Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2012 om 21:01

Verouderde liedjes

In een draadje hierboven(over reclame) wordt het hard-kartonnen treinkaartje aangehaald. Dat doet me ineens aan wat anders denken: ik liep het liedje Annabel (Hans de Booij) te zingen, met daarin de zin: ze kocht een kaartje Parijs (en ik zei: ja, nog 1 erbij). De lokettist gaf tweemaal enkele reis..........en toen zei mijn dochter: gut. Een echt mens waar je een kaartje naar Parijs kunt kopen. Nog nooit gezien En verdomd, dat is niet meer zo normaal - en naar Parijs al zeker niet. Dat regel je via internet - or whatever.
Zouden er meer liedjes zijn waar je aan de teksten kunt horen dat ze oud zijn?

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kaartje parijs

Jaaaawel toch, bij loket internationaal?! In utrecht tenminste.

En over Annabel gesproken: B de Groot had een gezongen sonnet: zij was 15, een gazelle, en haar naam was annabelle.. Enz

Guinevere

Guinevere

09-09-2012 om 22:10

Belle helene

Doet me denken aan Belle Helene van Doe Maar. Ze was "minstens 17". Dat hoef je nu niet meer te zingen als 30-er... zeker niet als je erbij zingt dat ze naast je ligt te slapen.

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2012 om 23:26

En een soort zijspoor

Ik las ergens (waarschijnlijk op facebook) dat 'Hotel California' tegenwoordig beter 'Facebook' kan heten. You can check out anytime you like, but you can never leave

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2012 om 23:28

Vertigo

Ja maar ja, wie woont er nou in Utrecht En de zanger van Annabel gaat ook (aan het begin van het liedje) mee naar het perron. Dat lukt je dan weer niet op de grotere stations, zonder kaartje
Dat van B. de Groot was een of ander project, daar heb ik zelfs de LP nog van (oma spreekt): Zing je moerstaal. Gedichten op muziek, ofzoiets.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2012 om 23:30

Guinevere

Of die van B. de Groot: maar een kiiiiiiiiiiind - zestien lentes zo priiiiiiiiiil........
Toen wás ze dus al van huis weggelopen met de vagebond (ook een mooi woord) he. Dus toen ze met hem wegging (toch was er niets meer dat haar bond, ze gaf zich aan een vagebond) was ze misschien pas 15. Of 14. Tsk.

Tirza

Guinevere

Haha, ik vond als middelbare scholier Ernst Jansz maar een oude viezerik door dat liedje. En later zeuren dat ze alleen maar tienermeisjes als fan hadden . Maar kan ook aan mij liggen hoor, was nogal anti-Doe Maar in die tijd. En nu zing ik het weleens per ongeluk mee .
Oh en echt uit de tijd is natuurlijk "Over de muur" van het Klein Orkest. Gelukkig maar.

Guinevere

Guinevere

10-09-2012 om 10:15

Ieuw

Ieuw, wat een oude viezerikken! En dat mocht gewoon gezongen worden!
"Over de muur" vind ik trouwens nog steeds heel mooi. Een stuk geschiedenis. Doet me weer denken aan "Nikita" van Elton John en "The russians" van Sting. Allemaal producten van de koude oorlog.

Oja berber

Bedankt! Ik zat te twijfelen. Wist wel dat zij ouder en gemeen was!
Heeft Gerrit Komrij niet de tekst geschreven? Wij hebben het geluisterd in de les Nederlands.

Valkyre

Valkyre

10-09-2012 om 10:26

Herman van veen zong

"Hilversum 3 bestond nog niet..."
Dat heet alweer eeeeeuwig Radio 3, toch?

Valkyre

Doe maar enzo

Daar hadden wij het laatst met de kinderen over, over De Bom en dat ik dat zo'n naar lied vond als kind omdat ik zo bang was voor die bom. Aansluitend draaiden wij die week Doe Maar in de auto en toen moest ik ook wel even op mijn hoofd krabben bij Belle Helene .
Iets anders: wij hebben een oude bakelieten telefoon met een draaischijf, zodanig versleuteld dat we wel digitaal kunnen bellen. Toen wilde laatst een vriendinnetje naar huis bellen, waarop mijn dochter zei "hier, neem de gewone telefoon maar" en kwam aan met de smartphone....

Valkyre

Valkyre

10-09-2012 om 10:36

Temet!

Ik zag je reactie in het draadje hierboven, over Net twee, en dat er maar twee NL televisiezenders waren. Dat heb ik laatst ook aan Spruitje uitgelegd. En dat de uitzending 's avonds was afgelopen! Testbeeld...

Dat er nog geen internet was (nou ja, net uitgevonden) en dat ik dus per post met mijn familie communiceerde toen ik als 15-jarige voor een jaar in de VS woonde, dat leg ik nog wel een keertje uit... Hij is vijf. Hij weet niet beter of je kunt alles opzoeken op internet.

Hmmm, er zijn vast ook veel liedjes over brieven schrijven...

Valkyre

mijk

mijk

10-09-2012 om 13:06

Kedeng kedeng

De trein raast almaar verder van station naar station.
Ik kom op plaatsen waar ik nooit ben geweest.
Er rammelt plots een kar roept een juffrouw; Koffie, thee.
Ik heb wel dorst toch zeg ik nee.
Want de trein verminderd vaart
terwijl mijn hart steeds sneller gaat.
Ik kijk uit het raam om te zien of zij daar staat.

Een koffiekarretje in de trein! Daar krijg ik een acuut vroeger was alles beter gevoel van

Mijk

Het dorp.

Het dorp..

Is verouderd en tijdloos ineen. Je hoort in de tekst hoe men zich niet meer thuis voelt in het dorp, omdat door de moderne tijden alles anders in geworden. Die moderne tijd die beschreven wordt is echter voor mij de steentijd.

Ach, onze kinderen zullen ook nostalgisch kijken naar hun jeugd, de tijd dat alles eenvoudig was. Dat je maar 300 tv zenders had, in plaats van een miljoen. En dat je de sociale media 'uit' kon zetten met het dichtklappen van je laptop, terwijl straks elke 5 minuten automatisch een statusupdate van je hersengolven online wordt gezet ; )

Belgie van het goede doel

"En de USSR, dat gaat me net te ver."

Ik had het een stuk makkelijker dan mijn kinderen met topo Europa. Joegoslavie, USSR, klaar. In plaats van 2, zijn het nu zo'n 22 naties. Ga d'r maar aan staan.

skik

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2012 om 19:10

Heerlijk

Ga door, ga door.........heerlijk.
Die Annabelle uit het hof van Eden was mijn eerste kennismaking met een psychopaat

Wat dan wel weer leuk is (zijspoor) door dat Annabel (HdeBooij) liedje op te halen, zitten we er als gezin weer helemaal in en converseren uitsluitend in liedteksten.

Tirza

Hombre

Hombre

10-09-2012 om 21:34

Koffie

Nou zit ik nooit in de trein, maar laatst toch in de Fyra gelokt. Daar was nog zowaar een vriendelijke dame met een koffiekarretje hoor. Je kon zelfs verschillende soorten bestellen. (ik was dus in de veronderstelling dat dat nog normaal was)

Hombre

Hombre

10-09-2012 om 21:48

Annabel = annabelle?

Zowel de kinderballade als Annabel zijn trouwens geschreven door Lennaert Nijgh als ik het wel heb. Dus misschien gaat het wel over dezelfde.

Die Annabel uit Annabel blinkt trouwens uit in nietszeggendheid. Uit niets in het lied blijkt dat ze ook maar iets zegt of doet, ergens mee instemt of bezwaar maakt.

Annabelle, raar lied

Wat een raar lied was dat eigenlijk. Twee dagen je bed niet meer uitkomen na het vertrek van je ONS. Daarna toch de kracht vinden om de stad in te gaan. Vreemdste zin vond ik "en iemand zei je stond uren met je handen op de leuning van de brug". Hoe weet die persoon dat? Heeft die uren staan gluren? Woont hij/zij tegenover de brug? Of moest die persoon een paar keer die brug over en zag de zanger daar staan?
En dan ook nog direct naar Parijs kunnen reizen. Met een vrouw die ontbijten overslaat. En zonder tandenborstel en deo bij zich te hebben. Hoeft die man niet te eten, drinken of werken?

Ja mooi is ie berber

Ik weet nog dat ik echt onder de indruk was van dat lied.

Nog ouder............

Ik ken heel veel 'oude songteksten' van hits van voor mijn tijd. En als we zo beginnen ken ik er nog wel héél veel...Wat dachten jullie van de Selevera's met 'de postkoets': "Heel veel jaren geleden op de diligance....reed trots en fier een stoere postiljon.."? Of Nico Haak met 'alles mag van de baghwan.' ??? En 'Guus kom naar huus' van Alexander Curly?? Daar snapt een kind van nu toch niks van? Of Rob de Nijs met 'zet een kaars voor je raam vannacht' Beetje vreemde manier van communiceren in deze digitale tijd, tegenwoorden sturen ze een appj...
groeten albana

Martine bijl

Van voor mijn tijd maar met een vriendin luisterde ik graag naar zulks, bijv mooie regel:

'ik had alles willen geven voor een uitgestrekte hand' - gaat over de puberteit. Dachten wij

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 15:59

Hahahah

Heerlijk, heerlijk. Ik lig echt in een deuk hier. Ik heb geleerd dat je niet moet nadenken over liedteksten. Dat heb ik uiteraard pas aangeleerd nadat Zeeuwen mij daarop wezen: de band Blof heeft wel zúlke ondoorgrondelijke teksten dat ik het gewoon wel los móest laten.
Zie het als poezie En laat nou het enige gedicht waar ik wat mee kan, dat van Judith Herzberg zijn: het is altijd verder dan je denkt.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 16:00

Over de muur

Vind ik ook heel mooi, als monument maar ook omdat die man zo 'echt' zingt, net een beetje valserig, lichtjes ongepolijst. Ik hou d'r van

Tirza

Carmen

Carmen

11-09-2012 om 18:53

De mening van annabel zelf (voor hombre)

Google maar eens op The vocal department

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 22:15

Briljant!

Díe is leuk! Precies wat ik ook altijd dacht, wát een creep. Je dochter zal maar een lift van hem krijgen

Tirza

rosa

rosa

12-09-2012 om 09:34

Leuk, carmen!

Geweldig gedaan door The vocal department

Hombre

Hombre

13-09-2012 om 13:14

Carmen

Goed om het eens van twee kanten te horen.
Dat nummer *vraagt* er gewoon om!

Op een of andere manier denk ik dat er nog wel meer van die nummers zijn die je met (weinig) fantasie aan stalkers kunt toeschrijven. Iemand een voorbeeld?

Hombre

Hombre

13-09-2012 om 16:08

Costello de stalker

Tears at the Birthday Party (Met Burt Bacharach):

"What can I do, must I watch you?
Close the door, dim the lights, blow out the candles So happy birthday again (Close the door, dim the lights, blow out the candles) So happy birthday again"

Ik kan me vergissen, maar volgens mij staat ie stiekem in het donker door de gordijnen te gluren

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2012 om 22:40

Torenhoge favoriet

Of je het nooit zou vragen
The Police (of Sting zelf, weet ik niet) met
Every breath you take
And every move you make
Every bond you break, every step you take
I'll be watching you

Every single day
And every word you say
Every game you play, every night you stay
I'll be watching you

Oh can't you see
You belong to me
How my poor heart aches
With every step you take

Brrrrrrrrrr.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2012 om 22:42

En natuurlijk

Het liedje vanuit de visie van de psychopaat: Jeanny, door Falco. Gedeeltelijk in het Engels en gedeeltelijk in het Duits, ook al brrrrrrr.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.