouders die het ook een prachtige film vonden. Oudste (10 jaar) is niet bang aangelegd en vond de film ook niet eng, jongste (6 jaar)is wel redelijk bangig en ging ook dicht tegen oma aanzitten bij het stuk met de honden maar ze vond de film prachtig, inclusief het stuk met de honden. Mijn moeder vertelde dat ze regelmatig zat te schateren van het lachen.

Bastet

Bastet

23-10-2009 om 08:44

Geweest!

Helaas kon ik niet,ik had migraine,maar man en kinders vonden het een hele mooie film,heel anders dan ze hadden verwacht,maar erg mooi.
Groetjes,bastet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-10-2009 om 22:21

Ook geweest

En ik vond hem geweldig. Zoals de levensloop van die meneer werd beschreven, zo vol hoop en verwachtingen en zo anders als het liep.. Ik heb met een brok in mijn keel gekeken. Ik vind het geen AL, eerder 6+. De scenes met de honden in de bommenwerpers vond ik wel heftig. Mijn kinderen (jongste 6) hebben genoten.

Eigenwijs geweest

Toch naar Up geweest. Vanwege dag, tijd en plaats waarop/heen ik wilde gaan kwamen er 2 films in aanmerking: Up en 'Mama Moe en de kraai' (tekenfilm over een koe en een kraai). Ik had zoon (net 4) uitgelegd dat er in éen film enge stukjes zaten, en ik heb van beide films trailers via Youtube laten zien (geluidloos, want boxjes nog niet aangesloten), en toen mocht hij kiezen. En hij koos Up. Dat met die trailers was stom van mij, want in die Up-trailer zitten verwijzingen (inclusief de logo's) naar andere Pixar-films ('van de makers van Toy Story' )en die herkent hij.

Maar goed, naar Up dus. Het ging al mis bij de voorstukjes, want er was er éen van een griezelvariant in de Huis Anubis-serie, dus dat was eng. Maar goed, de film begon goed, onweer was niet zo'n probleem, maar hij vond zelfs de grote vogel al eng, en met die honden ging het helemaal mis. Huilen. Maar hij wilde toch niet weg, dus we zijn maar gebleven. "We hadden toch beter naar die met die koe kunnen gaan" zei hij op weg naar huis.
Ik heb hem nadien al een keer of 4 het verhaal van de film moeten vertellen. Want inderdaad, de verhaalstructuur is te ingewikkeld voor een vierjarige. Uiteindelijk heeft hij het toch ook wel leuk gevonden, maar inderdaad hadden we beter die andere film kunnen kiezen.

Volgens de voorstukjes in de bioscoop kunnen we in 2010 Toy Story 3 verwachten. Ik zal tzt hier wel even de ervaringen vragen. En dan ook de goede raad opvolgen

Zelf vond ik het wel een mooie film trouwens. Maar ja, daar ging het niet om

Groeten,

Temet

" up " viel niet tegen

Ik vond het echt een prachtige film en zoonlief ( 5 en redelijk "cool") vond het soms wel een klein beetje eng maar heeft toch vooral ook zitten genieten.
Ik vind het wel een aanrader, maar voor mijn buurmeisje van 6 zou het te heftig zijn,ligt een beetje aan het kind.Daar is geen eenduidig advies voor te geven.

rodebeuk

rodebeuk

26-10-2009 om 13:48 Topicstarter

Hé temet

Ik wilde al in een ander draadje off topic vragen waar je nou heengegaan was...

Ik heb in ieder geval een hoop geleerd:
1. recensies zeggen voor mij in dit soort gevallen niets.
2. ik moet mijn intuitie volgen.
3. het leukste voor ons is met zijn allen naar een speelplaats gewoon met slecht weer in de herfst.

Toch een leerzaam uitje dus!
En iedereen bedankt voor zijn reacties. Dat zovelen van jullie het wel mooi vonden betekent voor mij alleen maar dat het duidelijk is dat ik niet zomaar recensies hoef te volgen. Ik vind dingen prachtig die afgekraakt worden en andersom.

Maxime.M

Maxime.M

26-10-2009 om 17:21

Ook geweest

Hoi,
Wij zijn ook geweest met twee oudere kinderen (11 en 14) en wij vonden het met zijn vieren een prachtige film. Maar inderdaad, wat al geschreven is, voor de allerkleinsten misschien wat eng en ingewikkeld.

Maxime

(ik was vroeger ook heel bang bij " de Reddertjes"...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.