Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verhuizen naar ede?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pelle

Tja, je kunt niet op de hele Veluwe wonen, je zult toch een straat en dorp moeten kiezen.

Pelle, ik betwijfel of je op basis van een plaatje op internet van een bosje van 2 bij 2 km en een provinciale weg kunt beoordelen hoe de totale omgeving is. Ken je de omgeving eigelijk in het echt? Vanaf die straat in dat dorp zit je gewoon in no-time in het bos en op de hei. Als je vanaf Pilars huis een klein stukje de straat uit loopt naar het noorden en de provinciale weg naar Otterlo oversteekt ben je er al. En ja, vandaar af kun je met gemak uren lopen.

Chris

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

16-12-2010 om 14:50

Sjonge....(ot)

mag ik even opmerken dat jullie wel heeeeel erg generaliserend spreken over de christelijke bewoners van Ede?

Bekrompen gereformeerden ,toe maar !

Ik ben echt niet gecharmeerd van de manier waarop over christenen gesproken wordt in deze draad...dat wilde ik gewoon maar even kwijt....

Haha evy

Wou ik net zeggen! En ik ben echt niet van de verboden auto's te wassen op zondag hoor!
Ik zat juist te denken dat je in die omgeving vast wel een fijne kerk vindt. Hier in mijn omgeving is het erg moeilijk om - als je niet de overstap wilt maken naar de evangelische kerken - nog een pkn kerk te vinden waar het nog ergens over gáát.
Ik zou het doen Pilar, maar dat wist je al van mij.

Evy en geerke

Ik geloof dat Manda in deze draad de enige is die stelt dat de gemeenschap van de Veluwe 'gesloten, kleinburgerlijk en gereformeerd' is. Dat is behoorlijk generaliserend inderdaad en toen ik haar citeerde was dat met een smiley, want het is natuurlijk grote flauwekul. Maar misschien kwam dat niet over.

Wat sommige anderen zeggen, namelijk dat delen van Ede wel degelijk zwaar in de leer kunnen zijn, is wel waar. Als je niks hebt met het conservatieve christendom is het natuurlijk wel handig om te weten of daar in de buurt waar je wellicht naar toe wilt verhuizen sprake van is.

Chris

Chris

Ik had wel gezien dat je citeerde, vond het wel goed dat iemand er even op inging. Eerder had iemand het ook al over "veel christelijke mensen" en eerlijk is eerlijk, dat is ook zo. Maar het kan ook zijn dat dat Pilar best aantrekt, een omgeving waar je veel kerkgemeenschappen hebt die nog ergens over gaan (oh oh dit is net zo erg generaliserend over de pkn vrees ik) -

Ede is leuk hoor!

Hoi Pilar,

Ik woon in één van de dorpen naast Ede en zelf vind ik Ede een leuke stad.

Ik snap eigenlijk niet waarom het nog steeds zo gereformeerd beeld bij vele oproept...tuurlijk is er een groep, maar 'k denk dat die in het niet valt bij de rest van de populatie in Ede.

Ik kom een paar keer per week in Ede...tandarts, bioscoop, bibliotheek, videotheek, winkels, vriendinnen, kerk (evangelisch, je bent van harte welkom, zit vlakbij je evt. nieuwe huis etc,etc...

Onze zoon gaat er na de vakantie naar het voortgezet onderwijs...ook daar heb je diverse keuzes in.

Ik denk gewoon dat dit een hele persoonlijke keus is...wat iemand anders al zei..ga een keer sfeer proeven op verschillende dagen...door de weeks en in het weekend.

En echt...je kan heus je auto wel wassen of je was buiten hangen op zondag hoor, als je daar al behoefte aan hebt...ook kan je dan gewoon naar de bioscoop, uit eten, what ever...alleen de winkels zijn dicht...maar goed, Arnhem is dichtbij.

Succes met je beslissing!

Groetjes Jaade

reina

reina

16-12-2010 om 19:02

Ede

Pelle, je zult niet letterlijk vanaf het evt huis van Pilar uren door het bos kunnen wandelen, maar in de omgeving kan dat wel.
Ik woonde vroeger in een dorpje in de buurt, mijn ouders wonen er nog steeds en je kon vanaf ons huis rechtstreeks wandelen naar Ede, door bos en over heide, als je lekker omloopt kun je lang dwalen. Ook aan de amdere kant van Ede is bos zat.
Wb christelijk en bekrompen, dat zijn gelukkig geen woorden die automatisch bij elkaar horen, maar er zijn echt buurten waar ik me wat dat betreft niet thuis zou voelen, soms hoor ik dingen waar ik de kriebels van krijg (die ga ik hier niet neerzetten omdat de verhalen te herkenbaar zijn). Ik ben er oa om die reden ooit weggegaan en ik weet dat dat nog steeds hetzelfde is (mijn man heeft later 12 jaar in Ede gewerkt, terwijl wij 100 km verderop woonden, omdat ik er echt niet weer wilde gaan wonen). Er zijn ook buurten waar men elkaar vrij laat in zijn doen en laten. Juist dat moet je bekijken door de sfeer te gaan proeven en het liefst met wat mensen te praten die er wonen. Ik ga toch eens googlen waar de weg precies ligt

Ik vind het echt vreselijk om tussen meerdere

gereformeerden te wonen, of welke andere te overtuigende religie, ik moet er ook niet aan denken om tussen zwaar gelovigen Moslims te wonen.

Been there done that, aversie.

OF je komt uit Ridderkerk (Rotterdam in de buurt dacht ik te lezen toch ?) en dan voel je je er wel thuis, dat kan natuurlijk.

Oh ik moet even

heel erg aan onze buurman van vroeger denken op de Veluwe was dat, we mochten niet aanbellen op zondag maar hij kwam dan wel even eieren vragen. En dat etc etc etc etc

En die rokken en die vlechten, bussen vol, de kinderen zeggen "vader" ipv papa. Meisjes die op hun 18e trouwen en niet mogen samenwonen. Vergeet maar dat je op zondag je kinderen de straat op kan doen om lekker te spelen, want die bal wordt afgepakt door dito buurman want het is zijn zondagsrust.

Nee, denk er nog maar even over na, is dat het bos wel waard ?

Verhuizen als de kinderen de deur uit zijn

Ik meen me te herinneren dat Pilars jongste 2 is. Dan zou ze pas over een jaar of 16 kunnen verhuizen. Tja... carpe diem zou ik zelf zeggen.

Chris

Hahaha (pelle o.t.)

Ik zie je al lopen....dan kom ik foto's maken oke? Tuurlijk nooit aan gedacht...de zee word niet onder nul. Dom,dom dom.
Maar even weer over dat temperatuurverschil....Zou dat beetje dan écht zó merkbaar zijn??? Zó dat je er moonboots en thermo-ondergoed voor moet aanschaffen?? Het oosten van het land is nu niet bepaald de noordpool of wel? Ik vond het (persoonlijk) nogal 'grappig', maar deze verhuizer zegt wel meer grappige dingen omdat ze het door een 'westerse bril' bekijkt. Zo merkte ze ook al eens op dat ze niet snapt dat die wegen hier zo onhandig lopen met al die bochten enzo en waarom ze niet eenvoudig rechtoe-rechtaan zijn (nooit gehoord van cultuurhistorisch landschapsbeheer) en dat dat allemaal maar omwegen zijn En dan nog al die bomen ernaast....dat is toch levensgevaarlijk?? Hahaha....
O,ja en dan nog zónder verlichting ook!! En nu,nu het zo'n leuk winterweer is worden ze nog niet gestrooid ook!! Ik begrijp best dat het voor haar een heel nieuwe wereld is zo, maar het werkt mij regelmatig op de lachspieren. Als ik in Rotterdam kom en zou zeggen dat ik niet begrijp waarom er zoveel hoge gebouwen zijn en dat ik dat maar ongezellig vind en dan nog al die brede verlichte snelwegen zouden jullie er toch ook om lachten? Nou ja,zoiets dus.
Maar het is een hele leuke vrouw, we kunnen het goed vinden en ik leg haar braaf uit waarom dingen zo zijn als ze zijn en dan denk ik dat het volgende winter/jaar niet meer zo verassend voor haar is. Alles 'went' tenslotte.
groeten albana

Sancy

Sancy

17-12-2010 om 12:00

Grin albana

Ik heb een man die van oorsprong uit Rotterdam komt. Die wil ook nooit meer terug, maar is wat beter bekend met de lokale omstandigheden dan jouw "import" kennis. Maar herkenbaar is het zeker, die verbazing!

neteret mut

neteret mut

17-12-2010 om 12:51

Weilanden en wind

Ik ken het vooral van friesland dat er mensen komen wonen, die dan heel erg van fietsen houden en van te voren geen idee hebben hoeveel last je kunt hebben van wind.
In de stad houden al die gebouwen denk ik ook meer warmte vast, + idd minder vrij spel voor de wind.
En afstand...tja het is maar wat je gewend bent.

Pilar

Pilar

17-12-2010 om 13:50 Topicstarter

Update

Dank voor al jullie reacties. Het is best grappig om zo alles op een rijtje te lezen. De een lijkt voor, de ander 'tegen'. Heb er wel veel aan hoor om mijn gedachten te ordenen.

Pelle: DAt bos is echt niet MAAR 2 km. Je woont daar echt op twee minuten lopen van het edense bos en dat loopt helemaal door in park hoge veluwe tot weet ik waar helemaal. Daar kan je dus echt uren in dwalen. Op loopafstand zijn een stuk of 6 wandelingetjes uitgezet van een km of 5!!! Helemaal ideaal.

Het lijkt misschien een idylische droom najagen maar voor ons is dat bos echt HEEL belangrijk. We willen al 16 jaar naast het bos wonen, gaan elk jaar wel weer rekenen en kijken en nadenken of een vakantiehuisje daar in de buurt niet te betalen is enz enz. Ik geloof echt dat we heeeeeeeel veeel zullen gaan wandelen als we er wonen. Als de kinderen op school zitten, kan ik gelijk doorlopen het bos in voor een ochtend wandelingetje. Heerlijk lijkt me dat. OOk 's avonds na het eten effe een uurtje met de kids het bos is lijkt me super!!!
Het huis staat inderdaad vlakbij een begraafplaats maar daar hebben we geen zicht op. Die provinciale weg vind ik lastiger, maar ze gaan een geluidswal maken, dus geluid zal een end gedempt worden. Ook staat er nog een rij huizen voor.
Ik heb me laten vertellen dat de Asakkerweg wel een heeeel gewild stukje Ede is. Dichtbij het bos, rustige wijk enz. Leuk lijkt me ook dat het toch een nieuwbouwprojectje is. Iedereen is nieuw, dus aansluiting vaak wat makkelijker.
En dan die griffos. Ach, we zijn zelf ook christenen en gaan elke zondag naar de kerk. Welliswaar naar een evangelische, maar laat die nou net om de hoek zijn. Jaade: de schuilplaats, kerk je daar??? Is dat een fijne gemeente????
Ik houd wel van de christelijke mentaliteit, hoewel ik wel snap dat de gereformeerde kant vaak 'anders' is. Ik weet niet precies hoe dat in dat wijkje zit. Moeten we nog eens navragen. Weet iemand hier dat misschien????
We zijn gisteren bij de makelaar geweest en spullen gekregen. Het huis is echt erg leuk. de garage zouden we willen ombouwen tot gastenverblijf, waar onze moeders kunnen komen logeren. Toen ik dat zag, die mogelijkheid, dacht ik: oke, dan durf ik het misschien. Mijn moeder wil wel elke twee weken een paar nachtjes komen logeren.
Toch stond ik vanochtend op met het idee: we moeten het niet doen. We laten toch teveel achter en we gaan flink wat meer hypotheek betalen. Dat betekent minder ruimte voor andere dingen. Willen we dat wel??? Ik weet het niet.
Zondag gaan we weer even kijken en naar Ede toe. Weer even kijken, even het bos in, sfeer proeven enz.
We zullen zien...

reina

reina

17-12-2010 om 14:03

Pilar

Als je dit weekend gaat ben je gelijk om het is nu prachtig met al die sneeuw, maar die ligt er niet altjd, hoor Wat betreft de temperatuur, het scheelt wel iets, maar echt niet zoveel, het verschil stad-platteland is vaak al groter (ik merk het verschil regelmatig -of eigenlijk niet zo erg-, aangezien ik vaak van de polder naar Ede en omgeving rijdt)

na 16 jaar nog steeds die wens, ja doen, jullie moeten idd naast een bos ! Let dus wel even op de toekomstige bouwplannen in dat bos en om jullie heen, voorkom teleurstellingen en gesleep bij de gemeente.

Hier zijn we 3 jaar geleden verhuisd, onze hypotheek is verdubbeld qua bedrag, maar door overstappen niet dubbel in netto maandbedrag en verder zaten we erg ruim elke maand qua inkomen dus de echt gemaks luxe (vaak uit eten, vaak duur shoppen) is er van af gegaan. Je moet even kijken waar je en hoeveel je wil en kan bezuinigen en dan kijken of je nog de dingen kan doen die je belangrijk vindt. Enige wat ik hier blijf missen (in dezelfde stad gebleven) is het centrum, met de diversiteit aan alles.

mijk

mijk

17-12-2010 om 14:38

Albana (ot)

Ik zit hier zo te grijnzen om je randstadvrijwilliger. Wij wonen in Groningen en mijn mans baas heeft amsterdammers eens wijs gemaakt dat hij te laat was voor de vergadering omdat hij eerst sneeuwkettingen om de autobanden had moeten doen..

Het kwam niet bij ze op dat 9 uur vergaderingen misschien gewoon een beetje vroeg was als je vooral groningers uitnodigd (als ze hier heen moeten kan het niet eerder dan 11 uur beginnen)

Mijk

Tirza G.

Tirza G.

17-12-2010 om 14:54

Kronkelwegen

Dat komt, omdat de wegen bij jullie daar van oudsher liggen. Mensen die komen uit een gebied van uit water gewonnen is (alles aan de westkant dus) zijn gewend aan polders, verkaveling, herverkaveling kortom: aan rechte wegen. Valt me altijd op als je op Schiphol aan komt vliegen: al die keurige rechte lapjes land. Net een lappendeken. Met kanalen met een gestructureerde rechte loop ipv een natuurlijke rivierloop. Enzovoort. Echt heel rustgevend Mondriaan schilderde niet voor niets in Zeeland

Tirza

Sancy

Sancy

17-12-2010 om 14:57

Lol tirza

"Mondriaan schilderde niet voor niets in Zeeland "
Ja, die is opgegroeid in Winterswijk met bos en kronkelwegen en heeft zich natuurlijk verbaasd over die rechte lijnen in dat landschap

Mondriaan-effect

Zullen we dat met verbazing kijken naar een anders aangelegd landschap dan dus maar mondriaan-effect noemen? Ik vond die 'westerse bril' al niet zo geslaagd....Ik vermoed dat mijn vrijwilligster dezelfde verbazing had als mondriaan...
(wiens opa een klas lager of hoger zat op dezelfde school als mondriaan
groeten albana

Pilar, huur een caravan op de veluwe of ga naar west-brabant

Als je per se bos wil is het Mastbos bij Breda en de bossen over de Belgische grens dan misschien een beter idee? Dichter bij Rotterdam en het strand en minder gereformeerden.

of huur een caravan op een camping op de Veluwe en ga daar elk weekend heen. Het beste van 2 werelden en nog te overzien qua kosten (want een (veel) hoge(re) hypotheek is misschien geen goed idee, de huizenprijzen kunnen nog flink zakken en dan krijg je het huis zelf niet meer met winst verkocht)
viridantia

Daar ben ik weer...

Sorry, dat ik nu pas reageer...heb een érg drukke week achter de rug. (wie niet

Wij zijn idd lid van de evangelische gemeente "de Schuilplaats".
Het is een erg warme gemeente waar we sinds twee jaar komen en we ons erg thuis voelen. Het is wel erg groot, zo'n 800 leden, maar dat vind ik geen probleem. Voor de kinderen is het daar ook erg leuk, 'k weet niet hoe oud de jouwe zijn? Onze kinderen zijn 11, bijna 8 en 6 jaar.

Een vriendin van mij houdt juist meer van wat kleinschaliger en gaat naar de Jonah gemeente in Ede.
Er is genoeg keuze op dat gebied in Ede.

Zijn jullie inmiddels alweer een keer naar Ede geweest om sfeer te proeven?

Groetjes Jaade

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.