Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sinilind

Sinilind

05-05-2010 om 15:17

Vallen de verplichtingen van jullie leven ook soms zo zwaar?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2010 om 12:38

Sini

Natuurlijk gaat het gelijk in mijn hoofd malen als ik je verhaal lees. Ik zou graag mijn hulp aanbieden met 'hond', maar gezien het feit dat ze niet goed alleen kan zijn is dat niet zo'n goed idee. Wij zijn ook uren van huis.
Ik denk dat het best moeilijk zal zijn om een goed huis voor 'hond' te vinden, omdat ze al op leeftijd is, maar ik denk oprecht dat het voor iedereen beter zou zijn. Ze verdient meer dan wat jullie kunnen bieden en het is voor jullie een zorg minder. Je zou een soort 'pleegzorg'-systeem kunnen hanteren. Jullie blijven verantwoordelijk voor de kosten van de medische verzorging, de 'pleegouders' zorgen ervoor dat ze prettig oud kan worden. Voor haar leeftijd is het nog een hele levendige hond, het is een beetje sneu hoe het nu gaat.

Kaaskopje

* haar vrienden hebben wat dat betreft mazzel gehad*.
dat zeggen mijn kinderen ook altijd,niemand van hun vrienden hoeft mee te helpen in huis.
daar geloof ik echter niet in,ik heb het weleens langs mijn neus weg gevraagd aan een vriedin als dochter weer mopperend met de hond uit ging.
antwoord van vriendin: oh dat moet ik ook altijd hoor,en ik moet ook nog elke week koken!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2010 om 13:30

Sus-anne

Van een paar denk ik dat het nog echt waar is ookWat me opvalt is dat van 1 situatie de ouders ook vrij snel van de kinderen af willen en ze dan een schep geld meegeven om die zelfstandigheid te kunnen bekostigen. Prinsesjes dus.

Prinsesjes

ik zeg ook regelmatig tegen mijn kinderen,je bent nu eenmaal niet op paleis soestdijk geboren.
maar inderdaad er zullen meer kinderen zijn die geen prinses zijn en toch niet mee hoeven helpen,jouw dochters en die van Sini

Klusjes vind ik moeilijk

mijn oudste van 7 die moet bijvoorbeeld haar cavia's water geven. Ze denkt er nooit zelf aan, ik moet het altijd zeggen. En dan doe ik het zelf maar weer.

Het is een ontzettende fladderaar, kan zich moeilijk concentreren (ook op school wel eens extra aandacht aan besteed). We stampen er nu in dat ze eerst moet opruimen voordat ze weer naar binnen gaat, dus haar step zoeken (die we nu overigens kwijt zijn, gejat, stond netjes in de voortuin) stoepkrijt weer in de schuur, poortdeur dicht doen. En dat kost mij al zoveel energie (terug roepen, aanwijzingen geven). De tafel dekken moet ze nu ook van mij, dat gaat dan zuchtend en smijtend.

Ja ik vind het ook moeilijk terwijl ik echt het heel belangrijk vind dat kinderen taken hebben en daardoor dus zelfstandigheid ontwikkelen.

Manda

logisch dat je dochter alles vergeet,ze is pas 7,leeft nog in haar eigen kinderwereld.
toch zijn we hier ook zo vroeg begonnen,en inderdaad elke keer weer zeggen: je moet de cavia nog water geven.
wat hierbij hielp: als een kind iets aan mij vroeg: mag ik een snoepje?mag ik buiten spelen?dan was het antwoord,ja hoor,als je eerst de cavia even water geeft.
zo ging het spelenderwijs.
of wat ook werkte : na het eten mocht hier de tv aan,als alle klusjes gedaan waren,anders bleef hij uit.
als je dit volhoudt wordt het uiteindelijk toch een gewoonte en vind je dochter het vanzelfsprekend om mee te helpen.
het kost nu veel energie,maar later heb je er heel veel profijt van.( en je dochter ook trouwens)

Vic

Vic

09-05-2010 om 14:48

Verwend

Voor mijn gevoel hoeven mijn kinderen maar heel weinig te doen aan klusjes, maar het wegbrengen van je eigen bord en bestek naar de keuken vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. Hoewel, voor jongste doe ik het liever zelf anders komt het bordje leeg aan bij het aanrecht en kan ik gaan stofzuigen (in plaats daarvan doet ze dan de onderzetters ofzo). Verder moeten ze hun eigen kamer stofzuigklaar maken op zaterdag. En dat was het eigenlijk wel. Ik zal eens kijken wat ik nog meer kan verzinnen. Echt schoonmaken vind ik dan wel weer een beetje sneu, dat zijn toch meer 'moedertaken'.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-05-2010 om 14:54

Hier ook klusjes

sowieso hun eigen kamer "netjes" houden. De ontbijtboel dekken en ook afruimen. Na het avondeten ook eigen spullen naar de keuken brengen. Echte schoonmaaktaken hoeven ze hier ook niet te doen, daar komt de hulp ook voor....Soms helpen ze uit zichzelf mee de vaatwasser in en uit ruimen en ook de wasmachine en droger helpen ze vaak uit zichzelf mee....Ik vind het ook niet zo ongewoon dat ze helpen.....

Yta Chalne

Yta Chalne

09-05-2010 om 15:41

Maar vic..

Vic: "Echt schoonmaken vind ik dan wel weer een beetje sneu, dat zijn toch meer \'moedertaken\'."

Ja, dan heb jij dus straks (ik ga er even vanuit dat jouw kinderen nog wat jonger zijn) ook pubers die denken dat schoonmaken een moedertaak (geef me geduld ) is en blijft. Natuurlijk laat je je kleuter niet de wc dweilen, maar als ze groter worden kunnen ze heel goed wat meer verantwoordelijkheden aan, waaronder het helpen in het gezellig en opgeruimd houden van het huis waarin ze wonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2010 om 16:09

Vic

Met de kennis die ik nu zeg ik tegen je dat je moet waken voor de verdeling ´moedertaken´ en ´kindertaken´. Als je vindt dat een kind de was in de machine moet doen is dat geen moedertaak op dat moment. Jong mee beginnen dus

Pelle?

kreeg je die tip soms van mij? hier gebeurt dat namelijk ook elke schoolvakantie.

en ik hoor hier iemand zeggen: moedertaken.
Dat verbaas me,voor kleine kinderen heb je moedertaken,alles was ze zelf niet kunnen of wat gevaarlijk is doe je als moeder voor ze,of je doet het samen.
maar zodra kinderen opgroeien kunnen ze steeds meer zelf,en dat mogen ze hier ook doen.
Daar worden ze groot van.
bij oudere kinderen heb je geen moedertaken meer,in die zin dat je alle vuile troep voor ze opruimt en hun brood smeert en wat al niet meer.
Dan ben je er om ze (mentaal)te begeleiden bij het opgroeien,niet om hun werkster te spelen.

Overigens,ook wij hebben hulp in de huishouding,die hoeft echter niet de kinderkamers schoon te maken.
dat kunnen ze zelf ,en bovendien ik werk hard om die hulp te kunnen betalen.Mijn kinderen kunnen zich geen hulp in de huishouding veroorloven

Vic

Vic

09-05-2010 om 16:37

Eigen kamer vs de rest

Misschien zit er wel wat in om mijn (bijna) 11-jarige ook haar eigen kamer te laten afstoffen en stofzuigen. Vrees wel dat dat op verzet gaat stuiten, maar goed. Maar schakelen jullie de kinderen dan ook in voor de gemeenschappelijke ruimten? Oh, nog even voor de duidelijkheid, ik bedoelde niets rolbevestigends met de 'moedertaken', maar een vader hebben we hier niet in huis.

tonny

tonny

09-05-2010 om 17:54

Schakelen jullie kinderen in voor de gemeenschappelijke ruimten?

Nou, de vraag stellen is deze beantwoorden! 'Gemeenschappelijk'. Ja dus!
Doe het altijd even sámen! Niks is zo demotiverend om het werk te moeten doen van iemand die ondertussen een (zeker in kinderogen!) onbelangrijk ander 'iets' gaat doen.
En pas op voor uitvluchten, het zijn altijd dezelfden die juist als de afwas moet gaan gebeuren naar de wc vertrekt (en helaas, helaas, daar kan er maar ééntje zitten

De gezamenlijke verplichte vakantieopruimbeurt is een uitstekende vondst. (Ik vraag me wel af hoe mensen die alle schoolvakanties elders doorbrengen dat doen; zulke mensen bestaan...) Samen bezig is veel prettiger en schiet beter op dan in je eentje. Wie herkent het niet dat je, bij het opruimen van een kast, la, weetikveel, vervuld van nostalgische gevoelens ineens niet meer kan opschieten?

de kinderen en wij(hun ouders)zorgen met elkaar dat het hier netjes en schoon blijft.
ik maak de wc schoon waar ook de kinderen op zitten,dus waarom zouden zij niet de vloer schoonmaken die ik ook vies maak?

Tonny

ik denk niet dat er veel gezinnen zijn die alle vakanties weg zijn hoor.
neem nou deze meivakantie; die duurde tien dagen van donderdag voor koninginnedag tm afgelopen vrijdag.
er zal dan toch best een paar dagen tussen zitten waarop er gepoetst kan worden?en wat dacht je van de zomervakantie,die duurt maar liefst ze weken of langer,ik ken niemand die die hele periode weggaat.
ik denk ; mensen met een goed betaalde baan kunnen dat betalen,maar hebben niet zoveel snipperdagen om elke schoolvakantie weg te gaan.
en mensen die minder verdienen en partime werken hebben misschien wel de tijd maar niet het geld om altijd maar op vakantie te gaan

tonny

tonny

09-05-2010 om 22:23

Tja

die mensen bestaan echt hoor... Inderdaad, niet de héle zomervakantie. Dat klopt. Ze zullen volop geld hebben en er is vast een hulp, er zijn toch genoeg dingen die je zelf moet opruimen/uitzoeken, lijkt me.
Maar jullie hebben helemaal gelijk, deze mensen zijn in natuurlijk sterk in de minderheid. Off topic dus! Over naar het gewone leven.

Biene M.

Biene M.

10-05-2010 om 06:45

Gescheiden ouders

Gescheiden ouders hebben samen genoeg verlofdagen voor alle vakanties. Daarnaast gaat bij ons veel vakantie op aan familiebezoek in het buitenland. Dus ik was als kind inderdaad áltijd weg. En mijn dochter is dat meestal ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 12:04

Gezamenlijke ruimten

Als er bij ons even goed opgeruimd moet worden laat ik ze hun eigen troep verwijderen, de rest doen man en ik.
Ik vrees dat ik van huis uit ook nogal verwend ben, achteraf gezien. Ik hoefde thuis nooit de wc of badkamer schoon te maken toen ik 16 of jonger was. Ik moest helpen afdrogen en dat was het. Ik heb een tijdje werkloos thuis gezeten tussen school en mijn eerste baan, toen was ik 19, en tóen moest ik meehelpen. Ik heb dit dus uit eigen gewoonte bij mijn kinderen ook nooit ingevoerd. Achteraf echt niet slim.

Hilde

Hilde

10-05-2010 om 13:54

Week om week

Om de week is het hier elke keer heerlijk opgeruimd, want dan gaan de kinderen weer een weekje bij hun vader.
Dochter van 18 heeft graag rommel om zich heen, zoon van 13 veel minder. Die heeft ook een eigen mandje in de kamer, waar hij zijn rondslingerende spullen in mikt (laders, DS, paperassen, ...) en zo af en toe mest hij dat mandje uit en gooit hij weg wat hij niet meer nodig heeft. Ik verbaas me erover, want ik heb hem dat nooit aangeleerd, maar ik doe het zelf wel. Pientere zoon heeft dus van het voorbeeld geleerd
De kinderen hebben kleine taken (tafel dekken, afruimen, ...), maar als ik iets vraag te doen, gaat dat zonder problemen. Af en toe is er een kleine discussie over wie het volgens hen moet doen, maar daar heb ik een oplossing voor. Dan zeg ik "oh, maar ik wil ook best wel de tafel afruimen, als jullie dan de strijk doen waaraan ik nu ga beginnen." of zoiets. Dan grijnzen ze eens allebei en is het klusje snel geklaard!

Andersom kaaskopje

ook ik heb vroeger alleen altijd de afwas hoeven doen( mijn broer niet,want mannen hoefden volgens mijn moeder niets te doen in het huishouden.)
toen ik eenmaal op mezelf woonde baalde ik verschrikkelijk,want wát werd mijn huis snel vies,en wát een werk al dat poetsen,en wát een berg was had ik elke week,poeh,ik vond het superdruk en een gedoé ,dat huishouden.
Toen heb ik me al voor genomen om dat mijn kinderen te besparen,ik wilde ze al vroeg leren wat hen inhield om voor jezelf te zorgen en om een huishouden te hebben.
tot nu toe hen ik me aan dat voornemen gehouden

Nee, valt me niet zwaar

maar wie weet ben ik een verwend mens. Ik ambieer geen vaste baan. Werk dus uitsluitend op projectbasis. Heb nu een klus van bijna een jaar. Ben vanaf 1 juni vrij en neem dan de hele zomer vrijaf. 'k Heb 1 x per week 3 uurtjes hulp. 'k Heb een man die altijd de hele keuken spic en span maakt, incl. vloer dweilen. Zoon ruimt zijn kamer op, de dag voordat de hulp komt. Zoon verschoont 1 x per week min. de cavia's. Verschoont samen met vader de vis in een erg groot aquarium. Tuin: voortuin is een chaos de puinhoop. Wordt waarschijnlijk dit jaar aangepakt, mits we met de buurvrouw op 1 lijn komen te zitten. (gaat wel lukken) Mijn ouders zijn goed gezond, erg actief. Het is zelfs zo dat mijn vader hier nog wel eens komt klussen....

Ik heb tijd genoeg. Voor alle leuke dingen. Paar keer sporten, uit met vrienden en vriendinnen. Ook veel lastminute afspr. mogelijk. Tijd om hele middagen van het mooie weer te genieten, wanneer het tenminste mooi weer wordt.

Met deze klus werk ik 3 a 4 dagen in de week. Ervaar ik ook niet als druk. Mijn man en zoon vinden dat wel eens druk, dus mede voor hen heb ik besloten hierna de hele zomer vrij te nemen (wat een straf, ha)

Ik heb, met 1 kind, ook makkelijk praten. Dat besef ik terdege!

heel herkenbaar. met een baan van 32 uur per week valt het me zwaar, ondanks de hulp voor 4 uur per week.
ik heb laatst een paar beslissingen genomen om te voorkomen dat het TE zwaar ging worden.

en door dit draadje heb ik besloten dat de kinderen nu ook taken gaan krijgen. oudste (8) kan best de vaatwasser uitruimen en voor de planten zorgen. Jongste (5) kan prima de tafel dekken en de vissen eten geven. Het zijn maar kleine dingen maar ik hoop dat het helpt.
ook ingevoerd: aangekleed naar beneden komen op schooldagen.

het zal wel een paar dagen veel-helpen-herinneren worden maar wie weet. met kleine dingen beginnen en uiteindelijk doen we het (hopelijk) samen.

Gruffalo

Gruffalo

*het zal wel een paar dagen veel-helpen-herinneren worden maar wie weet*

reken maar op een paar weken ,zo niet maanden,maar dan heb je ook wat

Hou dat vast!

Fijn Sini ,dat er een omslag heeft plaatsgevonden.
ik denk ook dat je man misschien wel hulp moet zoeken bij zijn depressie(medicijnen en/of therapie?
Dat zou ook veel beter voor jou zijn,dan kan je hem toch wel steunen maar ook weer gewoon partner worden in plaats van zijn therapeut.
succes met alles!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.