Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Uhmmie

Uhmmie

07-07-2009 om 09:13

Vechtende katten?

Het lijkt wel alsof het uitvechten van de rangorde hier hernieuwd gestart is.

Om even bij het begin te beginnen.. anderhalf jaar geleden zijn wij hier komen wonen, Anne werd toen ook geboren.
Vonden de poezen wel even wennen.. maar niet onoverkomelijk dus er was niets aan de hand..
Maar nu sinds een maand of 2 heeft onze buurman een nieuwe kat.. zoals hij zelf liefkozend zegt "een echte straatkat"
(en volgens onze buurvrouw hoefde tijdens zijn vakantie de kat geen eten.. enkel af en toe even de buitendeur open zodat hij naar buiten kon.. eten regelde hij zelf wel.. en ook geen kattenbak om te verschonen)

Gevolg hiervan.. is dat elke ochtend rond half 7 kiept onze buurman zijn kat naar buiten.. deze wandelt doodleuk naar onze tuin en gaat voor het raam zitten wachten tot wij onze katten de woonkamer in laten.
(als wij naar bed gaan.. hebben ze boven de werkkamer, de gang, de douche.. en de gang beneden tot hun beschikking)
Mijn katten gaan echter finaal over de zeik van het feit dat er een vreemde kat voor het raam zit!
Allemaal niet zo erg.. aanvankelijk maar langzaam aan begint het wel heel vervelend te worden...
Dagelijks als wij uit bed komen poept poes1 onder de kapstok... (ook echt pas als wij uit bed komen dus.. )
Nouja.. dat ruim je dan op...
Vervolgens breng ik anne naar het kdv.. en als ik terugkom heeft steevast poes2 op dezelfde plek geplast
Ook vallen ze elkaar regelmatig aan... ik word er letterlijk horendol van.
En de buurman vragen zn kat binnen te houden.. tja dat doet ie nooit "want het is een echte straatkat" en dat krijg je er niet meer uit als ze eenmaal volwassen zijn (ik had er ook zo eentje vroeger... )

ik weet echt niet wat ik hier aan moet doen.. maar ondertussen sta ik elke ochtend met een dreumes achter me poep te ruimen
als ik daarna van kdv terugkom kan ik plas ruimen en meteen dweilen... want tja echt smakelijk is het niet natuurlijk..
en als ik daarna pech heb vliegen er hier 2 vechtende katten door het huis

het lijkt wel alsof ze proberen een nieuwe rangorde uit te vechten.. EN of ze supergestresst zijn...
misschien dat laatste nog wel meer dan het eerste...

heeft er hier iemand toevallig ideeen hoe ik hier vanaf kom? dit is geen situatie waar ik nog jaren in wil zitten.. en ik vind het wat raar om mijn katten weg te doen omdat mijn buurman de zijne niet binnen kan houden!

groetjes

Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jouw katten

kunnen toch ook naar buiten ?

Ik snap niet zo goed waarom je die niet naar buiten doet, ze moeten het gewoon maar uitvechten. Ik zou een eindje meelopen en ook wat meeblazen en dreigen (het is namelijk ook jouw terrein).

Hier een 12 jarige kleine poes die haar mannetje nog steeds staat, die ramt elke vreemde kat haar terrein af. Ik doe wel eens mee, dan ren ik ook achter die katten aan, dus zodra ik in de tuin zit dan blijven ze op gepaste afstand.

Guinevere

Guinevere

07-07-2009 om 09:35

Ik ben het helemaal met Manda eens. Jouw katten raken compleet gefrustreerd door dat beest dat ze steeds maar zit uit te dagen, en ze krijgen de kans niet die vijand aan te pakken! Ze moeten het gewoon een keer uitvechten, laat ze maar naar buiten. Je zal zien dat het gelazer dan afgelopen is. Hoef je alleen nog maar een paar keer zo'n spoor van bloeddruppeltjes op te ruimen.

Uhmmie

Uhmmie

07-07-2009 om 09:48

Hmm helaas..

mijn katten zijn om te beginnen in principe binnenkatten..
ik vind het niet nodig dat een ander last heeft van mijn katten namelijk.
ze komen enkel buiten als toevallig de buitendeur open staat ivm mooi weer.. en dan blijven ze uit zichzelf gewoon in de tuin.

maar.. erger.. dat hadden we natuurlijk allang geprobeerd.. want dat was mijn idee ook.. er is maar 1 manier om eraf te komen en dat is het daadwerkelijk uitvechten.
dus gooi ik sochtends de achterdeur weleens open.. en dan gaan ze er ook wel achteraan.
maarja.. ze bljven dus wel in de tuin en die andere kat is als een haasje de tuin uit.
gevolg: er word niets uitgevochten...

en de 2e poes is al een superstresskipje.. die is ooit waarschijnlijk mishandelt toen ze heeeeeel klein was.. en die begon net lekker te ontdooien.. die is nu dus weer onwijs gestresst.

ga straks denk ik even zo'n feliway feromonen verstuiver halen.. maar ik ben bang dat het niet zo veel uithaalt zolang die andere kat gewoon terug blijft komen..

Mamvantwee

Mamvantwee

07-07-2009 om 09:53

Emmer water er overheen

Hmmm....ik ben geen kattenfan. Zolang ze bij de eigenaar thuis blijven of in de eigen tuin, geen probleem. Maar 'typische straatkatten' die in andermans tuin bivakkeren, vind ik echt niet leuk, asociaal van de eigenaar zelfs.

Ik zou een emmer water over de buurkat gooien, dan blijft-ie wel even weg.

Guinevere

Guinevere

07-07-2009 om 10:06

Binnenkat

Volgens mij bestaan er geen binnenkatten. Zet de deur open en je ziet zo'n beestje gewoon opbloeien. Jij hebt gewoon hele keurige katten dat ze zo netjes in jouw tuin blijven, bovendien hebben andere mensen er dan geen last van. Mijn kat zaliger ging wel naar andere tuinen, maar poepte op eigen terrein, dat was dus ook een keurige kat.
De frustratie van je katten zou ook kunnen verminderen als zij niet voor dat raam kunnen zitten als je niet thuis bent, zodat Straatje niet kan gaan zitten uitdagen. Verder hebben er hier wat draadjes gelopen over katten-afschriksystemen, daar ben ik zelf niet erg in thuis, maar wie weet vind je iets in het archief?

maan.

maan.

07-07-2009 om 10:08

Raam

De kat van de buren zit 's morgens voor het raam.. is het misschien wat om lamellen/gordijnen dicht te doen zodat jouw katten hem niet zien? Dan valt er niks uit te dagen..

Mamvantwee

Mamvantwee

07-07-2009 om 10:27

Jammer

Ik hoop namelijk nog steeds een keer sneller te zijn dan de katten die in mijn tuin poepen...

Uhmmie

Uhmmie

07-07-2009 om 10:28

Hele dag de lamellen dicht?

of nooit meer de poezen in de kamer dus...

want hij zit er "natuurlijk" niet alleen sochtends

@mamvantwee: mja hier ook geen voorstander van katten die door andermans tuin banjeren.. en ik ben blij dat die van mij het niet doen...
maar er zijn hier al heel awt emmertjes water gevlogen.. en het werkt niet echt

zoals manda al zei.. eigenlijk moeten ze het gewoon uitvechten
maar dat doen ze dus niet omdat hij de tuin uitrent.. en ze niet verder gaan dan het hek hier

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2009 om 10:28

Folie

Als je vind dat je katten binnen moeten blijven plak dan plakfolie voor het raam zodat ze elkaar niet duidelijk kunnen zien. Ik ben het overigens met Guinevere eens. De meeste katten genieten van het buitenzijn. Wij hebben er 1 die daarvan af lijkt te wijken, de rest zou er gek van worden.

MaximeM

MaximeM

07-07-2009 om 10:45

Laat ze hem dan maar de tuin uitjagen

Hoi,

Ze hoeven niet perse te vechten hoor, als jouw katten de buurkat constant de tuin uitjagen, dan gaat ie op een gegeven moment wel snappen dat dit hun terrein is hoor (denk ik zo) Mijn poezen jagen regelmatig andere katten de tuin uit en stoppen dan inderdaad bij de poort (met zo'n houding van ' missie volbracht' verder ga ik er niet achteraan, daar word ik moe van) of ze blijven een tijdje voor de poort liggen om de boel in de gaten te houden.
Dus ik zou ze voorlopig even ook veel buiten laten, want dit werkt duidelijk ook averechts.

Maxime

Uhmmie

Uhmmie

07-07-2009 om 11:01

Ze zijn nu ook veel buiten..

met dat mooie weer kunnen ze net zo veel naar buiten als ze willen.
en ze houden inderdaad netjes de wacht bij de tuin...
tenzij ze toevallig even moeten poepen/plassen in de gang dus

Uhmmie

Uhmmie

07-07-2009 om 11:02

Tijd voor tuinsproeier met bewegingssensor?

dan is het altijd raak..

volgens mij vrij effectief ook.. gezien ze niet weten waar het vandaan komt en dus ook niet wachten tot jij weg bent.

klokje 2

klokje 2

07-07-2009 om 12:01

Uhmmie

is het een idee om een kattebak neer te zetten op de bewuste plek in je gang? Misschien vinden je katten dat fijn en gaan ze daar dan op poepen.
Ik zou ze 's morgens ook gewoon naar buiten laten. Kunnen ze de buurkat wegjagen, dat gején voor het raam frustreert ze. Het is hun tuin! Vort met die buur.
Trouwens, je 2 katten kunnen ook elkaar op de zenuwen werken, het zijn solitair levende dieren uiteindelijk. Als ze naar buiten kunnen, hebben ze wat meer ruimte en kunnen ze meer afstand nemen van elkaar.

Best zielig

ik geloof ook niet zo in binnenkatten.
In ons vorige huis hadden we niet echt een tuin, sinds we hier wonen is ons oudje helemaal weer opgeleefd. Het is haar ook nog gelukt een muis te vangen. Ze poept in haar eigen tuin trouwens. We scheppen het regelmatig weg in de groenbak. Vreemde katten zijn zelden in de tuin, dit omdat dus de poes haar terrein bewaakt. S'nachts is poes binnen, ze heeft ook een kattenbak binnen.

Ik denk dat niemand last heeft van onze poes. Katers hebben meer de neiging grote afstanden af te leggen en overal tegen aan te sproeien etc.

Jakiro

Jakiro

07-07-2009 om 22:57

Binnenkat

Wij hebben een écht binnenkat. Gaat alleen naar buiten aan het lijntje en is verder altijd binnen. Tuurlijk, als de deur open staat, neemt ze een run, maar binnen 10 seconden speert ze weer naar binnen.
Als er een andere kat in de tuin zit, doe ik op het hoogtepunt van de mauw-, jank- en blaassessie de tuindeur open, poezebeest neemt een run en vecht buurkat de tuin uit.
Zolang ze trouwens buiten aan het lijntje zit, is er geen kat die in de buurt durft te komen, want het is een kenau eerste klas naar andere katten !
Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.