Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verkocht

Voor meelez/vende forumleden: Ons huis is verkocht.
Zo, nu een nieuwe zoeken
Groet,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

01-10-2010 om 14:30

Moois

Gefeliciteerd, en mogen we nu helpen zoeken? Wat, waar, hoeveel?

M Lavell

M Lavell

01-10-2010 om 14:40 Topicstarter

Zoek!

Jaja, help zoeken.
We zij op zoek naar een stuk landbouwgrond waarop een of meer niet meer in gebruik zijnde truffieres. Liefst met een aanwezige opstal (schuur oid), mag ook vervallen zijn.
Omgeving Lot of Dordogne.
In Nederland zoeken we in Weesp en/of Muiden. Of eigenlijk hebben we het al gevonden, maar moeten we nog wat bouwkundig onderzoek laten doen. Dat komt wel goed dus.
Groet,
Miriam Lavell

Vera*

Vera*

01-10-2010 om 14:44

Gefeliciteerd

Nu het huis verkocht is kan het het volgende (klus?)avontuur begonnen worden.

Vera

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2010 om 14:51

Wat snel!

Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd!

En dat nieuwe, dat vind je vast ook wel
*gooit teleurgesteld het staatslot weg...*

Bastet

Bastet

01-10-2010 om 15:29

Mooi!

Gefeliciteerd,en veel plezier met plannen maken..
Bastet

Gefeliciteerd

Ik dacht toevallig vanochtend (echt waar!) goh, zou Miriam haar huis al hebben verkocht?
Jawel dus. Ik kreeg uit eerdere berichten al de indruk dat het wel niet zo lang zou duren. Maar toch, altijd prettig als het geregeld is.

Nu dat kasteeltje in Frankrijk dus nog even. Nou ja, genoeg te koop daar, geloof ik.

Groeten,

Temet

reina

reina

01-10-2010 om 16:46

Miriam

Hartstikke fijn voor jullie, gefeliciteerd!!

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2010 om 18:38

Dat is mooi. Van harte!

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

01-10-2010 om 19:37

Snel hoor!

Maar het is ook een mooi huis, mooie lokatie....

Gefeli

wat goed !

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2010 om 23:38

Gefeliciteerd!

En met de opbrengst heb je het ook redelijk voor het uitzoeken volgens mij, of reken ik je nu té rijk?

M Lavell

M Lavell

02-10-2010 om 08:18 Topicstarter

Ha!

Wat een meelevers. Dank!
En ja, natuurlijk ben ik rijk Maar de opbrengst is ook ons pensioen. Dus we gaan het niet op maken aan een nieuw huis. We doen bescheiden met de enorme luxe van centen achter de hand.
Dat is rijk genoeg in deze tijd. Denk ik.
Groet,
Miriam Lavell

Ooievaar

Ooievaar

02-10-2010 om 12:11

Gefeliciteerd en vraag

Mooi dat het zo snel gegaan is, Miriam. Maar je schrijft: "Dus we gaan het niet op maken aan een nieuw huis." Ga je huren of iets kleiners terug kopen? (gewoon nieuwsgierigheid)

margje van dijk

margje van dijk

02-10-2010 om 14:19

Fijn, miriam!

Rijkelijk gefeliciteerd! Wat supersnel gegaan, zeg.

Margje

M Lavell

M Lavell

02-10-2010 om 16:03 Topicstarter

Kleiner

We gaan kleiner wonen. We zijn ook nog maar met zijn tweeën. Al hebben de kinderen wel noten op de zang. Ze willen een logeerkamer mét tweepersoons bed.
Wij doen ons best
Groet,
Miriam Lavell

Bennikki

Bennikki

05-10-2010 om 15:49

Vraag voor miriam over de veiling..

Gefeliciteerd Miriam, hoop dat jullie veel van je 'pensioen' gaan genieten. Ik begreep uit een eerdere draad dat je je huis vrijwillig hebt laten veilen. Nu zitten we daar ook over te denken, we willen ons huis binnen afzienbare tijd kwijt. Hoe is het jullie bevallen? Voordeel lijkt me dat je je huis daadwerkelijk en snel kwijt raakt, maar kreeg je ook de goede prijs? Zou je het anderen ook aanraden, of alleen bewoners van idyllische stulpjes onder de rook van Amsterdam
Groetjes, Bennikki, eigenaar van een iets minder idyllisch stulpje onder de rook van ..euh.. de a1.

ishtar

ishtar

05-10-2010 om 17:03

Ben dan wel niet miriam

maar wij hebben ons huis ook verkocht via een vrijwillige veiling. Nog verkocht voor de veiling, zoals de meeste huizen die ter veiling worden aangeboden Wij hadden 'bieden en wonen'
En wat de prijs betreft: jij bepaalt de minimumprijs. Kom je daar niet boven, is het huis niet verkocht.
Het 'werkt' wel alleen bij redelijk courante huizen. Er moet wel enige aandacht voor zijn (in je eentje ga je niet tegen jezelf opbieden ) En voordat je bedenkt dat courante huizen ook regulier wel snel weg zijn: ons huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan, toen wisselden we van makelaar en techniek en het was binnen 2 maanden verkocht.

Bennikki

Bennikki

05-10-2010 om 22:38

Klinkt goed ishtar

alleen: hoe weet je of je een redelijk courant huis hebt? Hoe hebben jullie de bodemprijs bepaald, en was er een groot verschil tussen jullie oorspronkelijke vraagprijs en de prijs die jullie bij de veiling kregen? En was het niet verschrikkelijk eng op de veilingdag?
Ben heel nieuwsgierig!
Groetjes Bennikki

ishtar

ishtar

06-10-2010 om 09:10

Bennikki

Kijk eens wat er in jouw buurt te koop staat, en hoe lang dat te koop staat. (weet de makelaar wel) En ook voor hoeveel de gemiddelde woning in jouw buurt weggaat.
Het gaat erom dat er mensen komen kijken. En je trekt meer mensen door de lage 'vanaf' prijs. De minimumprijs is wat je zelf (samen met de makelaar) bepaalt.
Onze oorspronkelijke vraagprijs was, net voor de markt instortte, veel te hoog ingezet. Er was maar 1 van de 5 makelaars die we in 1e instantie hebben laten komen die dat ook vond, dus zijn we op het advies van de andere 4 gegaan.
We hebben uiteindelijk wel gekregen wat op moment van verkoop redelijk was en het verschil tussen vanaf-prijs en uiteindelijke verkoop-prijs ligt meestal tussen de 5 en de 10% (bij ons bijna 10%))
Ik denk dat de veiling zelf behoorlijk spannend zal zijn, maar die is er bij ons niet geweest. Huis was voor de veiling al verkocht.
Je moet wel bij het kiezen van de makelaar bekijken of hij dat ook mag doen, zo'n veiling. Ik weet niet hoe het bij andere veilingsites gaat, maar bij Bieden en Wonen moeten de makelaars daarbij aangesloten/gecertificeerd zijn.
Weet je hoe een veiling werkt?

mirreke

mirreke

06-10-2010 om 12:22

Maar ishtar (verkopen vóór veiling)

Mag dat dan wel? Verkopen vóór de veiling? Want hoe werkt dat dan weer? Iemand biedt boven de minimumprijs, en wel zo aantrekkelijk dat jullie het risico van die veiling niet meer willen lopen/hoeven te nemen?
Nu is ons huis destijds net op tijd voor een fijne prijs verkocht, maar het idee van een (internet)veiling vind ik wel heel interessant, eventueel ook voor later.
Maar het is dus niet zo dat als ik bij jouw makelaar aangeef dat ik je huis wel wat vindt, en dat ik dat-en-dat bedrag ervoor over zou hebben, dat die makelaar dan zegt, wacht maar tot de veiling?
Dat is dan voor de verkoper best handig, want ik kan me voorstellen dat serieuze gegadigden dan eerder geneigd zijn om een redelijk bod uit te brengen, in plaats van de wachten op de veiling en dat het risico lopen dat ze ofwel flink meer moeten betalen als er veel belangstelling is, ofwel het huis mislopen.
Ik denk wel, Bennikki, dat het voor een veiling handig is als je sowieso bij de minimumprijs al tevreden bent, dus heel wat meerwaarde hebt. Dan kan het altijd meevallen.

ishtar

ishtar

07-10-2010 om 09:17

Mirreke

ja hoor, dat mag. Je huis staat gewoon te koop, onderhandelingen geldt hetzelfde voor als zonder veiling. (eerst afronden voor je wat anders mag beginnen) Iemand doet een bod, en dan kun je een tegenbod doen. (wij kregen van 1 persoon een bod dat 1000 boven de vanafprijs was, met de mededeling dat dat het uiterste was, take it or leave it. Nou, leave it dus )Het is nl niet zo, en dat heb ik de kijkers die ik zelf heb rondgeleid ook uitgelegd, dat de vanafprijs ook verkoopprijs is, of alles wat je daarboven biedt akkoord is. Dat is nl wel het idee dat bij velen leeft.
Als er 20 mensen zich hebben ingeschreven voor de veiling, en jij biedt een interessant bedrag, dan kan de makelaar alsnog zeggen wacht maar tot de veiling, de kans op een nog hogere opbrengst is dan ruim aanwezig. Als zich maar 2 mensen hebben aangemeld voor de veiling en jij biedt wat interessants, dan gaat de makelaar daar eerder op in. De kans op nog beter is dan niet erg groot.
Je moet je minimumprijs wel zo stellen dat je tevreden bent, het kan wel meer worden, maar dat hoeft niet: de bieders krijgen een mededeling als de minimumprijs is bereikt. Het hangt er dan vanaf hoeveel er zijn, en hoe graag ze het willen hebben of er meer uit komt.

Offers over

heet deze manier van bieden in Schotland en dit is (bijna)de enige manier waarop huizen verkocht worden. Ik vind het een ramp voor de kopers, want je weet nooit waar je aan toe bent. Voordat je mag bieden moet je al een survey ( keuring) laten doen wat veel geld kost en dat is dus vaak weggegooid. Het wil ook niet zeggen dat de hoogste bieder het huis krijgt. Wij boden een lager bedrag dan een andere bieder, maar wilden wel 4 maanden wachten op het huis (hogere bieder wilde er eerder in, maar verkopers' nieuwe huis was dan nog niet klaar).

mirreke

mirreke

07-10-2010 om 14:04

Kan me voorstellen shonagh

Dat het bij jullie zeer onoverzichtelijk is voor kopers. Zeker als je ook nog een bedrag moet investeren... Lekker vangen voor die surveyors.
Hier (duitsland) is het ook niet allemaal top voor kopers. Je kunt best wel een afspraak voor koop hebben, alles rond hebben, op weg zijn naar de afspraak bij de notaris, geld in je tas enz. enz. Als er dan iemand op de drempel bij de notaris 1000 euro meer biedt, kan die verkoper daar zomaar mee akkoord gaan, sta je daar.
In Duitsland heb je nl. eerst een koopafspraak, maar de daadwerkelijke overdracht (de inschrijving van jou als eigenaar in het Grundbuch) komt vaak pas maanden later, wat het heel onzeker maakt, want het huis is per saldo nog helemaal niet van jou. Terwijl je in Nld. wel alles moet regelen (vooral Nederlandse kopers zijn dit helemaal niet gewend, makelaars in Dld zijn af en toe net cowbows). Om dat te ondervangen zijn er wel allerlei tussentijdse regelingen te treffen, maar die zijn toch niet waterdicht. Nu is dit een tijd dat de kopen niet zo hard gaan, maar als je een gewild object denkt te kopen, en er zijn meer kapers op de kust...
En ook zo raar, er kunnen meer makelaars zijn die hetzelfde huis verkopen. Dan moet je ook erg uitkijken, want voordat je het weet moet je aan twéé makelaars dezelfde courtage (dus dubbelop) betalen, en dat is iets van 3,5 tot 3,7% van de koopsom. Dubbelop is dat helemaal een fiks bedrag.
Dusse, Ishtar, willen wij ooit verkopen dan is wellicht een internetveiling een goed idee, als dat dan inmiddels hier ook bestaat en is toegestaan...

Pluk53

Pluk53

07-10-2010 om 14:12

Mirreke, wild-west

dat onzekere of een koop nu eindelijk definitief is, daar snap ik dus niets van. Je kunt toch een contract/overeenkomst tekenen voordat de feitelijke overdracht geregistreerd wordt; met alle mogelijke clausules bij niet na komen.
Dat is toch in feite hetzelfde bij elke zakelijke levering. Als ik als bedrijf iets verkoop, dan kan ik toch niet op het laatste moment zeggen: jammer, ik heb aan een ander geleverd, die bood net wat meer?

Engeland

daar is het nog veel erger, je hebt pas zekerheid als je de sleutel in je handen hebt. Een verhaal van een familie die al met de verhuiswagen voorstond en het ging niet door, maar de nieuwe bewoners waren al in hun oude huis gearriveerd..............

Pluk53

Pluk53

08-10-2010 om 09:51

Shonagh

ook voor Engeland: ik snap dat niet. Is een contract tussen rechtspersonen daar niet bindend? Hoe kunnen bedrijven daar zaken doen zou je zeggen.

Pluk

Er lopen wat dingen door elkaar heen hier. Vaak gelden er vormvereisten voor een koopovereenkomst, in NL moet die bijvoorbeeld schriftelijk zijn. Zolang een ovk niet aan alle voorwaarden voldoet heb je slechts mondelinge overeenstemming en kun je je onder voorwaarden (en met heel veel gedoe) soms beroepen op precontractuele goede trouw. Vervolgens is er het moment van levering, en kennelijk is dat in die andere landen ook pas het moment dat aan alle vormvereisten voor de koopovk is voldaan. Tot die tijd is er dus nog geen rechtsgeldige ovk. Het rijtje wordt dan:
precontractuele fase - mondelinge ovk - schriftelijke ovk - schriftelijke ovk die aan alle vormvereisten voldoet - levering.

Daar zijn dus binnen Europa verschillende varianten op, waardoor als je in NL al een stapje verder bent, je in andere landen nog zit te hinken bij de precontractuele fase. In die fase heb je minder rechten.

Nog een klein voorbeeld. Bij verreweg de meeste aankopen valt de koop samen met de levering. Ik koop een pen, die wordt mij overhandigd bij het betalen aan de kassa - klaar. Jij zit helemaal in de NL traditie waarbij je prima koop en levering kunt scheiden. Ik koop die pen en hij wordt over 10 dagen geleverd.
Ander klein voorbeeld. Je kunt prima iets verkopen wat je op dat moment nog niet kunt leveren. Ik kan jou het Paleis op de Dam verkopen bijvoorbeeld. Prima, als ik maar op de overeengekomen leverdatum ook inderdaad bij de notaris aan jou kan leveren. In het NL systeem kan die koop dus al helemaal beklonken zijn zonder de levering. Dat zijn echt gescheiden entiteiten, en dat beeld klinkt ook door in jouw vraag. Maar kennelijk is dit systeem niet overal zo.

Het zou mij nog wel benieuwen of het in Frankrijk zo is als in NL, omdat wij indertijd de Code Napoleon hebben overgenomen, terwijl het civiele recht in D geheel zelfstandig gecodificeerd is en in veel Angelsaksische landen nog steeds niet compleet gecodificeerd is en gewoon op gewoonterecht en rechtersrecht berust. Zwitserland heeft trouwens ook zijn eigen civiele recht neergelegd in een eigen wetboek, en dat hebben ze bij mijn weten ook nog geëxporteerd naar landen die er belangstelling voor hadden. Zelfde geldt voor het duitse BgB. Maar ik dwaal af... (mijn favoriete hobby)

Pluk53

Pluk53

08-10-2010 om 12:10

Rodebeuk

snap ik. Maar in Engeland doen bedrijven ook zaken met elkaar, waar koop en levering gescheiden zijn. Lijkt me als particulier (=rechtspersoon) toch niet zo moeilijk om diezelfde procedure te gebruiken als je een huis koopt.

mirreke

mirreke

09-10-2010 om 12:51

Pluk, veel minder kopersbescherming hier (bij woningen)

Dat is het grappige, en ook soms zeer confronterende, van verhuizen naar een ander land. Nederland is echt niet de maat der dingen, sommige zaken hier zijn compleet anders geregeld. Om dan maar te zeggen, kom we doen het anders want dat ben ik zo gewend... dat werkt niet zo.
Feit is dat hier het kopen van een huis een tricky business kan zijn, ook het laten bouwen van een huis heeft al veel mensen alleen maar (financiële) ellende gebracht. Gek maar waar. Iets als nationale hypotheekgarantie, of een garantiefonds voor mensen die een huis laten bouwen en de bouwer gaat failliet, bestaat gewoon niet.
Ook het hoofdstuk verborgen gebreken werkt hier niet of anders. Wij hebben ongeveer 2000 euro kosten (dak en een totaal vervuilde kelder door roetaanslag die helemaal schoon was toen wij voor het laatst hadden gekeken) gehad aan gebreken die in Nld verborgen gebreken zouden zijn geweest en die we dan vergoed hadden gehad. Wij probeerden het netjes aan te kaarten, kosten delen bv. en toen kregen we direct juridisch gedoe met de verkopers.
Balen, maar je leert er wel van. (Ik zou dus ook het liefst aan Nederlanders verkopen, ooit...)
Overigens heb ik ooit een huis in België gekocht, dat was ook een giller. We hadden al een aanbetaling gedaan (dat heb je daar dan weer, dat kun je afspreken), toen we ineens een brief kregen van de notaris dat mevrouw ervan af zag. En dat geld zouden we natuurlijk niet terug zien. Enfin, wij hebben toen gedreigd beslag te laten leggen op de goederen van mevrouw, en toen kon de koop ineens wel weer doorgaan. Ook in dat geval zag het huis er toen wij aankwamen ineens totaal anders uit dan de keren dat we er waren om te kijken. En ook allerlei andere afspraken waren gewoon niet nagekomen.
Sinds ik hier woon weet ik igg wel dat veel dingen in Nederland gewoon echt erg goed geregeld zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.