Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verhuizen naar ede?

We zijn ingeloot op het huis van onze eerste keuze!!!! Een nieuwbouwhuis in Ede aan de rand van het bos. Je loopt er binnen twee minuten het bos in. Dat is al jaren onze droom. Ooit zijn we wezen kijken naar een bestaand huis in deze straat, maar dat was niks. de locatie zijn we NOOIT vergeten. En nou was mijn man er vorige week om te wandelen en zag een bord met nieuwbouwproject. Hij heeft meteen de makelaar gebeld en we konden nog NET inschrijven. Op de valreep. En vanochtend werden we gebeld dat we het huis van onze keuze hebben toegewezen gekregen!!!!!!
Maar......willen we dit echt?? Weg van hier, verder weg van onze moeders, van vriendjes voor onze zoon, de korfbal, de nieuwe speciale school voor mijn oudtse. Weg van onze lieve buurtjes, het fijne huis waarin we nu wonen. Durven we wel zo'n stap te wagen. Een heel nieuw begin te maken???? Ik vind het doodeng en moet al huilen bij het idee aan al dat afscheid. Maar aan de andere kant willen we al zoooo lang aan de rand van het bos wonen, midden op de veluwe. Is dit niet de perfecte kans van ons leven. Heeft dit niet zo moeten zijn????
wie heeft ook zo'n sprong genomen??? Wie is ook ver weg gaan wonen?? Hoe is dat??? hoe gaat dat??
KAn iemand helpen mijn verwarrende gedachtes te ordenen???
Dank.

Pilar


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

14-12-2010 om 15:42

Ik...

Je gaat verhuizen omdat het je droom is om aan de rand van een bos te wonen? Dat is de belangrijkste motivatie?

Ik kan me tig spannende dingen bedenken en plekken waar ik (een tijdje) zou willen wonen. Een tijdje in het buitenland, een klein boerderijtje buitenaf, een jaren-30 woning opknappen, etc.

Maar ik heb kinderen en die zouden het verschrikkelijk vinden om hun stek te moeten verlaten. Je hebt alles op deze plek goed voor elkaar... ik zou inderdaad eens goed gaan overwegen of dit echt is wat je wilt. Vraag je kinderen eens wat zij willen? Waarom niet over tig jaar als je kinderen het huis uit zijn, dan heb je ook de tijd om te wandelen.

Ik heb jarenlang naast een bos gewoond. Ik vind het dus niet zo bijzonder. Wij wonen vlak bij een bos maar alleen op een mooie zomeravond of op een herfstige zondagmiddag kun je ons daar vinden. En dan willen we ook graag een beetje afwisseling qua bos. Ik moet er niet aan denken om iedere dag hetzelfde wandelingetje te maken. Ik geniet veel meer van de fijne buren, leuk huis, dat de kinderen lopend naar de fijne school kunnen, leuke sportverenigingen, centrum, grote tuin met niet al te veel onderhoud, etc. Nee, dat zou ik niet ruilen voor 'een bos'. Ik zou alle plus en minpunten eens op papier zetten. Bij mij zou de uitkomst zijn dat ik 1 week per jaar een huisje zou huren in het bos...

Pilar

Pilar

14-12-2010 om 16:11 Topicstarter

Chippie

Hai Chippie,

Dank voor je reactie. Maar ja, wij overwegen dus echt voor het bos te gaan verhuizen. Wij hebben al 16 jaar de droom om op de veluwe te gaan wonen, aan het rand van het bos. En ja, we zullen veeeel in het bos te vinden zijn!!! We zijn fanatieke wandelaars en missen de veluwse bossen erg hier. Ik wandel graag, maar hier is niks leuks om te wandelen. Op de veluwe kun je eindeloos wandelen door de prachtige bossen. Heerlijk vinden wij dat.
Maar je hebt gelijk. We hebben twee kinderen. De jongste is net twee en voor hem zal het niks uitmaken, maar de oudste is bijna twaalf en gaat niet blij zijn. Hij korfbalt fanatiek, heeft oma hier bijna om de hoek enz enz. Maar....nieuwe vrienden kan ie ook in Ede maken, korfbal hebben ze daar vast ook. Is dat een reden om hier te blijven wonen?? Ik twijfel daar dus echt erg aan. Daarom graag meningen van anderen, hoe hebben anderen zo'n stap ervaren, hoe is het hun kinderen vergaan.
maar goed, bedankt voor je reactie: jij zou dus duidelijk niet alles opgeven om aan het rand van het bos te gaan wonen....

Nou

Pilar geeft aan dat wonen aan de rand van een bos voor haar juist wèl heel bijzonder is. Ik weet natuurlijk niet waar je nu woont, maar ik kan me goed voorstellen dat je het fijn vindt om binnen een paar minuten in de vrije natuur te zijn.

De koudwatervrees die je nu voelt om te verhuizen, heeft denk ik vooral te maken met angst voor het onbekende. En ook dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben zelf vaak verhuisd, het hele land door en ik weet vooral dat je er overal wat van kunt maken.

Als je echt zo'n goed gevoel hebt over de plek van jullie huis en veel waarde hecht aan de nabijheid van natuur waarom zou je de stap dan niet wagen? Buren, vriendjes, je kunt goede relaties overal weer opnieuw opbouwen. Zijn jullie al eens naar het nieuwe huis gaan kijken met z'n allen als gezin? Een beetje de buurt verkennen en kijken wat voor gevoel je daar bij krijgt?

Nogmaals, laat je niet bij voorbaat weerhouden door angst voor het onbekende.

Heel veel sterkte met je keuze!

Chris

Pilar

Pilar

14-12-2010 om 16:38 Topicstarter

Chris en moeders

Chris: dank je wel voor je reactie. Ja, het is idd de angst voor het onbekende. Het huis moet nog gebouwd gaan worden. We weten geeneens wanneer ze gaan beginnen en wanneer we dan zouden kunnen verhuizen. We gaan zondag naar de plek idd. Eens sfeer proeven, kijken, de omgeving in, het bos in enz.
Wat ik ook erg moeilijk vind is om onze moeders hier 'achter' te laten. Kan ik ze dat wel 'aandoen'??? Onze vaders zijn allebei overleden en ze rijden allebei geen auto. Dus dat vind ik wel erg moeilijk.

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

14-12-2010 om 17:44

Pilar

Ik begrijp je angst wel....

anderzijds...schrijf je je ook niet voor niks in natuurlijk.

Je oudste is misschien juist nu op een goede leeftijd omdat ie zowieso van school veranderd en nieuwe vrienden zal gaan maken of da nu is op de plek waar je nu woont of elders in ede.

Ik zou zeggen....als je het doet doe het dan NU!
een puber verhuizen die al aan zijn nieuwe klas en vrienden gewend is is denk ik veel heftiger dan een groep 8-er verhuizen die toch al van school gaat veranderen.

afstand is niet het einde van de wereld....
en jullie zijn zo uithuizig dat jullie dan gewoon wat vaker deze kant oprijden voor je lieve vrienden en familie...

wat je hebt als je hier blijft is het oude vertrouwde....maar altijd misschien spijt dat je je kans niet genomen hebt die op je weg gekomen is.

Fraz

Fraz

14-12-2010 om 18:16

Nou

ik vond het super vervelend om als kersverse brugklasser te moeten verhuizen. Normaal als je naar de brugklas gaat mag je altijd aangeven bij welk vriendje in de klas wilt komen. Bovendien is een overgang van groep 8 naar de brugklas al vrij heftig en voor mij was echt dus alles nieuw en kende ik helemaal niemand. Als je sociaal dan niet zo vaardig bent is dat heel moeilijk.

Maar goed zou ik het doen ? Ja dat wel. Als de voordelen van de omgeving opwegen tegen het feit dat jullie moeders minder makkelijk lang kunnen komen dan zou ik het wel doen.

mirreke

mirreke

14-12-2010 om 19:43

Inderdaad

Het is juist een goed moment, deze tijd. Nieuw naar de brugklas, er zijn in de klas van mijn zoon momenteel zeven kinderen die alleen naar deze nieuwe school zijn gegaan (waaronder zoonlief), dus ik vermoed dat jouw zoon echt geen uitzondering zal zijn.
Als je dit al zolang wilt Pilar, zou ik het echt serieus overwegen. Fijn dat jullie zondag sfeer gaan proeven.
Overigens, is het een project dat nog gebouwd moet gaan worden? Dan is het helemaal leuk, kun je er helemaal naartoe groeien. Ook krijg je dan meestal een goede band met de buren, omdat iedereen dan nieuw is. Wel denk ik dat je zoon dan pas wat later in zijn nieuwe klas kan instromen.
En ga idd eens googelen, wat is er allemaal in Ede, bij 'jullie' in de buurt. Vast heel veel. Ik denk dus dat het je nu net op tijd bent, volgens mij wordt het moeilijker naarmate je puberzoon ouder wordt.
Ik denk ook dat verhuizen 'alleen maar' omdat je graag bij een bos wilt wonen juist een fantastische reden is. Beter dan omdat je toevallig ergens ver weg een baan vindt en dus wel moet verhuizen. Ik zou ook denken dat dit echt een vingerwijzing van het lot is, deze toewijzing.
Wat wij hebben gedaan met onze oudsten toen we gingen verhuizen, is ze heel veel overal bij betrokken. Dus toen het eenmaal ging gebeuren waren ze erg gemotiveerd. In deze tijd is het trouwens zeer gemakkelijk om contact met oude vrienden te onderhouden, via internet, msn, weet ik wat al niet. Uit het oog is nu beslist niet meer uit het hart.
De oma's, ja dat zou ik denk ik lastiger vinden. Kunnen die op termijn niet ook in Ede komen wonen, een of ander leuk en gezellig project voor ouderen?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2010 om 21:12

Beetje egoïstisch mag je soms zijn

Mijn dochters vinden de locatie van ons huis niet zo leuk. Wij hebben hier geen normaal straatleven in de zin van auto's door de straat, overburen met een voortuin in plaats van een achtertuin met een grote schutting erom heen, open deuren in de zomer en een praatje over en weer, en dat lijkt ze veel leuker. Maar man en ik moeten nog wat jaartjes voort en dat doen we graag in dit huis. Jammer dan voor de dames. Zij gaan over een poosje hun eigen weg en kunnen gaan wonen waar ze willen (nou ja, ook dat is betrekkelijk).
Jullie hebben samen de droom om ooit op op de Veluwe naast het bos te gaan wonen en nu lijkt die droom werkelijkheid te worden. Je zoon is 12 en gaat zo'n beetje over 6 tot 10 jaar de deur uit, maar jij en je man wonen dan nog in het huis waar je zo graag wilde wonen. Het is misschien niet leuk voor je zoon om uit zijn vertrouwde omgeving te moeten, maar hij overleeft dat heus wel. De jongste zal niet anders weten. De moeders lijken mij een lastiger onderwerp. Het lijkt mij inderdaad niet makkelijk om een stuk verder te gaan wonen, maar ik neem aan dat jullie een auto hebben.
Wat je je wel moet bedenken is dat je de Veluwezoom tot nu als toerist hebt bezocht. Als je er woont zul je die natuur op den duur vanzelfsprekend gaan vinden. De aantrekkingskracht die het nu op je heeft zal misschien aan kracht inboeten doordat het normaal wordt.
Ik vind het trouwens wat hoor, daar op de Veluwe! Mensen die daar wonen moeten volgens mij flinke kuitspieren hebben van heuveltje op en af

Maylise

Maylise

15-12-2010 om 01:07

Soms

Soms moet je een keuze maken die het beste is voor het hele gezin. Wij zijn onlangs ook verhuisd. Het was niet nodig om te verhuizen. We konden best blijven wonen waar we zaten maar vooral mijn man wilde heel graag verhuizen. Verhuizen had ook voordelen en uiteindelijk hebben we het gedaan. Niet het hele gezin was er blij mee en zeker de jongste kinderen niet. Toch hebben we de beslissing gemaakt en zijn we gegaan. In ons geval was het nog wel wat ingrijpender omdat we naar het buitenland zijn gegaan.

Ook hier speelde het familie probleem. Ik heb gelijk gezegd dat ik mijn moeder niet achter zou laten. Als zij niet mee wilde dan ging ik ook niet. Mijn moeder wilde echter best verhuizen dus ze woont nu ook hier in de buurt. Een paar van de zussen van mijn man woonden ook bij ons in de buurt en zij hebben ook veel moeite gehad met de verhuizing waardoor mijn man zich ook weer schuldig voelde dat hij wilde gaan. Na veel gedoe zijn we toch gegaan omdat we op lange termijn dit echt de beste beslissing vonden voor het hele gezin.

Ik weet nog niet of het de juiste beslissing was maar tot nog toe heb ik geen spijt.

In jullie geval zou ik alle voor en tegens tegen elkaar afwegen en uiteindelijk de beslissing maken waar jullie als gezin op de lange termijn het meeste profijt van hebben. Dat zal soms betekenen beslissingen nemen die op de korte termijn voor sommige betrokkenen zoals jullie zoon moeilijk kunnen zijn.

Kunnen jullie moeders niet mee verhuizen?
Mijn moeder wilde persé niet bij ons wonen maar ze wilde op zich wel naar de nieuwe omgeving. Heel avontuurlijk op haar leeftijd maar tot nog toe vind ze het fijn. Ze heeft een appartement bij ons in de buurt en 's avonds eet ze met ons mee.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

15-12-2010 om 07:47

Maylise (ot)

Wat een stoer verhaal over je moeder! Geweldig. Er zit een duidelijk avontuurlijk gen in je familie .
Groetjes
Massi
O ja, on topic: ik zou het ook het lastigst vinden voor de oma's. Misschien allebei een keer per maand een weekendje te logeren vragen?

margje van dijk

margje van dijk

15-12-2010 om 10:07

Ja, erg leuk maylise

Net als Massi zat ik te genieten van je moeder

Pilar, ik weet niet hoe je verder in het leven staat maar Ede is een stad (officieel zelfs een dorp) met een heel eigen sfeer. Er wonen veel christelijke mensen en prototypelijke 'brave burgers' zeg maar, en daarnaast is Ede berucht wegens zijn bendes probleemjongeren. Ik krijg altijd acuut last van depressies als ik door Ede loop, ik zou er voor geen goud willen wonen. Ik ga er dan ook bijna nooit heen, ik reis liever twee keer zo ver naar Arnhem of zo dan dat ik in Ede ga winkelen. Dezelfde aversie heb ik tegen Veenendaal.

En dit zeg ik niet omdat ik het zo leuk vind Edenaren te beledigen (ik ken ook heel veel leuke mensen die in Ede wonen!), maar als je overweegt naar Ede te verhuizen moet je op z'n minst weten dat er (veel) mensen zijn die er zo over denken.

Verder is de natuur inderdaad wonderschoon. Als jij aan de rand van het bos kunt gaan wonen en het is een mooi huis en een leuke buurt, dan zou ik misschien ook ver mijn bezwaren heen stappen

Van hoe ver moet je komen? (of heb ik daar overheen gelezen). Misschien ken je Ede allang.

Margje

Pilar

Ha ha, laat je door Margje niet bang maken voor Ede hoor . Die bendes probleemjongeren wonen echt niet op jouw nieuwbouwlocatie. Ede is inderdaad niet de meest bruisende stad van Nederland, maar je gaat toch voor de natuur? Als je gaat wonen waar ik denk, zit je sowieso binnen 30 minuten in Utrecht, 20 minuten in Arnhem, en binnen 10 minuten in Wageningen.

Chris

Sawo

Sawo

15-12-2010 om 11:39

Verhuiservaringen

Hoi

Ik sluit me wat ede betreft aan bij margje. Verder is het verhuizen naar een nieuwbouwwijk goed en slecht bevallen. Wat leuk is dat iedereen nieuw is mensen staan open voor contact en alles is nog nieuw. Minder leuk vond ik het wonen in een bouwput met veel modder. Alles moet nog gedaan worden, je kan niets uitstellen. Dus en nieuwe keuken uitkiezen en badkamer, behang, verf en dan nog een hele tuin. Voor de 1 een enorme uitdaging voor mij net teveel van het goede.

Verder weg wonen van mijn moeder vind ik een lastige. Ik ben aldoor alleen maar dichterbij gaan wonen, maar van 7000, naar 130 en nu 80 kilometer. Hoe ver woon je nu van ede?

Maar ga vooral lekker kijken en ga ook even kijken in de rest van ede.

succes

saar

Korfballen is ook in de omgeving van ede een populaire sport. Maar verhuizen voor een waarschijnlijk brugklasser, 2e klasser is lastig. Het huis is niet klaar voor de zomer dus zou hij in de brugklas of 2e weer opnieuw moeten beginnen. Heel lastig maar hangt ook af van wat hij zal moeten achterlaten en dat kunnen jullie nu nog niet inschatten. Kijk wel hoe hij er ook op vooruit zou kunnen gaan Bv grotere kamer.

Pilar

Pilar

15-12-2010 om 13:41 Topicstarter

Reactie

Dank jullie voor de reacties!!!! Helpt me enorm.

Dat Ede ook een probleemgroep heeft aan jongeren hoorden in gisteren al van mijn moeder. Dat vind ik wel lastig. We wonen nu in een dorp dicht bij Rotterdam en is hier heeeeel rustig qua problemen. Maar ik hoor ook over het stukje waar wij zouden gaan wonen dat het oke is daar. Het is de Asakkerweg bij de begraafplaats. Je loopt daar in 3 minuten het bos in!!!!
Het is een nieuwbouwproject dat gebouwd gaat worden tussen bestaande bouw. Een klein projectje. Dat lijkt me leuk, een nieuwbouwhuis meemaken, maar ja, idd zoals hierboven gezegd: ook een hoop troep van modder enzo.
Leuk dat ze ook een actieve korfbalvereniging hebben. Dat is nogal belangrijk voor ons!!!
Inmiddels hebben we het onze zoon vertelt en die is voornamelijk enthousiast. Tot onze stomme verbazing. Ook onze moeders reageren positief. Mijn zoon is sociaal heel sterk, maakt makkelijk vrienden. Maar ook een gevoelig typje. Maar hij zei: ik zou het heeeel fijn vinden om zo dichtbij de natuur te wonen!!! Een kind van zijn vader en moeder.
Het is fijn dat onze moeders positief reageren. Maar ik blijf dat moeilijk vinden. Ik zie mijn moeder minstens twee keer per week. Mijn schoonmoeder elke weekend. Dat gaat nu makkelijk allemaal even tussendoor. We gaan vaak effe naar mijn schoonmoeder als zoon op de korfbal blijft hangen. Dat kan straks niet meer. Het is een uur rijden naar onze moeders vanuit Ede. Niet heel lang, maar te lang voor effe een bakkie.
Een nadeel vind ik ook dat het huis niet naast de trein staat. Ik heb geen auto en rijbewijs en afhankelijk van openbaarvervoer. We hebben wel een auto verder hoor.
Morgen gaat mijn man de papieren ophalen. Hij neigt naar: DOEn. Mijn zoon verbazingwekkend ook. Ik neig naar blijven zitten waar we zitten.....Maar ik ben een bange poepert.
Nog een nadeel vind ik dat we dan ver van het strand zitten. WE gaan voor de bossen, daar ligt ons hart, maar het strand vind ik ook heerlijk. das nu maar half uurtje rijden. Dan een end langer. wel 1.5 uur denk ik.
We zeiden ook weer tegen elkaar dat we gewoon vaker een huisje op de veluwe moeten huren, misschien dat we dan aan onze trekken komen. Maar ja, dat lukt moeilijk met de korfbal.
Khoop dat jullie nog even blijven meedenken....
Dank iig!!!

Asakkerweg

Toevallig heb ik laatst de tekeningen van de projectontwikkelaar gezien van deze woningen. Je hebt toch niet een van de woningen toegewezen gekregen die pal aan de rijksweg N224 liggen? Want dan zit je wel dicht bij het bos achter je, maar raast er nog flink wat verkeer langs je...

De buurt is in ieder geval heel rustig daar, echt een stukje oud-Ede.

Chris

Sawo

Sawo

15-12-2010 om 16:11

Niet alleen op zondag

Hoi Pilar

Probeer ook een ander moment te gaan kijken zo dicht bij een weg. Zondag is het altijd rustiger. Ga ook tijdens de spits een keer kijken en meet of bedenk hoe erg jij het geluid van de weg ervaart.
Het wordt door huizen tussen jezelf en de weg wel minder maar dank ook aan het fijnstof en de luchtvervuiling. Dus dichter dan 100 meter bij een proviancale weg willen wonen.

groet

Saar

reina

reina

15-12-2010 om 19:59

Pilar

Asakkerweg, ik zit hard te denken waar dat ook alweer is .... Ede, you love it or you hate it Er is idd een jongerenprobleem, ik ken echter redelijk wat mensen ( familie) die er met plezier wonen. Zelf ben ik geen Edefan, heb daar en in een naburig dorp gewoond, maar ik ben dan ook geen bos-mens. als je dat wel bent zit je er echt goed. Naar het strand is echt een eind, daar rijd je niet even naar toe, sowieso is het geen streek voor waterliefhebbers. Kijk even rond in de wijk hoe het zit met het streng-christelijke, dat kan heel benauwend werken, maar is erg afhankelijk van de buurt waar je zit.

Uithoek?

Ede ligt toch heel centraal? Als je Ede al een uithoek vindt denk je wel heel erg randstad.

Zus

Zus

15-12-2010 om 23:53

Kan heel goed uitpakken

Mijn zus is drie jaar geleden met gezin van Rotterdam naar een plaats in het oosten van het land verhuisd. Het mag klinken als een ideaal najagen, weg uit de randstad en fijn dicht bij het bos gaan wonen, maar voor mijn zus en haar gezin is het echt een succes gebleken. Ze zijn erg blij met hun beslissing, ze hebben een fijner huis, nu met tuin, en meer leef- en speelruimte.

Zus

Zus

15-12-2010 om 23:54

O ja, ouders

Onze ouders zijn ook die kant op verhuisd, iedereen blij.

Ken ook een positief verhaal

Sinds een half jaar heb ik een vrijwilligster uit Rotterdam die ook met haar man bewust uit Rotterdam vertrokken zijn en naar de achterhoek verhuist zijn. Tot nu toe is zij ook alleen maar positief over hun verhuizing. Ze zijn (wat ik begrijp ongewild) kinderloos en hebben voor een jaar een huis gehuurd van een bevriend stel dat een jaar in Afrika zit om het te 'proberen'. Huis daar is verkocht,vaste banen opgezegd. Haar man heeft zo'n beroep dat ie vrij gemakkelijk aan werk komt (leraar v.o. met vak waar erg gebrek aan is ) en die had meteen al een baan voor hele dagen,zij is leidster kinderopvang en heeft tot nu toe altijd invalbanen gehad voor rond de 20 uur. De reden dat ze vrijwilligerswerk is gaan doen bij ons is voornamelijk om meer contacten op te doen,kenissen,collega's, vrienden. Zij zijn écht voor het bos en de omgeving hier gaan wonen. Ook omdat zij astmatisch is en daar in Rotterdam véél meer hinder van ondervond dan hier. Ze zijn van mijn leeftijd (rond de 40/50 man is iets ouder) en ze hebben geen familie hier,kenden behalve die vrienden helemaal niemand hier. Ze fietsen en wandelen graag en haar man mountainbike't en zij doet graag survivelen (als haar gezondheid het toelaat). Allebei sporten die je zo hier kan beoefenen in het bos om de hoek
Tot nu toe is ze alleen maar positief. Het enige nadeel dat zij ziet is het openbaar vervoer. Ze vindt het een heel gedoe om bij hun nog in Rotterdam e.o. wonende familie te komen, hoewel ze 2 auto's hebben.Met de auto vindt ze te ver en te inspannend (ben je moe als je aankomt,zeker met slecht weer doe je er zo 2,5 tot 3 uur over) en met de trein is het een heel gedoe met overstappen etc. en de treinen vallen hier ook om de haverklap uit,sluiten niet goed aan etc. En ook met de trein doe je er zo 3 uur over.
Wij rijden ook vaak zat richting randstad en wij persoonlijk vinden dat wel 'meevallen'. Maar misschien is dat omdat we het gewend zijn...Wij rijden zo een dagje heen en weer, no problem. Maar ik merk dat zij (en hij) het een hele opgave vinden. Ze blijven dan vaak een heel weekend in Rotterdam (ook i.v.m. de afstand) en bezoeken dan meteen iedereen. Nu met al die sneeuw is ze ook verbaasd dat op de binnenwegen de sneeuw maar blijft liggen....De minder bereden wegen zeg maar....waar per dag maar een handjevol auto's komt. Zoiets had ze nog nooit meegemaakt.En ze vindt het 'levensgevaarlijk' (hahaha)zeker met al die bochten in de wegen. Ook beweerde ze serieus dat het hier véél kouder is dan in de Randstad. Niet dat dat een probleem was maar ze had zich voor het eerst van d'r leven moonboots en thermo-ondergoed aangeschaft. Ik vermoed dat de wind haar parten speelt die hier vrij over de weilanden raast en in de stad word tegengehouden door de bebouwing.
Ze zijn nu druk op zoek naar een koopwoning. Nu dan niet op de boer (zoals het huurhuis) maar meer in de bebouwde kom. Terug willen ze niet meer. Nooit meer. Ze hebben nog geen moment spijt gehad.
Ik denk dat het met kinderen nog makkelijker is. Je krijgt sneller contacten, hebt wat meer leven in de brouwerij.
groeten albana

Chippie

Chippie

16-12-2010 om 09:38

Oost-nederland

Ik begrijp heel erg goed dat mensen de overstap naar Achterhoek - Twente goed bevalt. Het is er heerlijk wonen! Maar dan ga je volgens mij meer voor het totaalplaatje: de mentaliteit, landschap, het gemoedelijke, rust, natuur om je heen, etc. Maar dan ga je niet voor alleen 'naast een bos wonen'. Dat lijkt me iets te romantische droom om je hele leven op de kop te zetten.

margje van dijk

margje van dijk

16-12-2010 om 09:54

Albana / pelle: ook warmer

Het is hier 's winters kouder, maar het is hier 's zomers ook warmer! Mijn ouders wonen in Noord-Friesland, en vaak scheelt het wel 5 graden. Wij kunnen veel eerder/langer buiten zitten, bomen staan hier eerder in bloei, etcetera.

Margje

Alleen openingsposting gelezen

en ik vind dat je wel heel veel inruilt voor dat bos. en op de veluwe, wil je dat wel, die gemeenschap op de veluwe ?

Manda

'Die gemeenschap op de Veluwe'. Daar spreekt wel heel erg een oordeel uit zeg.

Wat ruilt Pilar volgens jou allemaal in?

Chris

Chris

wat ruilt ze in " Weg van hier, verder weg van onze moeders, van vriendjes voor onze zoon, de korfbal, de nieuwe speciale school voor mijn oudtse. Weg van onze lieve buurtjes, het fijne huis waarin we nu wonen"

Wat krijg er voor terug: die gemeenschap op de veluwe is wat mij betreft gesloten, kleinburgerlijk en gereformeerd.

Wat je overigens goed moet na gaan

is of er bouwplannen zijn, straks zit je daar en wordt er na een paar jaar dat bos vervangen voor nog een stuk nieuwbouw.

Op de Veluwe zijn diverse nieuwbouwprojecten gaande of op stapel, dus zoek dat even goed uit.

Ik dacht de schommelingen

Ik heb altijd geleerd dat de 'schommelingen' in het weer hier landinwaarts extremer/sneller gaan. Omdat het zeewater de temperatuur langer vasthoud. Maar dat het uiteindelijk net zo koud word,landinwaarts als aan zee als het water maar eenmaal ook die temperatuur aan heeft genomen. De verschillen qua temperatuur zit 'm meer in het noorden en zuiden. Midden van het land heeft dus een ongeveer zelfde temperatuur, alleen veranderd ie sneller landinwaarts dan aan zee....
Zo heeft mijn stiefvader het me tenminste wijsgemaakt en die is er nu niet (vakantie) dus ik kan 'm even niet ter verantwoording roepen......
groeten albana

Jet

Jet

16-12-2010 om 13:22

Let even goed op, wij wonen in ede

Hoi,

Ik wil je niet beinvloeden. Ik ben 19 jaar geleden naar Ede verhuisd vanuit een middelgrote stad en het heeft zeker 7 jaar geduurd voor ik me hier thuisvoelde. Pas toen ik een kind had dat naar school ging en we op een sportvereniging kwamen ging het beter. Ede biedt op zich vrij veel. Scholen zijn goed, ook een middelbare school met Sportklas. Sportverenigingen zijn ook OK. OV is goed, snelle verbindingen. Echter, mocht je in een vastgeroest gedeelte komen te wonen waar veel Oud-edenaren wonen is het lastig te integreren. Dat gaat beter in de nieuwbouwwijken. De kerk en alles erom heen is en blijft erg belangrijk hier in bepaalde stukken. Ik vrees dat in het stukje waar jullie komen dit ook speelt. Mocht je daar op zondag je tuin doen, of je auto wassen wordt je daarna met de nek aangekeken. Ik zou zeker eens op zondag gaan kijken daar. Ook is de begraafplaats er pal naast, realiseer je dat goed, er wordt veel naast geparkeerd.
Maar dicht bij het bos is het wel. Dus wat dat betreft wel OK.

Een paar bosjes

De gemeente Ede telt binnen haar gemeentegrenzen 22 natuurgebieden. Nationaal Park de Hoge Veluwe ligt op 10 minuutjes autorijden (door het bos) van Pilars mogelijke nieuwe woning, de Ginkelse hei op wandel-/fietsafstand. Die laatste is ook nog eens meer dan 1000 ha groot. Daar kun je al die bekrompen, gereformeerden gemakkelijk ontwijken

Ach, Ede blijft natuurlijk ondanks zijn meer dan 100.000 inwoners gewoon een durp, maar tjonge wat is de omgeving prachtig. En zoals eerder gezegd, als je cultuur ende vermaek zoekt, ben je zo in Arnhem/Utrecht.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.