Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fred de Velde

Fred de Velde

17-12-2012 om 11:43

'verantwoorde' hobbies.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tonny

"Vroeguh" kwam ik overal mee weg door de hobby lezen op te noemen. Dat was ook zo overigens. Je was heel intelligent en zinvol bezig als je veel boeken las. Af en toe wat "echte literatuur" erbij en je spendeerde je vrije tijd nuttig.
Kan dat niet meer anno 2012? Kost niet veel energie en de tijd die je eraan spendeert is niet te controleren door de interviewer.

Fred de Velde

Fred de Velde

17-12-2012 om 22:43

Interessant.

"In een voorstelrondje is het best suf als je geen \'erkende\' hobby hebt. Dochter (21) moet regelmatig zo\'n rondje, en haast vanwege de blamage \'geen hobby\' zou ze er toch maar eens eentje zoeken.

Ook in interviews in bladen hebben de geinterviewden \'erkende\' hobby\'s, als je dat als aanrommelaar leest voel je je al gauw een beetje buitenspel staan."
Precies. Dat herken ik ook. Ik merk toch dat ik interessant wil zij/overkomen.

"Misschien tijd dat wij eens een rijtje handige hobby\'s verzinnen Die nauwelijks energie en tijd kosten maar wel heel boeiend klinken"

In mijn vrije tijd..
Bestudeer ik het migratiegedrag van Transsylvanische vleermuizen.
Geef ik lessen zee-survival aan aankomende zeilmeisjes.(op dit moment is er niet zoveel vraag naar )
Maak ik 'inspiratietochten' door Nepal en Buthan.
Doe ik aan 'skyboarden' (klinkt erg spannend, met parachutes en zo,).
Zoek ik in het archief van het Filmmuseum naar stokoude fimmrollen, die ik dan digitaliseer.
Geef ik huiswerkbegeleiding aan Tibetaanse vluchtelingkinderen.. (gewone kinderen klinken natuurlijk niet interessant genoeg).
Ben ik vijfde Dan in Te-pan-Yaki, een eeuwenoude vechtsport die de Zen van bewegingen benadrukt.

Fred de Velde

Fred de Velde

17-12-2012 om 22:43

Facebook

"De andere categorie zet iedere avond op Facebook:"Op naar de sportschool" of "Druk, druk, druk, bezig met een cursus interieur ontwerpen". Die zijn voornamelijk druk met interessant doen en laten zien dat ze altijd zinvol bezig zijn. De laatste categorie is irritant"

Gelukkig zit ik niet op facebook.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2012 om 23:04

Andere hobby

Ik bestudeer het nestelgedrag van de Tegenaria domestica. (Oftewel: ik zit op de bank te kijken hoe een grijze huisspin een web bouwt boven mijn televisie. Zonder de aandrang te voelen om op te staan en het schoon te maken. Terwijl ik ondertussen Oprah Winfrey kijk)

Verantwoord

ik doe vooral dat wat ik zelf leuk vind en soms wil ik dan ook wel mee gaan wandelen, speeltuin, families en andere verplichte koste afwerken in het weekend.

Als ik een hele dag in mijn afgeragde slobberbroek en verffleece wil rondlopen dan doe ik dat, daar ben ik volwassen genoeg voor. En wat ik dan zoal doe gaat lekker niemand buiten deze voordeur iets aan en als ze mij dan in die gedaante treffen als ze voor mijn voordeur staan dan is het ook hun eigen risico vol vertwijfeling weer naar hun eigen huis te scharrelen.

Dus als ik op mijn vrije momentje met een zonnebril in de regen in een badjas sta te roken in het door mij gebouwde houten kinderspeelhuisje in de tuin (ik pas net onder de nok zonder mijn hoofd te stoten) dan doe ik dat lekker, al dan niet bellend met 1 of andere persoon voor/van mijn werk. Dan moet je maar niet ook thuis zijn en een vrije dag hebben genomen.

En als ik met een vriendin naar de film ga en zij mag keizen (want zij is jarig, ook zo schattig) dan mag het ook best wel 'alles is familie' zijn terwijl ik dat soort films alleen maar wil kijken als het op tv is en ik te ziek ben om iets anders te doen. Nou ben ik zeer zelden echt ziek en dan nog heb ik vrij weinig geduld met tv's.

Mijn hobbies ? Mijn grootste hobby is slapen, dan ontharen, dan met veel budget online allerlei dingen bestellen en nadat de creditcard rekening weer onder ogen is gekomen zoveel mogelijk weer terug te sturen.

Ik heb het vrij druk namelijk, werk, kinderen, verbouwen, partner, veel huisdieren. Ik denk vrij weinig na over wat wel en niet verantwoorde gevonden wordt. Sinds mijn overbuurvrouw mij heeft opgegeven houdt ook zij mij niet meer in de gaten, ja daar zit ik weer, de hele dag achter de computer, wat doet ze daar toch, ja werken, of een computerspelletje, of beide tegelijkertijd.

Inderdaad !!

krin

krin

17-12-2012 om 23:20

Ik hoef geen hobby

Ik heb een rijk innerlijk leven.

Fred de Velde

Fred de Velde

18-12-2012 om 00:37

Veldstudie over amerikaanse mediacultuur

"Terwijl ik ondertussen Oprah Winfrey kijk"

Dus ben je ook bezig met een veldstudie over Amerikaanse mediacultuur.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2012 om 00:42

Ik ben een couch potato. Als ik na mijn werk thuiskom, het eten is op, de afwas is opgeruimd, de was is in de wasmachine gedaan... dan ga ik op de bank zitten en kom er de rest van de avond niet meer af. Tot de was klaar is en ik die op kan hangen. Daarna ga ik nog een poosje op de computer en ga naar bed. Op mijn vrije dagen doe ik boodschappen, ga eventueel de stad in, doe een was, maak eten en ga ook dan lekker voor de tv zitten.
Het zal vast leuk zijn voor een ander als ik creatief ga doen, maar als ik die behoefte zelf niet heb, waarom zou ik dan? Ik heb vroeger ook oorbellen gemaakt, dus ik snap de lol er wel van, maar als het een moeten wordt, dan is het natuurlijk geen ontspanning meer.

Voorstelrondjes

Tijdens voorstelrondjes voor cursussen voor het werk zeggen de meeste mensen met een gezin dat zij naast het werk en de studie hun vrije tijd vooral aan hun gezin besteden. Ik vind het wel leuk om te horen als mensen met muziek of iets artestiekerigs bezig zijn. Ik ben voorlopig al blij als ik een keer in de week kan sporten. Is dit forum misschien een hobby?

Rafelkap

Rafelkap

18-12-2012 om 06:25

Even een vooroordeel

Dat komt dan vast door dat facebook etc. dat mensen voelen dat ze zich moeten verantwoorden voor hun zogenaamd interessante leven (om te verdoezelen dat ze eigenlijk heel saai zijn). Of weet ik veel waar dat door komt. Zelf heb ik gelukkig nooit gehad dat ik de neiging had me te moeten verantwoorden. Ik vind hobbies ook een vreselijk woord trouwens.

Woorden

Ja, inderdaad, alle hobbygerelateerde woorden zijn akelig: crea(bea!), frobelen, en als dieptepunt: de Pipoos winkel. Arg! Zo worden wij dames nooit profs

Evanlyn

Evanlyn

18-12-2012 om 09:30

Manda

Die overbuurvrouw heeft gewoon jou in de gaten houden als hobby. Kan ook een levensvervulling zijn.

Mijn hobby's

Mijn hobby's zijn: zingen, brieven schrijven naar vrienden, bordspellen, lezen, leuke dingen ondernemen met gezin en/of vrienden, en soms een paar mooie kaarten maken (als mijn kinderen ook zin hebben om te knutselen). Oja en dit forum is ook een soort hobby
Verantwoord? Ik denk het wel. En anders maar niet.

Evanlyn

ik werk vanuit huis, dat begrijpen niet alle mensen. En soms heb ik de gordijnen dicht zodat ik nog meer privacy heb en dan moet buurvrouw altijd vragen of er iemand ziek is thuis hier, wat ik eerst super irritant en bemoeizuchtig vonde maar ik waardeer dat inmiddels ook wel, die betrokken bezorgdheid.

maar het juiste antwoord zou zijn: nee ik heb de gordijnen dicht zodat jij mij niet in de gaten kan houden

Liefhebberijen

Ha, hobby mag dan een suf woord zijn, maar je mag hier gelukkig nog gewoon hobby's hebben. Er was een tijd, nog niet zo lang geleden, dat iedereen alleen maar passies leek te hebben. "Wat is jouw passie?" was dan de standaardvraag. Marr ik heb eingenlijk vooral liefhebberijen, dingen die ik graag doe. Motorrijden is daarvan de belangrijkste. Dat is inmiddels een gezinsliefhebberij aan het worden. Dat vind ik wel buitengewoon leuk. Of het zinvol is? Als ik hard nadenk, ken ik vast wel wat nut verzinnen, maar het grootste nut is dat we er zo vrolijk van worden. Verder lees ik graag voor en ik bouw graag kaarten, met origami of ander ingewikkeld aandoende technieken. Zinvol, nuttig? Geen idee. Maar get is een liefhebberij en dat houdt meteen in dat ik er lekker niet fanatiek in hoef te zijn

Hobby

Mijn man creëert chaos. Is dat ook een nuttige hobby?

Jippox

nee dat is een roeping !

Genista

Amen.

Ik begrijp trouwens uit jouw posting dat "passie" op zijn retour is? Hoera! Mij was het nog niet opgevallen, ik dacht dat het nog ongebreideld voortwoekerde.

Groeten,

Temet

Fred de Velde

Fred de Velde

18-12-2012 om 12:55

Akternatief voor dat vreselijke p-woord

In Drenthe zeggen we altijd 'ik heb er aardigheid in'. Een mooi alternatief voor dat vreselijke 'passie'.

tonny

tonny

18-12-2012 om 14:04

Inderdaad fred - o.t.

aardigheid, verademing! Weg met die passie, zó ontzettend over the top. Ik voel me altijd erg mislukt als mensen een passie zeggen te hebben, daar ben ik te alledaags voor.

Aardigheid in iets hebben is al heel mooi!

Ja heerlijk (ot)

die Drentste onderkoeldheid. Als iets mooi of lekker is, dan is het 'niet verkeerd'.

Chris

Wij drenthen

hebben gewoon passie 'veur de toal'

Mijn hobby

Ik mag in mijn vrije tijd grag met lego blokjes bouwen/spelen.
dat kun je ook maar beter niet zeggen in een voorstelrondje, ik heb er tot nu toe alleen maar negatieve reacties op gekregen.

Wiske!

Echt waar? Mijn man speelt elke avond met lego met de kids en maakt de mooiste dingen, echt niet alleen voor hun lol
Het is zulk mooi spul.. Ken je die architecture-reeks? Je bent zeker niet de enige hoor!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2012 om 00:24

Thuiswerkende vader

Naar aanleiding van wat Manda vertelde moest ik aan mijn vader denken. Mijn vader werkte ook thuis als tekstschrijver/vertaler. Op een gegeven moment kregen we nieuwe buren en toen het zomer was en mijn moeder en de buurvrouw tegelijkertijd in de tuin waren, knoopten ze een praatje aan. Opeens biechtte de buurvrouw op dat ze dachten dat mijn moeder weduwe was. Toen mijn moeder zei dat mijn vader op zolder aan het werk was, zei de vrouw "oh, omdat we nooit een man zagen, dachten we... ".

Merel

Merel

19-12-2012 om 13:06

Kaaskopje

Ja hier ook herkenning ik werk ook thuis, een buurman meldde wat voorzichtig aan mijn man dat ik overdag 'altijd' achter de computer zat, dat kon hij zien vanaf de straat (gut,gut,gut wat een slechte 'huisvrouw') waarop man meldde dat ik daarop mijn werk deed..... oh okee. (hij heeft zelf een vrouw die huisvrouw is) dus vermoedde dat ik de hele dag 'world of warcraft' of zo aan het spelen was? (geen idee)

Tigress

Tigress

19-12-2012 om 15:31

Oei

Ik heb niet van dat gestructureerde werk, dat ik tot op de minuut weet wanneer ik wel en niet thuis ben. Dat heeft als consequentie dat ik heel makkelijk denk dat ik 'het' óók morgen nog kan doen. En dan om half 4 's middags gebeld te worden door je baas dat je morgen moet komen opdraven omdat er zich toch mensen hebben gemeld voor een uitstapje. Daar gaat dan mijn goede voornemen en heb ik spijt dat ik 'het' niet gewoon vandaag heb gedaan. Toch gebeurd het me telkens weer. Maar het zijn dan ook geen hobby's (al dan niet verantwoord) maar dingen die ik moet uitzoeken en mailen voor mijn WSNP traject. Ah had ik maar geld voor een hobby. Hahaha.

Vertigo

Ja, echt. Ik vind lego heel leuk. Ik heb mijn eigen kast met lego, waar de jongens niet aan mogen zitten. En dan heb ik het over een kast formaat 2 deurs kledingkast. Vol met lego. Sets en losse blokjes. Voor sinterklaas heb ik het Grand Emporium gekregen
Kinderen zijn ook besmet voor een deel. Alleen zal puberella er nooit voor uitkomen dat ze graag met lego bouwt. Momenteel bouwen we aan een moc van ons huis.

Is je man ook actief op bricklink?

dc

dc

19-12-2012 om 21:02

Wiske

Volgens mij kun je zo aan de slag bij legoland. Heb je weleens gezien wat een gevaartes ze daar bouwen? Dat is echt geen kinderwerk meer!

Leuke hobbie, daar moet je op een verjaardag niet over vertellen, maar het gewoon gaan doen

Nou en

dat er niemand leuk reageert op een lego hobby, wat maakt jou dat nou uit ! Gewoon doen wat je leuk vindt hoor.

ik zelf vind ontharen dus een leuke bezigheid, ik vind op dezelfde manier onkruid plukken en struiken snoeien enig om te doen. Als ik het niet zo lelijk vond had ik zo'n grote buxus in de vorm van een eend ofzo willen snoeien, dat zie je wel eens in Engeland, van die mensen die allerlei vormen in buxussen snoeien

je had vroeger een programma of een onderdeel in een tv programma van rare gewoontes. Ik weet nog dat Bart van BNN hele velletjes vol streepjes zette met van die markerstiften, gewoon als dingetje om te doen. Ik zelf hou van het maken van plannen en planningen (al komt het nooit zo uit dat is iets wat ik dan in mijn hoofd weer heb opgelost, dan teken en reken ik dan helemaal uit op een papiertje. Het is een neurose, ik weet het.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.