Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vegetarisch eten

Ik ga deze maand volledig vegetarisch eten, als het bevalt dan zet ik het door. Ik wil een vegetarisch leven in elk geval een serieuze kans geven. Mijn vriend is wel vleeseter en wil hij ook blijven. Dat mag natuurlijk! We wonen samen, heeft er iemand tips met koken? Hij wil best 1 á 2 dagen in de week vegetarisch mee eten. Maar wat is handig om op andere dagen te doen, als hij wel vlees eet en ik niet? Heeft hier iemand tips voor? Ik dacht er al aan om bijv bij een gerecht een pak met 2 kipfilets te kopen (zijn meestal per 2 te koop) en dan de ander invries en voor mezelf dan een vegaburger bijvoorbeeld. En met gerecht met spekjes ofzo, die apart bakken en doet hij dan zelf op z'n eigen bord. Meer tips? En iemand ervaring met lekkere vleesvervangers? 


In pasta's kun je het vlees er heel makkelijk uit houden. Dat mis je niet als je er ook champignons en geraspte kaas doorheen doet. De kaasburger van AH vinden wij hier heerlijk, lekker krokant aan de buitenkant. Bij Jumbo hebben ze een vak met Veggies, wij vinden de spinazieburger, tomaat-mozzarellaburger en de crispy sticks erg lekker. Wij nemen geen slavink, speklap, karbonade e.d. meer bij de aardappelen en groente, maar dan wel een sausje en rundvlees jus uit een potje poeder. Helemaal vegetarisch lukt hier niet, maar we zijn wel flink geminderd. En er zijn vegetarische rookworsten voor door de stamppot. Het is een kwestie van persoonlijke smaak wat je lekker vindt natuurlijk, dus: uitproberen maar, succes!

Ik vind zelf het vegetarische gehakt, de vegetarische schnitzel, de vegetarische hamburger en de vegetarische shoarma van de Lidl lekker (de andere vega dingen niet zo) En lidl is ook goed betaalbaar.
Qua eten kan je voor hem een bakje gewone shoarma nemen en jij de vegetarische bijvoorbeeld.  Je kan macaroni of lasagne of allerlei ovenschotels maken met het vegetarische rulgehakt, grote kans dat je vriend daarbij het verschil niet eens proeft.
Chili con carne maak ik dus 'sin carne' ik doe er dan ook geen nepgehakt bij, maar sla het vleesgedeelte gewoon over, het is net zo lekker.
Broodje hamburger kan jij dus met de vegaburger doen en je vriend met de echte burger. Nasi kan je maken en dan voor hem los blokjes kipfilet bakken en jij laat het gewoon weg (ik mis het vlees nooit zo in de nasi)
Veel mensen die vegetarisch eten, eten vaak iets met kikkererwten en linzen e.d. maar zelf hou ik daar nooit zo van. Met aardappelen-groente-vlees mis je vaker het 'stukje vlees' maar dan zou je de vegetarische schnitzel kunnen nemen, zoon en ik vinden die erg lekker. Je hebt er ook eentje met kaas erin, die vind ik ook lekker, maar zoon niet zo, dus die haal ik niet vaak.

Ik heb nog geen lekkere vegetarische rookworst gevonden, dus meestal gaat er dan ook die schnitzel bij en heel soms 'zondigen' wij en koop ik gewoon een worst bij de Hema voor die ene keer.

En bij de (gebakken) aardappeltjes kun je heel makkelijk voor hem wel en voor jezelf geen stukje vlees doen. Kipfilet kun je apart houden bij de groentesaus en die dan aan hem apart geven

en mocht het je gaan om de hoeveelheid vlees kun je wel profiteren van de jus van zijn vleesjes (als je zelf helemaal geen vlees/jus etc wilt eten dan gaat dit niet op natuurlijk). Als er een keer 'echt vlees' wordt gegeten dan bewaar ik de jus en die kan dan (in beetjes) door bijv. een pastaprut met namaak gehakt. Want dat fijngehakt van garden gourmet vinden we hier qua structuur e.d. prima en dan is zo'n beetje jus precies goed om er een vleessmaakje bij te geven.

gr Angela

Vega vleesvervangers smaken vaak hetzelfde. In het begin prima maar gaandeweg niet echt top vind ik. Probeer niet vast te houden aan namaakvlees maar probeer eiwitrijke groenten en peulvruchten. Krijg eiwit binnen met ei en kwark enzo. Probeer gewoon allerlei vega producten en sommige ervan zul je lekker vinden. We eten hier nauwelijks vlees. Heel af en toe een visje.

Het is ook een kwestie van gewenning en wat zoeken misschien. Ik eet al sinds mijn 11e vegetarisch dus mis het echt niet. Bij de aardappelen groenten vlees gerechten vind ik iets hartigs, dus een vega-vervanger vaak wel lekker. Bij andere gerechten zoals pasta, wok, curry, quiche vind ik het echt niet nodig.

Misschien kun je ook op zoek gaan naar nieuwe gerechten die je normaal niet maakt ipv een gerecht met vlees proberen na te maken zonder vlees. Ik eet sinds dit jaar veganistisch en ik vind het een leuke uitdaging om gezond en lekker te eten. Ik eet nu lekkerder dan voorheen vind ik zelf en ga meer op zoek naar lekkere combinaties in mijn gerecht door producten met zoet, zuur, zout te combineren. 
‘Heel veel veg’ is een kookboek met lekkere gerechten vind ik en we hebben er nu ook een van Ottolenghi met groenten gerechten. Op de website van de Groene Meisjes vind je ook veel lekkere en toegankelijke recepten.

Wil je vegetarisch eten ivm milieu/dierenleed? Misschien kun je dan ook biologisch vlees voor je vriend kopen? Zo doen wij het, er komen geen plofkippen hier de koelkast in! Wel duurder maar als er dan wat minder wordt gegeten, toch weer in balans. 
Wij halen het zelf bij de bioboerderij en doen dan wat in de diepvries. In het begin kocht vriend toch soms voor zichzelf met name (fout) broodbeleg in supermarkt, inmiddels is hij ook steeds bewuster geworden. 

Index224

Index224

03-02-2023 om 07:53 Topicstarter

Oh wat veel goeie tips al! Ik ga het even rustig doorlezen en uitzoeken. Biologisch eten deden we inderdaad al. Dat gaat mijn vriend ook doorzetten. Ik zelf was nog een heel erge vleesliefhebber dus vind het niet erg om dat uit mijn maaltijd te houden. Moet natuurlijk wel even goed letten op voedingsstoffen.

Wij eten thuis vegetarisch. Veel met vleesvervangers of soms met ei en noten/zaden. Helaas lusten de kinderen geen linzen en bruine bonen.  We eten 1x in de week frietjes uit de airfryer met een vegetarische kipkrokant schnitzel. Voor je man zou je dan gewoon een stuk kipflet kunnen doen. Of we eten een broodje hamburger met een vegetarische hamburger. Dan kan je man gewoon een echte hamburger eten (Bij beide gerecht eten we overigens ook nog groente). En als er gehakt door de pasta gaat zou ik niet zeggen dat er vegagehakt door zit. Kijk maar eens of hij het doorheeft. Hierbij zou ik dan niet voor het kruimgehakt gaan maar voor bv. garden gourmet sensation gehakt of beyond mince gehakt. 

Toen ik een vegetarische uitwisseling studente in huis kreeg ben ik mij gaan verdiepen in andere recepten. Daardoor heb ik best een uitgebreid assortiment met recepten die standaard vegetarisch zijn. Als wij vegetarisch eten, dan eten we zo'n recept.
Een bospaddestoelen risotto bijvoorbeeld, of een Marokkaanse stoofschotel. Natuurlijk pasta's, maar ook ovenschotels. Voor dat soort gerechten is een vleesvervanger echt niet nodig. Misschien is dat een idee voor de dagen dat je partner ook geen vlees eet.

Ik heb het idee dat die recepten zonder vleesvervanger niet de juiste voedingsstoffen bevatten, maar alleen qua smaak lekker zijn.  Je moet namelijk het ijzer, eiwit en  vitamine B12 die vlees bevatten vervangen. Champignons lijken misschien qua structuur op vlees, maar bevatten veel minderen eiwitten en ijzer en geen vitamine b12. Dan zou je als je zo'n gerecht als avondeten eet de rest van de dag producten moeten eten die het wel bevatten. Daarom doe ik bijna altijd wel een vleesvervanger door de avondmaaltijd.

Je moet namelijk het ijzer, eiwit en vitamine B12 die vlees bevatten vervangen.

Ik denk dat de meeste mensen in Nederland voldoende eiwit (en B12) binnenkrijgen via zuivel. Zelf gebruik ik dat niet heel veel (opgeschuimde melk in de koffie, yoghurt/kwark als ontbijt en dessert), maar in combinatie met vleesvervangers en 1 of 2x per week vlees/vis is dat altijd ruim voldoende. Ik heb het langdurig bijgehouden in een app, dus daar durf ik wel op te vertrouwen.

V.w.b. vleesvervangers, er zijn er een paar die wij lekker vinden. De vegetarische shoarma van Vivera en de gewone Valess schnitzels gaan er hier goed in. De meeste andere vinden we niet zo top. Ondertussen zijn we ook gewend aan het vega rulgehakt van de AH (maar gewoon gehakt is toch net lekkerder...). Vega rookworsten - ik hoor graag als iemand een versie heeft die echt lekker is. 
Maar in veel gerechten gebruiken we andere eiwitbronnen dan vleesvervangers, bv. noten, peulvruchten of kaas. En soms gewoon helemaal geen vervanger - voor één dagje kan dat prima (en liever geen rookworst dan vieze rookworst).

Grappig... ik heb altijd het idee dat een vegetarisch recept juist veel beter voldoet. Er zijn al heel lang vegetariërs en nog niet zo lang vleesvervangers. Persoonlijk vind ik vleesvervangers meer een hype dan een noodzaak.
De studente die wij in huis kregen at ook zeker geen vleesvervangers, dat vond ze niet nodig.
Dat een recept een bepaalde naam heeft, betekend ook niet dat er verder geen andere producten inzitten dan alleen rijst en paddenstoelen.

Index224

Index224

03-02-2023 om 11:09 Topicstarter

Index224 schreef op 03-02-2023 om 07:53:

Oh wat veel goeie tips al! Ik ga het even rustig doorlezen en uitzoeken. Biologisch eten deden we inderdaad al. Dat gaat mijn vriend ook doorzetten. Ik zelf was nog een heel erge vleesliefhebber dus vind het niet erg om dat uit mijn maaltijd te houden. Moet natuurlijk wel even goed letten op voedingsstoffen.

Oeps hier moet staan dat ik geen vleesliefhebber was/ben.

dan

dan

03-02-2023 om 12:08

Bij gewone Hollandse pot eet mijn man vlees en ik laat het voor mezelf weg of neem soms een vegetarisch produkt zoals Toscaanse carré of kaasschnitzel, soms doe ik ergens extra kaas overheen. Ik eet wel veel produkten als yoghurt en kwark, ook regelmatig eieren, vooral als omelet met groenten erin. Ook gebruik ik soms linzen als ik geen gehakt wil gebruiken maar dat is alleen bij een gerecht voor mij alleen. 
Ik heb wel eens een portie gewoon gehakt en vegetarisch gehakt in een ovenschotel gebruikt, was niks van te merken. Het is niet zo dat ik helemaal geen vlees eet maar wel zeer weinig. 

Wij eten thuis vegetarisch, maar zeker niet elke dag vleesvervangers. We eten veel groente, vaak ook meerdere soorten door elkaar en graag rijst en pasta. Daar hoeft helemaal geen vlees door, nergens voor nodig ook. We eten ook regelmatig ei en nootjes door/bij de maaltijd. Dingen als een indiase curry of een ovenschotel of zo hoeft ook geen vlees of vleesvervanger door. Het kan natuurlijk wel.

Vlees kun je vrij makkelijk apart maken zonder het ergens door te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.