Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dees

Dees

05-07-2019 om 08:55

Verkeer

Sinds een jaar fiets ik dagelijks naar mijn werk, het is niet ver maar toch merk ik dat ik dagelijks meerdere malen gevaarlijke situaties tegenkom.

Van de week ook weer. Ik fiets over het fietspad en zie een portier van een naast het fietspad geparkeerde auto open staan. Van ver hoor ik de automobiliste al een gezellig gesprek voeren, maar blijkbaar is ze niet van plan uit te stappen of de deur dicht te doen. Ik moet dus van het fietspad af de drukke autorijbaan op om langs die auto te kunnen.

We hebben hier in de omgeving ook veel aparte fietspaden welke auto's moeten snijden om vanuit een zijstraat een autorijbaan op te kunnen. Dan moeten ze vaak eerst nog een stuk stoep over, vervolgens fietspad en dan de autorijbaan op. Dan zien ze je aankomen op de fiets (ik ga er vanuit dat ze even kijken voordat ze de stoep en fietspad over gaan) maar blijven rustig overdwars op het fietspad staan om te wachten tot ze de autorijbaan op kunnen. Als fietser moet je dan dus vaak vol in de remmen.

Regelmatig dat je door een straat fietst en er een portier spontaan voor de neus open gegooid wordt, vaak komt dan nog wel een excuus. Maar ook voetgangers kunnen er wat van als ze een auto horen steken ze niet zomaar over maar een fiets horen ze vaak niet met als gevolg dat ze oversteken zonder te kijken en dan moet je als fietser vol in de remmen.

Ik begrijp het nooit zo waarom veel mensen geen rekening moet fietsers lijken te houden.


Hilde

Hilde

05-07-2019 om 09:11

Auto's en fietsers

Ja dat soort dingen zijn erg irritant.
Maar fietsers kunnen er ook wat van hoor. Al een paar keer meegemaakt dat ik in het donker omkijk, mijn portier open en vervolgens een fietser zonder licht zowat op schoot krijg.
Ik fiets én ik rij auto in Amsterdam. Dan zie je het wel van twee kanten!

Dees

Dees

05-07-2019 om 09:14

Ja die kant ken ik ook

Ja ik ken het ook van de fietsers kant zie ze ook vaak rare stunts uithalen. Maar ik belicht nu de andere kant.

opvoeden

Als er een auto op het fietspad staat (wachtend tot hij de straat op kan) rijd ik er altijd achterlangs en geef dan een harde klap op de achterkant/het dak. Regelmatig krijg je dan niet heel aardige dingen naar je hoofd, en dan zeg: "oh, u bedoelt natuurlijk: sorry dat ik het fietspad blokkeerde!"
Ik hoop dan dat ze de volgende keer beter uitkijken...

Maar ja, als fietser moet je altijd heel goed uitkijken. Ik denk dat ik minstens een keer per week op rotondes bijna van mijn sokken wordt gereden door automobilisten die 'vergeten' voorrang te verlenen.

Tot nog toe pas 1x echt aangereden, dus dat valt dan nog weer mee

Jasmijn

Jasmijn

05-07-2019 om 09:28

auto op fietspad

Als ik de wijk bij mijn ouders uitrij dan moet ik ook een stoep en fietspad (2 banen voor beide kanten op) oversteken. Het lastige is dat ik al wel een beetje erop moet gaan staan omdat je anders geen overzicht hebt richting de weg waar je op moet draaien.
Het is dus geen gemakzucht om daar alvast te gaan staan, maar omdat ik het anders niet zie. Vervolgens moet ik op een gegeven moment besluiten van 'kan ik NU oprijden" maar moet ik vervolgens (als ik er dus niet al op was gaan staan) de stoep (links en rechts) én het fietspad (links en rechts) in de gaten houden om op te rijden. Dan is het ergens zelfs veiliger als ik die twee paden alvast overga, dan hoef ik nog maar op één baan te letten, maar dan krijg ik boze fietsers en voetgangers.

Zeetakje

Zeetakje

05-07-2019 om 09:30

Wederzijds begrip

Ik herken het beide. Beetje wederzijds begrip misschien? Je kan nou eenmaal vanuit de auto niet altijd zien of je over kan steken zonder op het fietspad te gaan staan. En als het dan lang duurt voordat je over kan, dan kan het inderdaad voorkomen dat er op een moment een fietser aankomt. Die zal dan ook even moet wachten of achter de auto langs fietsen.
Zo doe ik dat ook. Nog nooit in me opgekomen om dan een dreun op die auto te geven.

Hilde

Hilde

05-07-2019 om 09:32

Klap op achterbak? Opvoeden?

Wat een agressie, bah.
En nou niet gaan zeggen dat die automobilisten ook niet op het fietspad mogen staan want dat weten we heus wel. Geeft jou niet het recht erop los te slaan.

margaretha

margaretha

05-07-2019 om 09:38

ken ook beide kanten van deze situaties

als auto moet je het fietspad vrijhouden maar je moet er soms al opstaan om om de heggen en struiken heen te kunnen zien of er een fiets aankomt en dan nog kun je de weg zelf nog niet goed zien (en achteruit voor een aankomende fietser lukt niet als er dicht achter je alweer een andere auto staat te wachten). Fietspaden die geblokkeerd zijn door auto's of wandelaars of soms ineens opengebroken zonder dat het goed aangegeven is. Al die fietsers zonder goed licht of die snel ergens tussendoor duiken. Verbazing aan beide kanten

ja duh

Ik heb het over situatie's waarbij de automobilist ook van achter het fietspad de situatie prima kan overzien, maar denkt sneller te zijn door vast naar voren te rijden, en dat jij dan vol in de remmen mag.
Ik denk altijd: wees blij dat ik niet tegen je auto op ben gereden (want stel je voor dat er krassen op komen) en alleen maar een waarschuwing geef

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2019 om 09:59

Na rijlessen

Ik hoor van bekenden weleens dat ze pas tot inzicht kwamen toen ze rijles hadden gehad, maar dan betreft het vooral overlast van fietsersgedrag. Omgekeerd zou je toch verwachten dat elke automobilist bekend is met normaal fietsgedrag en de mogelijkheden van fietsers.

Mijn jongste dochter is een keer finaal van het fietspad afgeveegd door iemand met een aanhanger die breder was dan hij dacht, of de weg was smaller dan hij dacht, kan ook. Ze was toen zo hard gevallen dat een ambulance met sirene haar kant op ging, ik fietste er met mijn hart in mijn keel naartoe. Het viel gelukkig mee, maar het had vreselijk af kunnen lopen. Ze houdt van katten, maar ze lijkt er zelf ook wel een. Ze heeft al een paar van de 7 levens verbruikt.

Het waarschuwingsschot

Ik gebruik regelmatig mijn fietsbel; licht klankje om iemand te waarschuwen als ik diegene van achteren nader en ik niet wil dat diegene schrikt
of iets harder voor diegene die al wandelend aan het appen zijn en je pad gaan kruisen
of kleine kinderen die door de wirwar van geparkeerde auto’s mij niet zien of de ferme belgeluid voor naar achteruitrijdende auto’s of groepjes stilstaande fietsers.

Dochter meldde dat ik een nieuwe fietsbel nodig had want de oude is wat lam en klingelt nu constant. Net als een aanlopende kettingkast. Ergens vind ik het wel prima, hoort men mij zonder dar ik er iets voor hoeft te doen.

Een automobilist die op een fietspad wacht, passeer ik bij voorbaat achterlangs; wie weet hoe lang hij/zij daar al staat. Maar een automobilist die het pad wenst te blokkeren terwijl ik er aan komt, kan rekenen op stevig belgerinkel en nog meer vertraging want dan ben ik geneigd om ‘heel voorzichtig’ alsnog voorlangs te gaan. De automobilist is in het algemeen namelijk best zuinig op zijn auto.

Maar ik ben wel verbaasd over het grote aantal fietsers dat niet de moeite neemt om bij rood stoplicht voor fietsers mij gewoon voorbij rijden. Al dat gehaast, ga dan gewoon wat eerder de deur uit.
Dit laatste geldt voor al het verkeer natuurlijk.

Jippox

'Ik denk altijd: wees blij dat ik niet tegen je auto op ben gereden (want stel je voor dat er krassen op komen) en alleen maar een waarschuwing geef '

Je beseft toch wel dat jij dan fout zou zitten en voor zijn schade opdraait?

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2019 om 10:48

Jippox

"Als er een auto op het fietspad staat (wachtend tot hij de straat op kan) rijd ik er altijd achterlangs en geef dan een harde klap op de achterkant/het dak. "

Ik zou maar uitkijken. De meeste mensen zullen zich beperken tot 'onaardige' dingen zeggen, maar een op de duizend of tweeduizend wordt zo kwaad dat hij je vervolgens van de weg rijdt of erger. Als vrouw loop je misschien minder risico, maar toch...

Hangkous

Hangkous

05-07-2019 om 10:54

Nog meer raar gedrag

Hier in de streek zijn soms opstelvakken voor fietsers voor de banen voor auto's, sta ik in zo'n opstelvak om links af te gaan met mijn fiets te wachten tot het groen wordt. Als het dan groen wordt omt er een auto aan die ook links af moet en mij dan even inhaslt op de tegenliggende baan. Als er geen tegenliggers zijn kan dat al is het niet fijn, ik schrik er van.
Als er wel tegenliggers zijn wordt ik in de kant gedrukt.
Of automobilisten die mij mijn hand naar rechts zien uitsteken en dan nog effe om mij heen ook rechts af gaan met een heel krap bochtje. Zo vervelend.
Wishful thinking, als iedereen zich nou eens gewoon aan de regels houdt, wat geweldig zou dat zijn.!!

Ach hangkous

Mijn dochter werd op haar fiets aangereden door een andere, volwassen fietser toen ze linksaf sloeg (na keurig netjes haar hand uitgestoken te hebben en omgekeken of er geen auto's aan kwamen). Meneer de racefietser vond dat ze maar gewoon moest wachten tot hij haar ingehaald had. Ik heb hem er 'fijntjes' op gewezen dat je niet meer links mag inhalen als je voorganger eenmaal richting naar links heeft aangegeven. Sukkel.

Dees

Dees

05-07-2019 om 11:42

Tja

Ik rij zelf ook wel auto maar juist bij die punten waar ik over een fietspad moet zorg ik dat als ik erop moet staan om overzicht te hebben dat ik er pas op ga staan op het moment dat ik zie dat er geen fietsers aankomen.

Zeetakje

Zeetakje

05-07-2019 om 11:49

Dees

Ik ook, maar soms moet je er door de drukte best lang staan, en dan komt er op een gegeven moment toch een fiets aan.

Dees

Dees

05-07-2019 om 12:23

En dan nog

Ja dan nog hoef je niet volledig op het pad te staan. Vaak staat er ook geen auto achter je dus kun je als er een fietser aankomt even een stuk naar achteren rijden.

Hilde

Hilde

05-07-2019 om 12:28

Blokkade

Weet je, soms is de weg gewoon geblokkeerd, en dan moet je wachten of een slinger maken. Dat geldt voor auto's en fietsers. Het is erg onverstandig een klap op een auto te geven. Wat Ad zegt: voor je het weet krijg je er één terug. Denk alsjeblieft niet dat je daar automobilisten mee "opvoedt". Verkeersruzies zijn bijzonder riskant.

Zeetakje

Zeetakje

05-07-2019 om 13:02

Dees

Dan woon jij vast een stuk rustiger dan ik. Als ik voor een drukke kruising sta te wachten tot ik over kan steken, staat er vrijwel nooit geen auto achter me. En ik maar denken dat ik in een relatief rustig dorp woon.

Dees

Dees

05-07-2019 om 13:20

Nou

Bij ons is zijn uitritten uit vrij rustige wijken ja en de weg waar ze op moeten is bij de ene vrij druk de andere is rustig. In beide gevallen kun je overigens al voor het fietspad goed zien dat je er langs kunt.

Het punt is dat het met de mensen die stil blijven staan op fietspaden vaak ikke ikke ikke is. Zij zijn met hun auto belangrijker dan die fietsertjes. Dat merk je aan alles, als je er wat van zegt door de open raam heen dan zeggen ze dingen als ik kom van rechts .......euhm ja.....dan weet je al dat het heel wat jaartjes terug is geweest dat ze hun rijbewijs haalden. Het is voor een fietser nu eenmaal lastiger om te stoppen als voor een auto en het is al helemaal vervelend omdat er al zoveel plekken zijn waar je als fietser voorrang moet verlenen aan auto's.

Poll

Poll

05-07-2019 om 13:39

Dat is toch altijd zo

De regels gelden altijd voor een ander, voor jezelf gelden excuses.

Een groot aantal mensen zijn van mening dat zij boven de wet staan. Ik ken ze ook, voel het alweer borrelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2019 om 13:55

Dees/poll

"Het punt is dat het met de mensen die stil blijven staan op fietspaden vaak ikke ikke ikke is. Zij zijn met hun auto belangrijker dan die fietsertjes. Dat merk je aan alles, als je er wat van zegt door de open raam heen dan zeggen ze dingen als ik kom van rechts "

Voorrang of niet, je mag sowieso de doorgang niet blokkeren tenzij het niet anders kan. Maar soms zie je pas te laat dat je niet in een keer door kunt rijden en dan is de auto in z'n achteruit zetten ook niet altijd meer een (veilige) optie. Ik doe het wel eens, maar niet altijd, en ja, ik kreeg ook een keer zo'n klap op m'n auto van zo'n primitieve asociaal die zelf waarschijnlijk nooit een foutje maakt.

"De regels gelden altijd voor een ander, voor jezelf gelden excuses."

Je moet je ook gewoon realiseren dat mensen in het verkeer fouten maken. Soms is het opzettelijk asociaal, soms per ongeluk asociaal en soms gewoon stom. Het verschil tussen die categorieen is niet altijd duidelijk, daarom is agressief reageren eigenlijk altijd een slechte keus.

heel eenvoudig

Als je dan toch per ongeluk zo lomp bent om midden op een fietspad te gaan staan, en je kunt echt niet achteruit, dan kun je ook even je raampje open doen en sorry zeggen.

Maar dat heb ik dan weer nog nooit meegemaakt, vreemd genoeg...

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2019 om 14:20

Jippox

"Als je dan toch per ongeluk zo lomp bent om midden op een fietspad te gaan staan, en je kunt echt niet achteruit, dan kun je ook even je raampje open doen en sorry zeggen."

Nee, want je staat daar al in de weg te kijken of je verder kunt, dus dat hele gerotzooi met zo'n raampje is ook niet op z'n plaats.

"Maar dat heb ik dan weer nog nooit meegemaakt, vreemd genoeg..."

Oh, maar dat deed ik wel bij die eikel. Sorry dat ik in de weg sta, maar daarna heb ik hem wel even de huid volgescholden.

Van iemand anders z'n spullen afblijven lijkt me nog een wat belangrijkere basisregel.

oh jij hebt nog een auto met zo'n zwengeltje voor de ramen! Tja, nee dan snap ik dat dat gehannes is...

Floria

Floria

05-07-2019 om 14:44

overal

Ik kan eigenlijk op al mijn vaste routes wel punten bedenken waar mensen asociaal zijn.
-Een voetgangersstoplicht dat op groen springt na 4 auto's uit een bepaalde richting. Om de een of andere reden rijden nummers 5 en 6 nog altijd gauw mee door rood, dus ik heb mijn kinderen geleerd op te letten: komen er meer dan 4, dan komen ze nog langs rijden als het voor jou op groen springt, dus je kunt niet meteen oversteken.
-Op een bepaalde fietsstrook staan heel vaak auto's 'even', al dan niet met knipperende lichten, omdat 10 meter verderop pas een parkeerplaats is. Zo moet je dus als fietser uitwijken de rijbaan op, waar je 50 mag, maar waar iedereen minstens 60 of 70 rijdt.
-Bij zo goed als alle doorgaande fietspaden waarover een auto rechtsaf kan slaan moet je uitkijken dat je niet wordt aangereden. Als je 2 meter rechtsvoor de auto staat, kan het zijn dat hij wacht. Als je er naast staat, trekt hij snel op om je af te snijden. Als je nog komt aanrijden en het is al groen, word je sowieso niet gezien. Afslaande auto's uit de tegemoetkomende richting zien al helemaal nooit wat.
-So what als jij met je voet op het zebrapad staat? Een auto kan er nog best even voor langs.
Ik probeer mijn kinderen dus te leren waar en hoe, en dat ze maar moeten wachten in plaats van voorrang nemen.

Aan de andere kant is er ook een kruispunt waar we altijd langs moeten waar in de spits heel veel mannen tussen de 35 en 55 met een doodswens overheen fietsen op stoere sportfietsjes. Stoppen kan echt niet. Je zal maar op je werk aankomen met een lager kilometergemiddelde of zo.

Dees

Dees

05-07-2019 om 15:23

Ook zo-een

Ik ken ook wel een punt waar je een drukke autoweg over moet met de fiets veel fietsers snijden bij groen een stuk af want je moet feitelijk eerst de ene weg over en dan de andere. Maar die lichten gaan tegelijkertijd op groen dus veel mensen snijden af. En worden dan kwaad op de mensen die wel de voorgeschreven route volgen en niet voor de afsnijders op de rem gaan. Gelukkig zelf nog niemand naast me gehad maar mijn zoon moest wel een keer vol in de remmen voor zo'n iemand. En geen excuus hoor......

Anna

Anna

05-07-2019 om 15:30

Jippox

Ik zou er toch ook maar een beetje mee oppassen.
Ik ben me laatst toch helemaal lam geschrokken.
Iemand (in auto) lette niet op en schepte me (te voet) bijna op een parkeerplaats. Hij schrok, ik schrok, van schrik vielen we beiden nogal uit.
Vind ik invoelbaar. Maar de man plus zijn bijrijder begonnen zo ongelofelijk fel en heftig tegen met te flippen dat ik me echt niet meer veilig voelde.
Ik ben maar weggelopen en winkel ingegaan, maar zelfs daar liep ik op mijn hoede, bang dat ze achter me aan zouden komen en me zouden gaan slaan.
En dat is echt niets voor mij, ben ook zeker niet snel bang normaal.

Vogel

Vogel

05-07-2019 om 21:40

Ik snap het probleem niet

Ik fiets al sinds de middelbare school, dus inmiddels een jaar of veertig, dagelijks naar school of werk, afstanden tussen 10 en 15 km, dwars door Rotterdam of Den Haag en alles wat daar tussenligt, en ik snap het probleem niet.
Soms staat er een auto en die doet het portier open zodat je even op de rijbaan moet. Ja, dus? En soms staat een auto op het fietspad om over te kunnen steken. Dus? Dan wacht je even, of je fietst er omheen, lijkt me.

Dat mensen geen rekening houden met fietsers herken ik absoluut niet. Ik heb in ongeveer alle Europese hoofdsteden gefietst en geloof me: het is nergens zo goed geregeld voor fietsers als in Nederland, zowel qua infrastructuur als qua regels en gedrag.

Vogel

Dat het hier goed geregeld is, is niet zozeer dankzij de oplettendheid van automobilisten als wel vanwege aandacht van overheid. We hebben hier een prima infrastructuur van fietspaden. Dat laat onverlet dat je als fietser wel last kunt hebben.
Ik ben in de loop der tijd twee keer als fietser tegen een openslaand portier aangeknald. De tweede keer was best heftig omdat ik toen keihard op de weg viel en de auto die daar reed nog maar net kon remmen. Die bestuurder - waarschijnlijk door de schrik - werd echt woedend op de automobilist die zijn portier zomaar open had gegooid. Ik zat er wat gehavend met kapotte fiets tussen.
Sindsdien ben ik enorm gespitst als ik langs een stilstaande auto rijd waar nog iemand in zit. Dit gaat mij niet nog een keer gebeuren.
Mijn allergrootste angst als fietser is in de stad op een druk kruispunt met vrachtwagens. Ik prent mijn kinderen met regelmaat in dat ze nooit naast een vrachtauto moeten staan bij een kruispunt, ga er achter staan of op de stop. En als een vrachtauto naar achteren rijdt, ga opzij, ga de stoep op, ook al mag die vrachtauto daar niet achteruit rijden. De verkeersongelukken waar ik afgelopen jaren over heb gehoord in de stad zijn vrijwel allemaal fietsers in botsing met vrachtautos

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.