Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verkiezingen vs: waarom die rijen?

Weet iemand hier waarom stemmen in de VS kennelijk zo'n moeizaam proces is? Overal foto's van ellenlange rijen stemmers. En dat terwijl een opkomst van boven de 60% al als enorm hoog wordt beschouwd.

In Nederland overschrijdt de opkomst voor de parlementsverkiezingen vziw de 80%, en ik heb nog nooit een rij wachtende stemmers gezien. Sterker, vaak is het op zo'n stembureau verdacht rustig.

Hebben wij gewoon veel meer stembureau's per x- aantal mensen, verloopt ons proces efficiƫnter? Het intrigeert mij enorm (ook omdat ik mij zit af te vragen: zou ik twee uur in de rij gaan staan om mijn stem uit te brengen? )

Weet iemand hoe dit zit?

groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Veel te stemmen

Omdat ze niet alleen een president kiezen, maar meteen in een moeite door al het andere dat gekozen wordt. En dat is veel in Amerika. Tot en met de lijkschouwer toe. Het is dus wel even een klusje, dat stemmen.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

05-11-2008 om 16:08 Topicstarter

Aha

Zo leert men elke dag weer wat. Ja, da's waar ook: de sheriff, rechters (althans sommige), kennelijk dus ook de lijkschouwer (hoe kan je daar nou campagne voor voeren, zo vraag ik u af. 'Ik zal zorgen voor meer 'unlawful death' uitspraken dan Pietje' ?) en er zal nog wel het een en ander zijn.

Nou ja, dan geldt voor die wachttijden: het kost wat, maar dan heb je ook wat...

Groeten,

Temet

Lol!

"hoe kan je daar nou campagne voor voeren, zo vraag ik u af. \'Ik zal zorgen voor meer \'unlawful death\' uitspraken dan Pietje\' ?"
Wat ik je brom, zo gaat dat natuurlijk!
Overigens: heb je je al eens verdiept in de Nederlandse Waterschapsverkiezingen? Zou er iemand zijn die droog water belooft?
Groet,
Miriam Lavell

Noor

Noor

05-11-2008 om 23:49

Waterschap

Wil ik me hierin verdiepen? Wil ik hier voor stemmen? Wil ik die domme filmpjes op de regionale TV zien? En die postbus 51 filmpjes? En waarom vind ik op de site van de waterschapsverkiezingen dan niet snel hoe eea geregeld is. Is er een college, hoeveel man/vrouw, gaan we daar dan coalities maken, is er een waterschapburgemeester, stem ik op de "burgemeester" of het college? Wil ik dat wel weten?
Nee, dat wil ik eigenlijk allemaal helemaal niet. En ik zou ook niet willen stemmen voor de commandant van politie of de lijkschouwer etc. Ik wil gewoon de juiste man/vrouw op die plek zonder geoe.
Waarom wordt onze stem gevraagd voor 't waterschap? Hoe is dit zo gekomen?

Tinus_p

Tinus_p

06-11-2008 om 09:33

Waterschap

Noor:
"Waarom wordt onze stem gevraagd voor \'t waterschap? Hoe is dit zo gekomen?"
Nouja, je mocht altijd al stemmen voor die waterschappen, maar om de een of andere staat dat nu plots in de aandacht.

(je mag langer stemmen voor waterschappen dan voor de tweede kamer; de meeste waterschappen zijn letterlijk middeleeuws)

Jippie

Jippie

06-11-2008 om 11:26

Noor

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterschappen of bij de waterschappensite zelf:
http://www.waterschappen.nl/ontdek-de-waterschappen/Waterschap/Waterschap/Waterschapsverkiezingen-2008.html
Best makkelijk te vinden hoor...

"Wil ik dat wel weten?
Nee, dat wil ik eigenlijk allemaal helemaal niet...Ik wil gewoon de juiste man/vrouw op die plek zonder geoe"

Jij wilt dus wel de juiste persoon, maar niet zelf kiezen en je er ook niet in verdiepen? Hoe wil je dan voor die juiste persoon zorgen? Of moet iemand anders dat voor je doen? In dat geval niet klagen als het waterschap de ingezetenenbelasting flink opschroeft en jouw buurtje aanwijst als inundatiegebied he?

Tinus_p

Tinus_p

06-11-2008 om 11:44

Jippie

Jippie:
"Jij wilt dus wel de juiste persoon, maar niet zelf kiezen en je er ook niet in verdiepen? Hoe wil je dan voor die juiste persoon zorgen? Of moet iemand anders dat voor je doen? In dat geval niet klagen als het waterschap de ingezetenenbelasting flink opschroeft en jouw buurtje aanwijst als inundatiegebied he? "
Lijkt me een mooi klusje voor de provincie. Afschaffen die waterschappen.

Jippie

Jippie

06-11-2008 om 12:11

Provincies

"Lijkt me een mooi klusje voor de provincie. Afschaffen die waterschappen"

PvdA-stemmer?
In dat geval mogen provincies wel heel goed met elkaar gaan samenwerken. Stroomgebieden houden zich niet zo aan provinciegrenzen.
En ik ben bang dat je dezelfde overhead houdt.

Tinus_p

Tinus_p

06-11-2008 om 13:06

Jippie

Jippie:
"In dat geval mogen provincies wel heel goed met elkaar gaan samenwerken."
Maken we er een rijkstaak van. Vinnik ook best.

Jippie:
"En ik ben bang dat je dezelfde overhead houdt."
Ik niet; hoe minder bestuurslagen met bestuurtjes en dikbetaalde bestuurders, hoe beter.

Jippie:
"PvdA-stemmer? "
Zijn die voor afschaffen? Goed om te weten.

Noor

Noor

06-11-2008 om 21:54

Jippie

Goed, ik wil 't allemaal niet weten maar lees toch die wikipedia-pagina. Ik lees: < > We kiezen dus het algemeen bestuur. Maar wat staat daar twee alineas voor: < >
We kiezen het algemeen bestuur waar we allemaal zelf al in zitten?
Toen de site van "mijn" waterschap. En nu haak ik echt af. Ik heb echt geen puf me hier in te verdiepen. En wil ik stemmen dan zal ik toch minimaal moeten weten wie doen er mee, wat willen ze etc. Dan maar hopen dat er mensen met verstand van zaken stemmen.
Wat mij betreft: weg met de waterschapsverkiezingen en de waterschappen onder de paraplu van het ministerie van verkeer en waterstaat.

Altijd al zo

Je kon altijd al stemmen voor het waterschap. enige nieuwe nu is dat politieke partijen mogen meedoen.
vroeger stemde je gewoon op personen. en eerlijk gezegd snap ik niet zo waarom de partijpolitiek nou naar de waterschappe gehaald moest worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.