Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

buur

buur

22-05-2012 om 23:00

Verhuisd

Wij zijn 2 weken geleden verhuisd en hebben de boel zowat op orde. Ik heb me toen voorgesteld aan de buren maar echt kennismaken was dat niet. Dus wil ik de buren uitnodigen. Maar ik ben nogal sociaal onhandig en vermijd liefst alle feestjes, bezoekjes ed. Vast een domme vraag dus maar wat te doen? Hoeveel huizen naar rechts, links vragen? 's avonds of 's middags? Wat zou jij doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hangt ervan af

Hoeveel buren zijn het? Woon je in een rijtje, hoeveel huizen zijn dat? Is het een blokje van vier, vraag ze dan allevier. Is het een veel langere rij, vraag dan alleen je directe buren.

Welk moment - kies iets wat je zelf het prettigst lijkt. Is dat koffie/thee, dan kies je dat, is het een drankje, dan ga je voor een ander moment. Het is plezierig als je jezelf er comfortabel bij voelt.

Laat je niet uit het veld slaan als de buren niet kunnen/niet willen - het zou zomaar kunnen dat ze niet zo dol op elkaar zijn en het ongemakkelijk vinden, samen op visite. Voor hetzelfde geld wordt het heel gezellig.

Je bent niet in je eentje verhuisd denk ik - hoe denken de andere betrokkenen erover? Het is leuk als je samen een en ander regelt.

Hangt ervan af

Hoeveel buren zijn het? Woon je in een rijtje, hoeveel huizen zijn dat? Is het een blokje van vier, vraag ze dan allevier. Is het een veel langere rij, vraag dan alleen je directe buren.

Welk moment - kies iets wat je zelf het prettigst lijkt. Is dat koffie/thee, dan kies je dat, is het een drankje, dan ga je voor een ander moment. Het is plezierig als je jezelf er comfortabel bij voelt.

Laat je niet uit het veld slaan als de buren niet kunnen/niet willen - het zou zomaar kunnen dat ze niet zo dol op elkaar zijn en het ongemakkelijk vinden, samen op visite. Voor hetzelfde geld wordt het heel gezellig.

Je bent niet in je eentje verhuisd denk ik - hoe denken de andere betrokkenen erover? Het is leuk als je samen een en ander regelt.

Humot

Humot

23-05-2012 om 00:03

Ik ben niet de gezelligste buur

Laat je vooral niet door mij van de wijs brengen, ik vertel alleen even wat ik ervan vind.
Ik vind die verplichte bezoekje aan nieuwe buren dus echt verschrikkelijk! Ik zou dan ook zeker hopen dat de kennismaking aan de deur voldoende zou zijn voor ons als nieuwe buren en dat daar geen vervolg op zou hoeven te komen. Toen wij hier kwamen wonen, hebben we ons in de wandelgang(lees op straat) wel netje voorgesteld en even een praatje gemaakt en dat is voor ons dan ook voldoende. Buurvrouw aan 1 kant is heeeel sociaal en heeft nog wel gevraagd naar een bezoekje maar dat heb ik zo netjes mogelijk afgeketst.
Overigens maken we op straat wel gewoon een praatje als we elkaar zien, voor het geval dat jullie denken dat ik mensenschuw ben

Mama 5

Mama 5

23-05-2012 om 08:44

Niet iedereen

Ik vind het niet per se noodzakelijk, om de buren op de koffie te vragen. Hier in de buurt heb ik het nog niet meegemaakt en we wonen er al 17 jaar.
Ik zou die mensen op straat gewoon vriendelijk toespreken. En dan zou ik iets zeggen als: 'Nu, als je een keertje zin hebt in een bakkie, ben je welkom hoor.'
En dan is het verder aan hen, of ze er behoefte aan hebben. Dan wordt het niet een verplicht nummer.
Ik ga met mijn meeste buren wat afstandelijk om. Bij een aantal zijn we wat meer betrokken, maar ook daar komen we niet vaak op de koffie of de thee.

Ligt eraan

Het ligt er ook een beetje aan hoe je buurt is en dat kun je nu nog niet zo goed weten, denk ik. Wij zelf hebben na onze verhuizingen gewoon even aangebeld bij de buren en ons voorgesteld, de rest kwam vanzelf goed. En o ja, wat ook heel goed werkt, is een paar weken na je verhuizing bevallen en je buren een geboortekaartje doen toekomen. Dan komen ze wel of niet op kraambezoek en ben je van alles af. Dat liep hier de laatste keer als een trein

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2012 om 12:32

Ja aanbellen

Ik zou me ook alleen voorstellen links en rechts en misschien de 2 deuren daarachter ook nog. Als nieuwe buren mij zouden uitnodigen voor een straatbreed gezellig kopje koffie of gezamelijke bbq zou ik denk ik toch een beetje schrikken. O jee... verplicht gezellig doen?
Ik ben een paar keer in mijn leven verhuisd. Mijn ouders hadden al voor de verhuizing naar een dorp contact met 1 van de buurgezinnen en daar zijn we zelfs thuis geweest. Ik heb geen idee meer waarom dat was. Het had meen ik met de aanleg van de centrale verwarming te maken of zo, die moest er door de bewoners zelf nog in gebouwd worden. Bij mijn eigen verhuizingen heb ik mij netjes voorgesteld aan de buren en daar onstond uit dat ze mij binnenvroegen. "Wil je koffie?" En ja hoor dat doe ik dan.
Als verse flatbewoner (22 jaar) heb ik overigens wel een feest georganiseerd voor mijn medeflatbewoners. Ik noemde het een lentefeest en wie komen wilde was welkom. Dat heeft voor mij verregaande gevolgen gehad. Een van de buurvrouwen kwam zich toen voorstellen omdat ze niet als vreemde op mijn feestje wilde komen. Ik ben met haar bevriend geraakt. Zij heeft me meegenomen naar een vriend van haar die ook in de flat woonde. Hij had/heeft een broer die ook in de flat woonde en... daar ben ik mee getrouwd.)

Ilva

Ilva

23-05-2012 om 13:00

Kaartje

Een vriendin van mij is pas verhuisd en heeft een kaart gemaakt met een foto van haar, haar man en de kinderen. Zichzelf voorgesteld en dat bij de buren in de bus gegooid. Toen ik even bij haar was en we stonden voor de deur kwam er een buurvrouw voorbij lopen die gelijk even kennis kwam maken en bedanken voor het leuke kaartje. Geen koffie drinken of iets dergelijks (Ze zit nog volop in de verbouwing) maar de buren weten wie ze zijn en kunnen zelf beslissen of ze iets willen zeggen als ze elkaar tegenkomen.

Maylise

Maylise

23-05-2012 om 15:43

Verschilt

In onze vorige buurt was het de gewoonte dat nieuwe bewoners alle mensen aan het pleintje uitnodigden voor de koffie. Dat was een half open plein waar maar aan twee kanten huizen stonden dus het ging om in totaal 7 huizen (een rijtje van 4 en een rijtje van 3). Ik vond het zelf altijd wel leuk om op zo'n manier even kennis te maken met de buren. Dan leerde je elkaar toch even kennen en je bouwt aan wat gemeenschappelijke grond waardoor je elkaar daarna ook makkelijker aanspreekt.

In een gewone straat weet ik niet wat ik zou doen, sowieos links en rechts en overkant, misschien ook nog daarnaast? Hangt een beetje af van de hoe de straat is. Ik zou ook weer niet de hele straat uitnodigen.

Nu wonen we wat meer buiten en hier heb je veel vrijstaande huizen. We hebben toen we hier kwamen wonen een aperatief/barbecue georganiseerd voor de hele straat. Vond ik erg leuk en was best geslaagd. Anders was het lastiger geworden om mensen te leren kennen omdat je elkaar minder vlug op straat tegenkomt.

Tussen de twee huizen hebben we een half jaar op een flat gezeten en toen hebben we niks georganiseerd maar gewoon informeel een praatje gemaakt. In een flat is het natuurlijk wel veel makkelijker want je komt elkaar constant tegen in de gang en lift.

Hier weer wel...

'Hier' in de omgeving is het wel gewoonte je buren uit te nodigen...Maar als buur zijnde mag je wel zelf beslissen of je komt. Wij hebben dat pas maanden na de verhuizing gedaan trouwens. Toen écht alles af was en opgeruimd.En toen meteen vrienden/kenissen/familie ook uitgenodigd. Een soort 'open dag' dus. Van 10.00 tot 22.00 uur herinner ik me...Wij hebben wel kaartjes gedaan, maar mondeling uitnodigen was hetzelfde geweest.
Wij wonen in een hoek dus hebben beide stukjes straat naast ons uitgenodigd en 1 buurman op de hoek tegenover ons. Niet iedereen is gekomen trouwens...er waren mensen die gewoon niet konden die dag. Ook prima, sommigen stuurden een kaartje en we kregen zelfs een bloemetje aan de deur bezorgd door die hoekoverbuurman (was op vakantie ofzoiets). Het was enorm handig om de hele bubs in 1 dag te hebben, zo klaar, iedereen geweest inclusief iedereen die geholpen had met de verhuizing, krijg je ook niet de hele tijd bezoek van mensen die je willen feliciteren met je nieuwe huis of mensen die gewoon graag willen zien hoe het nu geworden is.
Het was een geslaagde dag, die wel de nodige voorbereiding vergde, maar daarna was het ook klaar.
Met 1 buur hiernaast zijn wij best 'close' maar dat komt ook omdat onze dochters zo'n beetje aan elkaar vergroeid zijn. Dus die zien we bijna elke dag En een goede buur is gewoon ook erg handig. Op de koffie zitten we trouwens zelden bij elkaar. Daar hebben we niet eens tijd voor, we werken allemaal. Maar voor afspraken over de kinderen enzo zien we elkaar heel vaak of we moeten ze ophalen voor het eten etc. We passen op op elkaars kinderen (is nu niet meer nodig) of als we weg moeten en we zijn niet op tijd terug eten onze kinderen daar of we brengen ze weg, jullie heen en wij terug? Of we lenen etenswaren van elkaar als de kinderen teveel hebben gegeten of we iets vergeten zijn of ik bel buurvrouw of ze alsjeblieft mijn ramen wil dichtdoen bij een stortbui en ik in de file sta of dat soort dingen.
groeten albana

buur

buur

24-05-2012 om 22:36

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet 't nog steeds niet. Man is van het type hoe meer zielen hoe meer vreugd. Voorlopig stel ik 't eerst nog maar 'ns een weekje of wat uit. En dan denk ik dat ik een buurhuis of 4 uitnodig, uiteraard enkel als ze daar zelf zin in hebben.

Waarom zou ik tussen de regels door 'iets' zeggen??? En wáár dan? Ik zeg wat ik zeg en niets anders....En dat het hier gewoonte is wil bepaald niet zeggen dat het ergens anders ook moet. Van mij niet hoor. Het leek me alleen een handige tip, ik neem aan dat buur ook de nodige visite krijgt van vrienden/familie. Kan je ze meteen erbij uitnodigen die nieuwe buren, zit je ook niet zo onhandig met wildvreemden waar je bijna geen gespreksstof mee hebt.
En ik denk niet dat je meteen goede vrienden word van 1 zo'n bezoekje. Met die ene buren zijn wij zo dik omdat onze dochters zo vegroeid zijn met elkaar, dat komt heus niet van 1 bezoekje. En als jouw kind de hele dag bij buur zou zitten of buurkind de hele dag bij jouw, zou het dan ook niet logisch zijn dat je een telefoonnummer had voor geval van nood? Want als er hier niemand onverwachts thuis is en kind heeft geen sleutel, waar zit ze dan???? Juist ja, bij buurmeisje.
Tjonge, jonge, lees toch eens gewoon wát ik schrijf i.p.v. als een detective er altijd van alles 'achter' te zoeken.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.