Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

emma43

emma43

17-09-2010 om 13:15

Verkeersregel, inhalen op uitvoegstrook.

Mag dit of niet.Als ik op de snelweg rijd,ik moet uitvoegen,mag ik dan als ik op die uitvoegstrook rijd inhalen ?Ik zie dit zelf niet als recht inhalen,omdat ik voorgesorteerd ben, zeg maar.

Groetjes.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

17-09-2010 om 13:22

Reglement verkeersregels en verkeerstekens

Artikel 11. RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens)

1. Inhalen geschiedt links.

2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.

5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.

emma43

emma43

17-09-2010 om 13:31

Maxime

Dank je wel!!!!!!

Puck

Puck

17-09-2010 om 14:26

Dus..

Emma: alleen dus vanaf de blokmarkering (einde uitvoegstrook) en niet op de uitvoegstrook zelf. Is ook logisch want mensen kunnen nog steeds uitvoegen als er gewoon strepen staan en dan zit jij ineens rechts van ze. Maar scheur jij altijd zo hard over een uitvoegstrook dat je het doorgaande verkeer passeert dan? HEt komt bij mij zelden voor dat ik in moet houden voor iemand die links van mij rijdt als ik op de uitvoegstrook rij.

amk

amk

17-09-2010 om 14:54

Maar puck

die blokmarkering geeft juist de weefstrook aan, dus ja dan mag je inhalen.
en dat overkomt me regelmatig.
Ik rijd altijd net iets harder (op mijn teller 110 bv, en dan rijd je in werkelijkheid 100), dus ik haal zeker in. Vooral omdat ik door mijn uitvoegactie het staartje van de file vermijd.

Sawo

Sawo

17-09-2010 om 14:55

Hoi Puck

De blokmarkering begint volgens mij waar de uitvoegstrook begint. En ook ik haal daar regelmatig in omdat ik vlakbij woon bij een punt waar veel file staat.

Saar

Tinus_p

Tinus_p

17-09-2010 om 15:09

Puck

Puck:
"alleen dus vanaf de blokmarkering (einde uitvoegstrook) en niet op de uitvoegstrook zelf."
Nee, dus, zie hier:
http://www.niceware.com/zebra/brom/I33e_Rechts_naast_een_blokmarkering_mag_je_rechts_inhalen_.html

Puck:
"Maar scheur jij altijd zo hard over een uitvoegstrook dat je het doorgaande verkeer passeert dan?"
Bv als er file staat op de doorgaande rijbaan (als er matrixborden zijn, geven die aan dat je maar 70 mag op de uitvoegstrook, die om de reden die je noemt, namelijk late uitvoegers).
Of om een vrachtwagen in te halen, vooral op lange uitvoegstroken/splitsingen autosnelwegen (A12/A30 Ede bv).

Overigens; bij een rij-examen zak je (heb ik gehoord), als je rechts van een blokmarkering inhaalt, terwijl er naast de uitvoegstrook geen vluchtstrook meer is. Je kunt dan namelijk niet uitwijken voor een late uitvoeger.

amk

amk

17-09-2010 om 15:39

Pelle

nee hoor, de meeste tellers in de auto wijken naar beneden af omdat ze maar beperkt mogen afwijken van de wet.

We hebben het gecontroleerd met een aantal verschillende satnav systemen die de gereden snelheid aangeven.

Puck

Puck

17-09-2010 om 16:10

Jullie hebben gelijk

In mijn gedachten zag het er anders uit maar het plaatje dat Tinus geeft is me duidelijk en gelukkig hoef ik weinig in de spits op snelwegen te zijn dus rechts inhalen bij files etc. is voor mij niet aan de orde.

Verkeersexamen

Bij een verkeersexamen wordt ook gekeken naar verkeersinzicht. En dit vind ik er wel eentje van dat niveau.

Mogelijk dat het nog verschil uitmaakt of je er netjes met 5 km/h snelheidsverschil langsrijdt of met 50 km/h snelheidsverschil er langsaf dendert.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.